Eerste aquarium van Vonkie


Vonkie

Well-known member
Lid geworden
10 februari 2020
Berichten
166
Leeftijd
25
Beste mede hobbyisten,
In dit topic zal ik de voortgang van m’n eerste aquarium bijhouden.

Korte toelichting, ik heb een jaar of 10 geleden weleens een bakje met guppys gehad (was toen een jaar of 10/11). Nu ben ik ‘terug’ in de hobby.

Dit weekend heb ik een Fluval Flex gekocht, en gelijk wat hardscape besteld. Zondag tijdens de storm was dus de ideale tijd om wat te prutsen met de inrichting.

Deze week komt een nieuwe pomp binnen en nog wat klein spul. Hopelijk kan ik dit weekend de bak beplanten en beginnen met indraaien.
Ik zal proberen regelmatig updates te plaatsen:engel:

Ik hoor graag als er tips, tops en eventuele opmerkingen en vragen zijn!

Techniek

- Fluval flex 57L (39x39x41cm)
- Intern filter
- Oase HeatUp 50 verwarming
- Verlichting Fluval 11W LED 7500K

Hardscape
- Dennerle scapers soil
- Bruin zand
- SF mountain rock
- Spiderwood

Voeding
- Plantedbox All in one
- easy carbo liquid CO2

Planten
- nog te bepalen

Visbestand
- komt later

Voortgang
Hardscape

88C08C00-0098-4F6B-A353-D4205A9738CC.jpeg

7EAF0EE3-31FE-467B-8C28-D2E9C126C5B7.jpeg
 
Om maar meteen te beginnen
Eventueel tips voor de hardscape? Zal vanavond mijn idee qua planten tonen, heb de lijst nu niet tot mijn beschikking

en hoe maken jullie goede foto’s van je aquarium met een telefoon(iPhone)
 
en hoe maken jullie goede foto’s van je aquarium met een telefoon(iPhone)
Ik heb mij een extra lens gekocht die ik kan clicken op de lens van mijn iPhone. Met verschillende kleurtjes, en dan komen ook de kleuren van de vissen veel beter uit.
Maar over het algemeen maak ik foto's met mijn spiegelreflex.
 
Je hardscape ziet er al keurig uit. Wil je nog een toevoeging doen van hout of stenen, of iets anders?

Ik heb het zelf niet op de planning staan, maar als er iemand een tip geeft om het beter te laten uitkomen kan ik het nog aanpassen/stenen toevoegen.
Nu is de bak nog leeg, dus relatief makkelijk aan te passen
 
Zoals beloofd, hierbij het idee qua planten;
A: Bolbitis heteroclita difformis
B: Rotala Hra
C: Rotala rotundifolia/ green
D; Limnophila sp. Vietnam mini
F: Ranunculus inundatus
G; Eleocharis parvula (Dwergnaaldgras)
Op de steen: Anubias mini, nana of nana gold

Drijfplant: Phyllanthus fluitans
Dit is het bovenaanzicht
88956964-54FD-439E-9D8F-E53D6574CAEA.jpeg

Zover dat ik lees zijn alle planten, op de rotala Vietnam Hra, redelijk makkelijk te houden. Alleen de Hra eist wat meer, maar wil een plant die een wat rode/oranje tint geeft en de Hra past goed bij de andere planten denk ik.

Ik twijfel nog wel erg om een Anubias op de steen te binden.... een steen die tussen de planten uitsteekt lijkt me wel mooi, maar een anubias lijmen op een draaiend aquarium lijkt me een * werk.

Heeft dit planten bestand een kans van slagen, of zijn deze toch te veel eisend? Is het aantal soorten te veel of weinig? Zijn er nog andere interessante planten die goed in de scape passen, maar ik vergeten ben?
Hoor het graag :D
 
Zojuist kwam ik terug van stage en zag dat mijn plantjes zijn binnen gekomen :D
A247A07E-288E-4A3D-92F7-D5A0B051C012.jpeg

Meteen uitgepakt om zomeren/nu te kunnen planten!
D147E16F-34E4-478B-88C8-C4B6FBA7FC41.jpeg
CE70C829-6056-44DF-9636-B57389BBCAE0.jpeg


Hopelijk vanavond foto’s met hoe de bal er bij staat
 
Gisteren de eerste waterwissel gedaan
FF3804DE-C1A1-495B-86E8-A0FCF3C83F12.jpeg

Alles lijkt redelijk goed te gaan. Een beetje wit schimmel op het hout en wat bruin Alf. Heb dit tijdens de waterwissel een beetje verwijderd met filterwol... was niet het beste idee nu zitten er wat draden op het hout

De rotala Hra en green krijgen onderin wat bruine en glasachtige bladeren:
95862188-0729-49BE-AC9F-70F79D97B01E.jpeg

Volgens mij de overgang van emers naar subemers?
Alleen zie ik nog geen uitlopers bij het dwerg haargras....

Deze week heb ik het licht van stand 4 naar 5 gezet (van 80% naar 100%). En de dosering easy Carbo verhoogd van 1ml/dag naar 1,5ml/dag.

Voor volgende week is het plan het licht met een half uur te verlangen van 6uur naar 6,5uur. Waarover ik een vraagje heb..
Mijn verlichting staat nu aan van 17:00 tot 23:00. Ik kom iedere dag thuis met voor 17:00 en doseer dan mijn planten voeding en easy Carbo. Ik kan me verlichting niet langer laten branden, althans dan moet ik met het ligt aan slapen :)
Als ik mijn verlichting om 16:30 aanzet is het eerste half uur zonder CO2. Dan moet ik dus om 7:00 doseren om gelijk CO2 beschikbaar te hebben... Het probleem hiermee is de werkingstijd van easy Carbo dat 16uur is waardoor aan het einde van de dag er geen CO2 is en het licht nog wel brand....
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
 

Bijlagen

  • 2B163828-0FD5-4A0C-B06C-4800A4A579AE.jpeg
    2B163828-0FD5-4A0C-B06C-4800A4A579AE.jpeg
    155.1 KB · Weergaven: 194
Zoals beloofd, hierbij het idee qua planten;
A: Bolbitis heteroclita difformis
B: Rotala Hra
C: Rotala rotundifolia/ green
D; Limnophila sp. Vietnam mini
F: Ranunculus inundatus
G; Eleocharis parvula (Dwergnaaldgras)
Op de steen: Anubias mini, nana of nana gold

Drijfplant: Phyllanthus fluitans
Dit is het bovenaanzicht
Bekijk bijlage 289374
Zover dat ik lees zijn alle planten, op de rotala Vietnam Hra, redelijk makkelijk te houden. Alleen de Hra eist wat meer, maar wil een plant die een wat rode/oranje tint geeft en de Hra past goed bij de andere planten denk ik.

Ik twijfel nog wel erg om een Anubias op de steen te binden.... een steen die tussen de planten uitsteekt lijkt me wel mooi, maar een anubias lijmen op een draaiend aquarium lijkt me een * werk.

Heeft dit planten bestand een kans van slagen, of zijn deze toch te veel eisend? Is het aantal soorten te veel of weinig? Zijn er nog andere interessante planten die goed in de scape passen, maar ik vergeten ben?
Hoor het graag :D

Heb je al gekeken naar de eigenschappen van je planten? Zij bepalen namelijk je belichtingsduur en sterkte. Er zijn er bij die intense belichting vragen maar ook welke wat meer gedimd licht vragen. Zo wil je Anubias op een steen plaatsen in het midden van de bak vlak bij het licht? Dat is geen goed idee, deze plant vraagt een beschaduwde plaats. Dit is maar een voorbeeld maar kijk hier goed naar om teleurstellingen te voorkomen! Verder zullen je planten gaan vragen om bemestingsvormen. Daarom geef ik vaak aan om, eigenlijk vóór de koop op dit soort zaken te googelen. Maar ook nu nog wil ik echt aanraden!
 
Heb je al gekeken naar de eigenschappen van je planten? Zij bepalen namelijk je belichtingsduur en sterkte. Er zijn er bij die intense belichting vragen maar ook welke wat meer gedimd licht vragen. Zo wil je Anubias op een steen plaatsen in het midden van de bak vlak bij het licht? Dat is geen goed idee, deze plant vraagt een beschaduwde plaats. Dit is maar een voorbeeld maar kijk hier goed naar om teleurstellingen te voorkomen! Verder zullen je planten gaan vragen om bemestingsvormen. Daarom geef ik vaak aan om, eigenlijk vóór de koop op dit soort zaken te googelen. Maar ook nu nog wil ik echt aanraden!
Bedankt voor je reactie Ben!
Ik heb zelf dit tabelletje gemaakt van te voren:
planten.PNG

Naar mijn idee is de "Ranunculus inundatus" de plant die misschien te veel licht nodig heeft in vergelijking met de rest. En misschien krijgt de anubias momenteel te veel licht.
De anubias staat momenteel op 3 plekken in het aquarium. Is iets aangepast met de foto/tekening. De kleinste stek staat onder de stenen en wordt half bedekt door de "Bolbitis" en wat hout. De tweede stek anubias staat op de steen vooraan in het aquarium gelijmd, de bedoeling is dat drijfplanten een deel van het licht wegnemen, momenteel groeien de drijfplanten het minst en staat de anubias (nu nog) vol in het licht. De derde stek anubias, de grootste staat half achter een stukje hout en staat binnenkort onder de "Limniphila sp vietnam".
Ik ben nieuw in de hobby, dus ik kan heel goed fout zitten :) Maar naar mijn idee zou het licht redelijk gedimd moeten worden. Verbeter me als ik fout zit, graag zelfs!

Qua bemesting werk ik met EI, van planted box (all in one) dus zouden er in principe geen tekorten zijn. (Momenteel doseer ik 2x de hoeveelheid die aanbevolen wordt in een dicht beplant aquarium, om algen tegen te gaan.)
De CO2 dosering, gaat door middel van vloeibare CO2. (Easy Life Carbo) Ben begonnen met de dosering van 1ml/50L water, en wil dat verhogen naar 2ml/50L water (als het licht langer aanstaat). Ik ben begonnen met lager doseren ,omdat sommige planten blijkbaar slecht tegen Easy Carbo kunnen. Op internet kon ik alleen vinden dat 'vallisneria' slecht tegen Easy Carbo kan. Wilde het zekere voor het onzekere nemen en dus niet te veel doseren in het begin.
Nogmaals, ik ben nieuw in de hobby. Heb geprobeerd mezelf redelijk goed in te lezen :), maar laat het me weten als ik iets fout doe, wilde zo even uitleggen hoe, waarvoor en waarom ik het een en ander heb gekozen ;)
 
Ik heb even een kort vraagje met betrekking tot de stroming in het aquarium.
Hoe bepaal je de stroming is door de bak?

Kijk je naar bewegende bladeren van planten? (Wat als er geen planten staan op bepaalde plekken?)
Zijn er gekleurde vloeistoffen die de stroming door te bak weergeven?
 
Ik heb even een kort vraagje met betrekking tot de stroming in het aquarium.
Hoe bepaal je de stroming is door de bak?

Kijk je naar bewegende bladeren van planten? (Wat als er geen planten staan op bepaalde plekken?)
Zijn er gekleurde vloeistoffen die de stroming door te bak weergeven?

Je kan Filter Medium van Easy-life gebruiken. Mijn kinderen roepen altijd dat papa 'mist' in de bak doet ;-) maar je ziet netjes hoe je stroming loopt.
 
Bedankt voor de tip @Jaap Fresco! Als ik filtermedium toevoeg, duw ik de bacteriën in mijn filter dan niet in/uit balans?


Vandaag de stoute schoenen eens aangetrokken. Paar weken getwijfeld; kost wel een hoop geld, voorkomt/lost problemen makkelijk op, nu nog aan het opstarten dus kan nog makkelijk dingen aanpassen, ik gebruik al easy Carbo....
Toevallig gister geld gehad van wat bij beunen en maar een CO2 setje gekocht :D
7CA66741-14D2-43E4-9C5B-D91004676726.jpeg

Hop meteen magneetventiel en alles erbij. Hopelijk komt deze set zaterdag binnen en kan ik zondag, tijdens het onderhoud alles installeren.
Om zondag meteen de boel om te gooien... Rode planten, de planten die meestal het meeste licht nodig hebben.... achterin planten, waarvan de helft van de plantjes in de schaduw staan .....
25133B4A-BE07-4887-978E-B69870C1FFCE.jpeg

Minder slim, laten we maar zeggen
De Rotala Hra komt na installatie van de CO2 set wat meer naar voren, gelijk een extra in-vitro bakje extra gehaald. En de Rotala rotundifolia gaat wat naar achter :)
De Limnophilia sp Vietnam groeit best wel lekker, maar de Ranunculus indundatus minder deze heeft te veel licht nodig (volgens mij). Zondag gaat de Ranunculus er dus uit en zal de Limnophilia op een extra plek plaatsen :)
De drijf planten die ik had sloegen niet aan, na twee weken geen enkele uitloper te zien. Waarschijnlijk een licht probleem, dus ook nieuwe drijfplantjes besteld. (Ook om mijn anubias wat extra schaduw te geven @benvo) :D
D3D66448-A717-48D7-AC3B-7E5F6D4FC6D2.jpeg


Niet alle plantjes gaan dood hoor :) Naar mijn idee groeien er een aantal erg lekker
F239887E-97B1-400C-B693-8D7E8FC1EAC3.jpeg
7E4AC337-5B6D-44EA-AF29-E106AE70D616.jpeg
B5D7F7CB-8FA3-407B-9CD8-2F7AC003330B.jpeg


Nog niet in het topic vermeld, maar mogelijk wel interessant, de waterwaarden momenteel.
pH=6.5-7 (druppel)
6.8 (strip)
kH=8 (druppel)
6-10 (strip)
Andere metingen zijn alleen met strips
gH=7-14
NO2=1mg/L
NO3=50mg/L
CL2=0mg/L

Volgens de berekening kom ik uit op een CO2 waarde van 38ppm, maar een pH verlagende bodem....... Anders geeft dat easy Carbo wel veel CO2 af
Nitraat is wat hoog doordat ik dubbel EI doseer voor de opstart.
 
Bedankt voor de tip @Jaap Fresco! Als ik filtermedium toevoeg, duw ik de bacteriën in mijn filter dan niet in/uit balans?


Vandaag de stoute schoenen eens aangetrokken. Paar weken getwijfeld; kost wel een hoop geld, voorkomt/lost problemen makkelijk op, nu nog aan het opstarten dus kan nog makkelijk dingen aanpassen, ik gebruik al easy Carbo....
Toevallig gister geld gehad van wat bij beunen en maar een CO2 setje gekocht :D
Bekijk bijlage 292386
Hop meteen magneetventiel en alles erbij. Hopelijk komt deze set zaterdag binnen en kan ik zondag, tijdens het onderhoud alles installeren.
Om zondag meteen de boel om te gooien... Rode planten, de planten die meestal het meeste licht nodig hebben.... achterin planten, waarvan de helft van de plantjes in de schaduw staan .....
Bekijk bijlage 292387
Minder slim, laten we maar zeggen
De Rotala Hra komt na installatie van de CO2 set wat meer naar voren, gelijk een extra in-vitro bakje extra gehaald. En de Rotala rotundifolia gaat wat naar achter :)
De Limnophilia sp Vietnam groeit best wel lekker, maar de Ranunculus indundatus minder deze heeft te veel licht nodig (volgens mij). Zondag gaat de Ranunculus er dus uit en zal de Limnophilia op een extra plek plaatsen :)
De drijf planten die ik had sloegen niet aan, na twee weken geen enkele uitloper te zien. Waarschijnlijk een licht probleem, dus ook nieuwe drijfplantjes besteld. (Ook om mijn anubias wat extra schaduw te geven @benvo) :D
Bekijk bijlage 292388

Niet alle plantjes gaan dood hoor :) Naar mijn idee groeien er een aantal erg lekker
Bekijk bijlage 292391Bekijk bijlage 292392Bekijk bijlage 292393

Nog niet in het topic vermeld, maar mogelijk wel interessant, de waterwaarden momenteel.
pH=6.5-7 (druppel)
6.8 (strip)
kH=8 (druppel)
6-10 (strip)
Andere metingen zijn alleen met strips
gH=7-14
NO2=1mg/L
NO3=50mg/L
CL2=0mg/L

Volgens de berekening kom ik uit op een CO2 waarde van 38ppm, maar een pH verlagende bodem....... Anders geeft dat easy Carbo wel veel CO2 af
Nitraat is wat hoog doordat ik dubbel EI doseer voor de opstart.
pH getallen zijn gebaseerd op een, eigenlijk omgekeerde, logaritmische waarde. Dit maakt dat er een behoorlijk verschil zit tussen pH 6.5 en pH 7.0. Bij een pH van 6.5 zou je bij je KH waarde van 8 zo'n 75 mg/l CO2 in je bak hebben, wat trouwens veel te veel is. Bij een pH van 7.0 is dit 23.7 mg/l hetgeen een juiste waarde zou zijn. Dit om het belang van een meer precieze pH waarde te onderstrepen. Je kan overigens ook kiezen voor een automatisch CO2 systeem, nog een paar extra beunhaasjes :)), met een controller en pH electrode. Dat maakt dat je CO2 dag en nacht op niveau blijft onafhankelijk van je verlichting. Geen belletjes tellen of iets van dien aard. Zelf heb je er dan ook geen omkijken meer naar. Hieronder zie je een uitstekende controller en pH electrode van tante Ali die ik zelf ook gebruikt heb.
U6ebfeb33056040fe8d7e7aaafc4c65d7z.jpg_480x480q90.jpg
 
Bedankt voor de tip @Jaap Fresco! Als ik filtermedium toevoeg, duw ik de bacteriën in mijn filter dan niet in/uit balans?

Nog nooit last van gehad. Het schijnt ook wat te doen voor helder water, maar dat zie ik er niet zo aan af. Het is echt een prima spul om de stroming in je bak te testen en volgens de handleiding kan je niet overdoseren. Dus je gewoon aan de normale dosering houden zou ik geen probleem moeten opleveren.
 
pH getallen zijn gebaseerd op een, eigenlijk omgekeerde, logaritmische waarde. Dit maakt dat er een behoorlijk verschil zit tussen pH 6.5 en pH 7.0. Bij een pH van 6.5 zou je bij je KH waarde van 8 zo'n 75 mg/l CO2 in je bak hebben, wat trouwens veel te veel is. Bij een pH van 7.0 is dit 23.7 mg/l hetgeen een juiste waarde zou zijn. Dit om het belang van een meer precieze pH waarde te onderstrepen. Je kan overigens ook kiezen voor een automatisch CO2 systeem, nog een paar extra beunhaasjes :)), met een controller en pH electrode. Dat maakt dat je CO2 dag en nacht op niveau blijft onafhankelijk van je verlichting. Geen belletjes tellen of iets van dien aard. Zelf heb je er dan ook geen omkijken meer naar. Hieronder zie je een uitstekende controller en pH electrode van tante Ali die ik zelf ook gebruikt heb.
Bekijk bijlage 292402
Dit is voorlopig even toekomst muziek :D Eerst maar even op de standard manier proberen.
Probleem waar ik tegen aan kijk: ik gebruik een kh en ph verlagende soil. Als het goed is veranderd de kh en ph niet bij toevoeging van easy life carbo (vloeibare co2).
Dus in mijn gedachte; kraanwater (volgens Oasen) totale hardheid (of is dit gH?) kH 8 en een ph van 8.1. Dit komt dus neer op een co2 gehalte van 1.9mg/l.
Met alleen de soil (en easy carbo) wordt dit dus kH=8 en pH 6.8. Dan bereken ik een co2 gehalte van 38mg/l.
Met een automatisch systeem gestuurd op de pH zal er dus vrijwel geen CO2 worden toegediend.
Leek mij lastig worden en ga dus maar werken met een dropchecker en handmatig instellen :) En vond het momenteel te duur worden, dus vandaar ook de standaard methode :p
Binnenkort schaf ik een fatsoenlijke pH pen aan, maar kan momenteel de pH ook meten op het werk :D

Nog nooit last van gehad. Het schijnt ook wat te doen voor helder water, maar dat zie ik er niet zo aan af. Het is echt een prima spul om de stroming in je bak te testen en volgens de handleiding kan je niet overdoseren. Dus je gewoon aan de normale dosering houden zou ik geen probleem moeten opleveren.
Binnenkort maar eens proberen dan, nogmaals bedankt!
 
Dit is voorlopig even toekomst muziek :D Eerst maar even op de standard manier proberen.
Probleem waar ik tegen aan kijk: ik gebruik een kh en ph verlagende soil. Als het goed is veranderd de kh en ph niet bij toevoeging van easy life carbo (vloeibare co2).
Dus in mijn gedachte; kraanwater (volgens Oasen) totale hardheid (of is dit gH?) kH 8 en een ph van 8.1. Dit komt dus neer op een co2 gehalte van 1.9mg/l.
Met alleen de soil (en easy carbo) wordt dit dus kH=8 en pH 6.8. Dan bereken ik een co2 gehalte van 38mg/l.
Met een automatisch systeem gestuurd op de pH zal er dus vrijwel geen CO2 worden toegediend.
Leek mij lastig worden en ga dus maar werken met een dropchecker en handmatig instellen :) En vond het momenteel te duur worden, dus vandaar ook de standaard methode :p
Binnenkort schaf ik een fatsoenlijke pH pen aan, maar kan momenteel de pH ook meten op het werk :D


Binnenkort maar eens proberen dan, nogmaals bedankt!

Een KH van 8 met daarbij een pH van 8.1 is ongeveer 2.5 mg/l (Veel te weinig)
Een KH 8 met daarbij een pH waarde van 6.8 geeft een CO2 level van 74.6 mg/l (Veel te veel.)
Carbo wordt inderdaad niet meegenomen in je metingen!
pH-KH-CO2-tabel[1].jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kan Filter Medium van Easy-life gebruiken. Mijn kinderen roepen altijd dat papa 'mist' in de bak doet ;-) maar je ziet netjes hoe je stroming loopt.
Gisteren tijdens de wekelijkse waterwissel en snoeibeurt heb ik mijn CO2 installatie geïnstalleerd en een eigen methode gevonden voor het testen van de stroming. Die zeker niet is aan te bevelen als je al vissen hebt...:oopss:
Ongeduldig het naaldventiel iets opendraaien, nog geen belletjes. Nog maar ietjes veder, 2 seconden later geen belletjes... Nog maar iets veder, 5 seconden later nog steeds geen belletjes. Misschien moet het ventiel veder open...... 500 bellen per seconde.
Gelukkig nog geen vissen, maar ik kon aan de bellen wel zien hoe de stroming loopt :sorry:

Leuke bak, wellicht nog een idee om wat mos op het hout te binden? :)
Twijfel ik (nog) over. Ben bang dat dit nogal snel overwoekerd en daarnaast vind ik de donker groene kleur van mos er niet echt bijpassen.
Althans dat denk ik momenteel, misschien dat dit veranderd :)

Een KH van 8 met daarbij een pH van 8.1 is ongeveer 2.5 mg/l (Veel te weinig)
Een KH 8 met daarbij een pH waarde van 6.8 geeft een CO2 level van 74.6 mg/l (Veel te veel.)
Carbo wordt inderdaad niet meegenomen in je metingen!
Bekijk bijlage 292478
Hoe zit het met aquasoil en deze berekening/tabel?
De pH van 6.8 en kH van 8 was alleen met toevoeging van easy carbo. Lijkt me sterk dat ik een CO2 concentratie van 74.6mg/l kan krijgen zonder toevoeging van CO2?
 
Das ook een optie. Gelukkig inderdaad nog geen vis in de bak
 
Gisteren tijdens de wekelijkse waterwissel en snoeibeurt heb ik mijn CO2 installatie geïnstalleerd en een eigen methode gevonden voor het testen van de stroming. Die zeker niet is aan te bevelen als je al vissen hebt...:oopss:
Ongeduldig het naaldventiel iets opendraaien, nog geen belletjes. Nog maar ietjes veder, 2 seconden later geen belletjes... Nog maar iets veder, 5 seconden later nog steeds geen belletjes. Misschien moet het ventiel veder open...... 500 bellen per seconde.
Gelukkig nog geen vissen, maar ik kon aan de bellen wel zien hoe de stroming loopt :sorry:


Twijfel ik (nog) over. Ben bang dat dit nogal snel overwoekerd en daarnaast vind ik de donker groene kleur van mos er niet echt bijpassen.
Althans dat denk ik momenteel, misschien dat dit veranderd :)


Hoe zit het met aquasoil en deze berekening/tabel?
De pH van 6.8 en kH van 8 was alleen met toevoeging van easy carbo. Lijkt me sterk dat ik een CO2 concentratie van 74.6mg/l kan krijgen zonder toevoeging van CO2?

Daar zit nu net het probleem. Easy Carbo laat zich niet meten. Dus je toevoegingen zijn niet te herleiden. De waardes waar ik aan refereerde zijn de getallen die je zelf gaf. Maar om aan te geven dat je aan deze cijfers eigenlijk niets hebt want KH en pH laten zich hierdoor niet meetbaar beïnvloeden.
 
Bakje draait nog steeds goed. Plantjes groeien lekker, CO2 set lijkt ook goed te werken en er lijkt nitriet te worden afgebroken.
Morgen krijg ik eindelijk mijn test setje binnen en kan ik dit daadwerkelijk meten.
Morgen toch een vrije avond dus ik dacht: ik haal het koffertje wel op. Inmiddels ga ik niet alleen het koffertje ophalen maar heb ik een complete boodschappen lijst gemaakt. Meer mensen zo’n soort probleem? ?

Aan 1 ding stoor ik me momenteel en dat is het volgende;
EBC47C8C-B304-4712-92F2-23CAAB379057.jpeg

Is dit gewoon het standaard schimmel dat hout veroorzaakt? De witte waas lijkt uit veel kleine draadjes te bestaan en is anders dan de schimmel die eerst op het hout zat.

Ik twijfel ,omdat het hout vanaf een aantal dagen al een ander soort schimmel had:
AB7EB0A3-088D-4E38-A209-EFBFFC027145.jpeg

Deze schimmel zit momenteel nog steeds op het hout. Ik heb mezelf voorgenomen tot de wekelijkse waterwissel niet in het aquarium te komen (tot op heden gelukt). Maar moet deze schimmel gewoon slijten of is het wat anders?

En nog twee plaatjes van de bak momenteel
0C87178C-73CD-4CB9-B83B-F1F21F1E5A53.jpeg
7B19D543-5BBB-4A71-AED6-43F42C5F7E78.jpeg
 
Dat soort schimmel zie je vaak bij de opstart en kan geen kwaad en dat gaat vanzelf wel weer weg.
 
ziet er goed uit! ga je corydorassen houden of een andere bodembewoner?
 
Dat soort schimmel zie je vaak bij de opstart en kan geen kwaad en dat gaat vanzelf wel weer weg.
Klopte mijn vermoeden toch :) Dan laat ik het lekker zitten
ziet er goed uit! ga je corydorassen houden of een andere bodembewoner?
Bedankt! Ja komt een schooltje Corydoras Habrosus in
 
Klopte mijn vermoeden toch :) Dan laat ik het lekker zitten

Bedankt! Ja komt een schooltje Corydoras Habrosus in
Aha, vandaar de zandvlakte...
 
Inmiddels draait de bak al een ruime twee weken en lijkt alles het vrij aardig te doen.
Geen algen te bekennen en planten groeien lekker.
2AF0C3B6-FEF5-4D21-88BE-7BCC7CE22749.jpeg

CO2 set werkt ook goed, was alleen even kutten met het magneet ventiel en tijd schakeling.
Test koffer zou vorige week binnen komen, maar problemen met de levering...
met test strips lijkt de nitriet te dalen en rond de 0 te zitten. Geen idee wat de hoeveelheid ammonia is momenteel.
Als ik de nieuwe testset binnen heb hoop ik einde volgende week het schooltje Corys te verwelkomen
 

Bijlagen

  • F45A104D-AD2F-4F6F-BE1C-40553562E15C.jpeg
    F45A104D-AD2F-4F6F-BE1C-40553562E15C.jpeg
    271.7 KB · Weergaven: 139
  • F85677A6-0D41-41C0-8BD3-83671CC26C33.jpeg
    F85677A6-0D41-41C0-8BD3-83671CC26C33.jpeg
    154.6 KB · Weergaven: 218
…... lijjkt goed te gaan.
Maar dan meet je de kH en heb je een keihard probleem :stom: :stom:
CO2 icm met de stenen geven te veel kalk af, waardoor de kH 11/12 is...

Deze week de bak leeghalen en opnieuw beginnen…...
 
Ja er zijn steensoorten die flink kalk kunnen afgeven, zeker als je co2 begint toe te voegen.

welke stenen heb je nu in de bak gebruikt?
 
Mountain Rocks

ken ze niet maar even opgezocht, waren dure steentjes zo te zien.

ja das mooi piep, maar helaas niks aan te doen behalve eruit halen.
co2 toevoegen is nu dweilen met de kraan open.

afijn, slikken, bak omgooien en weer doorgaan!
je scape ziet er wel top uit overigens! probeer dat weer door te pakken (maar dan met andere stenen als hardscape :deal:)
 
ken ze niet maar even opgezocht, waren dure steentjes zo te zien.
Volgens mij 50euro voor betaald... maar niet alles gebruikt. Heb nog een 5tal stenen over
Misschien dat ik ze nog aan iemand kwijt kan, of ik bewaar ze voor een eventueel aquarium zonder CO2 toevoeging

ja das mooi piep, maar helaas niks aan te doen behalve eruit halen.
co2 toevoegen is nu dweilen met de kraan open.

CO2 staan inmiddels uit, morgen een flinke waterwissel en terug naar de easy Carbo. Hopelijk zijn de planten nog in goede conditie voor versie 2 van het aquarium :)

afijn, slikken, bak omgooien en weer doorgaan!
je scape ziet er wel top uit overigens! probeer dat weer door te pakken (maar dan met andere stenen als hardscape :deal:)
TJa het is niet anders... Was zelf ook zeer tevreden waardoor het extra zuur is :((
Had ik mijn huiswerk maar iets beter moeten doen :c
Deze week maar opzoek naar nieuwe stenen, vrij dagje nemen en opnieuw beginnen. Ergens ook wel leuk
 

Terug
Bovenaan