Een plaat met tempex tuseen een stalen frame en de aquarium


ray79

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2010
Berichten
207
Leeftijd
44
Locatie
hengelo
Ik heb een vraag ik ga een aquarium laten bouwen van 130Lx89Den 55 waterhoogte nou kan ik daar als optie een plaat met tempex bij laten maken.
Nou heb ik zelf ook evt wel een plaat maar zou ik dan ipv tempex ook dit kunnen gebruiken? Ik heb hier namelijk nog genoeg van liggen.
Screenshot_20210223-070720_Chrome.jpg
 
Helaas kan je deze niet gebruiken. Deze platen stellen niet zoveel voor. En zijn zeker niet water bestendig. Is eigenlijk geperst papier. En alleen geluiddempend onder een vloertje.

Je kan een aquarium onderlegger kopen voor een paar euro, en deze kunnen het gewicht aan van je aquarium.
 
Niet doen vocht trekt hier zo in en wordt het pap
Beter tempex gebruiken of houten plaat op het frame en tempex bv 2 cm dik
Tempex zelf halen bij de bouwmarkt.
 
Ok bedankt, voor de antwoorden

Dan wordt het dus een hiutenplaat met tempex . 2 cm i dus voldoende?
 
een houten plaat is slechter dan dat het goed is. 1 stukje vuil geeft een drukpunt die zelfs na jaren je bak kan doen breken.
Als het frame goed vlak is, is wat tochtstrip op de buizen meer dan voldoende.
Het enige wat dit moet doen is minimale hoogteverschillen overbruggen.
Ikzelf gebruik veelal de hoge dichtheid strips die gemaakt zijn om waterbuizen vochtvrij te houden.
Screenshot_20210223_075211_com.opera.browser.jpg
 
Ok, ik dacht omdat het aangeboden wordt door de bouwer. Het wordt een stalen geraamte en de bodem wordt 12mm dus jij zegt dat je beter tocht strippen kan gebruiken op de stalen regels en verder niks en verder dus openlaten.?

@Vis&versa Geld het ook voor een houtenplaat met piepschuim erop wat jij zegt?
 
Ok bedankt, voor de antwoorden

Dan wordt het dus een hiutenplaat met tempex . 2 cm i dus voldoende?
2cm vind ik te dik, 1cm is meer dan genoeg.
Maar het is enorm belangrijk dat je basis ook al goed vlak en waterpas is.
En neem aub geen waterpas uit Hornbach van een goedkoop chinees merk, neem een echt goede zeker voor een grote bak.
 
Ok ik ga ervanuit dat de bouwer het onderstel recht maakt (ik ga het natuurlijk controleren kwa waterpas enz enz ) en de plaat van 18mm is dat dan dik genoeg?
 
Ok, ik dacht omdat het aangeboden wordt door de bouwer. Het wordt een stalen geraamte en de bodem wordt 12mm dus jij zegt dat je beter tocht strippen kan gebruiken op de stalen regels en verder niks en verder dus openlaten.?

@Vis&versa Geld het ook voor een houtenplaat met piepschuim erop wat jij zegt?
Als het aquarium-piepschuim-houten plaat is, zal dat er idd niets toe doen.
Maar dan is die houten plaat ook zo goed als nutteloos. (toch op vlak van draagvermogen)
 
Ik heb nog een vraag , ik wil de nieuwe aquarium 130bx80dx55h=570L ong met de 2 pot filters die ik nou heb mee filteren 1x jbl 1501 en een eheim pro 4 ( heb het nou draaien op de juwel 450). Is dit genoeg? Ik wil ook wat overkill hebben ivm de wat groter l nummers en de chicliden die ik er in wil.
 
Ik heb nog een vraag , ik wil de nieuwe aquarium 130bx80dx55h=570L ong met de 2 pot filters die ik nou heb mee filteren 1x jbl 1501 en een eheim pro 4 ( heb het nou draaien op de juwel 450). Is dit genoeg? Ik wil ook wat overkill hebben ivm de wat groter l nummers en de chicliden die ik er in wil.
Al naar gelang welke pro4 lijkt het me nipt tot onvoldoende.
 
Heb hier op de 250 twee maal de eheim 2078 staan gaat prima als de opbrengst van de eheim pro4 vergelijkbaar is met de jbl 1501 gaat dat prima.
het 1 en ander hangt natuurlijk samen met de zwaarte van je bestand vissen.
En mocht het niet gaan kan je de boel altijd later aanpassen lijkt me
 
Ja de 1501 en de eheim zijn bijna hetzelfde ik denk de eheim nog net iets beter
 
Ik heb dus de jbl e1502 1400l/h tot 600l
Eheim pro 4 1250l/h tot 600

Aangezien de bak ong 550l is dan is dit toch ruim voldoende? Of zie ik het verkeerd

Er komen wat grotere cichlide in en wat grotere l nummers ( ik heb liever 1 a 2 grote vissen dan bv 50 kleintjes
 
Ik heb nog een vraag , ik wil de nieuwe aquarium 130bx80dx55h=570L ong met de 2 pot filters die ik nou heb mee filteren 1x jbl 1501 en een eheim pro 4 ( heb het nou draaien op de juwel 450). Is dit genoeg? Ik wil ook wat overkill hebben ivm de wat groter l nummers en de chicliden die ik er in wil.
Je hebt die filters, dus probeer het gewoon. (ik denk dat ze zeker gaan volstaan)
Bouw dan rustig je visbestand op, en als je merkt dat de filters snel vol lopen kan je dan altijd nog een filter vervangen door een grotere, of je visbestand wat beperken.

Er zijn zo veel factoren die bepalen of een filter voldoet of niet. Dan denk ik aan al dan niet overmatig voeren, en je poetsbeurten.
Sommigen laten rottende plantendeeltjes rustig in de bak, anderen zijn fanatiek elke dag op zoek naar dat losliggend blaadje.
Ook dat is biologische belasting waar je een goede middenweg in zal moeten vinden.

Je hoeft ook niet altijd mee te gaan in groter is beter. Er wordt ontzettend veel onzin geschreven over filters, en er zijn er altijd die denken dat hun aquarium het debiet van een rivier met hebben voor het goed is.
 
Ik heb dus de jbl e1502 1400l/h tot 600l
Eheim pro 4 1250l/h tot 600

Aangezien de bak ong 550l is dan is dit toch ruim voldoende? Of zie ik het verkeerd

Er komen wat grotere cichlide in en wat grotere l nummers ( ik heb liever 1 a 2 grote vissen dan bv 50 kleintjes
Die specificaties zijn hopeloos overdreven

Een jbl 1500 is maar goed tot aller max 300l, en dan ga je er al niet te veel vis in moeten zetten.
De eheim is max voor 240l met idem omstandigheden.
Beide samen zijn ze dus nipt goed onder lichte belasting.
Met cicliden en grote L nummers gaan ze het amper redden.
 
Ok zo zie je maar al weer 2 meningen dus weer stof om na te denken. Ik denk dat ik eerst de 2 filters ga gebruiken die ik jou heb draaien en als dat niet goed werkt evt een 1901 erbij doen en de eheim vervangen zou het dan wel goed wezen. Er komen wel vervuiler in.

Als ik goed lees he ik nou bij mekaar 2600l/h dat is ong 4 a 5x mijn inhoud wat is ongeveer goed voor een bak met vervuiler?
 
Ok zo zie je maar al weer 2 meningen dus weer stof om na te denken. Ik denk dat ik eerst de 2 filters ga gebruiken die ik jou heb draaien en als dat niet goed werkt evt een 1901 erbij doen en de eheim vervangen zou het dan wel goed wezen. Er komen wel vervuiler in.

Als ik goed lees he ik nou bij mekaar 2600l/h dat is ong 4 a 5x mijn inhoud wat is ongeveer goed voor een bak met vervuiler?
10x
Maar dat is relatief.
Wat je nodig hebt is de filtermassa van potfilters die 10x inhoud per uur geven.
Dat de effectieve stroming stukken minder is kan geen kwaad.
In dat opzicht was een bioloog stukken beter. Dan had je geen vaste verhouding filterinhoud- pompdebiet.
 
Een bioloog zou nog kunnen, maar ik heb daar totaal geen verstand van
 
Ik ga hier even een nieuw topic over straten want ik weet het nou niet meer haha
 
Zou dit soort plaat wel kunnen dus tussen de aquarium en multiplexplaat of moet het echt tempex zijn?
Screenshot_20210313-095153_Chrome.jpg
 
2cm vind ik te dik, 1cm is meer dan genoeg.
Maar het is enorm belangrijk dat je basis ook al goed vlak en waterpas is.
En neem aub geen waterpas uit Hornbach van een goedkoop chinees merk, neem een echt goede zeker voor een grote bak.

elke waterpas die waterpas staat is goed
je controleerd een waterpas door hem waterpas te leggen en dan 180 graden te draaien.
als de libel dan nog waterpas staat is hij goed.
zit er een afwijking in dan stel je de libel bij en test nogmaals net zolang tot hij goed blijft

blauwplaat een soort eps is beter dan het ouderwetse tempex dat uit samen gelijmde bolletjes bestaat
 
Deze onderplaat is ook wel goed toch ?voor een bak met deze afmeting? Ik moet er alleen 2 kopen ivm de grote of beter 1 grote eronder doen?

Screenshot_20210321-075042_Chrome.jpg
 
Een plaat is niet per se nodig.
Bij mij zit er rubber tape tussen het glas en het Allu frame
 
Ik wil toch op safe gaan en ik heb een plaat en moet nog iets van die zachte platen hebben. Alleen zo op het aluminium ben ik niet gerust op . Als het goed is krijg ik een bodem van 12 mm .
Ik heb toch gekozen voor potfilters . Als het goed is wordt de bak geleverd tussen nu en 3 a 4 weken
 
IK heb Foampannel isolatie platen gekregen alleen zijn die 4 cm dik is dat een probleem om dat te gebruiken ivm de dikte of maakt dat niet uit?
 
Het zal beter isoleren en het is war moeilijker weg te steken maar verder maakt dat niets uit.
 

Terug
Bovenaan