Eerste keer soil


Miekes

Member
Lid geworden
5 augustus 2018
Berichten
14
Leeftijd
41
Hallo allemaal,

Ik heb in al mijn aquaria tot dusver zwart zand gebruikt als bodem. Nu houd ik al een tijd mijn crystals met Taiwan Bee gen op zwart zand met half leidingwater/ half osmose. De garnalen kweken hard, maar de Taiwan Bees die eruit komen leven beduidend korter dan de gewone Crystals. Nu overweeg ik de bak opnieuw in te richten met Tropica soil. Alleen ik wil eigenlijk niet werken met volledig osmose wat aangevuld moet worden met mineralen. Ik moet iedere week al heel wat Osmose water aanmaken en ik vind het het prettigst werken als ik in al mijn bakken hetzelfde half osmose/half leidingwater mengsel kan gebruiken. Bovendien ben ik slordig met dit soort handelingen. Mijn ververswater dat ik wekelijks in voor al mijn bakken aanmaak heeft een kH van 3, GH van 6, pH 7.

Nu is mijn vraag of dit haalbaar is, of dat dit grote schommelingen geeft in de bak steeds na het verversen? Of is de soil dan heel snel uitgewerkt? Ik vind één keer per jaar bodem vervangen wel de max met meerdere bakken in huis.

Ook voeg ik CO2 toe en ik gebruik een CO2 indicator die ik op donkergroen houd. Is deze indicator voldoende om in de gaten te houden of er niet teveel CO2 in het water komt, of kan er bij gebruik van een soil toch teveel CO2 in het water komen terwijl de indicator groen blijft?

Groetjes Anne
 
Of is de soil dan heel snel uitgewerkt?
Ja als je ook kraanwater gebruikt dan zal een ph verlagende bodem veel sneller zijn uitgewerkt omdat de capaciteit om te verlagen dan sneller afneemt dan met osmose.
Opzich is een dropchecker een goede manier om te bepalen hoeveel co2 je in de bak hebt. Met garnalen, en helemaal met de TB, zou ik zeer voorzichtig zijn met co2.
 
Dank voor het antwoord! Oke, ik kan de bak dus beter herinrichten met planten die zonder CO2 kunnen. Mijn Crystal garnalen kweken in bakken met CO2, maar misschien speelt dit ook een rol bij het niet oud worden van de Taiwan Bees die eruit geboren worden.

Het is alleen het remineraliseren waar ik tegenop zie, met dat soort dingen ga ik snel de mist in. Het is een 70 liter bak, waar ik ook mijn ringbandsnoekjes in kweek (laten de garnalen met rust) en ik ben bang voor grote schommelingen of domme blunders van mijn kant.

Misschien eerst een tijdje oefenen met een klein apart bakje zonder dieren erin, kijken hoe dat lukt..
 
Als je gewoon somose gebruikt dan hoef je enkel gh+ mineral toe te voegen tot de juiste geleidbaarheid.
 
Ja maar de geleidbaarheid is precies waar ik mee loop te klungelen. Ik kan dezelfde emmer 5 keer meten direct achter elkaar met mijn tds meter en iedere meting geeft weer een andere waarde. Nu heb ik maar een goedkope tds meter, misschien is dat het probleem, maar ik kom er niet goed uit hoe ik de geleidbaarheid betrouwbaar kan gebruiken als meetwaarde.
 
Dat is raar als er telkens veel verschil inzit. Hoe groot is het verschil dan in de geleidbaarheid? Mijn garnalen zitten op zo n 300 uS en als ik het test kan er wel een klein verschil inzitten maar als ik hem bv 20 tellen in het water hou dan is de geleidbaarheid veelal redelijk gelijk.
 
Het varieert steeds tussen bijvoorbeeld 280 en 350. Gemeten bij kamertemperatuur (wat wel koud kan zijn in de winter want ik stook niet in de badkamer). Maar waar ik de meter houd in de emmer maakt al verschil, lang erin houden geeft toch steeds een andere meting. En haal ik er water uit in een apart bakje dan krijg ik weer een ander resultaat. Zou de meter gewoon defect zijn?
 
Ja dat klinkt mij vreemd in de oren als de afwijking zo groot is. Ik heb zelf een voltcraft met vervangbare electrode en die zijn wat duurder maar ik ben er wel tevreden over.
Vooral voor TB garnalen is die afwijking erg groot imo.
 
Dank je wel voor de tip, ik ga daar ook eens naar kijken want misschien een betere tds meter mijn probleem gewoon wel op.
 
je kan het beste gaan voor de Soil van Glasgarten deze bevat niet te veel voedingsstoffen.
Caridina garnalen hebben het liefst geen KH in het water en zuur water.
Dat creëer je met osmose met GH+ van bijvoorbeeld SaltyShrimp en dan op een TDS van 140.
De TDS kan snel veranderen door temperatuur verschil maak het 1 x aan en blijf niet meten.

Ik heb 35 garnalen aquariums voor iedere soort garnaal een eigen aquarium.
Alle gevuld met Glasgarten ik vervang om de 1,5 jaar de bodem.

Kijk wel vooraf of je vissen prettig zwemmen op zo een zuur water?
Vissen hebben doorgaans wel KH nodig in het water en een hogere PH.

Vissen en garnalen hou je doordoor beter apart, beiden een eigen aquarium.
Je kan niet altijd alles in 1 aquarium samen houden.
 

Terug
Bovenaan