Een tweede zelfbouw-projectje en wat vraagjes...


. krijg hem er niet op,sorry.
Staat wel bij Conrad. ondr of boven.
 
Maakt niet uit! Er zit al een hulpstukje bij om een circel te kunnen zagen.

Een vaste hand heb ik op zich wel, maar toch schiet je makkelijk uit merk ik. Maar heb ook gemerkt dat je beter laagje voor laagje kan doen. En niet in ��n keer te veel willen weghalen.
 
Bertus zei:
Ja, dat kan ook. natuurlijk ,als je een vaste hand heb,om te sturen.

Als je een cirkel verdiept wilt maken van 1 cm. maak je een geleider .
Onder de frase kan je een ring plaatsen ,om in de geleider , te geleiden.
zal het even opzoeken, moeilijk uit te leggen.

Middels het principe van Bertus zijn de gaten voor mijn ventilatoren bijvoorbeeld gemaakt. Kijk maar eens;

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 703&page=3

Groet,
Ben.
 
Gelukkig hoef ik nu nog even geen circels te maken ;)
 
Ik heb die gatenzaag ook en probeerde een keer een groter gat in een kokosnoot te maken.

Gevolg.... de kokosnoot vloog door de lucht :D :D :D
Was hem vergeten goed vast te zetten.
 
Eindelijk een update!

Het duurde wat langer dan gepland maar ik had gelukkig ook geen haast ;)

Ik heb al het vuren hout heel goed geschuurd en voorzien van 3 lagen grondverf en 2 lagen lakverf. en daartussen iedere keer opgeschuurd.
Het bovenste blad is van hardhout dat ik nu drie maal in de blanke olie heb gezet. Denk dat ik er nog 1 laagje op moet doen. Als het goed is is deze plank dan waterdicht.
Waarom ik voor deze plank heb gekozen is omdat deze steviger is, ik de poten er makkelijker in kon wegwerken en ik het ook wat stoerder vond staan.

De poten en planken zitten met duvels en houtlijm aan elkaar vast.

Nu nog de elektriciteit aanleggen. Ik heb een lang snoer achter de grote kast langs getrokken. Daar zit het in een stopcontact.

Ik heb een nieuw stopcontact gekocht en twee stekkerdozen en nu moet ik even kijken hoe ik dat voor elkaar geknutseld krijg. Een stekker aan een snoer maken is heel simpel, maar aan een stopcontact maken heb ik nog niet eerder gedaan :juggle:

Al met al ben ik er best blij mee hoe het geworden is. Ik twijfel of ik hem nog verder moet verstevigen, want het is een behoorlijk stevig geheel geworden, dat niet zomaar zal scharen. Het gewicht staat ook redelijk verdeeld. Een 40 cm bakje bovenop en een 30 cm bakje onderop.

Iemand nog tips? Misschien toch nog een aluminium kruis maken aan de achterzijde?

Foto 08-10-16 19 14 54.jpg
Foto 08-10-16 19 15 18.jpg
 
Ik zou wel iets van een kruisje er in zetten om wat meer stevigheid te krijgen, tenzij het 30cm bakje tegen alle 4 de poten leunt.
 
Ziet er mooi uit trouwens!
 
Sanneke,

Een stekkerdoos aansluiten is net zo simpel als een stekker.
Zolang je de aardedraad maar goed aan sluit, bruin en blauw maakt niet uit , mag gewisseld worden.
Een 2e stekkerdoos kun je er gewoon parallel op aan sluiten, gewoon de zelfde kleur draaden in elkaar draaien.

Voor de stevigheid zou je kunnen overwegen om het tafeltje met een beugel vast aan de muur te zetten.

Je puntslakken doen het trouwens prima hier :smitten:
 
Bedankt Orion en Henko!

Ik ga zo beginnen aan het stopcontact en dat ik de stekkerdozen parallel aan kan sluiten dat wits ik niet! Goede tip!
ook de tip om het geheel met een beugeltje aan de muur vast te zetten is gewoon DE oplossing! Die heb ik nog zat liggen, dus dat komt goed ;)

Maar ehhh, die puntslakken he? Ik wist niet dat je bij me ingebroken had :S
Denk dat je me verward met iemand anders :D :D :D
 
voor alle duidelijkheid

groet en succes

jaap
 
Foto 09-10-16 12 05 34.jpg
Foto 09-10-16 12 06 45.jpg
Stopcontact zit erop!

@Jaap, ik heb een opbouw stopcontact op de muur gezet, maar bedankt voor het filmpje met het droge einde ;)

Al met al was het wel even puzzelen en wat boren maar hij zit erop :D
En hij doet het ook nog!

Nu de volgende stap, de stekkerdozen aansluiten...
 
Ziet er mooi uit Sanneke, maar het is helaas een kwetsbare constructie. Sorry dat ik dit topic nu pas zie en er nu pas op reageer.

Je mist een verbinding tussen de bovenkanten van je poten. Omdat je de poten hebt doorgezaagd zou je dat ook onder de onderste plank moeten doen. Kijk maar naar een houten tafel, daar kan je het blad afhalen en dan blijven de poten staan, omdat ze onderling verbonden zijn door 'regels', met pen- en gatverbindingen of deuvels.
CGpJrIpFpRoY-Cm1HKECnC0Z8myXtOnF.jpeg




Je zal op de een of andere manier moeten zorgen dat je poten niet kunnen scharen, waarbij je hele constructie in elkaar valt. Test hem maar eens uit door er opzij tegenaan te duwen, kijk of er beweging in zit dan.
Dit is te verbeteren door een kruis eraan te bevestigen op de een of andere manier, net zoals de Ikea stellingkasten, die met zo'n metalen kruis geleverd worden.

Je oorspronkelijke plankjes waren trouwens als ik het goed zag spaanplaat, inderdaad goed dat je die vervangen hebt, want als dat nat wordt zwelt het op en valt het uit elkaar. Massief beuken, daar gebeurt niet veel mee, goeie keuze.
Meubelplaat is iets anders, dat bestaat uit latjes grenen of vuren die naast elkaar liggen, met aan elke kant een dikke fineerlaag.
meubelplaat.JPG
 
Ben weer een paar stapjes verder ;)

Heb de elektra nu allemaal aangesloten, de onderste stekkerblok komt onder de plank te hangen, dat moet ik nog even doen.
Voor de stevigheid van het kastje heb ik aan de achterzijde twee beugeltjes geplaatst die de onder en bovenpoten met elkaar verbinden. @Esther, een kruis ging niet, omdat ik met het tussenblad zit wat uitsteekt.
Maar ik weet zeker dat hij niet uit elkaar valt. Zeker niet als ik hem ook nog met een beugeltje aan de muur bevestig.

Foto 09-10-16 16 54 43.jpg
Foto 09-10-16 18 10 25 (2).jpg


Ik ga morgen het bovenblad nog één keer in de olie zetten en als dat droog is kunnen de bakjes erop :D

Dan zal ik nog een foto maken van het totaalplaatje ;)
 
Ok, dus jeb hebt wel extra versteviging, mooi. Ja, vastzetten aan de muur lijkt me inderdaad het verstandigste. :thumbs:
 
Ok, dus jeb hebt wel extra versteviging, mooi. Ja, vastzetten aan de muur lijkt me inderdaad het verstandigste. :thumbs:

Ik vond die beugeltjes toevallig toen ik schroefjes zocht en die pasten perfect om de poten aan elkaar te zetten ;)
Aan de muur vastzetten doe ik ook nog, en rechts staat een hele hoge brede en zware kast, dus omvallen doet ie niet of er moet een aardbeving komen :D
 
:thumbs: En laat die aardbeving maar zitten hoor!
 
Mooi tafeltje. Ben benieuwd hoe het geheel eruit gaat zien.

Alleen staan mijn nekharen nu al overeind, bij het zien van die schakelklokken.
Die dingen gaan mij helemaal op de wekker.:stars::stars: Knettergek wordt ik van dat geratel.:stars::stars:
 
Ik moet eerlijk zeggen dat de schakelklokken van de Gamma van het goedkope OK merk niet ratelen. Of ik moet mijn gehoor eens laten testen :D
 
Bijna vergeten om de laatste update te doen!

Het kastje met de beide bakjes erop. Zelf ben ik er heel blij mee. Het enige wat een beetje jammer is, is dat je de schakelklokken nog een beetje ziet en dat het luchtpompje op de grond staat. Misschien dat ik daar nog iets op ga verzinnen. De luchtpomp drijft twee sponsfilters aan en die kan ik vervangen door twee elektrische filtertjes (de aquael pat mini) maar dat komt als ik wat centjes over heb. Om de schakelklokken uit het zicht te werken zou ik er een plankje voor kunnen maken. Maar eerlijk gezegd stoort het mij niet zo erg dat ik dat nu ook echt wil doen. Alle snoeren heb ik mooi weg kunnen werken gelukkig.
De bakregulateur die er boven hangt heb ik met dezelfde lak geverfd, dat vormt nu een mooi geheel.
O ja, uiteraard moet het bureau lampje op dat doosje nog vervangen worden door een opzet aquariumlamp ;)
Enne, Marcel, je hebt gelijk, ze ratelen wel een heel klein beetje. Ik heb er ook die niet ratelen, maar weet niet meer waar ik die gekocht heb. Gelukkig vind ik dit zachte ratelgeluidje niet storend.
2016-10-24 (1).jpg
2016-10-24 (2).jpg
 
Heel erg mooi geworden!!
 
Heel leuk gedaan! Krijg er direct ideeën van! Heb ook zo'n plekje op de slaapkamer, daar past zoiets mooi tussen.
Even de vrouw bewerken ;)
 
Thanks!

Enne BdeRooij, succes :D
 
Je kan de achterkant verstevigen door er een plaat tegenaan te zetten. Omdat je bladen uitsteken ben je er twee nodig. Daarachter kan je van alles wat je uit het zicht wil hebben verstoppen. Dit dus i.p.v. de hier geadviseerde kruizen.
 
Dank jullie!

@Ben, dat is op zich ook wel een idee. Alleen dat open zicht vind ik juist wel mooi. Eigenlijk zie je alleen onder het kastje wat dingen. Ik stoor me er niet aan merk ik ;)
En ik moet zeggen dat er weinig beweging in het kastje zit. Denk dat als ik hem met beugelstjes aan de muur vast zet, dat dat ook veilig genoeg is.
 
je digibeet-heid maak je ruimschoots goed met je houtbewerking en schilderkunsten, knap gedaan. ik doe het je niet 1-2-3 na.
 
Whahaha, dank je Richard! Denk ik :juggle: ;)
Computer werkt ook weer :D
 

Terug
Bovenaan