Een koppel of niet?


K

Khoppie

Guest
Beste allemaal,

Ik heb nu 5 half was Pterophyllum sp. Rio Nanay's. Nu zijn er 2 die zich regelmatig afzonderen van de rest en die gaan dan vervolgens tussen de echinodorus hangen en de bladeren hiervan poetsen evenals het hout. Eitjes heb ik nog niet gezien.
De overige 3 worden verjaagd als die 2 maanvissen bij de echinodorus zitten evenals mijn sluitelgat cichlides.
Ook maken de 2 die dan bij elkaar zitten een soort van kopschuddende bewegingen. Is dit bij maanvissen een teken van willen paren of elkaar het hof maken of kan het ook wat anders zijn.
Want het rare vind ik dat als ze bij elkaar zitten ze soms ook wel eens ruzie maken en de ene dan weer door de andere verjaagd word of is dit normaal? Meestal zitten ze s'avonds bij elkaar nadat ze al 2 of 3 keer eten hebben gehad. De rest van de dag zwemmen ze nog wel gewoon met zn 5en bij elkaar.

Hoor het graag :)

Gr. Kevin
 
Over paar gedrag weet ik niet zo veel bij maanvissen.
Maar dat 'ruziemaken' en 'wegjagen' hoort echt bij cichlides. Is onderling uitmaken wie de baas is of de sterkste of net wat.
 
Net als bij mensen als ze net gaan samenwonen hahaha :p
 
Met de kop schudden doen ruzi�nde vissen ook, echter bij het poetsen van een mogelijke afzetplaats schudden ze ook met de kop.

Kan best zijn dat dit een koppel wordt als ze zich ook samen afzonderen.
 
Ze ziteen dan zeker meer dan een halfuur samen en zijn allebei de balderen en het hout aan het poetsen. Ook word alles wat maar in de buurt durft te komen verjaagd. De 2 draaien ook regelmatig om elkaar heen en maken dan inderdaad wel kopschuddende geboren maar naar mijn inziens is het niet dreigend bedoeld.
Zal het denk ik snel genoeg merken als er eitjes in het spel komen :)
 
Klinkt inderdaad als koppelvorming, vooral dat om elkaar heen draaien.
 
Ik wacht het nog even af maar denk het zelf ook want ze zitten eigenlijk elke avond zo samen en de afgelopen 2 dagen overdag ook regelmatig. Alleen als ze denken dat ze eten krijgen of als ze me zien bewegen komen ze naar het raam in de hoop eten te krijgen. Niet dat ze te weinig krijgen hoor maar het zijn echte schooiers en kunnen altijd wel eten lijkt het zo hahaha :p
 
Dit moet je rustig afwachten en eitjes in gezel schap bak zijn 9 van de tien keer een mislukking en daar na keert de rust weer en als het te hecties in de bak gewoon de eitjes af zuigen tijdens een water wissel
 
Ja dat zoiezo ga niet stel op sprong iets doen. Tot nu toe gaat het allemaal nog steeds heel goed. Die 2 jagen alleen overige bewoners die in hun stukje komen weg maar dat is heel normaal dat weet ik al omdat apisto's maar ook andere cichlides dit doen. Het is wel heel mooi om te zien hoe dit allemaal gaat het is alleen de vraag of het zo blijft gaan als er echt een koppel is met eitjes en ze allemaal volgroeid zijn. Maarja dit is koffiedik kijken en zal ik gewoon af moeten wachten :)
Wel lijkt het of de rio nanay's kwa gedrag veel verdraagzamer zijn dan bijvoorbeeld de gewone scalare's. Die heb ik ook eens gehad maar die jaagden veel meer en waren stukken agressiever of lijkt dit maar?

Gr. Kevin.
 
Nanays zijn inderdaad rustiger
 
Dat dacht ik al maar is alleen maar gunstig denk ik zomaar :)

Ik hou jullie wel op de hoogte m.b.t. het koppel vormen.

Gr. kevin
 

Terug
Bovenaan