Een bak van een meter.(iTom)


Ik zie mijn vrouw niet als een hobby, gelukkig niet want ik wil nog weleens van hobby veranderen en dan zou ik eind dit jaar onze 55 huwelijksdag moeten missen.
Ik heb nog steeds vlinders in mijn buik maar het zijn wel grote vlinders aan mijn buik te zien:DD (104kg schoon aan de haak)

Maar ondanks dat maandag wasdag was, was er niet gewassen.
Bak gevuld met waar die voor is, met water.
Handmatig want ik vertrouw geen slangen meer, heb gehoord dat veel slangen giftig kunnen zijn.
Met een gieter van 5 liter lekker aan mijn stappenplan gewerkt want 36 keer heen en weer is 72 x 15 stappen kom je toch al een heel eind.
De bak even laten voor wat het is en controleren op lekken.
Zie wel een ouwe lelijke vent in die bak met een telefoon in de hand ........ :oopss: zie dat ik het zelf ben.

20230703_150139.jpg
 
Zie wel een ouwe lelijke vent in die bak met een telefoon in de hand ........ :oopss: zie dat ik het zelf ben.
Die zou het als achtergrondposter niet slecht doen Tom;)
Lekker bezig geweest in ieder geval.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Ik ben nog opzoek naar een houder om aan de binnenkant van een deurtje te plaatsen waar ik pincetten, scharen en ander scape gereedschap aan kan ophangen.
Iemand misschien die iets weet, kwam wel spul tegen maar dat is om aan het aquarium te hangen.
 
Je hebt een groot aquarium om handmatig te vullen, mocht je toch een keer een slang zoeken, dan is de slang die gebruikt wordt voor potfilters veilig. Die is speciaal gemaakt voor aquaria. Ik gebruik deze ook en nog nooit schade aan mā€™n vissen gehad.
Al zijn gieters wel goed voor je conditie. Misschien stap ik wel over op jouw tip.šŸ˜
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
@NathaliePip ik ken die slang wel hoor, was ook maar een grapje om te schrijven dat de meeste slangen giftig zijn. :))
En het is zeker goed voor de conditie om je bak met een gieter van 5 liter te vullen.
Ik zou een slang nodig hebben van minimaal 15 meter en voor die enkele keer dat ik moet vullen kost me dat te veel.
Bijvullen na een waterwissel gaat prima met de gieter.
 
Ben je daar zeker van Tom want een buitenfilter heeft wel voordelen. Maar goed je weet vast wat je doet en het is jouw keuze;)
Ik heb nu het binnenfilter draaiende met alleen de pomp.
Realiseer me nu ook wel dat ik straks gedoe ga krijgen met het filter zoals drap onderuit het filter halen.
Op gedoe zit ik niet meer te wachten dus besloten dat het binnenfilter er uit gaat, ook gedoe maar dat gaat me nog wel lukken.
Dan een buitenfilter, zag door de filterbomen het bos niet meer dus even de vraag hier stellen welk filter men zou adviseren.
Ik weet dat voor de Ć©Ć©n merk A beter bevalt dan voor de ander die dan weer merk B beter vind.
Mij gaat het niet om het merk, alhoewel sommige wel betrouwbaarheid hebben bewezen in de loop der jaren maar gaat het om een goed filter met eenvoudig te bedienen aansluitingen en onderhoud.

Ik zeg kom maar op met jullie adviezen:
 
Ik had altijd een JBL 901 op de meterbak en dat voldeed goed maar je kan ook een slag groter nemen.
 
Ik heb Eheim classic 2217: voordelen zijn dat de spraybar en de aanzuigbuis met een ronde bocht zitten en dat je ze op elke hoogte kunt bevestigen die je wilt. Je kunt het filtergedeelte volstorten met welk medium je ook wilt, als je maar zorgt dat de laatste laag (die voordat het water de pomp ingaat) maar een fijne spons of doek is. Hij is wat goedkoper dan de JBL voor dezelfde pompkracht.
Nadelen zijn dat schoonmaken iets lastiger kan zijn, omdat je de buizen stop moet zetten en dan het vacuum verbreken etc. Hij is niet regelbaar. Hij kan soms wat lucht aanzuigen en borrelt dan tijdelijk.

Ik heb ook de JBL 1502 greenline, voordelen daarvan zijn: slim opgebouwd, met filter bakjes die je er makkelijk uit kunt halen. Daardooor kun je ook de filtermedia makkelijk variƫren. De pomp kun je er makkelijk afhalen. Hij is regelbaar, ik heb hem nu op een 80cmbak met jonge goudvisjes draaien, die op volle kracht de bak uitspoelen....
Nadeel is dat de spraybar en de aanzuigbuis met een vierkante bocht lopen en dat je dus gedwongen bent om die buizen op een vastgestelde hoogte te doen. Als je niet genoeg ruimte hebt, dan zit je srpaybar dus onder water of moet je je waterpeil aanpassen. Een ander nadeel is ( maar dat is eenmalig) dat de pompkop maar op Ć©Ć©n manier op de pot past. dat is dus een heel gepuzzel. Verder vind de JBL een heel klein beetje lawaaiiger dan de Eheim, hoewel de Eheim af en toe lucht aanzuigt en dan weer wat pruttelt.

Wat ik verder een nadeel vind van externe filter, is dat ze geen oppervlakte-afzuiging hebben. Om die reden heb ik in beide bakken een intern filtertje meedraaien. (In de Juwel het oorspronkelijke filter, in de 2m bak een zelf geknutseld filtertje.)
 
Laatst bewerkt:
met filter bakjes die je er makkelijk uit kunt halen
Dat vindt ik weer een groot voordeel boven de 2217 die geen bakjes heeft. Mocht je onderin wat willen doen dan kan dat met de JBL erg simpel.
 
Ik zie zelf een voordeel in de Eheim Pro 300.
Heeft zoals het lijkt een handige manier van gebruik, slangen afsluiten, hendel omhoog en je kan het open doen.
Tevens zie ik bij Hornbach een leuke prijs staan, wel zelf afhalen maar dat is voor mij geen probleem.
 
Ook een leuk filter en met bakjes zie ik.
 
Ziet er goed uit, ik heb de eheim 600 classic, ook lekker simpel en geen gebrom.
 
Het is lastig kiezen hoor, de Eheim Pro 300 heeft wel mijn voorkeur maar lees dan weer dat het handel snel afbreekt omdat het een gewoon stuk hardplastiek is. Dat is voor mij een min punt vanwege de artrose in mijn handen en vingers.
Zoektocht gaat verder, zit nu bij de JBL te gluren de E 902 die past ook aardig in mijn budget.
Ik merk nu wel aan mijzelf dat ik wat kritischer ben geworden naarmate ik ouder ben.
Komt o.a. omdat de conditie eerder minder dan meer wordt.
En de bak moet net als wij wel nog wat jaartjes mee kunnen.:DD
 
Voordeel van de JBL is dat je het kan aanmelden bij JBL en dan heb je 4 jaar garantie.

 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Ben even bij mijn LFS geweest waar ik in het verleden ook jaren kwam.
Even overleg gehad ook om wat er in de bak voor visbestand gaat komen en hij adviseerde de Eheim Experience 150.
De prijs was voor mij ook te doen en nu staat hier in huis een nieuwe Eheim Experience 150 waar we de komende jaren hopelijk plezier en helderhedi mee gaan beleven.
 
Oei, ik hoop dat die het gaat trekken want die is voor bakken tot 150 liter en heeft een cap van 500 liter terwijl de JBL 902 zo n cap van 900 heeft.
Je moet dan wel rekening houden met een vrij klein visbestand Tom.

 
We gaan het zien, ik ga op zijn advies af want wilde zelf de iets grotere nemen maar het advies was overtuigend.
 
Filter capaciteit is tot op een zekere hoogte belangrijk. Het belangrijkste is dat je goedde doorstroming hebt door heel je bak, niet te veel deadspots heb, je oppervlakte beweegt en je gezonde planten hebt. De meeste filtratie gebeurt in het aquarium zelf niet in dat kleine beetje spons wat in een filterpomp zit šŸ˜„

Als filterloze aquariums met een beperkt vissenbestand mogelijk is dat moet een degelijk vissenbestand in dit geval ook wel kunnen lukken. Zolang je tactisch bent met de rest. Ik zie in de weerspiegeling een man die geen steekjes laat vallen. Dat moet wel goed komen šŸ˜„
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Vandaag het filter terug gebracht.
LFS eigenaar vroeg om de rede, ik zei dat mijn vrouw het er niet mee eens was.
Reactie was zoals ik had verwacht maar ik stelde hem gelijk gerust en vertelede dat we een groter filter willen.
Ik zag gelijk zijn gezicht opklaren, alleen moet hij de 250 bestellen en zal er volgende week wel zijn.

Geweldig genoten van de Tour de Frans en de ontsnapping van Jonas Vingegaard kwam op het juiste moment maar Parijs is nog ver.

Daarna met klotsende oksels en het angstzweet in de bilnaad het binnenfilter verwijdert. :DD
Ik had gelukkig nog wat lange paletmessen en daar ging het redelijk goed mee alleen de 2 achter- en onderaan kwam ik niet goed bij.
Maar met verkrachte eenden vereende krachten en een beetje jutteren kwam de bak los.
Daarna met een nieuw groot afbreekmes de resten silicone weggesneden.
Nu de boel eerst goed laten drogen en dan nawrijven met een natte doek en schoonmaak-azijn.
Geloof dat het redelijk krasvrij is gelukt,

met filter. ;))

_DSC9714.JPG


En na het verwijderen zonder.

_DSC9715.JPG



_DSC9716.JPG


Filter is nog helemaal nieuw en ongebruikt, compleet met pomp (zonder verwarming) te koop voor een aannemelijk bod.
 
Het filter kun je bij aangeboden posten Tom en een grotere is denk ik een prima keus.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Vandaag het filter terug gebracht.
LFS eigenaar vroeg om de rede, ik zei dat mijn vrouw het er niet mee eens was.
Reactie was zoals ik had verwacht maar ik stelde hem gelijk gerust en vertelede dat we een groter filter willen.
Ik zag gelijk zijn gezicht opklaren, alleen moet hij de 250 bestellen en zal er volgende week wel zijn.

Geweldig genoten van de Tour de Frans en de ontsnapping van Jonas Vingegaard kwam op het juiste moment maar Parijs is nog ver.

Daarna met klotsende oksels en het angstzweet in de bilnaad het binnenfilter verwijdert. :DD
Ik had gelukkig nog wat lange paletmessen en daar ging het redelijk goed mee alleen de 2 achter- en onderaan kwam ik niet goed bij.
Maar met verkrachte eenden vereende krachten en een beetje jutteren kwam de bak los.
Daarna met een nieuw groot afbreekmes de resten silicone weggesneden.
Nu de boel eerst goed laten drogen en dan nawrijven met een natte doek en schoonmaak-azijn.
Geloof dat het redelijk krasvrij is gelukt,

met filter. ;))

Bekijk bijlage 362292

En na het verwijderen zonder.

Bekijk bijlage 362293


Bekijk bijlage 362294

Filter is nog helemaal nieuw en ongebruikt, compleet met pomp (zonder verwarming) te koop voor een aannemelijk bod.

Het pompje uit het filter gebruiken wij hier al jaren voor probleemloze en moeiteloze waterwissels. Het is maar een idee.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Inmiddels het binnenfilter verkocht, goed om mijn budget er een beetje mee aan te vullen šŸ™ˆ
Zal nu toch zeker aan het zand wassen moeten beginnen, er staan al 3 zakken van 9 kilo per zak klaar.
Was ook nog een beetje op zoek naar wat steen en schrok wederom van de prijzen.
Ga binnenkort gewoon eens lekker zoeken bij Tuincentra want daar verkopen ze meestal decoratie-stenen voor de tuin die ook goed in de bakken gebruikt kunnen worden. Flesje azijn meenemen om te controleren of er kalk in zit.

Hout is er nu wel genoeg dus kijken of ik er een geheel van kan maken en dan verder aanvullen met stenen.

20230706_113738.jpg
 
Mooie kleur bodem is dat Tom.
 
Ik ga nooit vroeg slapen, laatste 15 jaar gewerkt als slaapadviseur en daar lig ik nog wel eens wakker van en dan denk ik .......... retteketet .... wat doe ik toch in bed.
In 2011 ging ik met pensioen, leuke laatste dag beleefd.
poster.jpg


Maar nu verder met mijn meterbak.
Eindelijk was het zover, de eerste 9 kilo zand is gewassen, pffff wat een klus.
Emmertje vullen met 4Ā½ kilo zand, trap af naar de keuken.
Zand wassen, trap weer op en lossen in de bak.
2e emmer zelfde verhaal en nu ligt er het eerste zand in en als beloning stond daar een lekkere bak met kersen klaar.

_DSC9720.JPG


20230707_211949.jpg


En nu Ctrl-Alt-Delete en met de benen op de bank en voetjes omhoog. ;))
 
Morgen op pad voor wat stenen in de bak.
Adresje gevonden nog geen 500 meter van huis.
Nu twijfel ik een beetje of ik maaskeien ga nemen of ardenner breuksteen.
Ze moeten i.i.g. geen kalk afgeven want daar heb ik inmiddels een beetje de balen van in mijn andere bakjes.

Maaskeien
kg-maaskeien-bont-15-30cm-(-volle-korf-1440-kg-).jpg



Breuksteen

breuksteen.jpg


De stenen komen op het zand te liggen.
Jaren geleden deed ik de bodem van glas beschermen met een laagje XPS van 10mm.
Lijkt me dat het nog wel handig is om dat weer toe te passen en zo de druk ook wat beter verdelen over de bodem dan direct steen op glas.

Wat is jullie mening.
 
Je neemt een lichtbruin substraat? Dan zou ik voor de maaskeien gaan. Breuksteen vind ik mooier bij zwarte bodem.
Neem voor de kalktest maar een fles natuurazijn mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Je neemt een lichtbruin substraat? Dan zou ik voor de maaskeien gaan. Breuksteen vind ik mooier bij zwarte bodem.
Neem voor de kalktest maar een fles natuurazijn mee.
Nee geen substraat maar maaszand.
Zelf dacht ik ook dat dan maaskeien mooier zullen zijn.
Er komt ook nog wat spiderwood bij dan blijven we in de kleur. Ton sur ton ;))
Neem zeker een flesje natuurazijn mee, staat al klaar.šŸ‘
 
Net terug van een adres waar ik maaskeien kon kopen, maar ja, wat en hoeveel heb je eigtenlijk nodig.
Na wat zoeken de boel afrekenen, waar je dan bij de LFS van schrikt was ik nu voor ā‚¬ 13,50 klaar voor ruim 35 kilo.

Thuis gekomen eerst de stenen gecontroleerd want ik was natuurlijk mijn flesje met natuurazijn vergeten.
Was niks mis mee, alle stenen buiten afgespoeld, nog even in de emmer met kokend water en dan maar eens kijken of het wat gaat worden in de bak.

Viel toch knap tegen, denk morgen nog wat kleinere platte stenen er bij te halen om het nog wat meer volume te geven.
Hout er even opgezet voor een eerste indruk. Misschien links nog een klein stukje hout er bij zetten.
Morgen nog een 9 kilo zand wassen, dacht het vanavond te doen maar onze zoon komt met zijn vriendin (hij wel ;)) alvast gedag zeggen voor ze op vakantie gaan.

De stenen liggen goed ingebed alleen rechts voor moet er nog een schepje zand bovenop.
Hout ga ik met stukjes filterwatten vast lijmen aan de stenen zodat ze straks niet gaan drijven.

_DSC9721.JPG


_DSC9722.JPG
 
Het begin is er Tom en met zoveel stenen kun je meerdere bakken inrichten;)
 
Het begin van een zoektocht, dan maar een beetje schuiven en kijken, schuiven en weer kijken, nog eens schuiven en kijken.
Plaatjes bewaren zodat ik later terug kan zoeken wat me het beste zal bevallen.
Na de eerste optie de tweede.
_DSC9723.JPG


en nummero 3

_DSC9724.JPG


nummero 4

_DSC9725.JPG


nummero 5

_DSC9726.JPG


Natuurlijk gaan de planten ook een grote rol spelen maar das voor later.
 
Zelf vindt ik de foto uit de eerste post de mooiste want daar heb je iets minder stenen en ik denk iets meer ruimte voor planten.
 
Zelf vindt ik de foto uit de eerste post de mooiste want daar heb je iets minder stenen en ik denk iets meer ruimte voor planten.
Hahahaha, dat zijn net zoveel stenen als op de andere foto's maar het hout staat wat anders.

Ga morgen nog eens de boel bekijken en een zak grind er bij halen om de kleine plekken te vullen.
 
Hahahaha, dat zijn net zoveel stenen als op de andere foto's maar het hout staat wat anders.
Kwestie van optisch bedrog dus of voor mij een gevalletje Hans Anders:DD
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom

Terug
Bovenaan