Een tweede zelfbouw-projectje en wat vraagjes...


S

Sanneke80

Guest
Hoi Allen,

Nu mijn eerste zelfbouwprojectje nagenoeg af is wil ik beginnen aan mijn tweede projectje.

Wat ik wil is een soort tafel/kastje/stelling maken, waar ik twee van mijn kweek-/garnalenbakjes in kwijt kan.

Dit wil ik doen met het hout dat ik nog heb liggen van een ander groot project. Zo blijven de kosten beperkt en ruimt het weer een beetje op hier in huis ;)


Ik heb drie idee�n uitgewerkt in een super leuk programma, sketch up. Ja, ik weet het, potlood en papier werkt wellicht veel sneller, maar dit vond ik wel leuk om eens te proberen. :D

De linker is het basismodel, de middelste heeft een extra opberg vakje en bij de rechtse is er een laadje van gemaakt. Ik begin dus gewoon met het basismodel en zie wel wat haalbaar is.
341446sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg



Hier wat info over maten/materialen:

-kweekbakje boven = 40 x 25 x 25 = 25 liter
-kweekbakje onder = 30 x 20 x 20 = 12 liter

De twee planken zijn van geperst hout en behoorlijk zwaar, dus stevig zat, de maten zijn 47 x 37 x 18

De houten palen (gewoon vuren)
-bovenste vier: 69 x 44 x 670
-onderste vier: 69 x 44 x 320

478558sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg


Zoals je ziet zijn het eigenlijk twee delen van elk 4 poten en een plank, die ik op elkaar wil zetten. Je zult je wel afvragen waarom :juggle:

Dat is, omdat ik 3 vuren houten balken had liggen met een lengte van 67 cm en 1 balk van 197 cm.
Van de lange balk haal ik 67 cm af om de 4de poot te maken.

Van de overige lengte kan ik nog eens 4 poten maken van elk 32 cm lang.


Nu heb ik wel een paar vraagjes:

-hoe kan ik het beste de poten en planken aan elkaar bevestigen? Ik heb duveltjes hier liggen en houtlijm en schroeven en spijkers zat.
-hoe kan ik er een stevig geheel van maken? Heb nog extra latjes of bijvoorbeeld hoekbeugeltjes ergens nodig?

Ik wil het hout schuren, grondverven en daarna aflakken in wit.

Ben heel benieuwd of dit gaat lukken :D
 
je werkt in de hoogte (bakken boven elkaar) in plaats van in de breedte (bakken naast elkaar) in verband met het materiaal dat je nog hebt liggen of is daarvoor een andere reden?
 
Goeie vraag, het is puur vanwege de ruimte die ik heb. Daar kan alleen maar een heel smal kastje neergezet worden.

Heb maar even een snel een foto gemaakt, is handiger met uitleggen ;)

Onder de witte klok, tegen de rechter kast aan, komt het te staan. De ruimte tussen de beide kasten 80 cm. Omdat de kasten schuifdeuren hebben, kan ik er nog gewoon in.

853223sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg
 
Logisch dus om in de hoogte te werken :)

Het kastje van ons Sulawesi bakje hebben we gelijmd en voorzien van die ijzeren hoekjes die je kan vastschroeven.
Zo vanaf je basismodel bekeken wil je misschien nog een oplossing bedenken tegen al te veel 'scharen'.
Omdat je met hout gaat werken is het misschien handig na te denken over water en vocht.
Heb je ook al nagedacht over de vrije ruime die je boven een bakje wilt hebben om er goed in te kunnen werken?

Zo even een paar dingetjes die ons opvallen.
 
Mascha&Ivo zei:
Logisch dus om in de hoogte te werken :)

Het kastje van ons Sulawesi bakje hebben we gelijmd en voorzien van die ijzeren hoekjes die je kan vastschroeven.
Zo vanaf je basismodel bekeken wil je misschien nog een oplossing bedenken tegen al te veel 'scharen'.
Omdat je met hout gaat werken is het misschien handig na te denken over water en vocht.
Heb je ook al nagedacht over de vrije ruime die je boven een bakje wilt hebben om er goed in te kunnen werken?

Zo even een paar dingetjes die ons opvallen.

Bedankt voor het meedenken!

Het kastje van ons Sulawesi bakje hebben we gelijmd en voorzien van die ijzeren hoekjes die je kan vastschroeven.
Ik denk dat ik alle drie ga doen, duvels, lijm en een paar van die hoekjes die ik kan vastschroeven

Zo vanaf je basismodel bekeken wil je misschien nog een oplossing bedenken tegen al te veel 'scharen'.
Daar heb ik nog niet aan gedacht, dat ie kan scharen. Goed dat je dit noemt. Ik heb nog een houten lat liggen die ik in elk geval diagonaal aan de achterkant kan bevestigen

Omdat je met hout gaat werken is het misschien handig na te denken over water en vocht.
De staanders die ga ik verven met twee lagen grondverf en twee lagen lakverf. Op het onderste bakje heb ik een deksel, waardoor er minder water verdampt. de planken zelf moet ik even kijken, er zit een soort gladde laag over. Ik zal het morgen even op de foto zetten. Misschien dat ik er wit plastic omheen doe

Heb je ook al nagedacht over de vrije ruime die je boven een bakje wilt hebben om er goed in te kunnen werken?
Op zich heb ik 45 cm werkruimte als ik geen laatje maak en iets van 25 cm als ik wel een laatje maak. Gelukkig weegt het kleine bakje niet veel en kan ik hem er redelijk makkelijk uit tillen als dat nodig moet zijn

Zo even een paar dingetjes die ons opvallen.

En het zijn hele goede dingetjes om even goed bij stil te staan! Thanks
 
Heb je iemand die hout kan zagen?

Laat die 4 en de stukjes doormidden zagen.
Dan per 2 verschuiven en lijmen tot de goeie hoogte.
Vul dan het ontbrekende aan,met die stukjes.
Ben je sterker dan met stukjes eronder.
 
Bertus zei:
Heb je iemand die hout kan zagen?

Laat die 4 en de stukjes doormidden zagen.
Dan per 2 verschuiven en lijmen tot de goeie hoogte.
Vul dan het ontbrekende aan,met die stukjes.
Ben je sterker dan met stukjes eronder.

Ik moest echt lachen om deze (voor mij) zeer cryptische omschrijving van je :D :D :D

Maar na een tijdje schoot me ineens te binnen wat je misschien bedoeld?

197684sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg


Op zich geen verkeerd idee, maar ik ken niemand die hout zaagt. Heb wel een decoupeerzaag, maar dat wordt super lelijk.

Ik denk dat ik het kastje van achteren dicht ga maken met een plaat of planken. Dat zal al een stuk steviger zijn.
 
Sanneke80 zei:
Bertus zei:
Heb je iemand die hout kan zagen?

Laat die 4 en de stukjes doormidden zagen.
Dan per 2 verschuiven en lijmen tot de goeie hoogte.
Vul dan het ontbrekende aan,met die stukjes.
Ben je sterker dan met stukjes eronder.

Ik moest echt lachen om deze (voor mij) zeer cryptische omschrijving van je :D :D :D

Maar na een tijdje schoot me ineens te binnen wat je misschien bedoeld?

197684sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg


Op zich geen verkeerd idee, maar ik ken niemand die hout zaagt. Heb wel een decoupeerzaag, maar dat wordt super lelijk.

Ik denk dat ik het kastje van achteren dicht ga maken met een plaat of planken. Dat zal al een stuk steviger zijn.

Tja, cryptisch. timmermanstaal, he.
Zo zou ik het doen, als ik verder niets had.

Maar, dan ging ik toch even naar de bouwmarkt, 4,5 x 4,5 halen.

Is toch netter dan 70 x 4,5 cm he. en gelijk strak.

Gisteravond een Ferm multitool besteld, om de juwel lichtkap open te slijpen.
Compleet.
Staat nog wel een lege doos, rest is weg ...foetsie.
https://www.fermwinkel.nl/media/catalog ... 1010_4.jpg
 
Is een multitool hetzelfde als een dremel? Daar lijkt het plaatje namelijk op. Een dremel heb ik hier liggen. Is een fijn ding om mee te werken.
Op zich kan ik natuurlijk wel nieuw hout gaan halen bij de bouwmarkt, maar ik vind het ook altijd wel een uitdaging om te gebruiken wat ik nog heb liggen.

Timo, zal morgen even foto's maken, dan kun je het zien. de poten/palen zijn volgens mij gewoon vurenhout. De twee planken geen idee.
 
Ja, zijn bijna hetzelfde.
Dremel is kleiner.

Heb de code al binnen, dus dan morgen de tool ook binnen.

Heb nu een methode gevonden, om de Juwelbak netjes open te maken.

Wacht nu op de frees voor de laatste restjes.
 
Ik ben een klein stapje verder.


Heb alle pootjes op maat gezaagd. Ze moeten nog even flink worden geschuurd en ook zo dat ze precies even hoog zijn uiteraard.

Ik heb de pootjes even neergezet met de twee planken zoals op de tekeningen. Hij wordt iets smaller dan op de foto hieronder.


Op de foto zie je planken met een gladde boven en onderzijde en daartussen samengeperst hout (denk planken uit een kledingkast o.i.d.).

Het voordeel is dat dit misschien wat vocht tegen hout. Maar ik dacht ineens aan het nadeel. Het nadeel is dat ze moeilijker te bewerken zijn qua zagen en schuren. En lastiger met verven.

De plank op de onderste foto vond ik ook nog en kan ik in twee zagen. Het nadeel van deze plank is dat hij gevoeliger is voor vocht. Maar het grote voordeel is dat het heel mooi te zagen en schuren is en te verven. Plus dat dan de poten en de planken beide van vuren hout zijn en alles straks na het verven er als ��n mooi geheel uit gaat zien.


Het wordt dus zoals op de bovenste foto, maar met de planken van de onderste foto. Als versteviging ga ik aan de achterkant van het kastje extra planken/latten aanbrengen, maar dat is het volgende stapje. ;)

321532sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg

225121sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg
 
Uit je beschrijving maak ik op dat je meubelplaat gebruikt. Dit kan ook erg gevoelig zijn voor vocht en "opzwellen". Dit omdat de kopse kanten, zoals ik dat op de foto meen te zien, niet zijn voorzien van een fineer laag. Daarom is het misschien inderdaad beter om te kiezen voor de plank die je zou willen zagen en schilderen.


Groet,
Ben.
 
Dank je Dragon en Ben. Ja! Dat was de naam die ik kwijt was, meubelplaat. De fineerlaag zit alleen aan de boven en onderkant en een strookje aan de voorkant. Er zijn dus drie zijden open. Ik ga de andere plank mooi op maat zagen. En heb nog precies een zelfde plank die ik ook nog kan toepassen.

Bedankt voor de bevestiging!
 
We zijn weer een heel klein stapje verder. ;)

De twee planken op maat gezaagd en het geheel weer even neergezet om te kijken hoe het staat. Heb het kastje iets smaller en ondieper gemaakt, omdat ik dan makkelijker in mijn kledingkast kan en ik vind het geheel ook mooier staan zo. Ben wel tevreden nu. Volgende stap is de poten alle 8 precies even lang maken en alles schuren. :D

119391sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg

977976sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg
 
Goed bezig hoor, leuk om dat allemaal een beetje zelf in elkaar te knutselen he?!
 
Dank je, ik vind het altijd erg leuk om zelf dingen te maken. Dat je met 'niets' begint en dan eindigt met iets wat functioneel en naar jouw smaak is.
 
Sanneke,

Ik zie dat je al aardig bezig bent, nu nog de stroomdraadjes en een stopcontact inbouwen :D ???

Mvg Martijn
 
Altijd leuk om zelf iets te maken en je bent al aardig goed op gang!! Veel succes verder!
 
Dank jullie wel! Vandaag even niet geklutst aan het kastje, maar morgen denk ik wel.

@Martijn, ik heb serieus wel nagedacht over stroom die er naar toe moet ;)
En hoe ik de draden dan netjes kan wegwerken. Van de lamp/filter/heater.

Maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb een stopcontact aan de rechtermuur van de rechtse kast. Ik kan natuurlijk een verlengsnoer achter de kast leggen en daar een doos aan maken met meerdere stopcontacten. Ben ff de naam kwijt. Gewoon zo een ding waar je meerdere stekkers in stopt, alleen hebben die een te kort snoer. Dus zal ik moeten kijken of ik er ��n heb waarbij ik het snoer kan vervangen voor een langere. Ik slaap er nog maar een nachtje over :p ;)
 
Sanneke80 zei:
We zijn weer een heel klein stapje verder. ;)

De twee planken op maat gezaagd en het geheel weer even neergezet om te kijken hoe het staat. Heb het kastje iets smaller en ondieper gemaakt, omdat ik dan makkelijker in mijn kledingkast kan en ik vind het geheel ook mooier staan zo. Ben wel tevreden nu. Volgende stap is de poten alle 8 precies even lang maken en alles schuren. :D

119391sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg

977976sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg

Met het even lang maken van de pootjes is het uitkijken geblazen.
Wij hebben een buurman met ervaring; zijn tafelblad ligt op de grond... ;)


Groet,
Ben.
 
benvo zei:
Sanneke80 zei:
We zijn weer een heel klein stapje verder. ;)

De twee planken op maat gezaagd en het geheel weer even neergezet om te kijken hoe het staat. Heb het kastje iets smaller en ondieper gemaakt, omdat ik dan makkelijker in mijn kledingkast kan en ik vind het geheel ook mooier staan zo. Ben wel tevreden nu. Volgende stap is de poten alle 8 precies even lang maken en alles schuren. :D

119391sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg

977976sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg

Met het even lang maken van de pootjes is het uitkijken geblazen.
Wij hebben een buurman met ervaring; zijn tafelblad ligt op de grond... ;)


Groet,
Ben.

Whahaha, tja, dat is natuurlijk ook een optie. Een tafel ala Japanse stijl?

Maar het is idd lastiger dan het lijkt. Morgen maar eens op een gemakje naar kijken. ;)
 
Ik ben eindelijk weer een paar stapjes verder, moest even wat dingen aanpassen.

De bovenste plank heb ik vervangen door een stevigere dikkere plank. Zo kan ik de poten mooi wegwerken. En dat staat ook nog eens een stukje mooier.
De onderste plank heb ik net iets groter gemaakt. Zodat de gaten van de duveltjes niet zo dicht in de hoek zitten.

Nu moet ik alleen nog wat randen netjes schuren en uiteraard alles in de verf zetten.
Misschien maak ik er nog een laatje in, maar dat weet ik nog even niet. En ik ga nog zorgen dat het geheel wat steviger staat en niet kan scharen.

Rechtsvoor...
589972sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg



Linksvoor...
183261sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg



Achterkant...
699524sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg



Onderkant bovenblad...
563247sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg
 
Je bent wel lekker aan het knutselen he!

Maar die dikkere plank bovenop geeft het wel meer klasse hoor.
 
Dank je Marcel, ja ben lekker bezig geweest met het mooie weer van afgelopen dagen :D

Die dikkere plank vind ik ook wel stoer staan. Het is een massief beuken plank behandeld met olie.
Ik denk dat ik hem ook in deze kleur laat. En de rest verf ik wel wit. Ik heb de olie er nog voor staan namelijk.
Dan is hij ook meteen waterbestendig.

Het is dit werkblad:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50106773/
 
Ziet er mooi uit San en ik doe je dat niet na. Ik snap al niet hoe je die openingen voor de poten uit de dikke/bovenste plank hebt gekregen. Maar ja, ik heb dan ook 3 paar linker handen ;).
 
Hihi, John, dank je. Ik ben zelf kei onhandig, dat is meestal omdat ik veel te impulsief ben. Met klussen gaat het dan ook niet altijd in ��n keer goed. Zo had ik een mooi plankje op maat gezaagd, helemaal mooi geschuurd. En toen ik er een gat in wilde boren voor de duvel brak de hele hoek eraf. Dus kon ik weer opnieuw beginnen en een andere aanpak doen :D

Mijn rechterhandjes heb ik van mijn opa gekregen plus heel veel wijze raad :D

Die uitsparingen waren trouwens nog het makkelijkste van allemaal! :p
Dat doe je met een kleine bovenfrees. Nadat je de vakjes hebt uitgetekend op het hout en de diepte van je machine hebt ingesteld is het zo klaar. Voordeel is wel dat het niet heel precies hoeft hier, omdat je het toch niet ziet ;)

339358sanneke80_0_85_project_kastje_make.jpg
 
Dan wel in een mal werken. Anders vliegt hij alle kanten op.

Heb er zelf ook 1, kan je mooi mee profileren.
Heb nog een afkortzaag.
Tafelcirkelzaag.
Tafel lintzaag (met 2 wielen en zaagband).
Heul veul hand gereedschap.

Tot 3 x toe vroeger mijn kist gestolen. op diverse klussen.

Verzekering betaalde 70 %, du altijd op achteruit.
 
Al die andere zagen die jij noemt die heb ik niet hoor Bertus ;)

Maar wat bedoel je met in een mal werken?
Waar maak je die van?
Er zit wel zo een hulpstuk bij dat je rechte lijnen of een circel kan zagen, maar een mal zat er niet bij.

Ik heb het hout zelf wel vastgezet uiteraard, maar daarna de rechthoeken uitgefreesd uit de losse hand.
 
Ja, dat kan ook. natuurlijk ,als je een vaste hand heb,om te sturen.

Als je een cirkel verdiept wilt maken van 1 cm. maak je een geleider .
Onder de frase kan je een ring plaatsen ,om in de geleider , te geleiden.
zal het even opzoeken, moeilijk uit te leggen.
 

Terug
Bovenaan