Een slagje groter


Jeppo

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2005
Berichten
2,215
Hoi allen,

Vorige week heb ik een 15-tal vuurgarnalen opgehaald bij SaschaR, in de veronderstelling dat mijn Para's en Dario's de garnalen wel met rust zouden laten. Niks was minder waar, vooral de dominante Dario's vonden de garnalen z��r interessant. Wellicht dat er nog een paar verstopt zitten in of achter het filter, maar ik ben bang dat er niet veel meer over zijn.

Aangezien ik toch graag wat opruimertjes in de bak zou willen, moet ik naar een slagje groter zoeken. De eerste die in me opkomt, is de Japonica, maar die kweek niet in zoetwater, iets wat ik toch wel graag zou willen. Zou iemand een soort weten die graag alg eet en iets groter is dan de vuurgarnaal (zo'n 4/5 cm?)?

In het Indawgyi meer in Myanmar, waar de Dario's en Para's voorkomen, zitten wel garnalen. Veel duidelijkere foto's dan dit kan ik nergens vinden:
K9k-HGW_5saNH-6xkkX4SKVVQ8rnZO4x.jpeg


K9k-HGW_5saNH-6xkkX4SKVVQ8rnZO4x.jpeg


(Bron: http://equator.web.fc2.com/myanmar-indawgyi2.htm )

Iemand een idee welke soort dit is?

Alvast bedankt!
 
Daar staat tegenover dat Japonica's bij goeie opvang toch zeker 5/6 jaar moeten kunnen worden.. en soms zelfs 10/12.
Het is dus niet zo dat je om de paar jaar terug moet naar de winkel ;)
 
Goed punt, maar dat wist ik al. Heb al eerder Japonica's gehouden. :)

Ik had de vuurgarnalen gekozen voor hun kleur en de snelle voortplanting. Zo zouden de aanwezige vissen de nodige snacks achterna kunnen jagen, naast het gewoonlijke diepvriesvoer. Wat ik niet had verwacht, is dat ze zelfs volwassen vuurgarnalen aanvallen. Ik denk dat de grootste garnalen zo'n 3 cm waren. Ongeveer even groot als de grootste Dario's. Echte jagers zijn het.
 
Roodschaargarnalen blijven ze af. worden zo,n 7-8 cm.
 
Mooie soort, Bertus. Zullen zeker met rust worden gelaten, maar ik vind ze er toch wat te gevaarlijk uitzien om bij de Dario's en toch wel vrij zeldzame Para's te zetten. De Dario's worden zo'n 2-3 cm, de Para's 4 cm. Die zijn dus twee keer zo klein als de roodschaargarnalen. Een riskante gok, lijkt mij. Misschien dat ik een andere oplossing ga zoeken of toch voor de Japonica's ga.

Het is overigens niet zo dat het aquarium vol met alg zit. Alleen de mossen zitten een beetje onder.
 
Nadeel, kweken als konijnen.
Gooi je eten in de bak,zijn ze er als eerste bij.
Heb ze vroeger ook gehad.
Met een 100-200 eieren,gaat het te hard.
 
Heb je het over de Dario's? Tot nu toe zijn ze enkel bezig met elkaar te verjagen. Naar de enkele vrouwtjes in de bak zijn ze wel aan het pronken, maar tot echt paargedrag is het nog niet gekomen, voor zover ik heb gezien. Denk ook niet dat er bijster veel jongen zouden overblijven, aangezien er negen jagertjes in de bak zitten met nog zes Para's erbij.
 
Altijd interessant gevonden! Die eten alleen geen alg, of wel? Worden ook vrij groot?
 
In het Indawgyi meer in Myanmar, waar de Dario's en Para's voorkomen, zitten wel garnalen. Veel duidelijkere foto's dan dit kan ik nergens vinden:
WZYOGWYIQBRV-LCXOgft057Fc3Gss1gA.jpeg


WZYOGWYIQBRV-LCXOgft057Fc3Gss1gA.jpeg


(Bron: http://equator.web.fc2.com/myanmar-indawgyi2.htm )

Iemand een idee welke soort dit is?

Alvast bedankt! [/quote]


Ik denk dat dit de Amanogarnaal is.
 
Heb je een wetenschappelijke naam, Thibo? Zoeken naar de Amanogarnaal brengt me naar de Japonica en dat kan 'm niet zijn.
 
Hoogstvermoedelijk gaat het wel om een garnaal uit de familie der Macrobrachium.. die komen namelijk ook in het Indawgyi Lake voor.. al is de precieze soort me nog onduidelijk.
Zoals ik het begrijp wel pittige garnaaltjes.. die zo af en toe wel een visje lusten.
Alhoewel de soort die ik hierboven noem blijkbaar iets minder vervelend is ;)
 
De Amano garnaal is volgens mij gewoon de Caridina multidentata:http://www.hobbykwekers.nl/vissendatabase/ongewervelden/garnalen/1311-caridina-multidentata-amanogarnaal Is niet te hopen dat een Macrobrachium gaat.:D

Ik zou geen roodscharen durven te houden bij de Dario dario en al helemaal niet bij scholenvisjes.Ze verbouwen elkaar niet alleen, maar de vissen soms ook.

Nee, ik bazel. Ik had niet op de link gekeken, lijkt mij inderdaad wel een Macrobrachium..
 
Super! Dank jullie wel!

De Macrobrachium-soorten schijnen dus wat aggressiever te zijn? Pff, lastig hoor. Wil alleen maar van mijn alg af! Haha. Roodschaartjes doe ik denk ik niet. Wil geen oorlog in de bak, enkel een schonere bak.

We zoeken verder!
 
Niet allemaal hoor, zijn er ook een paar die schijnen geen vlieg kwaad te doen.Maar roodschaartjes wel.

Weet niet of je Desmocaris Trispinosa wat vindt? Misschien niet biotoop correct, maar ja..
 
Zou ik niet erg vinden nee, maak ik wel een uitzondering voor. Ze blijven alleen wel vrij klein, waardoor ik de kans heb dat ze hetzelfde eindigen als de vuurgarnalen.

Misschien in de toekomst een ander kleiner bakje aanschaffen, hier de garnalen in kweken en de grootsten overzetten. Kijken of dat lukt. En anders toch Japonica's, helaas.
 

Terug
Bovenaan