een eigen bio co2 maken


R

rickie94

Guest
Hallo,

ik heb een 80x30x40 aquarium met veel planten er in. Ik doe nu eadycarbo bij de planten.

Ik ben eens gaan googlen en gaan zoeken op dit forum en lees veel verschillende verhalen. Is het nou goed of slecht? En wat kan ik het beste doen dan?

ik wil voor mijn planten groei er ook een gaan maken maar wil eerst wat ervaringen horen.

wie kan me helpen??
 
Re: een eogen bio co2 maken

Ik heb hele goede ervaring met bio co2 in een Rio125.
Het is simpel en niet duur om te maken.
Alleen 250 gram suiker en een gram of 2 gist en een fles heb je nodig. Het omgekeerde bakje moet je wel even maken maar dat is best te doen hoor.
Het is een goedkope en goede manier om co2 toe te dienen.
 
Re: een eogen bio co2 maken

Heb je misschien foto's?
 
Re: een eogen bio co2 maken

Dat zou ik ook wel eens willen weten.
 
Re: een eogen bio co2 maken

Als jullie de vraag kunnen stellen,kan je ook Googlen,toch? Bio co2 maken.
Bio CO2 - Een brouwerij aan het aquarium - Hobbykwekers


Een goed recept is belangrijk om goed bio co2 voor het aquarium te kunnen
maken. Hier staat uitgelegd hoe het Bio Co2 proces werkt.
www.hobbykwekers.nl/.../co2/1964-bio-co ... t-aquarium
 
Re: een eogen bio co2 maken

De opzet van een Bio CO2 systeem - Hobbykwekers


Bio CO2 voor in het aquarium kun je op verschillende manieren aanleggen. ...
Voor de grotere systemen kunnen we gebruik maken van 5 liter jerrycans zoals ...
www.hobbykwekers.nl/.../co2/1969-de-opz ... o2-systeem
 
We zijn hier natuurlijk ook om elkaar te helpen en om vragen te beantwoorden ;)

693178_0_82_dsc02633.jpg


Het bakje moet je ongevver 1% maken van je oppervlak. Dus bij een 80x40 cm is dat rond de 32 vierkante centimeter.
 
@bertus, weet ik wel en heb al veel gelezen. Maar er staan al zoveel dingen op internet dat ik niet meer weet wat ik moet geloven dus kan het maar beter nig een keer vragen dacht ik..

@john, dankje. Dat bakje he, moet dat boven het wateropp. Hangen of op het wateropp?
 
jessicapilon zei:
We zijn hier natuurlijk ook om elkaar te helpen en om vragen te beantwoorden ;)

693178_0_82_dsc02633.jpg


Het bakje moet je ongevver 1% maken van je oppervlak. Dus bij een 80x40 cm is dat rond de 32 vierkante centimeter.

Wat doe ik dan? Flierefluiten?

Kijk BOVEN in Artikelen. IN techniek, staat ook BIO co2 maken.
Met hele beschrijving.
 
Bertus zei:
jessicapilon zei:
We zijn hier natuurlijk ook om elkaar te helpen en om vragen te beantwoorden ;)

693178_0_82_dsc02633.jpg


Het bakje moet je ongevver 1% maken van je oppervlak. Dus bij een 80x40 cm is dat rond de 32 vierkante centimeter.

Wat doe ik dan? Flierefluiten?

Kijk BOVEN in Artikelen. IN techniek, staat ook BIO co2 maken.
Met hele beschrijving.

Haha nee bertus dat bedoel ik niet maar je zei als je vragen kunt stellen kun je ook googelen.
Natuurlijk kan de TS dat maar op het forum kun je het ook vragen he ;)

Natuurlijk doe jij zoals gewoonlijk ook je best :thumbs:
Dat staat buiten kijf maar ik vind wel dat men gewoon iets kan en mag vragen zonder eerst te hoeven te googelen :D

Dan even hoe het bakje erin komt wat de TS net vroeg.
Ik deed het bakje net onder het wateroppervlak. Sommigen doen het half boven water maar opzich is beide goed.
Je moet het bakje onder water even zo draaien dat er water inkomt. Dan zet je hem vast en zal het bakje zich met co2 uit de fles vullen via de slang en dan neemt het water de co2 weer op.
 
Hangt bij mij gewoon in de bak.
Laat het zo bellen geven.
 
Ja dat kan ook hoor Bertus. Alleen moet je dan denk ik oppassen dat je niet teveel bellen en dus co2 hebt omdat alles wordt opgenomen in het water toch?
Met een bakje ontsnapt er dan nog een deel dat teveel is als een bel naar het oppervlak toe.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden zoals je ziet ;)
 
Ik laat t ook gewoon in mijn bak hangen. Zolang je er maar geen bruinsteen bij doet. Dan worden je belletjes te fijn.
Mvg Jorrit
 
ja zoals ik zei kan het maar alles komt in je water dus de co2 zou te hoog kunnen oplopen omdat erniks echt onsnapt in de vorm van een bel. Zoals bij het omgekeerde bakje dus wel gebeurt.
Maar door goed te meten kun je dit zelf wel bepalen en in de gaten houden de eerste weken.
 
Ff een tip. Als je een gat boord in de dop doe dit dan ongeveer 2 mm dunner dan de luchtslang. Zo heb h� een goede afsluiting zonder dat je het hoeft kiten etc.
 
Ipv een bakje gebruiken, kan je de slang ook aansluiten op een bruissteentje. Dat is een mooier gezicht en de CO2 belletjes zijn zo kleiner waardoor het opp van CO2 met het water wordt vergroot, waardoor er meer diffusie plaatsvindt en er meer CO2 oplost in het water.
 
kan je geen appelsap ipv water gebruiken? Dan kan je er na 6 weken ook nog eens goed dronken van worden
 
Bergje, je bent een genie. :D
 
ik zou geen bruissteentje gebruiken omdat dan alles direct in het water komt en je dus soms teveel co2 kunt krijgen.

Ik boorde in de dop een gat van 4.5 mm omdat de slang 5 mm is. Dan knip je de punt van de slang scheef af en die wring je door het gaatje die dan prima afsluit.
Een halve milimeter kleiner dan de slang is dus voldoende. Dus geen kit nodig.
 
Het is gelukt! denk ik???

hoelang duurt het voordat er belletjes komen??

ga zo mijn verhaal posten, duurt wel ff
 
jessicapilon zei:
Ja dat kan ook hoor Bertus. Alleen moet je dan denk ik oppassen dat je niet teveel bellen en dus co2 hebt omdat alles wordt opgenomen in het water toch?
Met een bakje ontsnapt er dan nog een deel dat teveel is als een bel naar het oppervlak toe.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden zoals je ziet ;)

Ik verdeel het met luchtpompje.
Pompje, slangetje in de co2 fles,en slangetje in de bak.
en met T stuk slangetje met bruissteen.

Met kraantje regel ik de co2.op bellen.
 
Dat kan enkele uren duren en hangt ook van de temp af.
Ben benieuwd naar de foto.
 
rickie94 zei:
Het is gelukt! denk ik???

hoelang duurt het voordat er belletjes komen??

ga zo mijn verhaal posten, duurt wel ff

ook even testen op luchtlek.
Anders komt er niet uit.
 
Als ik in de fles knijp komen er wel belletjes dus denk het niet? ;)

nu maar afwachten... kan ik ondertussen mijn verhaal typen :)
 
Heb je bij koeien ook.
 
Vandaag begonnen met mijn Bio CO2 instalatie, naar de wilnkel gereden en het nodige material gehaald.

De luchtslang met zuignopjes, terugslag klepje en luchtslang:
998433_0_82_imag0241.jpg


Gist en suiker:
196499_0_82_imag0246.jpg




Toen de gaatjes geboord, het deze net wat kleiner geboord en het luchtslangetje er door heen geduwd.
939963_0_82_imag0242.jpg


alles aan elkaar vastgemaakt:
341648_0_82_imag0244.jpg


en ook het bakje:
776825_0_82_imag0245.jpg




Toen heb ik 250 gram suiker en 2 gram gist in de fles gedaan en goed geschud (met dichte dop) daarna alles aangesloten:
686971_0_82_imag0247.jpg




Ik heb alles weggewerkt in een kaastje en de fles met het duiker en gist in een emmer gedaan met een termostaat erin, deze heb ik op 22 graden gezet.
197168_0_82_imag0251.jpg


het bakje in het aquarium:
727332_0_82_imag0248.jpg




En nu is het nog afwachten totdat de belletjes komen, deze zijn er namelijk nog niet. hij hangt er nu een kwartiertje in dus dat kan nog wel even duren.. ben benieuwd!!!

nog tips of opmerkingen misschien???
 
Als ik in de fles knijp komen er wel belletjes . :daisy:
Bij koeien krijg je dan melk. ;)

IK DENK dat je bakje te hoog is.
Eer dat vol met co2 is,stijgt hij op.
 
Het lijkt denk ik op de foto, het is een salade bakje, zo'n kleintje! of is dat ook al te hoog??
 
Dat vertellen de Bio boppers je wel.
 
Ziet er erg goed uit hoor.
Anders kun je het bakje iets minder hoog maken door er een stuk in hoogte af te knippen.

Ik zou eerst kijken hoe het zich houdt. Ik had met een vergelijkbaar bakje geen problemen.
Mooi gedaan dus.
Als je de temp iets hoger zet lopen de bellen mss wat sneller.
 
Ik wacht het wel even af, kan altijd nog! ;) bedankt voor de tip beide.

Zitten de slangetjes in het kleine flesje goed? want bij sommige sites zie ik dat een slangetje er verder in zit??
 
Ik had het slangetje er ook maar een paar centimeter in hoor. Is prima zo. Als het maar niet lekt dan is dat ok. Co2 is gas en stijgt op door de slang dus langer hoeft die niet te zijn.
 
Ok� top. Bedankt!!! We wachten af!!
 
Alles werkt prima, ofja het system doet het! haha.

nu afwachten of alles aanslaat.... ben benieuwd!!
 

Terug
Bovenaan