Eerste aquarium 70l, hulp bij visbestand


A

Atropatene

Guest
Hoi ik ben nieuw op dit forum. Na enige weken inlezen en voorbereiden hebben wij vandaag ons eerste aquarium opgestart.
Ik heb veel gelezen over planten en opstarten van het aquarium en om eerlijk te zijn was het mij voornamelijk om de plantjes en verzorging daarvan te doen. Maar uiteindelijk als alles loopt moeten er toch ook maar visjes in.

Graag wil ik hierbij jullie hulp vragen. Want over planten kan ik van alles vinden en op elkaar afstemmen, maar wat vissen betreft zie ik door te bomen het bos niet.

Samenstelling tot nu toe:
70 liter tank (60breed x 30diep x 40hoog)
Beplanting bestaat voornamelijk uit wat uiteindelijk bodembedekkend gras moet worden (eleocharis acicularis), foliage aan de achterkant (heteranthera zosterifolia) en een paar bladrijke planten als opvulling
Alle beplanting is op elkaar afgestemd in zoverre dat ze allemaal in 25 graden water met een pH van 6-7 willen groeien, met middelmatige verlichting en CO2.
Overige waterwaarden zijn nog niet aan de orde, dit is dag 1. Kunnen we dus nog alles van maken, vissen gaan er pas in als we tevreden zijn over de waarden.

Verder hebben we licht grof zand op de bodem en een 200l p/u pomp die voor een lichte stroming zorgt.

Qua vissen zijn we al zo ver: We willen graag guppies! Maar ik wil niet dat het er automatisch 1000 worden omdat ze zich voortplanten. Op internet vind ik veel tegenstijdige informatie of ze nu wel of niet met alleen hetzelfde geslacht mogen worden gehouden. Ik ben bang dat met mijn beplanting alle jonkies het overleven, dus wil liever geen harem. Is dat mogelijk?

We willen nog een andere mooie gekleurde vissoort erbij indien mogelijk en verder een paar bottomfeeders. Ik wil graag garnaaltjes, maar weet niet welke bij de guppies zullen passen. Verder wil ik nog wat andere algenbestrijders en rommel opruimers. Kunnen jullie me helpen hierbij? Welke passen bij de guppies? En hoeveel ga ik er nodig hebben om de boel netjes te houden?

Ik hoop dat jullie hiermee voldoende info hebben. Zo niet, vraag maar raak! Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp! Ik hoop dat we met een goede start lang plezier kunnen hebben van onze nieuwe hobby.
 
Klein groepje rouwtetras bij de guppen houden, dan houd je weinig kleintjes over.

Japonica garnalen zijn algetende garnalen, misschien een optie? Als je zand niet scherp is is een groepje klein blijvende corydoras misschien ook leuk, maar dan is 25 graden wel erg aan de hoge kant. Is die 25 graden met een reden?
 
Rouw tetra zijn zeer mooie visjes.
Zwarte fantoomzalmen trouwens ook.
 
Een mooie corydoras panda, pygmeus of een andere kleinere cory zou wel op de bodem kunnen.
Als koppelvisje zou je kunnen kijken naar de apistogramma borellii, honinggourami of een Tateurndina ocellicauda (zie profielfoto)

Kunnen we dus nog alles van maken, vissen gaan er pas in als we tevreden zijn over de waarden.
In de 3-4 week krijg je pas een nitrietpiek, dus minimaal 3-4 weken wachten met de vissen;)
 
Als je garnalen houdt met vissen dan moet je er wel rekening mee houden dat veel kleintjes zullen worden opgegeten dus veel beplanting kan dan helpen. Het zijn wel opruimers maar een bak netjes houden zal moeilijk worden en met een goede filtering heb je daarvoor geen garnalen nodig hoor.
Zelf heb ik in de 60cm een groepje C Panda s zitten en Brigittaea en in de ander de Honinggourami.
 
Als eerste welkom op dit forum!

Zo te lezen ben je erg goed bezig.

Qua vissen zul je keuzes moeten gaan maken.


Als je dwerggarnalen wilt gaan houden in je bak, dan kun je in principe enkel volwassen dieren in leven houden.
De jonkies zullen worden opgegeten door de vissen, zelfs door kleine vissen als guppies.
Of je moet een echt een hele grote bos javamos hebben waar de jonkies de eerste maanden in kunnen overleven.

De garnaaltjes hebben overigens veel liever een temperatuur rond de 19-21 graden en geen 25 graden.


Enkel mannen guppen houden ben ik geen voorstander van en enkel vrouwenguppen houden zou ik niet aanraden omdat er altijd wel eentje zwanger is en je dus alsnog overbevolking krijgt.
 
Als je dwerggarnalen wilt gaan houden in je bak, dan kun je in principe enkel volwassen dieren in leven houden.
De jonkies zullen worden opgegeten door de vissen, zelfs door kleine vissen als guppies.
Of je moet een echt een hele grote bos javamos hebben waar de jonkies de eerste maanden in kunnen overleven.
Hoeft niet, ik had 10 vuurgarnaaltjes samen met guppy's, platy's, corydorassen en hengli, en er zater er laatst 50 in. Er worden er wel wat opgegeten, maar als je genoeg planten hebt, overleven er ook heel wat;)
 
Bedankt voor de reacties! Wanneer ik wat meer tijd heb zal ik al de genoemde visjes eens googlen en erop terug komen (met 1000 nieuwe vragen waarschijnlijk)

Betreffende de temperatuur in onze bak: 25 graden is de sweet spot waarbij al onze plantjes aangenaam kunnen leven.
 
Hoeft niet, ik had 10 vuurgarnaaltjes samen met guppy's, platy's, corydorassen en hengli, en er zater er laatst 50 in. Er worden er wel wat opgegeten, maar als je genoeg planten hebt, overleven er ook heel wat;)

Dat is goed om te horen!

Ik heb ze bij drie caca's en die eten dus wel echt alle jongen op.
Heb de volwassenen er nu ook uitgehaald, vond het echt zielig hoe ze op hen bleven jagen.
En nu kunnen de jongen ook overleven hihi.
 
Okay, dankzij jullie info ben ik alvast zo ver:
Japonicagarnaaltjes en Corydoras Pygmaeus gaan er over een week of 3-4 eerst in.

De guppies en hun vriendjes heb ik nog zo mijn twijfels over. Wat is precies de reden dat alleen mannetjes bij elkaar niet werkt? Worden ze dan aggressief of wat gebeurt er dan?
Ik wil voorkomen dat de bak ineens vol zit met honderden guppies. Rouwtetra's lijken daar een goede oplossing voor, maar als ik de kweek helemaal kan voorkomen doe ik dat nog liever eerlijk gezegd.
 
at is precies de reden dat alleen mannetjes bij elkaar niet werkt? Worden ze dan aggressief of wat gebeurt er dan?
Je neemt hun natuurlijke gedrag etc. weg;)
 
Dat is de voornaamste reden idd.

Bij afrikaanse cichliden zie je ook wel is van die "male only" bakken... en daar komt het regelmatig voor dat 2mannen (zelfs van verschillende soorten) het paringsritueel met elkaar uitvoeren.. Zie je maar hoe opgefokt vissen daarvan kunnen worden.
 
Okay, dankzij jullie info ben ik alvast zo ver:
Japonicagarnaaltjes en Corydoras Pygmaeus gaan er over een week of 3-4 eerst in.

De guppies en hun vriendjes heb ik nog zo mijn twijfels over. Wat is precies de reden dat alleen mannetjes bij elkaar niet werkt? Worden ze dan aggressief of wat gebeurt er dan?
Ik wil voorkomen dat de bak ineens vol zit met honderden guppies. Rouwtetra's lijken daar een goede oplossing voor, maar als ik de kweek helemaal kan voorkomen doe ik dat nog liever eerlijk gezegd.

Je gaat krijgen, zoals bij wel meer vissoorten, dat er 1 of een aantal hele dominante mannen zijn en de rest zich zowat gaat gedragen als vrouwtje. Er is maar 1 reden dat guppy's leven, en dat is voortplanten. Nu geldt dat in beginsel voor alles wat leeft, maar bij guppen is het erg extreem. Je kunt je dan afvragen hoe diervriendelijk het is ze dat te ontnemen.
 
Okay, dan is dat duidelijk. Harempje dan maar. Waarschijnlijk met rouwtetras erbij. Kan bijna niet wachten... Maar wacht toch nog maar een paar weekjes

Bedankt voor het advies iedereen!
 
Even een update:
Het was echt een moeizame start. We dachten na 5 weken dat de bacteriën mooi stabiel waren en begonnen voorzichtig de cleanup crew te introduceren. Dat zijn uiteindelijk japonica garnalen, corydoras pygmeus en otocinclus vitatus geworden. Voorzichtig hebben we er iedere paar dagen een paar bijgezet.

Toen ze er allemaal in zaten sneuvelde mijn zorgvuldig gecultiveerde grasveldje, omdat de garnalen er doorheen stapten :'(

Vervolgens ging het ook met de bacteriën mis, wat logisch is met al dat dooie gras. We hebben dagelijks water ververst. Uiteindelijk hebben we een filter met een wat hogere capaciteit toegevoegd en toen de bacteriën onder controle waren het oude filter verwijderd.

Het guppen idee heb ik laten varen omdat de bak flink beplant is en ik bang was voor veel jonkies. In plaats daarvan hebben we gekozen voor een schooltje tetras.

Vervolgens hebben we toch weer een risico genomen door 20 golden neon tetras in 1 keer te introduceren. Iedere dag heb ik de waterwaarden gemeten en bijgehouden in een excel sheetje die ik hiervoor gemaakt heb. Als de waardes goed zijn wordt de regel groen, oranje in de gevarenzone en rood als het uit de hand loopt.

Sinds de tetras zijn geïntroduceerd is alles groen gebleven. Dus hoera! De bak draait en is een succes!

Overigens hebben we ook programmeerbare ledverlichting waarmee we een dag/nacht cyclus simuleren in de bak zitten. Super gaaf om te maken en uit te zoeken!

Iedereen bedankt voor de adviezen! Ik blijf voorlopig nog wel plakken op dit forum :smitten:
 
Fijn dat het zo goed gaat! :thumbs:
 
Mooi dat je eindelijk je evenwicht hebt gevonden in je bak met die golden neon tetras en ben wel erg benieuwd naar een foto van hoe het er nu bij staat.
Wat die guppen betreffen das ook de reden waarom ik enkel maar 10 mannen heb gekocht in de aller eerste opstart fase van mijn eerste bak omdat ik niet wou dat ze zouden gaan kweken en ook omdat ik er geen dure vissen in wou steken,klikt mss wel cru maar zo werkt het bij veel aquarianen.
Binnenkort als mijn nieuwe bak in opstart fase begint ga ik er er dan de 10 guppen uitvangen uit de oude bak en ze in de nieuwe bak over zetten.
 

Terug
Bovenaan