Een nieuwe poging door Crash Cowboy


Zo, die hebben ze opgevreten.

1678141819026.png
 
Goede bekomst zeg je dan....

Helpt het niet als je ze elke dag een stuk courgette of komkommer of zo geeft om zich op uit te leven?
 
Op de enige planten die nog over zijn, javavaren, zit nou een laag alg. Waterwaarden zijn okee. Ik voeg wat extra fosfaat toe, maar de planten staan er met deze visbezetting maar armoedig bij. Te veel stront in het water denk ik.

1678976355222.png
 
Staat er weer netjes bij maar heb jij dan maar 2x per jaar een schoonmaakdag want die ramen........................;)
Da's binnen een week zo hier, door invallend licht. Gelukkig veeg je het er zo af met een dotje watten.
 
Laatst bewerkt:
Maar weer eens een berichtje. Weinig te melden: dit is de status quo. Ik vind de vissen erg leuk, maar wil ook een mooie plantenbak. Dat gaat niet samen; voorlopig kijk ik het zo maar eens een tijd aan.

1687460687591.jpg


1687460724021.jpg
 
Ik vind de vissen erg leuk, maar wil ook een mooie plantenbak. Dat gaat niet samen;
Tja normaliter moet dat prima kunnen maar deze vissen zijn denk ik het probleem. Ik vermoed dat je met andere vissen dit probleem niet zo hebben maar goed het is een kwestie van keuzes maken denk ik.
 
Of proberen hun biotoop een beetje na te bootsen. Er valt gerust meer van te maken met jou bak. En als je de vissen erg leuk vind, tja dan lijkt mij de keuze niet erg moeilijk 😉. Plantloze/arme bakken kunnen ook erg mooi zijn.
 
Maar weer eens een berichtje. Weinig te melden: dit is de status quo. Ik vind de vissen erg leuk, maar wil ook een mooie plantenbak. Dat gaat niet samen; voorlopig kijk ik het zo maar eens een tijd aan.

Bekijk bijlage 361775

Bekijk bijlage 361776
Zouden de vissen het nu niet missen om aan de planten te kunnen knagen vraag ik me af... Hebben ze daar niet gewoon behoefde aan?
 
Tja normaliter moet dat prima kunnen maar deze vissen zijn denk ik het probleem. Ik vermoed dat je met andere vissen dit probleem niet zo hebben maar goed het is een kwestie van keuzes maken denk ik.
Jarenlang een prachtige plantenbak gehad. Met andere vissen, ja ...
 
Of proberen hun biotoop een beetje na te bootsen. Er valt gerust meer van te maken met jou bak. En als je de vissen erg leuk vind, tja dan lijkt mij de keuze niet erg moeilijk 😉. Plantloze/arme bakken kunnen ook erg mooi zijn.
Dat wordt dus kiezen, ja. Mijn voorkeur ligt bij een prachtige junglebak, maar zoals ik zei: ik kijk het nog een tijd aan. Deze visjes zijn dolle pret !
 
Ze

Ze krijgen genoeg voer hoor, en ze zwemmen met z'n allen vrolijk van hot naar haar door de bak.
Ja nee maar als ik die foto terug zie van je plant een tijdje geleden dan denk ik niet dat het het gebrek aan eten is maar meer de behoefde om te knabbelen 😄 geef ze een spruit dan gaan ze misschien nog voetballen 😂
 
Het bestaat allemaal nog hier. De vissen zijn hartstikke leuk, maar met deze kan ik een plantenbak wel vergeten. Twee opties nog steeds: de vissen weg doen (maar waarheen, als niemand ze wil hebben ...) of een mooiere bak zonder planten maken.

Net schoongemaakt:

1700153694263.png


1700153724042.png


De planten zijn in abominabele staat.

1700153745394.png
 
Mooi dat je er nog bent maar eten ze ook bijvoorbeeld de Zwaardplanten en grote Echino s op? De Sluiers hier lusten ook graag planten maar planten met een dikker blad laten ze wel vaak links liggen.
 
Ze eten letterlijk alles. De vaantjesplant en javavaren zijn niet echt slappe planten, maar zoals je ziet hebben ze die gesloopt tot een bos kale takken. Die zitten intussen vol alg. Ik heb een echinodorus bleheri gehad, die was na een paar dagen weg. Net als alle andere planten. Met deze vissen is planten houden onmogelijk.
 
Misschien dan toch een mooie hardscape bak er van maken met takken en stenen.

Zijn idd schitterrende vissen.
 
Mijn voorkeur blijft toch uitgaan naar een mooie plantenbak, ook al wordt dat door de plaats van het aquarium (daglicht, veel algenaanslag op ruiten) ook een flinke uitdaging.
Het enige dat me eigenlijk nog tegenhoudt is dat er 27 prachtige vissen in de bak zwemmen die ik nergens kwijt kan. Dood maken is ook zo iets ... maar de vissen worden op den duur zo groot (15 cm of zoiets) dat er sowieso te veel vis in het aquarium zit.
 
Ja je moet doen wat je t leukste vind.. anders geniet je er ook niet meer van en zal je er steeds minder tijd insteken. Kun je niet iets met zonwering? En de vissen kunnen wellicht naar een aqauriumspeciaalzaak? Heb je ze al geprobeerd te verkopen op marktplaats etc?
 
Het is geen makkelijke vis om kwijt te kunnen: wordt best groot en vreet dus alles op. Ik heb er ooit een schooltje van 12 jonge kardinalen bij gezet en zelfs die waren binnen een week 'weg'.

Even om te laten zien waar ik heimwee naar heb: zo stond hetzelfde aquarium er in een ander huis en met een totaal andere inrichting bij.

 
Ik zou natuurlijk een tijdje een dawkinsia biotoop (ergens in een riviermonding in India geloof ik) kunnen maken met takken en stenen. Dat wordt wel een andere tak van sport: ik snap niet hoe zo'n bak 'werkt'. Ik ben van 'veel planten die zuurstof maken voor de vissen en die de algen weghouden'. Zaak van veel plantenvoeding (CO2, nitraat, fosfaat en sporen) in het water (Estimative Index) en hupsakee.

Hoe komt er genoeg zuurstof in een bak zonder planten ? Hoe moet ik het water behandelen ? Hoe hou ik zonder weelderige plantengroei de alg uit de bak ? Dat moet ik maar eens uit gaan zoeken.
 
@Maapje: leuk dat filmpje ! Er zitten veel jonge vissen in die school, die hebben zwarte strepen over hun lijf. Die verdwijnen als ze volwassen worden. Dan blijft alleen de zwarte vlek bij de staart over.
 
Ik voel een 2e bak aankomen: eentje met de dawskinia's en eentje voor de planten. En als je dan gesnoeid hebt, kun je het snoeisel bij de dawskinia's doen.....
En anders de planten boven water bovenop de bak planten?? (Paludarium idee)
 

Terug
Bovenaan