Een goede aanvulling


G

GsusChrist

Guest
Beste forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en heb mijn aquarium weer eens opgestart,
Momenteel heb ik een bestand van een vriend overgenomen die wilde stoppen met zijn aquarium.

Voor jullie even een korte uitleg over mijn aquarium:
Aquarium:
80centimeter Juwel bak
Led verlichting
warmte element
zuurstofpompje die 1 uur per dag aangaat

Spullen:
1 groot stuk hout
2 kleinere stukken hout
3 kokosnoten verschillende maten.
bruine bodembedekking grind
2 lavastenen

planten:
op hout 2 anubia's
gewone zuurstofplantjes verspreid door de tank
Echinodorus Amazonicus op de achtergrond.

Het vissenbestand dat ik overgenomen heb zijn:
2 sherry barbelen mannetje en vrouwtje (dit wil ik aanvullen met nog 2 of 3 vrouwtjes)
6 hockeystick tetra's

zelf heb ik nog toegevoegd:
Anatoma helena voor eventuele slakkenplaag.
Appelslak voor alg op de ruiten.


Hierbij wil ik toevoegen:
2 aziatische waaierhandgarnalen (eerder gehad en deze werken uitstekend als bodemschoonmakers)
2 of 3 sherry barbeel vrouwtjes.


Nu dan eindelijk mijn vraag, het liefst zou ik nog een koppel of solo vis toevoegen aan mijn aquarium als een soort pronkstukje.
Maar denken jullie aquariumexperts dat dit naast het huidige bestand nog ruimte voor is?
Zoja, welke vissen raden jullie mij aan als solo of koppelvis te nemen die goed bij het huidige bestand past.

(een klein schooltje zou eventueel ook kunnen maar ben ik bang dat dit eventueel stress in de bak veroorzaakt)

Groeten,
GsusChrist.
 
Je kunt je barbeeltjes wel iets uitbreiden; al zou ik voor afdoende schuilplekken zorgen. Fotootje van je bak doet wonderen in topics als deze.
Klopt het overigens dat ik geen filter bij je opsomming zie staan?
 
Je kunt je barbeeltjes wel iets uitbreiden; al zou ik voor afdoende schuilplekken zorgen. Fotootje van je bak doet wonderen in topics als deze.
Klopt het overigens dat ik geen filter bij je opsomming zie staan?

Dat klopt die ben ik vergeten!
Dat is een Juwel filter die bij het aquarium hoort, met 3 verschillende filtersponzen.

Dank voor je snelle antwoord. Ik zal zo eens proberen een foto te uploaden.
Voor de sherrybarbelen wil ik deze zelf het liefst niet groter als een schooltje van vijf, omdat het persoonlijk niet mijn lieveling aquariumvis is, maar aangezien ik ze kon overnemen heb ik dat gedaan aangezien ik het zielig vindt als ze verwaarloost worden.
Denk je dat een solovis niet meer in dit aquarium past?
eventueel een kleine goerami soort of is dat echt uit den boze met sherry barbelen?

Groeten,
 
Als sherry barbelen niet bij je favoriete vissen behoren, kun je kijken of je ze (wellicht via dit forum) een ander thuis voor kunt vinden. Het zijn wel vredelievende visjes die je met veel kunt combineren. Gourami's bijvoorbeeld zijn zeker in de paringstijd territoriaal. Een solovis kan ook, je kunt een betta nemen bijvoorbeeld.
Als je wel gaat uitbreiden met aantallen vissen, bedenk dan wel dat een standaard filter met enkel sponzen wellicht niet afdoende is om de extra vervuiling op te vangen. En let er met een Betta op dat je geen al te harde stroming in je bak hebt, neem (sowieso ivm de grootte van je bak) anders een kortvinnige.
 
Dankje voor de info, een betta heb ik inderdaad naar gekeken maar ik denk dat dit nog even geen goed idee is voor mij aangezien deze wat meer ervaring vereisen dat ik heb gelezen.
Maar denk je dat een school van 5 sherry's wel een groot genoeg schooltje is of denk je echt dat dit er meer moeten zijn?
eveneens voor de hockeystick tetra's zijn deze met 6 visjes een groot genoeg schooltje?

Hierbij de fotos (het lijkt erg donker maar dit komt door tegenlicht van de zon. Ik probeer zoveel mogelijk op natuurlijk licht te werken met mijn bak en sorry voor de vieze ruit maar mijn cleaner kan niet goed bij de grond want dan gaan er steentje tussen zitten en krijg ik krassen op de ruit :D.)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-09-15 at 11.51.51 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-15 at 11.51.51 (2).jpeg
    23.3 KB · Weergaven: 83
  • WhatsApp Image 2020-09-15 at 11.51.51 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-15 at 11.51.51 (3).jpeg
    22.5 KB · Weergaven: 82
  • WhatsApp Image 2020-09-15 at 11.51.51 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-15 at 11.51.51 (2).jpeg
    23.3 KB · Weergaven: 83
  • WhatsApp Image 2020-09-15 at 11.51.51 (5).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-15 at 11.51.51 (5).jpeg
    23.3 KB · Weergaven: 87
Een van mijn eerste vissen was een betta; ik vond ze zelf niet bijzonder lastig. Wel goed om even op in te lezen maar dat geldt voor iedere vis.
5 barbelen lijkt me prima
6 voor je hockeysticks is wel wat weinig, maar gezien je filter en de rest van je bak zou ik het daar ook even bij houden.

Vwb licht, te veel of te weinig licht kan je veel alg opleveren. Daarom raad ik aan je bak uit het (directe) daglicht te houden en gewoon de aquariumverlichting op een timer aan te zetten.
 
Dankje! dan ga ik het inderdaad even aanvullen betreft de sherry's en laat ik de rest even voor wat het is.
Erg bedankt voor de info en ik zal een update geven als ik toch van plan ben er meer aan toe te voegen!
 
Even over je opmerking over dat die waaierhandjes goede bodemschoonmakers zijn. Hoe bedoel je dat precies? Want als ze over de bodem scharrelen om eten te vinden, krijgen ze te weinig voeding door het waaieren en kunnen ze hun waaiertjes beschadigen door ermee over de bodem te gaan.
 
Beste TotalDirkness,
Hiermee bedoel ik dat ze de bodem omwoelen en hiervan voeding opnemen.
In de natuur doet de thaise waaierhandgarnaal dit ook dus het lijkt mij sterk dat dit erg veel problemen op zal leveren, daarnaast komt er nog genoeg voeding in algvorm van de ruiten en pikken ze nog wel een het restant vlokvoer van mijn vissen uit de stroming.
 

Terug
Bovenaan