Eerste zeeaquarium


Ik heb trouwens een vraag, ik ben op zoek naar een soort hoofdvis waar ik de rest van het bestand omheen kan bouwen. Ik vind de Dendrochitus Biocellatus (oogvlek dwergkoraalduivel) een erg mooie vis, hij is reef safe (alleen oppassen met kleine visjes en garnalen) verder word hij zo'n 12 cm. Vind dit een erg bijzondere en mooie vis. Op het internet word vermeld dat hij in een aquarium vanaf 100 liter kan, aangezien het een koraalduivel is zal hij niet erg actief zijn. Dus denk dat de bak in ieder geval groot genoeg is, heeft iemand hier ervaring met deze soort? En wat zijn de voor- en nadelen van deze vis? (Behalve het gif dan)
Gr.
Michael
 
Ik ben trouwens maar eens me waterwaardes gaan testen want de bak staat nu 1,5e week te draaien maar zie amper algengroei of iets. In het water in me bak zijn de nitriet en nitraat waardes zowat 0, maar ik heb telkens lopen voeren om te zorgen dat er ammonium in het water zit maar de waardes bleven maar 0 (nitriet en nitraat in ieder geval, ik kan namelijk nog geen ammonium testen helaas). Dus ik heb het water in mijn afschuimer getest, hier was het nitraat: 50 ppm en het nitriet 10 ppm.
Dus het ammonium word wel degelijk omgezet tot nitriet en vervolgens in nitraat maar mijn afschuimer filtert het er dus telkens uit. Moet dit en is dit een goed teken of moet ik mijn afschuimer uit zetten? Het is een blusskimmer 550, geschikt voor bakken tot 250 liter. Dus mijn vraag is: als deze afschuimer telkens het nitriet en nitraat eruit haalt, is het dan niet al veilig om een vis toe te voegen?
Ik heb inmiddels 2 keer microbelift special blend toegevoegd, dus er zitten wel bacterieen in het water, anders kan het voer niet tot ammonium en vervolgens tot nitriet en daarna tot nitraat worden omgezet? Dit is toch waar de bacterieen voor dienen en waarom je een bak in moet laten draaien?
Ik hoor graag advies en wat ik het beste kan doen en dan ook waarom.
alvast bedankt,
Gr.
Michael
 
michael0705 zei:
Ik heb trouwens een vraag, ik ben op zoek naar een soort hoofdvis waar ik de rest van het bestand omheen kan bouwen. Ik vind de Dendrochitus Biocellatus (oogvlek dwergkoraalduivel) een erg mooie vis, hij is reef safe (alleen oppassen met kleine visjes en garnalen) verder word hij zo'n 12 cm. Vind dit een erg bijzondere en mooie vis. Op het internet word vermeld dat hij in een aquarium vanaf 100 liter kan, aangezien het een koraalduivel is zal hij niet erg actief zijn. Dus denk dat de bak in ieder geval groot genoeg is, heeft iemand hier ervaring met deze soort? En wat zijn de voor- en nadelen van deze vis? (Behalve het gif dan)
Gr.
Michael
Ik weet het niet hoor. Soms wordt er 200 liter voor geadviseerd en soms 100. Ik denk dat als ie niet agressief is, prima in je bak kan. Maar zoals je zelf zegt, pas op met kleine vissen. Als je anemoonvissen wil, koop beter de wat grotere vissen. Vaak bieden winkels baby's aan, van 2-5cm. Maar, vaak kunnen ze ook al volwassenen en soms zelfs volwassen koppels van een cm of 6-10, dit lijkt me veiliger.
 
Mooi! Tof om te volgen, heb ook gedacht om een zeeaquarium te starten, maar nooit gedurft. Mede door de kosten maar ook het onderhoud, waterqualiteit (en zoutgehalte) in orde houden.
 
Ik ben heel benieuwd wat je hier van gaat maken. Al een hele tijd ge�nteresseerd in zoutwaterbakken, maar sinds kort steeds actiever in het opdoen van info. Hier een Ferplast Dubai 80 staan waarvan ik twijfel om deze om te bouwen naar een zoutwaterbak met, zoals jij ook wilt, iig een koppel anemoonvissen. Ik blijf je dan ook zeker volgen. Mag ik je vragen de kosten ook, voor zover je wilt natuurlijk, te vermelden? Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel het nou gaat kosten om een bak op te starten (excl vissen natuurlijk). Dit is namelijk een beetje het grootste punt dat mij tegenhoud; de prijs. Eigenlijk een beetje wat Gerben ook aangeeft :)
 
Killerfish zei:
Ik ben heel benieuwd wat je hier van gaat maken. Al een hele tijd ge�nteresseerd in zoutwaterbakken, maar sinds kort steeds actiever in het opdoen van info. Hier een Ferplast Dubai 80 staan waarvan ik twijfel om deze om te bouwen naar een zoutwaterbak met, zoals jij ook wilt, iig een koppel anemoonvissen. Ik blijf je dan ook zeker volgen. Mag ik je vragen de kosten ook, voor zover je wilt natuurlijk, te vermelden? Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel het nou gaat kosten om een bak op te starten (excl vissen natuurlijk). Dit is namelijk een beetje het grootste punt dat mij tegenhoud; de prijs. Eigenlijk een beetje wat Gerben ook aangeeft :)
Nou ben ik Michael niet, maar ik weet wel ongeveer wat de kosten zijn.

Het moeilijkste is beginnen, apparatuur kopen, x kg zout om de bak mee te vullen, en levend steen en zand.

Voor jou bak zit je aan ong 500 euro.

Skimmer: Tunze 9004, 125 euro

Zout: reef crystals 8 kg, 4kg om de bak te vullen en de andere 4kg om te verversen. 28 euro

Stromingspomp: 130 x 30: 3800 liter per uur, de Jebao RW4 is dus een goede optie, wordt geleverd met controller. 70 euro

Levend steen, 13kg, ik zou rond 15kg kopen. Met real Reef Rock zit je aan 13.50 per kg. 202 euro.

Zand, ik zou met dood zand beginnen, zo'n 20 kg, 40 euro.

Flesje bacterien, microbe lift special blend, 250 ml, 20 euro

En dan nieuwe verlichting, ik zou denken aan zo'n 60 euro aan verlichting.

Totaal: 550 euro om je bak om te bouwen.3

Je zou beter een nano kunnen kopen met dubbele achterwand en die dan opzetten voor zoutwater. Dit zou zo'n 150-200 euro kosten.
 
Is skimmer hetzelfde als een eiwitafschuimer?
Waarom zou je met dood zand beginnen? Is dit makkelijker?
 
Gerben1996 zei:
Is skimmer hetzelfde als een eiwitafschuimer?
Waarom zou je met dood zand beginnen? Is dit makkelijker?
Zoals Cedric zegt is skimmer afschuimer in het engels. Ik lees meestal info in het Engels, dus ben gewend om het skimmer te noemen :p

In de 2 keer dat ik een bak heb opgestart, heb ik levend zand gebruikt. De eerste keer direct uit de verpakking en de tweede keer heb ik het gewassen (aangezien ik het zand na de opstart toevoegde en het ook geen voordelen meer gaf), omdat ik het liefst wilde dat de bak niet zo troebel werd, want ik had de dag daarna een afspraak om een paar slakken en een heremietkreeft op te halen. De tweede keer zag ik veel minder alg groei op het zand, en daarom ga ik mijn derde bak ook met dood zand en dood steen opstarten.
 
MaestroCygni zei:
Zoals Cedric zegt is skimmer afschuimer in het engels. Ik lees meestal info in het Engels, dus ben gewend om het skimmer te noemen :p

.

Wat staat er bovenaan het AquaForum, Christean?

Het Nederlandstalig AquaForum. :d :d
 
C�dric Vleminckx zei:
MaestroCygni zei:
Zoals Cedric zegt is skimmer afschuimer in het engels. Ik lees meestal info in het Engels, dus ben gewend om het skimmer te noemen :p

.

Wat staat er bovenaan het AquaForum, Christean?

Het Nederlandstalig AquaForum. :d :d
:p

Helaas zijn er niet veel mensen die info plaatsen op deze forum wat zeewater betreft. En de Engelse community is veel groter dan de Nederlandse.
 
MaestroCygni zei:
C�dric Vleminckx zei:
MaestroCygni zei:
Zoals Cedric zegt is skimmer afschuimer in het engels. Ik lees meestal info in het Engels, dus ben gewend om het skimmer te noemen :p

.

Wat staat er bovenaan het AquaForum, Christean?

Het Nederlandstalig AquaForum. :d :d
:p

Helaas zijn er niet veel mensen die info plaatsen op deze forum wat zeewater betreft. En de Engelse community is veel groter dan de Nederlandse.

Dat is waar.

Nederlandse mensen zullen niet veel zeewateraquaria hebben, zeker. .
 
Met dood steen starten zou de kosten ook enorm kunnen drukken. Ik heb bij m'n grootouders in de tuin nog alle stenen liggen die mijn nonkel vroeger in z'n aquaria gehad heeft. Hier is in de loop van jaren wel mos op gegroeid enz.
Misschien toch iets om over na te denken, ga me hier ook eens over inlezen. :)
 
dat zou ik niet doen gerben.
een paar kilo dood koraal kopen, of rifsteen.

zeewater steen is heel anders als sierstenen voor zoetwatee
 
Maar dat waren levende stenen, die na gestopt te zijn met zeewater aquarium gewoon in de tuin zijn beland.
Ook zijn er zo stenen bij waar duidelijk te zien is dat er poliepen op gezeten hebben aangezien hier gaten inzitten, zowel met tussenschotten als niet.

Misschien beter stoppen met deze post te 'vervuilen' :p kan je me mss een pm sturen of dit wel gaat dan met levende stenen die nu dood zijn en in tuin zijn beland.
 
Leuk om te zien dat mensen het willen volgen :)
Ik heb ook een jaar lang zitten twijfelen over een zeeaquarium maar ik zou zeggen als je er de tijd en het budget voor heb, gewoon doen ;)
Inmiddels zite er aardig wat bruine alg in de bak, de bak staat nu 16 dagen te draaien. Ik dacht eerst dat het door de nitrietpiek kwam, maar heb gemeten en zowel de nitriet als de nitraat waardes zijn 0. In de skimmer daarentegen zit aardig wat geel/bruin water en schuim. Dus de skimmer doet zijn werk goed maar klopt het dat er dan echt 0 nitriet en nitraat in het water zit?
De kosten van deze bak zijn ongeveer 400 euro tot nu toe, ik heb bijvoorbeeld de stromingspomp en der verwarming die ik erbij kocht vervangen door nieuwe apparatuur (sromingspomp was 38 euro en verwarming van 300 watt was 28 euro). Dus het kan wel goedkoper dan ik heb gedaan denk ik, maar ik heb toch liever zekerheid dat de apparatuur het goed doet dan het er op gokken. Maar ik kan me voorstellen dat de kosten nog aardig op gaan lopen wanneer ik er vissen en koraal etc. in ga plaatsen. Hierbij zeg ik wel dat ik 114 euro heb uitgegeven aan het halen van jerrycans (zijn 20 liter maar kosten wel 12,50 per stuk, die dingen zijn echt heel duur). Verder heb ik kant en klaar zeewater gehaald (100 liter) en 20 liter osmose water voor de top off (handmatig). Wel heb ik al een emmer zout staan van een goed merk dus ik zal wanneer er vissen ingaan en ik water moet gaan verversen gewoon osmose water kopen en er zelf zeewater van maken.

Mvg,
Michael
 
Ik denk dat je dit wel gewoon kan doen als je het allemaal goed schoonmaakt en goed uitkookt, ik heb het steen wat ik er bij kreeg afgespoeld en uitgekookt omdat het al een tijdje in een schuur lag. Dus naar mijn mening hoeft het steen zeker niet veel te kosten. Heb er bewust voor gekozen om geen levend steen te gebruiken vanwege de plagen die je eventueel kan krijgen.
 
Ja inderdaad, heb wat gelezen van voor en nadelen van levend of dood steen.
Je hebt inderdaad geen plagen, maar je kan natuurlijk ook niks tof meekrijgen met de stenen, wat ook zeer leuk is om naar te kijken :) .

Ik heb ook meer schrik over de vaste kosten dat een zee-aquarium met zich mee brengt. Niet zo zeer de aanschaf kosten deze zijn toch maar 1x :p ik momenteel al een aquarium met overloop en bioloog heb staan met zoetwater, was vroeger het zoutwateraquarium van m'n nonkel.

Ook de tijd die er in kruipt heb ik wat schrik voor, ik studeer nog (19J) en heb ook m'n andere hobby nog (vogels)
Vind het altijd wel tof om mensen zien te beginnen met zeeaquariums :) geeft me altijd meer de neiging om het zelf ook te doen.
 
@ Christian & Michael; tnx voor de prijzen. Het valt me op zich nog mee, al is en blijft het genoeg geld.

@ Gerben; Je bent niet de enige. Hier een beetje hetzelfde verhaal. Ook een student (21) en druk met school en werk.

@ Michael; super leuk om te zien hoe je bezig bent. Zoals gezegd blijf ik je zeker volgen. Ook al duurt het even, ik blijf nieuwsgierig :D
 
Inmiddels draait de bak 3,5e week, de bruine alg wordt al minder, nu begin ik steeds meer groene alg te zien. Ik denk dat over een week of 3 de eerste bewoners erin gaan. Iemand suggesties als eerste toevoeging?
Mvg,
Michael
 
dat klinkt goed!!

opruim ploeg?
turbo slakken/ egel? /salarias?

ik ben blij met de saaie slakken, zijn erg goede opruimers.

salarias heb ik nooit geluk mee gehad. deze vraten altijd alleen de algen van de stenen, vertiktte daarna ook maar iets te eten en gingen dood, maar kan uiteraard ook heel anders lopen.

egeltje is altijd leuk, tripneustes egeltjes zijn redelijk klein blijvende dieren, maar zullen koralen die niet vastgeplakt zijn op hun rug meenemen.
 
Waterwaardes zijn al een tijd stabiel, en de bak draait nu 4 weken. Dus ik heb de eerste bewoner toegevoegd, een poetsgarnaal. Ik wilde sowieso een poetsgarnaal en aangezien de waterwaardes stabiel zijn voor ruim een week, leek mij dat ik het kon doen. Hij zit er nu 1 dag in en het gaat goed met hem. Nu zal ik een tijdje wachten om te kijken hoe dit gaat. Ik snap dat dit snel is om bewoners toe te voegen maar ik heb er vertrouwen in dat deze garnaal het goed gaat doen.
Ik zal zeker wel een paar weken wachten voordat ik meer bewoners toevoeg.
Gr.
Michael
 
heb je foto van hoe de bak eruit ziet?
ik verwacjt dat die garnaal het prima zal doen hoor.

na de bruine alg periode zal je nitraat hoog zijn. hierdoor krijg je de groene alg.

de grkene alg zal de nitraat verbruiken en uiteindelijk afsterven/verdwijnen.

een poets garnaal.. in tegenstelling tot zijn naam, is geen opruimer. hij poetst alleen vissen, dus verwacjt niet dat deze je steen schoon zal gaan maken. daar kan je beter een egel of salarias voor hebben
 
Ik zal straks even een foto posten, maar hoe lang moet ik nou eigenlijk wachten met het toevoegen van de volgende bewoner? Is 2 weken voldoende? En wat zou ik dan als beste kunnen toevoegen, ik vind de salarias inderdaad een erg mooie vis. Maar ik heb gelezen dat hij vaak doodgaat wanneer er geen algen meer beschikbaar zijn, wat kan ik hem dan bijvoeren? Zelf zou ik graag nog dieren erin willen als: een zandzevende zeester (ik vind zeesterren gewoon erg leuke dieren, maar wat is dan de beste soort), misschien wat turboslakken?, een paar heremietkreeftjes. En zeeegels vind ik eigenlijk niks.
Ik zat zelf te denken kwa vissen: een koppel driebandsannemoonvissen, misschien een pyjama-kardinaalbaars, een gele goby en een vuurvis.
Is dit een haalbaar bestand? Er zit netto 100 liter in het aquarium, bruto is het zon 150 a 160 liter.
En wat voor koralen zou ik erin kunnen doen? Ik wil het wel graag houden op makkelijke koralen.
Ik hoor graag van jullie.
Mvg,
Michael
 
Hier dan even wat foto's:

T6vZwTejc7FJrjHO5I6IJ08-gOiMcygt.jpeg


T6vZwTejc7FJrjHO5I6IJ08-gOiMcygt.jpeg


Gr.
Michael
 
Ik weet niet waarom de afbeeldingen zo klein zijn maar zo zouden ze goed moeten zijn:

9-s8NK2eE9PnS00V2R_fbGjhmvs_f8kc.jpeg


9-s8NK2eE9PnS00V2R_fbGjhmvs_f8kc.jpeg


Gr.
Michael
 
mooi ding.

100l is erg weinig voor de lijst aan dieren die je hebt, en ik heb geen idee war een vuurvis is?

om een idee te geven, mijn zevende ster is 16cm lang en zal gegarandeerd in jou bak de hongersnood sterven.

nemo s in die bak.. tsjah ik vind het te klein maar meningen kunnen verschillen.

gele goby is altijs leuk
 
Anemoonvissen in die bak kan wel naar mijn mening, zolang ze een territorium hebben (een anemoon oid).
Als ze een anemoon hebben, en ze zijn eenmaal in de anemoon gehuisvest, zullen ze niet ver van de anemoon zwemmen.
Met vuurvis bedoel je denk ik een Nemateleotris magnifica (pijlvis).
 
Ja ik bedoel inderdaad de pijlvis, maar de afmetingen zijn: 77x48x42 (lxhxb). Ik dacht dat dit wel voldoende was om een koppel annemoonvissen in te houden? Bruto zit ik op 155 liter maar er zit maar 100 liter in (zand, stenen, techniek en aangezien het een rimless aquarium is kan hij niet tot de top gevuld zijn). Maar hoeveel vissen kan ik dan eigenlijk houden in dit aquarium? Ik dacht dat 6 visjes totaal al niet zo veel was, maar is er dan een soort vuistregel hoe je kan bepalen hoeveel vissen erin mogen zitten? En annemonen wil ik liever niet aan beginnen maar er is toch ook koraal dat heel erg op een annemoon lijkt (in het Engels heet het: torch coral), kan ik niet proberen of ze dit willen hosten?
Maar wat stellen jullie bijvoorbeeld voor als visbestand? (Wel reef safe uiteraard)
Gr.
Michael
 
6 vissen waaronder een koppel anemoon visjes lijkt mij vrij veel maar ieder zijn keuze ;)

de lieve nemo is in het echt niet zo lief en mijn vorige koppel percula's beten zelfs mij als ik met me hand in de bak ging.

salarias/gele goby/ poetsgarnaal
is leuke start.

groenband goby (elacatinus multifasciatus) oid ook leuk.

koppel anemoon visjes is te overwegen, ik ken kleinere bakken die ze houden, ik vind het krapjes. daarom blijf ik neutraal in deze.

mocht je het doen..dan is hij wel direct bijna vol.


de euphyllia glabrascens (toorts) is een optie, flinke stuk hiervan kost je snel 70 tot 100euro.
aangezien het een lps koraal is is deze vrij licht behoevend, en zal je voldoende kh/ca/mg ter beschikking moeten stellen.
deze dieren verbruiken ook kh en ca en in mindere maten magnesium voor hun groei, dit zal je moeten:
meten en toevoegen per stof.

of voldoende moeten opvangen met je waterwissels.

mist het aan 1 van deze voorwaarden zal hij absoluut sterven.
 
Nou ik zal er nog even goed over nadenken dan, eerst focus ik me maar op de opruimploeg. Want het liefst wil ik als volgende toevoeging een salarias halen, maar hoe lang moet ik wachten hiermee?
De groene algen beginnnen steeds meer te groeien en nou vind ik dit niet zo'n probleem, maar ik zal wel mijn nitraat in de gaten houden voor mijn poetsgarnaal (vind hem zo grappig hoe die de hele dag rond loopt en zwemt). Is 2 weken wachten tussen nieuwe toevoegingen (1 soort per keer, dus volgende keer een salarias, 2 weken later een paar slakken, 2 weken daarna een paar heremietkreeftjes etc.)
Ik ben nieuwe in de hobby dus ik neem jullie adviezen zeker aan.
Gr.
Michael
 
Ohja, en welke zeester soort zou wel in deze bak kunnen? Ik vind zeesterren gewoon erg leuk om naar te kijken en zou deze niet willen missen in mijn bak.
Gr.
Michael
 
ik zou ff wachten tot de groene algen minder gaat worden.

alles wat je eein stopt heeft voer nodig.. voer maakt nitraat.. je heb een hele mooie kans dat het enorme groene tapijt je nitraat zal opgebruiken..
hierna ben je pas opgestart.. je zit nu nog in opstart.
als je nu ook een salarias erin stopt ben je alleen maar nitraat aan t opvoeren.. en dus je grasmat alleen maar groter wordt..
geef je bak eens de tijd om te stabiliseren.. als je groene als weg is of bijna weg. dan pas bezetten.
 

Terug
Bovenaan