Een kleine ergernis via de groothandel


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,329
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Wat een aantal winkels weleens ergert is dat als ze een mix aan guppen bestellen via de groothandel dat er weleens 1 or meer muskietenvisjes erbij zitten. Met name dat er weleens vrouwen van de muskietenvisjes bijgeleverd worden. dat gebeurd niet opzettelijk. Maar soms wil het al via de kwekerij verkeerd gaan. Muskietenvisvrouwtjes lijken bij een snelle oogopslag wel wat op gupvrouwen. Maar de kenner ziet de verschillen. Maar wat is nu de ergernis die om de hoek komt kijken? Muskietenvisjes komen nu eenmaal graag aan de vinnen van andere vissen en die vinnen kunnen ook rustig kort zijn van zichzelf. Als het maar een vin betreft van een andersoortige vis dan zijn ze er rap mee om er designvinnen van te gaan maken. Sommige winkels denken weleens dat ze dan een ziekte in de bak hebben en behandelen dan de bak voor niets.
Er zijn feitelijk twee soorten aan muskietenvisjes in de vrije natuur en dat zijn de Gambusia holbrooki (oostelijke muskietenvis) en de Gambusia affinis (westelijke muskietenvis). En weet dat niet alle Gambusiasoorten muskietenvisjes zijn. Fenotypisch komen er meerdere varianten in de natuur voor. Waarbij de Gambusia holbrooki het meeste aan kleur "kan" gaan vertonen t.o.v de Gambusia affinis. Melanistische (met zwart) exemplaren worden enkel voortgebracht door de Gambusia holbrooki. Er zijn mensen die menen dat melanistische exemplaren enkel mannen kunnen zijn. Doch ga ik dat weerspreken. Want melanistische vrouwen komen ook voor doch in de natuur vrij zeldzaam. Maar in lijnkweek kun je dergelijke melanistische vrouwen wel sneller verkrijgen.
Moet ook er eerlijk bij stellen dat melanistische exemplaren nogal wat gelijken op de kweekvariant van de Phalloceros caudimaculatus reticulatus. Doch in lichaamsvorm zit er wel wat kleine verschillen. En zekers wat de vorm van het gonopodium van beide soorten aangaat.
Maar goed, muskietenvisjes behoren niet tot de vriendelijke vissen en zekers af te raden om ze gecombineerd te houden met vriendelijke vissen. Wil men ze combineren, kies dan voor ruigere vissen.
Nogmaals, ze worden dus af en toe weleens bij een mix van guppen bijgeleverd. Wat dus wel voor enige consternatie kan zorgen bij een winkel vanwege het vinnen bijten.

holbrooki affinis male.jpg

holbrooki affinis female.jpg

Twee illustraties die ik erbij heb gemaakt.
Ze zijn trouwens vanaf 1 augustus j.l. inmiddels ook binnen Nederland verboden om te verhandelen. Dit vanwege hun invasieve gedrag als men ze onverhoed in de vrije natuur loslaat. Men kan officieel ervoor beboet worden. Je mag ze nog wel houden maar daar houdt dan alle ook mee op. Vergelijk het maar met de zonnebaarzen wat het embargo aangaat.
Ik hou ze zelf in een buitenbak in de achtertuin.
 
Ze lijken wat ranker dan vrouwen guppen, wat me zo opvalt. Maar ik kan mij zeker voorstellen dat dit heel lastig is van elkaar te onderscheiden.
 
Weer een soort die voor mij nieuw is.
En dat terwijl het een zeer oude soort is en zelfs wereldwijd uitgezet is (net zoals de gup en molly). Je kunt ze dus zelfs in Europa vinden als uitgezette soort. Maar vanwege hun invasie gedrag mogen ze iet verder uitgezet worden. Ze zijn zelfs meer in wateren over deze aardbol uitgezet dan de gup in kwestie als natuurlijke bestrijder van vliegende insecten die hun eitjes in of op het water afzetten. Dit komt omdat hun tolerantie is schommelingen in de waterparameters een stuk ruimer is dan bij wildguppen (en die hebben van zichzelf al een grote tolerantie).
Ze lijken wat ranker dan vrouwen guppen, wat me zo opvalt. Maar ik kan mij zeker voorstellen dat dit heel lastig is van elkaar te onderscheiden.
De vrouwen van het muskietenvisje zijn idd wat slanker en gerekter dan vrouwelijke guppen. Ik persoonlijk kan ze prima van elkaar onderscheiden. Maar wat ik al stelde, als men er terloops even naar kijkt, dan gelijken wel enigszins op elkaar.
 

Terug
Bovenaan