Eerst groeide het als kool


T

Theredbaron

Guest
Ik heb al een aantal jaren een Juwel 260.
Op dit moment heb ik de 4e inrichting omdat de vorige mislukten. Zo lagen er op het laatst alleen
maar stenen en een stuk kienhout in. En alg tierde welig. Wat ik ook probeerde, niks hielp.
En in m'n hart ben ik een voorstander van alles op de natuurlijke weg. Kom je met een algenprobleem in
sommige winkels binnen dan staan bij wijze van spreken de chemicaliën al klaar. Maar ja, ik ben ook niet roomser als de paus, dus soms moet je wel je toevlucht tot hulpmiddletjes zoeken.
Terwijl ik al tig jaren een aquarium heb. Mijn eerste aquaria draaiden helemaal op zichzelf, er stond zelfs
geen filter op. OK, je kreeg soms wel wat witte stip, maar dat had je in 3 dagen weg met een paar druppeltjes.
Van Co2 had je ook nog nooit gehoord en water ververste je 1x per maand.
Later kwam er een Eheim buitenfilter op (heb ik nog steeds trouwens) met onderin actieve kool en daarboven watten. Heel eenvoudig en je had er weinig omkijken naar. Als je wat alg kreeg draaide je dat met een sateprikker er zo uit. En daarna bleef het meestal wel weg.

Nu heb ik dus een Juwel 260. Deze heb ik eind vorig jaar opnieuw ingericht. Er zit geen voedingsbodem in omdat het allemaal planten zijn die hun voedsel uit het water halen. En het zouden snelgroeiers zijn.
Dat deden ze ook in het begin, maar een paar weken geleden ontdekte ik tot m'n schrik dat ik last had van alg. Van die groene slijmalg.
Eerst op de plantjes (ze lijken op cambomba maar die mogen blijkbaar niet meer verkocht worden) en daarna ook op de achterwand. Nu heb ik eea zitten lezen op internet en er ik heb op een gegeven moment iets gelezen
over Algozid van Eheim. Zoals ik al schreef ben ik eigenlijk niet van de middeltjes, maar ik moet elke avond wel een paar stukje van plantjes afhalen die een waas van die groene alg hebben. Daarom heb ik helaas toch mijn heil moeten zoeken in een flesje. Ook moet ik om de paar dagen wat alg van de achterwand halen. Dat doe ik dan met een sponsje. Een keer in de week ververs ik een deel van het water, ongeveer een derde tot de helft en ik doe een nieuw plaatje filterwatten (Biopad) boven in het filter. Daaronder zit zo'n groene spons van Juwel. Als deze nieuw is zitten er 4 van die tabletjes in voor het verwijderen van nitraat. Omdat ik deze spons elke 4 weken vervang door een nieuwe stop ik elke week 1 pilletje in de spons. Stop ik er meteen de eerste keer alle 4 de pilletjes in dan zijn deze na een paar dagen allemaal opgelost. Nu heb ik elke week een pilletje dus haal ik elke week een beetje nitraat weg.
Vanavond heb ik de waterwaardes opgemeten met zo'n strip van JBL Easy Test.
NO3 is 10 / No2 is 0,5 / GH is >7,5 / KH is 10 graden duitse hardheid / PH zit tussen de 7,6 en 8.
Alle waardes zitten dus in het groen, behalve de PH. Woensdag ververs ik weer een deel water dus dan zou die ook weer moeten dalen. De lampen boven de bak zijn van begin vorig jaar. Het fllter is voorzien van 2 grove sponzen onderin en bovenin 1 fijne spons van Juwel, een groene nitraatspons en daarboven een BioPad.
Daarnaast heb ik nog een extra buitenfilter (Eheim) met van die keramische pijpjes en opgevuld met filterwatten.
Ook zit er een een Co2 installatie op. Wekelijks voeg ik Profito plantenmest toe en dagelijks nog 5 druppels Ferropol 24.
Toen de plantjes er net in stonden groeiden ze als kool, maar sinds enkele weken is de groei eruit. Het lijkt wel of alle plantjes er ineens mee gestopt zijn. Zelfs de waterpest groeit niet meer en volgens mij moet er dan toch iets aan de hand zijn.

Ik heb dus 2 problemen:
Weet iemand hoe het plotselinge stoppen met groeien van de plantjes te verklaren zou zijn? Zou het kunnen zijn dat ik elke week teveel water ververs waardoor ik teveel goede bacterien weggooi?

Verder wil ik graag wat hulp met het lezen van de gebruiksaanwijzing van Algozid. Wat ik van dit middel op
internet heb gelezen moet je hiermee voorzichtig zijn want verkeerd gebruik is weer schadelijk voor
de planten en de vissen.

Zie hieronder de informatie op de fles:

upload_2017-2-13_21-56-54.png



Betekent dit dat ik elke 3 weken 10 ml aan het water moet toevoegen?
Wat is dan het verschil tussen een "normale" behandeling en een "preventieve" behandeling?


Groeten
Herman
 
Het is beter om de oorzaak van het probleem aan te pakken door te beginnen met een goede druppeltest aan te schaffen en daarmee ook je po4 te meten dan naar allerlei middelen grijpen die de alg mogelijk dood maar daarna weer terug komt omdat de oorzaak nog aanwezig is.
 
Ik ben het met Ton eens en zou zeggen zoek de oorzaak. Je no2 is 0,5 lees ik en die moet 0 zijn. Is er voldoende stroming en is de filter proper? Als je over kool filtert dan zal veel plantenvoeding verloren gaan volgens mij. Weet je de po4 ook?

Heb je een duidelijke foto van de alg want ik denk aan blauwalg.
 
De fabrikant geeft een behandelmethode als je reeds last hebt van alggroei. Hij geeft ook verschillende hoeveelheden voor de verschillende algsoorten.
Als je helemaal geen algen ( meer) hebt, dan wil de fabrikant graag dat je elke 3-4 weken ( waterwissel?!) 10ML van het middel toevoegt op 100 liter water.

Verder ben ik het wel met de andere replys hier eens. Het zou goed zijn om eens op een rijtje te zetten, wat er nou precies in jouw bak gebeurd in een maand tijd.
Schrijf dat nauwkeurig op, en je hebt een overzicht waaruit wellicht is op te maken WAAROM je last hebt van alggroei.

Dus begin met 50% waterwissel en noteer dan alle door jou te meten waterwaardes.
Noteer de namen van alle planten in je bak en hun (groei) habitus op die dag.
Noteer of en welke en hoeveel meststoffen je gebruikt in je bak.
Noteer de vissen namen en hoeveel het er zijn.
Noteer elke dag het voer, dat je geeft, heel vaak is dat veel te veel en te eentonig.
Noteer elke zaterdag of zondag de toestand van je planten en vissen.
Doe idem met je waterwaardes.

Na een maand zie je dan vanzelf een tendens, en op basis daarvan kun je dan gaan bijsturen, niet hapsnap, maar stapje voor stapje en met tussenpozen van minimaal een week, noteer alles wat je doet tot in detail, dit is heel belangrijk als naslagwerk.

Op die manier zal je zien dat er in een paar maanden tijd, vanzelf een soort van evenwicht ontstaat en dan ook nog een die je kunt handhaven. Dat is fijn voor je vissies en je planten, maar ook voor jezelf, je krijg ter dan vanzelf ook steeds meer plezier in.
 
Weet iemand hoe het plotselinge stoppen met groeien van de plantjes te verklaren zou zijn? Zou het kunnen zijn dat ik elke week teveel water ververs waardoor ik teveel goede bacterien weggooi?


Nee want in je water zitten amper goede bacterien en met de EI methode ververst men zonder problemen wekelijks de helft:)
 
Hallo, heeft iemand dan een tip voor een goede druppeltest? Is het verstandig om een totaal-testset te kopen of kan ik toe met specifieke testen, zoals alleen Po4?
Ik heb op internet zitten zoeken en kom soms hele laboratoria tegen.

Herman
 
@Toen de plantjes er net in stonden groeiden ze als kool, maar sinds enkele weken is de groei eruit. Het lijkt wel of alle plantjes er ineens mee gestopt zijn. Zelfs de waterpest groeit niet meer en volgens mij moet er dan toch iets aan de hand zijn.

is niet zo raar hoor in het begin groeien ze op hen reserve voedsel daarna is het de bedoeling dat er een aanbod komt van voedings-stoffen.
tevens zijn de planten vaak in emmers opgekweekt dus gedeeltelijk bovenwater.
planten moet dus even zich instellen op de ander omgeving lees onderwater leven.
daarnaast heb je een middel gebruikt om algen te doden waarschijnlijk heeft dit een bestanddeel wat de groei van planten beïnvloed.
waarden die belangrijk zijn voor planten groei zijn no3 po4 en de kh/ph verhouding voor de co2 waarde.
zoek ook eens de water samenstelling op neem aan dat je kraan water gebruikt de meest waterbedrijven hebben een overzicht van de water kwaltijd op hun site staan.
ook daar is veel informatie uit te halen bv de gh waarde.
zo en zo is het een goed idee om je kraan water eens te testen den heb je een basis waarde en kan je zien wat er gebeurd met je water kwaliteit in de bak.

goed testen zijn onder andere die van jbl bv JBL COMBI TEST SET plus FE aangevult met een po4 test
groet

jb
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik de koffer van Wesdijk en die is vrij goedkoop en daar zijn ook navulreagens bij te verkrijgen. Zover ik weet zijn dit de testen van Colombo.
 
Bedankt voor de tip. Ik ga gelijk eens zoeken. Voor wat betreft dat algenmiddel: ik heb dat deze week pas voor de eerste keer aan het water toegevoegd.
Vandaar ook mijn vraag over de dosering. Dit algenmiddel heeft dus niks te maken met de slechte plantengroei.
Maar ik ga zeker mijn water uitgebreid testen en dan weet ik zeker dat ik er wel uitkom.

Herman
 
oké dat heb ik even gemist in je verhaal over dat algen middel zou trouwens die groene sponzen niet meer voorzien van dat beruchte pilletje
zonde van de no3 die je plantjes goed kunnen gebruiken
als je voldoende en regelmatig ververst loopt je no3 niet zo hoog op dat het link wordt voor de vissen


groet
jaap
 
Mogelijk heb ik dit gemist, maar hoe lang staat je verlichting aan per dag? Planten groeien naargelang er voeding is, voldoende CO2 is en de lichtbehoefte voldaan wordt. Op het moment dat er van een van deze drie zaken een tekort ontstaat, groeien je planten minder of niet en krijgen algen de kans om zich te vermenigvuldigen.
 
Ik heb deze week een testkoffer bij Wesdijk gekocht en vandaag een aantal testen gedaan:
PH 7,5 / KH 7 / GH 8 / NH3/NH4 0,0 / No2 0,0 / No3 tussen de 0 en 10 mg (de vloeistof werd werd rose maar niet zo roze dat ik kon zeggen dat het 10 mg /l is;
het zat tussen 0 en 10 in) en tenslotte PO4 ook 0,0. De temperatuur is 26 graden. Deze testen zijn toch nauwkeuriger als die teststripjes want daarmee
was begin van de week m'n No2 nog 0,5 en de KH was toen 10.
Ik heb de testen gedaan voor ik een deel van het water ga verversen. Direct na verversing meten geeft denk ik andere waarden.
De laatste verversing was vorige week woensdag, dus een dag of 9 geleden.
Ik heb wel het idee dat de alg iets minder is als begin van de week. Ik heb de uitlaat van het filter iets veranderd, daardoor
is er nu wat meer stroming achter in de bak. Ook voorin het ik wat meer stroming gemaakt door de uitstroombuis van m'n Eheim
te vervangen door een originele. Ik had de gaatjes wat opgeboord om een rustiger waterbeeld te krijgen, maar misschien was dat verkeerd.
Dus ook aan de voorkant langs het raam staat nu weer stroming. Nu eerst wat alg van de bodem afzuigen, want het is dus blauwe alg waar ik last van heb.
En dan wat minder water verversen als de vorige keer want misschien heb ik wel teveel goede bacterien afgepompt.
En dan over 2 weken nog maar eens meten.

Als antwoord op Steve: mijn licht staat ingeveer 9 uur per dag aan (half 3 tot half 12). Ik zit eraan te denken om dat naar 8 uur terug te brengen.

Herman
 
Het terugbrengen van de verlichtingsduur naar minder dan 10 uur is eigenlijk onzinnig en helpt slechts zeer tijdelijk. Je remt juist de planten in hun groei en helpt op termijn de algen juist weer aan een voorsprong.
 
Ik heb deze week een testkoffer bij Wesdijk gekocht en vandaag een aantal testen gedaan:
PH 7,5 / KH 7 / GH 8 / NH3/NH4 0,0 / No2 0,0 / No3 tussen de 0 en 10 mg (de vloeistof werd werd rose maar niet zo roze dat ik kon zeggen dat het 10 mg /l is;
het zat tussen 0 en 10 in) en tenslotte PO4 ook 0,0. De temperatuur is 26 graden. Deze testen zijn toch nauwkeuriger als die teststripjes want daarmee
was begin van de week m'n No2 nog 0,5 en de KH was toen 10.
Ik heb de testen gedaan voor ik een deel van het water ga verversen. Direct na verversing meten geeft denk ik andere waarden.
De laatste verversing was vorige week woensdag, dus een dag of 9 geleden.
Ik heb wel het idee dat de alg iets minder is als begin van de week. Ik heb de uitlaat van het filter iets veranderd, daardoor
is er nu wat meer stroming achter in de bak. Ook voorin het ik wat meer stroming gemaakt door de uitstroombuis van m'n Eheim
te vervangen door een originele. Ik had de gaatjes wat opgeboord om een rustiger waterbeeld te krijgen, maar misschien was dat verkeerd.
Dus ook aan de voorkant langs het raam staat nu weer stroming. Nu eerst wat alg van de bodem afzuigen, want het is dus blauwe alg waar ik last van heb.
En dan wat minder water verversen als de vorige keer want misschien heb ik wel teveel goede bacterien afgepompt.
En dan over 2 weken nog maar eens meten.

Als antwoord op Steve: mijn licht staat ingeveer 9 uur per dag aan (half 3 tot half 12). Ik zit eraan te denken om dat naar 8 uur terug te brengen.

Herman



Bij mij gaat het licht om 8 uur aan, en om 11 uur s,avonds uit.

Geef weinig tot geen voeding in de bakken. kleibolletjes in de bodem,, en de planten profito wat verdund is 1 op 5. kan nooit teveel geven.
 

Terug
Bovenaan