Kleine algeneters = otocinclus ik heb er nu 15 of zo ik wil eigenlijk op ieder blaadje een otocinclus. Die zijn tenminste nuttig bezig. De rest van mijn vis maakt er een kermisvan (botia) of hangt wezenloos op voer te wachten (vuurneons en danios)
Otoclincis (vittatus?) ga ik me ook in verdiepen.
En wat jij omschrijft over je neons en danios herken ik ten zeerste bij de rouw- en neontetra's die ik vroeger had. Daarom ben ik niet zo'n fan van die "middenlaag-scholenvisjes".
 
Nog een vraag: het valt me op dat bij de meeste vissoorten licht zuur water benodigd is (pH 6-7). Zoals Tommie1 terecht opmerkt blijft natuurlijk de vraag of dat getest is of dat dat simpelweg de pH van hun biotoop is.
Maar goed: volgens Vitens heeft het kraanwater bij mij een pH van 7.75. Ik kan het zelf niet testen, want het gaat om het kraanwater van mijn toekomstige huis (verhuis eind januari pas). Voorzien jullie daar problemen mee als ik niet aanzuur? Zoals te lezen in bericht 1 wil ik namelijk een simpel aquarium, oftewel: verversen met gewoon kraanwater. Zou een vis die bijv 6.5-7.5 nodig heeft nog in mijn bak kunnen?
M.a.w.: hoe letterlijk nemen jullie deze richtlijnen?

Uiteraard staat viswelzijn hoog in het vaandel, dus ik wil de vissen niet in de problemen brengen, maar vroeg me gewoon af hoe strikt dit komt.
Bedankt!
 
Het enige wat ik niet zie, of ik kijk niet goed, zijn drijfplanten, dat vinden ze wel erg fijn en bouwen hun schuimnesten daartussen.
 
Nog een vraag: het valt me op dat bij de meeste vissoorten licht zuur water benodigd is (pH 6-7). Zoals Tommie1 terecht opmerkt blijft natuurlijk de vraag of dat getest is of dat dat simpelweg de pH van hun biotoop is.
Maar goed: volgens Vitens heeft het kraanwater bij mij een pH van 7.75. Ik kan het zelf niet testen, want het gaat om het kraanwater van mijn toekomstige huis (verhuis eind januari pas). Voorzien jullie daar problemen mee als ik niet aanzuur? Zoals te lezen in bericht 1 wil ik namelijk een simpel aquarium, oftewel: verversen met gewoon kraanwater. Zou een vis die bijv 6.5-7.5 nodig heeft nog in mijn bak kunnen?
M.a.w.: hoe letterlijk nemen jullie deze richtlijnen?

Uiteraard staat viswelzijn hoog in het vaandel, dus ik wil de vissen niet in de problemen brengen, maar vroeg me gewoon af hoe strikt dit komt.
Bedankt!
Ik zou vooral kijken of je nakweek kan krijgen en geen wildvang, bij nakweek is de Ph al veel minder interessant, hier heb ik dat ook gedaan en alles (behalve 2 garnalengroepen) zit op leidingwater.
 
Tussenstand: deze vissen zou ik graag in mijn eenvoudig te onderhouden aquarium van 80 cm breed willen. Uiteraard niet allemaal bij elkaar, maar een selectie hiervan.
- Welke zouden jullie kiezen?
- Ik vind die cacatuoides heel cool, maar andere bodemvissen ook.... Als ik nou in de middenlaag veel cocosnoten/plantenbakken/verstopplekken regel, zou je het dan toch kunnen combineren? De cacatuoides houdt wel mooi de guppenbevolking in toom (hoop ik).
 

Bijlagen

  • visbestand.png
    visbestand.png
    53.9 KB · Weergaven: 116
Er staan een paar foutjes in trouwens, pH gup oa.
Dwerggourami's spreken me toch minder aan.
En de voortplantingssnelheid van guppen jaagt me angst aan, nadat ik op internet een paar verhalen gelezen heb over compleet geëxplodeerde guppenpopulaties. Ik vind het ook niet diervriendelijk om alle baby's op te laten eten.. Kan best zijn dat het in de natuur ook gebeurd, maar in een aquarium is het mijn verantwoordelijkheid. Als er elke maand 50+ jonkies levend opgegeten worden zou ik me schuldig voelen.
Dan vind ik het veel minder zielig om een paar mannetjes te nemen zonder vrouwen (je hebt zat mannelijke huisdieren die niet aan hun trekken komen, bijv ongecastreerde reuen, cavia' etc; daar hoor je niemand over). Maar het heeft me toch wel aan het denken gezet om een alternatief voor de gup te nemen. Hebben jullie hier suggesties voor? Een kleurrijke, makkelijke vis die actief is, zich niet verstopt en zich in de boven- en/of middenlaag ophoudt...

Hoe meer je te weten komt, hoe moeilijker het wordt ;)
 
Ik vind het nog een beetje een saai bestand, zelfs al zou je alles (dat past niet) nemen. Hieronder mijn gedachten per vis/garnaal. Disclaimer, dit is mijn mening en staat zeker niet in steen.

1) Guppen is lastig te combineren met de rest door de hogere GH waarden die nodig zijn. Dat is gewoon een visje voor hard water terwijl je bij de rest een keuze hebt gemaakt voor redelijk zacht. Zou ik dus niet doen.

2) Japonical garnaal is altijd handig voor de schoonmaak alleen geen nakweek in zoetwater (bij uitzondering blijkt er soms wel eens eentje te overleven maar m.i. verwaarloosbaar) dus uiteindelijk na een aantal jaar zul je nieuwe moeten kopen.

3) Chrystal red dwergjes zijn leuk maar in een gezelschapsbak lastig omdat ze toch wel veel gegeten worden door alle vis eigenlijk. Kan wel, maar moet je superveel verstopplekjes creeren en dat wilde je niet dacht ik (oerwoud). Ik doe het zelf niet meer in een gezelschapsbak al zijn er toch nog genoeg mensen die het wel lukt.

4) Dwerggourami, leuke vis ik vind de honinggourami erg mooi. Zou een mooie blikvanger zijn.

5) Corydoras soorten - Daar kan ik niet zo heel veel over zeggen. Wel zou ik 1 soort kiezen en niet gaan mixen dat geeft uiteindelijk een mooier resultaat en prettiger voor de visjes (beter schoolgedrag).

6) Cacatuoides mijn persoonlijke favoriet. Moet net kunnen met jouw water waardes al zou ik wel lekker gaan werken met wat PH verzurende items zoals almond leaves. Die verzuren het water iets, je kan nog altijd met kraanwater verversen maar het wordt er uiteindelijk iets zuurder van. Combineren met corydoras zou ik echt niet doen, ook niet met veel verstop plekjes. Corydoras komen overal en in het begin zal het zeker goed gaan, tot die caca's een nestje krijgen.

7) Otocinclus staat in je lijstje als bodemvis terwijl deze overal komt. Een klein algenetertje die superleuk is maar je echt pas na minimaal 6 maanden moet introduceren. Dan pas is het aquarium rijp genoeg om deze soort voldoende biofilm en algjes aan te bieden, anders zal die waarschijnlijk verhongeren en dood gaan. Ook een scholenvisje vanaf 8 stuks (liever nog meer)

Dan mis je nog wel wat denk ik. Als ik dus zou kiezen heb je dus caca's op de bodem en gourami's in het midden. Wellicht wat japonica garnalen erbij. Wellicht nog een leuke borstelneus of voor in het midden toch een groepje tetra / zalm achtige? Er zijn best leuke -niet zo standaard- tetra's en zalmen te krijgen.
 
Otoclincis (vittatus?) ga ik me ook in verdiepen.
En wat jij omschrijft over je neons en danios herken ik ten zeerste bij de rouw- en neontetra's die ik vroeger had. Daarom ben ik niet zo'n fan van die "middenlaag-scholenvisjes".
Nou met botias (waar jou bak overigens te klein voor is Just saying) heb je in 1 klap vis voor alle lagen ik denk dat ze liefst ook wel in 1 beweging 10 meter omhoog zouden willen kunnen schieten. Maar ik ga een langere bak voor ze maken tzt mijn bak nu is 120 cm.

De otocinclus wordt ook wel dwerg algeneter genoemd hij wordt uit mijn hoofd max 4cm groot. Pas op met algeneters want er worden algeneters verkocht die ENIORM kunnen worden. Echt heel triest. Er worden ook vissen als algeneter verkocht die dat helemaal niet zijn. Zoals mijn botias. Zo zijn die ook bij mij terecht gekomen. Die hebben nog nooit 1 algje gegeten hier. De otocinclus besteedt 99.99 % van zijn tijd aan alg eten en 0.01 % aan maf zwemmen. Zemoeten wel in groepjes van ik meen minimaal 5. Je moet wel wachten op alg voor je ze neemt anders einde oefening voor de otocinclus. Ik vind ze fantastisch. De enige dieren in mijn bak die nut hebben. Zie bijgaande slechte foto. Zo zitten ze dag en nacht op blaadjes.
 

Bijlagen

  • IMG_20191121_234847.jpg
    IMG_20191121_234847.jpg
    23.4 KB · Weergaven: 90
Nog een toevoeging waar ik net aan denk. Dwerggarnalen met Caca's gaat niet, die zijn echt zo weg. Japonica garnalen die volwassen zijn moet kunnen, zolang ze maar niet in de mond van de caca passen want dan zijn ze ook weg.
 
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. :cool:
 
je kan er een leuke ancistrussoort bijdoen, als je van kleurtjes houdt is de firered ancistrus een hele leuke optie.
Is dat de Ancistrus Dolichopterus? Welk L-nummer?
Dan kan ik er wat meer over opzoeken.
Bedankt,
 
Is dat de Ancistrus Dolichopterus? Welk L-nummer?
Dan kan ik er wat meer over opzoeken.
Bedankt,
Nee de dolichopterus is een heel andere ancistrus https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=221
De ancistrus die ik bedoel is d ecf cirrhosus https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=49 en daar is de rode kleur uit gekweekt

Overigens zijn er zat winkels die de cirrhosus voor de dolichopterus verkopen
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro

Terug
Bovenaan