Een nieuwe poging door Crash Cowboy


CO2 vervangen, bij de plaatselijke slijter. 10 kg voor € 62,50, genoeg voor minstens een half jaar.

20230112_151702.jpg


Javavaren en vooral vaantjesplant moeten binnenkort weer eens gesnoeid.

20230112_151729.jpg


20230112_151716.jpg
 
Is de fles al op temperatuur want de druk is met nog geen 50Bar niet echt hoog. Ik laat de mijne vullen bij een industrieel gasleverancier en dan is de druk vaak 55-60 Bar.
Ik betaal dan 3 euro per 2 kilo dus zeg maar 15 euro voor 10 kilo. Misschien zit er ook wel een in jouw buurt.
 
Is de fles al op temperatuur want de druk is met nog geen 50Bar niet echt hoog. Ik laat de mijne vullen bij een industrieel gasleverancier en dan is de druk vaak 55-60 Bar.
Ik betaal dan 3 euro per 2 kilo dus zeg maar 15 euro voor 10 kilo. Misschien zit er ook wel een in jouw buurt.
Druk is prima hoor, nooit problemen en ik hoef hem ook nooit aan te passen. Ik heb nu ongeveer na een dik half jaar een nieuwe vulling nodig, zonder dat ik er veel omkijken naar heb. Het enige wat ik moet doen is af en toe wat water in de bellenteller doen, want bij het inschakelen (door het magneetventiel) wordt die leeggeblazen.

15 euro voor 10 kg is echt heel weinig ! Ik zal eens zoeken. Ik vond 10 kg voor € 62,50 al een hele vooruitgang, vergeleken met de 0,5 kg flesjes uit de aquariumhandel. Maar de aquariumwinkels met een eigen vulstation zullen ongeveer mijn prijs rekenen, zie ik op internet.
 
Laatst bewerkt:
Mooie bak zeker met al dat groen. Is dat een makkelijke groeier die vaantjesplant?
Bij mij gaat ie als de brandweer. Ik weet niet of dat komt door mijn overvloedige bemesting en CO2.

En ik zou graag veel meer soorten en kleuren in mijn bak willen, maar zoals gezegd vreten de dawkinsia's echt alles op. Ook de vaantjesplant, maar die groeit zo hard dat ze daar niet tegenop kunnen snoepen.
 
Ja de knop waar Sera opstaat is om de werkdruk te verhogen die nu op 2 staat. Ik bedoel dus de druk op de andere meter die aangeeft hoeveel er in de fles zit. Hier staat die na enige uren na het vullen doorgaans rond de 50-60 bar.
 
Wil echt niemand gratis en voor niks (maar een flesje Westmalle Tripel mag, hoor) een prachtige school hele leuke vissen ? Dawkinsia filomentosa. Ik ga er nog net geen geld bijgeven, maar ik heb er gewoon te veel en ik zoek een leuk huisje voor 10 tot 15 vissen.


Ze zitten weer in schoon water, met wat meer zwemruimte. Ik heb een hele emmer vaantjesplant uit de bak gehaald. Die begon al boven water uit te groeien. De vaantjesplant dan.

20230119_160257.jpg


20230119_160306.jpg


20230119_161143.jpg


Schoonmaak:

20230119_171923.jpg


20230119_173802.jpg


Vissen weer blij.

20230119_173835.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vind ze prachtig en heb er serieus over nagedacht, maar dan moet ik van de wimpelalen afzien, en die wil ik eigenlijk wel heel erg graag....
Als ze in de vijver kunnen overleven, mag je ze als de temperatuur wat prettiger voor ze is, brengen (of spreken we een vliegende wissel af).
 
Ik vind ze prachtig en heb er serieus over nagedacht, maar dan moet ik van de wimpelalen afzien, en die wil ik eigenlijk wel heel erg graag....
Als ze in de vijver kunnen overleven, mag je ze als de temperatuur wat prettiger voor ze is, brengen (of spreken we een vliegende wissel af).
Denk dat ze daar niet tegen kunnen ... ze krijgen er wel het formaat voor: 15 - 18 cm. Temperatuuradvies is > 22°.
 
Laatst bewerkt:
Voor en na de snoei:

GridArt_20230119_183406196.jpg


Ik probeer de 'tak' te bevrijden. Die zit nou nog tussen de planten geknupt, maar ik wil hem vrijmaken en met javamos beplanten voor wat afwisseling.
 
Denk dat ze daar niet tegen kunnen ... ze krijgen er wel het formaat voor: 15 - 18 cm. Temperatuuradvies is > 22°.
Veel 'subtropische' vissen kunnen prima overleven in een vijver die diep genoeg is, maar ik weet niet genoeg van deze beestjes af om ze in de vijver te durven doen.
 
Veel 'subtropische' vissen kunnen prima overleven in een vijver die diep genoeg is, maar ik weet niet genoeg van deze beestjes af om ze in de vijver te durven doen.
Ik ook niet, hihi. Beetje gegoogeld, kan er niets over vinden.
 
Een paar verrassingen na het snoeien van gisteren.

De echinodorus bleheri was eerst totaal aangevreten, maar komt nu met nieuwe bladeren onder de vaantjesplant tevoorschijn. Ik ben benieuwd hoe lang ie het gaat redden.

20230120_163529.jpg


Ook een paar sprieten vallisneria (dat met andere vissen altijd de hele bak door woekerde) hebben het gered.

20230120_163542.jpg


Anubias, normaal een plant die niet wordt aangevreten. Dit is het enige plantje dat het gered heeft. De bladeren zijn hier wel al aangevreten.

20230120_163634.jpg


De vaantjesplant heeft geen blad meer in de onderste regionen, en zit hier en daar niet eens meer in de bodem. Ik zal ze binnenkort verder terugsnoeien. Dan kan ik meteen de tak lospeuteren.

VRAAG: Heeft iemand een flinke dot javamos voor me over ?

20230120_163552.jpg


Een groep die het, op wat algaanslag na, goed redt is de javavaren.

20230120_163620.jpg
 
Laatst bewerkt:



En niet dat mijn Frans zo goed is, maar er staat na wat vertaalwerk, dat de Dawkinia vooral gezien wordt in riviermondingen, dus brak water.

Heb je hier genoeg aan?
 

Bijlagen

  • brak water 4.jpg
    brak water 4.jpg
    177.4 KB · Weergaven: 41
  • brak water 3.jpg
    brak water 3.jpg
    73.9 KB · Weergaven: 37
  • brak water 2.jpg
    brak water 2.jpg
    142.6 KB · Weergaven: 40
  • brak water.jpg
    brak water.jpg
    23.1 KB · Weergaven: 34
Af en toe krijg ik echt de vliegende rambam van de vraatzucht van de dawkinsia's. Ik had vorige week de vaantjesplant teruggesnoeid, wat voor de etterbakken een mooie aanleiding was om er eens flink de tanden in te zetten. Dit was er vandaag nog van over:

1675443877980.png


Terwijl ze er zo uit horen te zien, en er wonder boven wonder aan de andere kant ook nog staan:

1675443947767.png


Ik heb de hele zaak er aan die kant maar uitgetrokken, en wat stekken opnieuw geplant. Nou maar hopen dat die harder gaan groeien dan de gangters op kunnen ...

Boven vandaag, onder vorige week:

1675444073780.png


1675444165995.png
 
Oh oh oh, een gebed zonder end..... kun je de vissen die je kwijt wilt ook niet op marktplaats zetten?
Dat zou kunnen ja. Maar ik heb geen haast, en de etters zijn best leuk om naar te kijken hoor. Alleen als ze volgroeid zijn (15 tot wel 18 cm. lees ik) is 26 stuks wel heel veel.
 
Dat zou kunnen ja. Maar ik heb geen haast, en de etters zijn best leuk om naar te kijken hoor. Alleen als ze volgroeid zijn (15 tot wel 18 cm. lees ik) is 26 stuks wel heel veel.
Jammer, ik krijg over een paar maanden de Volga 450, maar ik hou toch echt van een plantenbak 🤣🤣
 
Het Raadsel Van De Ontsnapte Dawkinsia.

Ik kwam gisteravond thuis, en deed in mijn woonkamer het licht aan. Daar schrikken de vissen altijd van; je hoort ze vaak even spetteren aan het wateroppervlak. Nog geen minuut later hoorde ik flapperende geluidjes op de grond uit de richting van het aquarium: ik dacht eerst aan een muis of zo. Het bleek een dawkinsia te zijn die op de vloer voor het aquarium lag te spartelen. Ik snap er niks van: de bak is helemaal gesloten met deksels, alleen aan de achterkant zitten wat gaten voor doorvoer van filterslangen en elektriciteit. Ik weet zeker dat ik de deksels niet heb opgetild. Nou, schiet mij maar lek.

De dawkinsia maakt het goed, ik heb hem op een deksel die hier lag geschept en teruggegooid.

1675614426209.png
 
Volgens Einstein kun je -als de atomen allemaal de goede kant opdraaien- een tennisbal door een muur gooien. Zou het zoiets geweest zijn?
 
Het is de dawkinsia's in een week of 3, 4 nu gelukt om ALLE vaantjesplanten op te eten. Links staat nog een zielig bosje aangevreten stelen, maar dat duurt niet lang meer.

20230225_125448.jpg


20230225_130605.jpg


20230225_125428.jpg


Even ter vergelijk: dit was een maand geleden.

20230122_141728.jpg
 

Terug
Bovenaan