Een fraaie wild platysoort


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,333
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
De Xiphophorus variatus La laguna is één van de fraaiere wildvormen van de platy's. Althans, dat vind ik dan...
IMG_4718.jpg

IMG_4665.jpg

IMG_4642.jpg

Dit is nu zo'n goed voorbeeld dat niet alle levendbarende tandkarpers saai van kleur behoeven te zijn.
 
Ik heb de Xiphpophorus helleri wildkleur, die is prachtig! Maar ja smaken verschillen natuurlijk: wat de één een geweldig subtiel kleurenspel van parelmoertinten en oranjetinten vindt, vindt de ander saai grijs....
(Ohja, dit is een foto van het mannetje toen hij wat ziekjes was, is inmiddels genezen, maar heb geen andere foto en ze liggen allemaal onder de wol...)
 

Bijlagen

  • IMG_20220109_142525MP.jpg
    IMG_20220109_142525MP.jpg
    74.8 KB · Weergaven: 48
  • zwaarddrager mannetje.jpg
    zwaarddrager mannetje.jpg
    111.8 KB · Weergaven: 51
Ik heb de Xiphpophorus helleri wildkleur, die is prachtig! Maar ja smaken verschillen natuurlijk: wat de één een geweldig subtiel kleurenspel van parelmoertinten en oranjetinten vindt, vindt de ander saai grijs....
(Ohja, dit is een foto van het mannetje toen hij wat ziekjes was, is inmiddels genezen, maar heb geen andere foto en ze liggen allemaal onder de wol...)
Het mannetje heeft een wildkleur. Het vrouwtje is een lichtgekleurde pineapple zwaarddrager. Ik zeg specifiek "een wildkleur" en niet "de wildkleur". Dit omdat de Xiphophorus hellerii heel veel fenotypes kent die allemaal onder de zogenaamde groene zwaarddrager vallen. En dat is geheel afhankelijk van de locatie waar een populatie zich in het wild ophoudt waarbij de ene populatie aan groene zwaarddragers er net weer anders uitzien. Doch is het wel dusdanig dat zelfs binnen één populatie in het wild al meerdere fenotypes voorkomen. Enkel door selectie en lijnkweek kan men zich focussen op een bepaald fenotype.
Om maar te zwijgen over de andere wilde zwaardragersoorten die zekers geen hellerii's zijn. Die wijken qua fenotype af van de hellerii's. Maar zeer zekers niet minder interessant. IK hou er in ieder geval wel van.

Wat je ook zelf al stelde, de ene vind dit mooi en de andere weer dat. En dat is maar goed ook. Anders wordt het allemaal maar een saaie bedoeling. Ikzelf apprecieer beide disciplines (wild- en kweekvorm). Doch hebben wildvormen weer net een streepje voor bij mij.
 
Vroeger was er maar 1 vis die ik in mijn aquarium MOEST hebben, en dat waren zwaarddragers. Schitterend, vond (en vind) ik ze.
Destijds zoals zovelen veel te weinig bezig met de technische kant van het aquarium houden en vooral genieten. Af en toe een scheut water erbij, sponsje van de pomp spoelen als de uitstroom wat minder werd, en dat was het wel.
Platys had ik ook veel, maar ik vond juist de zwaarddrager zo mooi.
Veel jongen gehad ook, in zo'n plastic drijvend bakje.

Jouw vissen zijn altijd een 'trip down memory lane', Stan. Natuurlijk zijn die van jou een stuk mooier/specialer dan wat ik destijds had, maar guppies, platys en zwaarddragers waren de altijd aanwezige dieren in mijn allereerste 100cm bak, begin jaren 90.
 
Het mannetje heeft een wildkleur. Het vrouwtje is een lichtgekleurde pineapple zwaarddrager.
Ik weet niet of je het vervelend vindt als ik het hier vraag, maar wat is het verschil tussen de ene en de andere. Oftewel wat zijn de criteria voor de pineapple en wat voor wildkleur? Of heb je liever dat ik apart topicje start?
 
Mijn platymix heeft wel gelijkenis met deze wildvorm
 

Bijlagen

  • 1676971651942413777319.jpg
    1676971651942413777319.jpg
    121.7 KB · Weergaven: 40
Ik weet niet of je het vervelend vindt als ik het hier vraag, maar wat is het verschil tussen de ene en de andere. Oftewel wat zijn de criteria voor de pineapple en wat voor wildkleur? Of heb je liever dat ik apart topicje start?
Och, nee hoor... Het is totaal niet vervelend. Zowel als wild- en kweekvorm zijn er verscheidene kleurstellingen en patronen te benoemen. De naam "pineapple" is gelinkt aan de geel tot oranje gloed die aanwezig is. Meer niet. Er zijn inmiddels verschillende legenda op te zoeken met al die verscheidene kleurslagen aan kweekvormen aan zwaarddragers.
Wat de zogenaamde groene wilde zwaarddrager aangaat, daar zijn nogmaals verscheidene kleurnuances in te onderscheiden van lichtgeel tot lichtgroen tot zelfs vrij intense groen. Maar ook wat bruinachtigs. En toch noemen we ze allemaal "groene zwaarddrager".
Hier wat voorbeelden van de Xiphophorus hellerii die verschillen in fenotype en formaat:
image1925884.jpg
Xiphophorus hellerii Rio Jalapa
image1936914.jpg
Xiphophorus hellerii Rio palenque
image1594827.jpg
Xiphophorus hellerii Yucatan.
image1594829.jpg
Xiphophorus hellerii Yucatan. Ze worden als groene zwaarddragers geboren. De mannen krijgen vanaf de onderkant van het lijf een oranje tot rode kleur naarmate ze tot wasdom komen. Dominante mannen worden geheel oranje tot rood vanaf de onderkant gebeurd dat.
image1594877.jpg
Xiphophorus hellerii Rio Papaloapan
DSCF2450.JPG
Xiphophorus hellerii van Guatemala (locatie onbekend)
b66595cf6fd76314de1745d4bdfc5505.jpg
Xiphophorus hellerii guentheri
55f2c702-9c72-433e-8a1f-37db6598704a
Xiphophorus hellerii Rio Atoyac
Dit is enkel een greep van verscheidene hellerii's. Ook kan er verschil zitten in de kleuring van het zwaard, laterale lijnen en rugvin. Ook kan er lengteverschil zitten in de zwaardlengte. En het aantal laterale strepen op beide kanten van het lichaam. En ook de vorm van de laterale lijnen kunnen verschillend zijn, zoals bijvoorbeeld een getande lijn.
 
Het mannetje heeft een wildkleur. Het vrouwtje is een lichtgekleurde pineapple zwaarddrager. Ik zeg specifiek "een wildkleur" en niet "de wildkleur". Dit omdat de Xiphophorus hellerii heel veel fenotypes kent die allemaal onder de zogenaamde groene zwaarddrager vallen. En dat is geheel afhankelijk van de locatie waar een populatie zich in het wild ophoudt waarbij de ene populatie aan groene zwaarddragers er net weer anders uitzien. Doch is het wel dusdanig dat zelfs binnen één populatie in het wild al meerdere fenotypes voorkomen. Enkel door selectie en lijnkweek kan men zich focussen op een bepaald fenotype.
Om maar te zwijgen over de andere wilde zwaardragersoorten die zekers geen hellerii's zijn. Die wijken qua fenotype af van de hellerii's. Maar zeer zekers niet minder interessant. IK hou er in ieder geval wel van.

Wat je ook zelf al stelde, de ene vind dit mooi en de andere weer dat. En dat is maar goed ook. Anders wordt het allemaal maar een saaie bedoeling. Ikzelf apprecieer beide disciplines (wild- en kweekvorm). Doch hebben wildvormen weer net een streepje voor bij mij.
Correct. Een goed deel van de fenotypen van de groene zwaarddrager is niet eens groen.
Neem X. Hellerii "Yucatan"...

Edit: ik zie dat je dat zelf al aankaartte xD

Moet er wel bij zeggen dat bij mij zelfs de dames oranje worden. Wel een stuk fletser dan de heren, natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan