Een dwergcichlide.. maar welke?


A

Angelawiersma17

Guest
Hallo,

Ik heb gisteren een koppeltje dwerg cichliden aangeschaft.
Op het kaartje stond: apistogramma borelli.

Nu heb ik deze gegoogled maar hij lijkt er niet op.
Mijn dwergjes hebben rode ogen, een zwart vlekje op de wang met een paar schitter stipjes. En ik zie een blauwe gloed in de staart. Ik zal foto's proberen te maken zodra ik thuis ben.

Overigens deed hij mij een beetje denken aan een kersenbuik cichlide maar het is hem niet.

Wie heeft tot nu toe al een idee? :)
 
Anomalochromis thomasi?
Thomasi02070.jpg


Qua tekening en kleur intensiteit kunnen ze erg verschillen van bovenstaande foto afhankelijk van hun stemming.
 
Wow! Die lijkt er inderdaad heel veel op! Ik zal als ik thuis ben even kijken en vergelijken..
Super, en wat knap dat je zo iets vind aan de hand van mijn beknopte beschrijving! :D :D :D
 
Zoals op onderstaand plaatje te zien is zo herken ik ze ook van de dierenwinkel.
Wel vroeg ik me af waarom sommigen stippen als patroon hebben en anderen strepen?
Is dit het verschil tussen man en vrouw? Of heeft dit te maken met hoe ze zich op dat moment voelen?


235454_0_82_anomalochromis_thomasi.jpg
 
Aaaah! Bedankt Ivo! :D
 
Angelawiersma17 zei:
Wow! Die lijkt er inderdaad heel veel op! Ik zal als ik thuis ben even kijken en vergelijken..
Super, en wat knap dat je zo iets vind aan de hand van mijn beknopte beschrijving! :D :D :D
Ik heb ze zelf ook in mijn aquarium zitten. En je beschrijving kwam mij wel heel erg bekent voor. :p

De stippen en strepen zie je op komen en verdwijnen afhankelijk van hun stemming.

De mannen hebben een puntige rugvin die iets verder uitloopt dan bij het vrouwtje. Bij het vrouwtje is de punt van de rugvin iets ronder. Maar des ondanks is het geslachtsverschil moeilijk te zien. Ook neemt niet elke man een willekeurige vrouw als partner. Zorg ook voor stukken hout waar de man zich kan verstoppen. Mijne heeft een eige nplekje tussen keien met een stuk hout er boven op.
 
En volgens mij ook stukken geschikter voor een warme bak dan borellii's toch? :)

Borellii is een subtropische soort namelijk.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
En volgens mij ook stukken geschikter voor een warme bak dan borellii's toch? :)

Borellii is een subtropische soort namelijk.

~ Ivo
Dat klopt, al heb ik mijn thomasi's ook gewoon al jaren op 22/23 graden.
 
Ik zal morgen even goed kijken of ik een man en vrouw heb. Wordt lastig zo te lezen..
Wel viel me op dat de een "ronder" is en meer kleur laat zien en de ander is kleiner, minder kleur en minder rond van vorm.
Ik zal wel even een foto uploaden van hoe ze er bij zwemmen :) Hopelijk krijg ik ze ook beide op de foto, misschien dat een van jullie met een getraind oog kan zien of ik een man en vrouw heb :D
 
Een foto is handig idd. Gaan ze wel goed met elkaar om? Soms kan het wel een half jaar duren voor een Mannetje een Vrouwtje accepteerd. Hoe 2 mannen of vrouwen onderling in een bak zijn zonder soortgenoten weet ik niet.
 
Nou... goed met elkaar omgaan kan ik het nog niet echt noemen. Degene met de meeste kleur jaagt de andere steeds een beetje weg en houdt hem op afstand Dit was zo toen ik ze ging voeren. Maar ze gaan wel steeds met zijn tweetjes naar dezelfde plek toe in het aquarium en blijven dan bij elkaar..

Ik heb nog geen tijd gehad om foto's te maken. Gisteren erg drukke dag gehad, maar
ik zal zo snel mogelijk een fotootje posten :)
 
Mijn man joeg het vrouwtje ook steeds weg de eerste 8 maanden.
 
Het is iig de Anomalochromis thomasi en ik denk ook nog een koppel.

veel plezier met deze weinig gehouden cichlide!
 
Thanks! Is het echt zo'n weinig gehouden cichlide? Waarom?! Ze zijn prachtig! :D Maar inderdaad ik had ze nog niet eerder bij de lfs gezien.. Het zou mooi zijn als't een koppel is! Nu maar hopen dat ze verliefd worden op elkaar haha! :smitten:
 
Ze zijn bij de LFS nooit mooi op kleur en dan kiest men niet snel voor dit visje.

Misschien moet je wat kaarsjes voor de bak zetten, het licht iets dimmen en dit nr aanzetten. :p http://www.youtube.com/watch?v=k3Fa4lOQfbA
 
Hahaha! Geweldig :D
Ze zijn nu alle 2 meer op kleur en de een jaagt de ander niet meer zo op tijdens het voeren.

Maar hoe kun je nou goed zien of het een mannetje of vrouwtje is?
Ik las namelijk op de website die me gegeven werd dat het mannetje bonter gekleurd is en dat dit vooral duidelijk is in de paartijd..
 
De mannen hebben een rugvin die iets puntiger is dan die van een vrouwtje. Ook is de man in volwassen staat iets kleurrijker met een mooie blauwe staart.
 
Dan moet ik denk ik nog even wachten want volgens mij zitten ze nog niet rond de 10 cm :)
 
Ik heb ze zelfs nog nooit van 10cm gezien eerder van 7 a 8cm. Nu worden veel soorten ook groter in het wild dan in aquaria.
 
Plus dat uitgegroeid en volwassen niet helemaal hetzelfde is.

Genoeg soorten die ik het wild maar zelden zo groot worden gevonden als ze kunnen worden, puur omdat ze als roofvissenvoer eindigen voordar ze zijn uitgegroeind.

~ Ivo
 
Trouwens, ik zie ineens bijna geen garnaaltjes meer in mn bakkie zitten :oops:

Ik zag het vermoedelijke vrouwtje lekker smullen van zo'n kleine rooie rakker.. :sorry: shrimpys ...

hihi..
 
Het zijn wel garnalenrovertjes idd. ;)
 
Leuk ik heb ook een koppel Thomasi, en na een week al eitjes! Was echt geluk hebben. Heb nu nog 10 jongen apart zitten om groot te laten worden. Hele mooie vissen en kunnen echt spectaculair van kleur veranderen. Vrouwtje is nu helemaal licht van kleur, maar met de jongen was ze bijna helemaal zwart. Foto's staan in mijn dubai 120 album.... kun je goed verschil zien tussen man en vrouw in de paartijd.

238587_0_82_man.jpg


255245_0_82_vrouw.jpg


Buiten de paartijd, zien ze er hetzelfde uit. Alleen de man is groter.
 
Het zijn blijkbaar wel een man en een vrouw want...
Ik heb eitjes gezien!!!

439467_0_82_image.jpg


971327_0_82_image4.jpg
 
ah leuk! Nou heb je net zo'n geluk als ik. Succes ermee! Ik heb het hele ei leg proces op een filmpje erg leuk om te zien.
 
Gefeliciteerd! Ik heb zelf nooit eitjes van deze vissen gehad en het zal ook niet gebeuren. Het vrouwtje lag gisteravond dood.
 
Ah wat jammer Botia! Ik heb nog steeds een stuk of tien jongen rondzwemmen, groeien wel maar niet heel hard.... Blijven mooie en leuke vissen!
 
Dankjewel! Ik ben benieuwd of ze uitkomen of dat ze het opeten.. Wat voor voer kan ik de jongen geven?
En Botia, wat sneu dat het vrouwtje dood is gedaan :( Had ze een ziekte?

Goldie, ik wil graag het filmpje bekijken, waar kan ik hem vinden?
En waar leggen jouw vissen de eitjes?
 
Die van mij hebben twee keer op het hout eitjes gelegd, precies voor het raam. De eitjes komen geloof ik na twee dagen uit en de ouders verplaatsen ze van het �ne kuiltje naar het andere. Duurt best een tijd voor ze zwemmen.... zijn eerst van die kikkervisjes die een beetje liggen te 'trillen'. Mijn jongen hebben het in de gezelschapsbak nooit gered.... allemaal opgegeten. Heb een paar apart zitten en deze voerde ik stofvoer, inmiddels eten ze ook al wel een beetje klein diepvriesvoer etc.

Hier het filmpje:

http://youtu.be/l6p29O9-CAM
 
Bedankt voor de filmpjes, erg leuk om te zien!! :D
 

Terug
Bovenaan