eerste keer


D

dschaap

Guest
Hallo allemaal,

Dit is voor mij de eerste keer dat ik op dit forum kom, maar ook de eerste keer van een eigen aquarium bouwen.
Ik heb veel verslagen doorgelezen, en weet dat ik een bak wil maken van om en na bij 40 x 30 x 30.
Maar helaas is mijn butged zeer beperkt, terwijl epoxy en vloeibare vijverfolie vrij duur zijn. Weet iemand of het mogelijk is om normale vijverfolie als binnendekking te gebruiken, mits je dit goed verlijmt en eventuele risico punten dicht kit?
Verder heb ik hulp nodig bij het kiezen van een filter, loont het om een buiten filter te nemen voor deze bak, of is dit overbodig? Is er dan een andere manier om het filter en de verwarmijn mooi weg te werken?

Graag hoor ik jullie tips,
Groet,
Daniel
 
WElkom ,Daniel.
waarom nou zelf een bak maken van 40x 30x30 cm?
Terwijl je voor een 10-15 euro zo,n bak kunt kopen.

wil je er wel geld aan spederen om het goed dicht te krijgen.
Denk dat glas 2 x zo duur is. +wat jij erbij wilt doen.
En welk filter? en ander.
Spit het Forum door.
Waarom het wiel opnieuw uit vinden?
 
Welkom Daniel!

Waarom 40x30x30? Het is een vrij afwijkende maat. Standaardmaten heb je voor minder geld dan dat je het zelf in elkaar kan knutselen. Ook zijn er maar enkele vissoorten die in zo'n bakje gehouden kunnen worden (Bijv. Dario dario) en is het verder vooral geschikt voor garnalen en kleine sierslakken.

Als je zo'n bakje laat bouwen ben je volgens mij ook goedkoper uit.
 
In eerste instantie bedankt voor het snelle antwoord.
Ik weet dat er goedkopere standaard maten zijn, maar die kan ik niet gebruiken, een vriend wil een aquarium gaan inbouwen, en dingen doen met spiegels of zo. Dus ik krijg betaald voor het maken van dit aquarium, maar wilde dus weten of het mogelijk is met normale vijverfolie.
En van die filters heb ik eigenlijk niet veel verstand, dus wilde weten wat mogelijk is, zelf echt geen idee
 
en dit formaat is niet heel erg prettig voor vissen, meeste vissen eisen wat meer zwemruimte.....
 
Ja, dat snap ik, maar het gaat hier om een bak voor een dwergkreeft en eventueel overschot van aquaria van vrienden en aquaria in huis.

Op dit moment zijn mijn belangrijkste vragen:
1. Als ik een aquarium maak, kan ik vaste vijverfolie gebruiken?
2. Hoe bevestig ik de vijverfolie op een visveilige manier op hout en plastic?
3. Waar haal ik juiste glas, of plexiglas? Ligt aan levensduur en prijs en zo.

Ik heb begrepen dat jullie het niet eens zijn met m'n project, maar het is niet echt de bedoeling dat er mega vissen in komen.
Platys, guppen en tetras is het wel zo'n beetje.

Groeten, Daniel
 
Platy's guppen en tetra's kunnen niet in zo'n bakje. Guppen zijn van zichzelf ook al erg druk, en in zo'n bakje kunnen ze geen kant op.

Ik zou er hooguit wat garnaaltjes en of slakjes in doen.
 
dschaap zei:
Ja, dat snap ik, maar het gaat hier om een bak voor een dwergkreeft en eventueel overschot van aquaria van vrienden en aquaria in huis.

Op dit moment zijn mijn belangrijkste vragen:
1. Als ik een aquarium maak, kan ik vaste vijverfolie gebruiken?
2. Hoe bevestig ik de vijverfolie op een visveilige manier op hout en plastic?
3. Waar haal ik juiste glas, of plexiglas? Ligt aan levensduur en prijs en zo.

Ik heb begrepen dat jullie het niet eens zijn met m'n project, maar het is niet echt de bedoeling dat er mega vissen in komen.
Platys, guppen en tetras is het wel zo'n beetje.

Groeten, Daniel


Waar kan je glas kopen? De groenteboer.?
Koop een aquarium van 60 x 30x 30 cm ,en kort die in.
 
Bak kan je van hout maken, multiplex of zo. Waterdicht maken kan op meerdere manieren. Je kan botenlak gebruiken, polyester of vloeibaar rubber. Glas kan je online bestellen.
 
Doragon zei:
Bak kan je van hout maken, multiplex of zo. Waterdicht maken kan op meerdere manieren. Je kan botenlak gebruiken, polyester of vloeibaar rubber. Glas kan je online bestellen.

Als je betonplex neemt hoef je hem zelfs niet waterdicht te maken, navenant hoe je hem in elkaar steekt is enkel het hout voldoende.
 
Glas heb ik gratis, viend loopt stage bij glaszetter, allemaal afvalplaten, wel groot genoeg, en bootlak enzo, hoe duur is dat?
Ben ik denk ik duurder uit, net als met betonplex, is ook vrij duur.
Maar wel bedankt woor jullie antwoord.
 
Ik heb nog even nagedacht, en denk dat jullie gelijk hebben.
Die bak is ietwat te klein. Nu zag ik een stuk minder terug een topic over bierkrat aquarium en vond dit wel grappig. Ik wil dit idee gaan uitvoeren maar daan uitvergroot. Een houten bak met als omlijsting bierkratten. Deze bak word vier bakken breed, 3 hoog en 4 diep. Dat is 1.60 m breed. 90 cm hoog. En 1, 20 diep. Nu kan ik het glas via via vrij goedkoop krijgen, maar zit ik nog steeds met het probleem van het hout waterdicht maken, wat is de goedkoopste visvriendelijke manier??
Naar mijn iedee nog steeds visfolie, maar hoe verwerk je dit netjes in een houten bak en kan je er ook normale kit voor gebruiken?

Groet,
Daniel
 

Terug
Bovenaan