Een aquarium met hulpbehoefdes


don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Berichten
2,677
Hoi, mij kennen jullie misschien al maar ik heb een aquarium voor te stellen.

Het is het aquarium van iemand die ik kort geleden heb leren kennen. Sinds een maand help ik met het aquarium omdat hij een hulpvraag had. Mr A zal ik hm noemen mocht het nodig zijn.

Een maand geleden leerde ik hem en zijn aquarium kennen.
Het lukt hem zelf niet goed het aquarium te onderhouden. Ik ben samen met hem aan het kijken wat wel lukt en niet lukt. En ben met hem naar mogelijkheden aan het kijken om minstens zijn huidige vissenbestand te kunnen behouden

Momenteel zitten er in:
9 platys
2 corydoras
2 maanvissen
2 guppys
10 ansistrussen 6cm
1 ansistrus van 15 cm
2 siamese algeneters

Geschiedenis van de bak is, deze is overgenomen van de vorige bewoner van de woning. Anderhalf jaar is er geen waterwissel uitgevoerd, extern filter zat vol en liep minimaal door. Intern filter liep niet en stond op timer vanwege lawaaiklachten. Er werd dagelijks veel te veel gevoerd, geen slakken, geen garnalen geen clean up crew. Een dunne bodem maar wel een luchtsteen.

Op deze manier is de bak anderhalfjaar lang in balans gebleven. Overleden vissen (gebeurde niet vaak maar soms) werden ook vervangen. Soms baby ansistrussen maar die overleefden het niet. Wonder boven wonder was de bak gestabiliseerd. Ik denk mede door het lucht steentje. Maar gezond leven ze niet.

De eerste paar keren heb ik samen met hem grote waterwissels uitgevoerd. Hij kan 1 keer in de week afspreken en alleen lukt hem dat nog niet. Dit knaagt aan mij omdat ik weet dat hij het kan en dat er wat meer wilskracht moet komen. Ik heb de eerste keer met hem het intern filter aangepakt en de bodem schoon gemaakt zo goed als dat ging.

De laatste keer (3de afspraak) heb ik het externe filter ook weer aan de praat gekregen. Ik snapte maar niet waarom het zo traag liep maar de openingen van het filter waren nog helemaal verstopt. Ik denk dat er wel 100 euro aan vissenpoep in het filter bewaard zat. Het loopt en het interne filter loopt ook zonder timer als het goed is. En zo gauw die verstopt is word deze ontstopt als het goed is dus de bodem is nu eindelijk na een maand schoon.

Dr moet meer bodem in. En ook een zandbodem. Dat moet ik nog eens uitzoeken met hem. Het gaat alleen niet vlot.
Ik wil er ook zo snel mogelijk planten in doen. Alleen ik heb hem al een stuk of 5 mogelijkheden geboden. Het enige wat hem aan staat is de lfs, en dan 1 of 2 plantjes per keer anders is het te duur en gaat het te snel voor hem. Hij heeft aangegeven ook graag de vissen te willen zien. Zoals het bij mij is wil hij het niet. Maar goed dan zijn laag groeiers een iedee misschien.

Ik vind het maar een lastige. Ik heb hem ook wel duidelijk geprobeerd te maken dat er haast achter zit. De bak heb ik met hem helemaal uit balans gehaald met het gerotzooi en 1 keer een waterwissel per week is misschien echt niet genoeg. Zonder planten en gerijpte filter.

Ik kan niet alles en ik weet ook verre weg alles. Daarnaast ben ik nog adhankelijk van zijn beslissingen. Ik ben vooral benieuwd wat jullie allemaal zeggen bij dit verhaal en de foto!
 

Bijlagen

  • IMG_20221225_200547.png
    IMG_20221225_200547.png
    1.6 MB · Weergaven: 101
Je kunt helpen en adviseren maar uiteindelijk blijft het zijn aquarium en hij beslist, hoe frustrerend dit soms misschien ook is.
Als ik naar de bijna kaalgevreten bladeren kijk zou ik ook wat groenvoer adviseren.
 
Ik vind dat je goed bezig bent om zo iemand anders te helpen. Gooi er snel groeiers in waterpest, hoornblad
 
Je kunt helpen en adviseren maar uiteindelijk blijft het zijn aquarium en hij beslist, hoe frustrerend dit soms misschien ook is.
Als ik naar de bijna kaalgevreten bladeren kijk zou ik ook wat groenvoer adviseren.
Ik vind dat je goed bezig bent om zo iemand anders te helpen. Gooi er snel groeiers in waterpest, hoornblad
Tx! Ik heb dr al een beetje hoornblad van mezelf bij gedaan maar ik vind ook wel dat een beetje initiatief van hem moet gaan komen. Ik ga ook morgen heel duidelijk zeggen dat als hij er niet iets meer zn best voor wilt doen ik niet meer kan blijven helpen natuurlijk.

Ik heb al 5x iets geregeld voor hem op marktplaats maar elke keer word het niets met hem. Dan maar naar de lfs zegt hij maarja dan is het 1 of 2 stekjes. Nou was ik gisteren bij iemand. Die had voor 5 euro een berg planten. Eigenlijk voor mr a. Maar omdat mr a pas volgende week vrijdag tijd had om de emmer vol planten op te halen heb ik gezegd laat maar zitten ik haal het zelf op want ik kan het zelf ook best gebruiken.

Heb uren op marktplaats gezeten voor hem. Ik moest er een uur voor fietsen terwijl hij een kwartier met de auto hoeft te rijden en het is geregeld. Maar als hij het zo druk heeft dat hij pas anderhalve week later plantjes kan halen voor 5 euro een berg planten zelfs. Dan vraag ik me af of een aquarium wel iets voor hem is.

Ik bedoel er zitten maanvvissen in. Ik weet er amper wat van af maar volgens mij zijn dat geen makkelijke vissen. Dan denk ik hoe moeilijk het ook is, neem iets kleiners iets simpelers. Ik ga niet een jaar lang 50 keer langs komen om alles voor te kauwen natuurlijk.

Ik heb zelf ook dezelfde problematiek en last van prikkelverwerking. Alleen het verschil tussen mij en hem is vooral dat ik nooit de handvaten heb gekregen en het zelf moest doen. Terwijl hem altijd alles word voorgekauwd en hij niets anders meer weet dan zn hand op houden als hij geen zin meer heeft in iets.

Hij geeft ook letterljjk aan, hij wilt niets aan het aquarium hoeven doen, hij wilt er slleen naar kijken en wilt elke week begeleiding met het schoonmaken. Maarja een aquarium is niet 1 keer in de week. Ik word er niet voor betaald en ben geen slaaf natuurlijk. Daar help ik hem ook niet mee. Hoe erg je ergens ook tegen op ziet. It takes work to make it work.
 
Tja dat maakt het idd lastig om bij hem door te dringen dat hij er meer energie in moet stoppen. Hij zal wel denken het loopt al een jaar zo dus waarom aanpassen. Echt diep respect dat je zo inzet voor je naastešŸ‘šŸ‘
 
Misschien is het dan wel verstandiger om je energie te steken in het proberen overtuigen dat een aquarium misschien niet iets voor hem is.
 
Heb uren op marktplaats gezeten voor hem. Ik moest er een uur voor fietsen terwijl hij een kwartier met de auto hoeft te rijden en het is geregeld. Maar als hij het zo druk heeft dat hij pas anderhalve week later plantjes kan halen voor 5 euro een berg planten zelfs. Dan vraag ik me af of een aquarium wel iets voor hem is.
Hij geeft ook letterljjk aan, hij wilt niets aan het aquarium hoeven doen, hij wilt er slleen naar kijken en wilt elke week begeleiding met het schoonmaken.
Hij kan blijkbaar druk zijn met van alles en nog wat, en hij is in staat om auto te rijden..... Hij is dus niet gek. Dan moet hij technisch gezien ook een paar visjes wel in leven kunnen houden. Evt met hulp, wat prima is. Maar: wil hij het genoeg, en heeft hij wel het inzicht dat bij dieren houden een bepaalde eigen verantwoordelijkheid hoort? Dat vraag ik me dan af.

Als hij toch echt door wil en een beetje goede wil toont:
- doe alle ancistrussen weg op 1 mannetje of een paar vrouwtjes na, zodat daar geen aanwas meer van komt;
- geen ramp als hij geen plantenfan is, want het scheelt onderhoud en voor het verwerken van NH4/NO2 heb je gewoon je filter. NO3 gaat weg met de waterwissels;
- wil hij toch planten dan is telkens eens klein beetje toevoegen niet zo handig. Kan hij beter via-via (forum? FB-groep in de buurt?) een grotere partij snoeiels o.i.d. overnemen van iemand;
- zoals eigenlijk wel aangetoond is hier: een wekelijkse waterwissel ja/nee is niet bijzonder boeiend voor vissen. Hij kan het zich gemakkelijker maken door eens per (2-4) weken een grotere waterwissel te doen. Sjouw je even twee emmers meer en dan ben je weer klaar. Ander ding wat veel mensen doen, bodem stofzuigen, hoeft in deze bak niet. Trek evt aan de bel als je vuil ziet opstapelen en dan geef ik tips and tricks.

Ik zou zeggen, ga na wat zijn bedoeling met de zaak is en fiets niet meer een uur naar hem toe voor aquahulp als zijn luie kont gewoon een auto voor de deur heeft staan om jou mee op te halen. (Of is dit je betaalde werk? Dan hoop ik dat je baas je voldoende betaalt. :DD Zorg ook voor jezƩlf...)

Is hij niet lui, dan mag je aanhalingstekens erbij bedenken op de plek waar ik dat woord gebruikte. ;)
 
Laatst bewerkt:
Tja dat maakt het idd lastig om bij hem door te dringen dat hij er meer energie in moet stoppen. Hij zal wel denken het loopt al een jaar zo dus waarom aanpassen. Echt diep respect dat je zo inzet voor je naastešŸ‘šŸ‘
Tx het sprak me ook wel aan omdat ik herkenning in autisme had. Ik dacht alleen eerst dat het om een jonge jongen ging en bleek een jaar ouder te zijn dan mijšŸ˜‚

Misschien is het dan wel verstandiger om je energie te steken in het proberen overtuigen dat een aquarium misschien niet iets voor hem is.
Ja ik heb het al benoemd. Ik werd een beetje kwaad op hm dat hij die laatste afspraak af zei. Toen wilde hij als nog vandaag de planten op halen alleen tja had het zelf al gedaan. Ag meer als genoeg ik heb voor 30 euro een 200l aquarium gevuld aan planten gekregen de laatste maand door 1 marktplaats advertentietje dus er is meer als zat šŸ˜€

Ik heb meer de indruk dat als hij besluit mij niet meer te laten helpen hij het aquarium nogmaals laat verslonden maar ik moet wel streng zijn. Ik denk dat hij gewend is zn hand op te houden en te krijgen wat hij wilt.
Hij is dus niet gek. Dan moet hij technisch gezien ook een paar visjes wel in leven kunnen houden. Evt met hulp, wat prima is. Maar: wil hij het genoeg, en heeft hij wel het inzicht dat bij dieren houden een bepaalde eigen verantwoordelijkheid hoort? Dat vraag ik me dan af.
Ik herken ook wel bij hem hij heeft een zetje in zn rug nodig en steun en dan kan hij een hele boel. En als zn hoofd er naar staat kan hij alles. Ik hoop gewoon dat hij snel in gaat zien dat het niet oke was zoals het was en als hij zo graag kijkt er dingen bij hoort. Over en tijdje verhuist hij en kan ik hm ook niet helpen dan zal hij het zelf moeten.

Wat denken jullie over de maanvissen? Zitten ze groot genoeg? Kan hij garnalen er bij nemen? Dan zal hij dus genoeg verstopplekken moeten hebben.. ik heb hm al slakken gegeven maar misschien worden die opgegeten..

In iedergeval maar snel groeiende planten dr in zodat de boel een beetje stabiel blijft. Daar kan ik zelf nog wel iets van missen dat is hier toch gestopt met groeien šŸ˜‚
 
Hoi @don1262 - Don.

Ik ga je nu eerlijk de harde mening zeggen. :deal:
Is het niet beter als je streng bent voor jezelf? Zoals ik het lees maakt mr. A misbruik van je goedheid.

Je kunt hem tips geven en daarmee helpen. Toch zal hij zelf zoals eerder gezegd de keuze moeten maken. Hij en niemand anders is verantwoordelijk voor die bak.

Het zijn ongetwijfeld goede intenties die je naar hem hebt maar belangrijk in dit geval is dat je voor jezelf kiest en goed voor jezelf zorgt. Ongeveer een 15 Ć  20 km heen en ook weer terug is best een afstand en dan heb je ook nog online enkele uren doorgebracht op Marktplaats.

Dat je twijfelt wanneer het niet goed gaat en je doet je best kan ik nog begrijpen, maar dat speelt hier niet.

Lang verhaal kort..... Dus mijn advies... Stop.
 
Zou er persoonlijk geen tijd in stoppen. Waarom iemand een hobby bijna opdringen terwijl die persoon er blijkbaar geen zin in heeft.
Zonde van de vissen maar het zij zo. Je kan nog aanbieden (als je ermee stopt) om ze weg te brengen dan wel over te nemen.
 
Als hij iets wil om nog rustig naar te kijken en verder geen werk eraan, dan is daar iets voor uitgevonden, dat heet televisie.

Als hij er wƩl wat mee wil, laat hem dat dan maar aan jou bewijzen.

Verder: HIJ is verantwoordelijk voor welk probleem hij ook heeft, psychisch, fysiek, financieel. HIJ zal dan ook beslissingen moeten nemen en daaropvolgende actie.
Zorg dat hij dan ook eigenaar blijft van het probleem/ verantwoordelijkheid en laat dat niet in jouw schoenen schuiven!

Wat betreft de manen: hoe groot is die bak? Aan de hand van het formaat van de manen zou ik denken dat ie groot genoeg zou moeten zijn.
 
De vraag is kan hij het niet of wil hij het niet
Daar zit een wereld van verschil tussen.
 
Waarom vinden mensen dat Mr A moet stoppen als hij er niet meer tijd in wilt steken?
De bak was toch al meer dan een jaar in balans? Niks aan het handje dan toch?

Niet gelijk in paniek schieten en iemand in een keurslijfje proberen te douwen hoor. Alleen maar omdat hij iets niet doet zoals jij het zou doen.

Ik sluit me aan bij Gino, wekelijkse waterwissels zijn in sommige bakken echt niet zo belangrijk als het aquarium wereldje ons soms doet geloven.
Er is een filter die zorgt voor de stikstof cyclus. NO3 moet behoorlijk oplopen voordat dit toxisch wordt. Eendenkroos zal ook nog wat NO3 verbruiken.

Je hebt natuurlijk wel met levende dieren te maken. Daarom zou ik hem adviseren over de voeding, zorgen dat hij een paar keer per jaar een grote waterwissel doet en 2x per jaar samen zijn filter controleren als je daar zin in hebt.
Verder lekker zijn gang laten gaan.

Ik heb een bakje waar ik haast nooit waterwissels doe. Laatste keer was van de zomer (denk ik). Zitten wat meer planten in dan hier, maar lang niet veel.
Die bak is beter/gezonder dan de bak waar ik wekelijks in loop te rommelen.
 
Zoals ik het lees maakt mr. A misbruik van je goedheid.
Ja zo begon het ook wel te voelen daarom heb ik hem ook 3 dagen geleden een lang en duidelijk bericht geschreven. Ik heb hem laten weten alleen nog verder te willen helpen als hij de hobby niet serieus wilt nemen. Ik weet namelijk dat hij meer kan als dat hij voor doet en jullie gevoel daarover bevestigd dat ook alleen maar. Het is de instelling die hij uit straalt. Ik moest hem oom nog leren kennen natuurlijk maar na de laatste keer was het gewoon duidelijk. Hoe hij zonder mij op marktplaats vanalles onderhandeld maar ik moet met hm mee handje vast ergens planten halen.

In mn bericht heb ik gewoon duidelijk gesteld dat we met -4 begonnen. Vissen zaten er in daar konden we niet opheen maar er waren zo veel punten nog aan te pakken voordat we uberhaubt naar stabiliseren konden kijken. De meest belangrijke hebben we gedaan dat heb ik hm ook zo gezegd. Nu nog die planten en bodem dr in. Dat heeft hm wel aan het denken gezet. Hij is nu zelf aan de gang geweest heeft hij me laten weten en hij heeft opnieuw hulp gevraagd en gezegd dat hij het wat beter begrijpt.
Ik denk niet dat hij er veel aan kan doen hij is niet anders gewend zo te leven, dat andere alles doen voor hem. Daardoor is hij ook af en toe zo afhankelijk gaan doen naar andere. Terwijl hij soms ook heel erg zelfstandig en verstandig kan zijn.

Mensen met een gebruiksaanwijzing zijn niet de makkelijkste... Ik kan het weten ik ben er zelf 1, mijn boekwerk is misschien wel 1 van de dikste ik heb hm zelf amper door gelezen nog šŸ˜‚
Waarom iemand een hobby bijna opdringen terwijl die persoon er blijkbaar geen zin in heeft.
Dat is het hele probleem met hem. Hij ziet het niet goed. Ik weet dat hij wilt en zin heeft. Hij wilde ook absoluut niet zn maanvissen kwijt enzo, en dat respecteer ik. Alleen dan moet hij wel leren dat de nodige verantwoordelijkheid er bij hoort. Ik heb ook heel bot tegen hem gezegd dat zn vissen al die tijd in de stront zaten te zwemmen en als hij niet gauw werk maakte om verbetering te krijgen ik stopte er aan med te werken omdat het buiten mijn principes lagen
De vraag is kan hij het niet of wil hij het niet
Daar zit een wereld van verschil tussen.
Ja precies dat wil ik nu met hem gaan ontdekken, ik wil kijken wat hij kan, en wil. Dat hij wel beseft dat er meer dan alleen een beetje kijken in het aquarium bij hoort. Ik ben hem aan het laten zien en weten wat de basis is en wat er bij hoort. Ik ben alleen wel band dat de motivatie te laag ligt om over zn gebrekige kunde heen te stappen. Als hij echt zou willen zou hij het kunnen. Maar ik merk dat hij amper zn handen durft vuil te maken. Ik vraag me ook maar af wat hij met het interne filter doet als hij samen met zn schoonmaakster het filter doet.. ik betwijfel of hij hm aanraakt. Maar daar moet hij gewoon eerlijk in zijn. Ik heb ook gezegd, niet voor mij maar voor zn vissen en voor hemzelf.

De bak was toch al meer dan een jaar in balans? Niks aan het handje dan toch?
Er zit een groot verschil tussen balans en iets wat een gezonde en veilige leefsituatie voor de vissen is natuurlijk.
moet behoorlijk oplopen voordat dit toxisch wordt. Eendenkroos zal ook nog wat NO3 verbruiken.
No3 werd verwerkt door de anearobische bacteriƫn in zn externe en interne filter vermoed ik. Dat heb ik samen met hem schoongemaakt dus de no3 word nu niet meer verwerkt.
Daarom had ik er ook wat spoed achter willen zetten. Door de veranderingen is de bak uit balans geraakt. En aangezien er al niet veel balans in zat kan dat alle kanten op.


Ik herken wanneer mn vissen last hebben en er een waterwissel gedaan moet worden maar hij waarschijnlijk niet. Een aquarium zonder waterwissels is niet niets.. je moet voldoende planten hebben, een doorlopende filter is ook super nuttig maar dat had hij niet. Een dikke bodem, had hij niet. Slakken garnalen, had hij niet. Daarom denk ik dat de waterwissels iets belangrijker zijn bij hem dan bijvoorbeeld bij jou kan zijn


Waarom ik dit allemaal doe ik weet het ook niet ik dacht het is een jongen van 12, ouders die er niets vanaf weten en die ik van alles kan leren. Maar blijkbaar is het iemand van 28 die toegeeft liever te kijken dan te doen. En waarvan ik ook niet zeker weet hoe hoog de motivatie ligt.

Ik ben duidelijk tegen hem geweest en het heeft zn uitwerkingen. Ik heb ook wel eens een schop onder mn hol nodig. Ben de laatste dagen weer bezig met mezelf geweest. Dat is ook hard nodig. En als ik is een dag of 2 hem kan helpen voor een uurtje heb ik het er wel voor over maar ik heb mn grenzen. Die ga ik wel duidelijk aan blijven geven. Voor hem maar ook voor mijzelf.

Stel er zitten planten in en alles loopt. Is dat voldoende voor zn maanvissen of moet er nog meer gedaan worden?
 
In iedergeval bedankt voor het mee denken en de zorgen en alles dat is heel fijn daar kan ik echt wat mee! Soms kunnen mensen van een afstandje de situatie veel beter in schatten dan iemand die er midden in zitten dus ik neem alles echt serieus mee! šŸ˜Š
 
Een correctie op mijn eerdere bericht. Ik herinner mij net dat er een aantal vissen zijn die wel gevoeliger zijn voor NO3 en laten Platies daar nu net 1 van zijn.
NO3 onder de 30 ppm is gewenst voor deze visjes als ik het mij goed herinner.
 
Een correctie op mijn eerdere bericht. Ik herinner mij net dat er een aantal vissen zijn die wel gevoeliger zijn voor NO3 en laten Platies daar nu net 1 van zijn.
NO3 onder de 30 ppm is gewenst voor deze visjes als ik het mij goed herinner.
Goed dat je het zegt! De volgende keer zal ik eens testen en ik zal hm opleggen eens per week een waterwissel te doen. Hij hoeft tenslotte alleen maar het filter slangetje uit het raam te hangen en wat emmers water in jet aquarium te doen. De laatste keren wilde hij het alleen vullen met ijskoud water en 1 keer met heet water. Ik vraag me dan wel echt af wat er gebeurd aangezien ik hem op die momenten al 3 keer op het hart gedrukt had de juiste temperatuur aan te houden ongeveer.

Ik kan nog niet helemaal peilen waar dat vandaan komt maarja. Ergens houd mijn verantwoordelijkheid op natuurlijk. Weet niet of het mn wantrouwen naar mensen tegenwoordig is, of dat ik gewoon allergisch ben voor aanstelleritus maar we zullen zien. Hij zal toch wel snappen dat heet water niet prettig is voor de vissen. Vooral aangezien ik het hem al eerder heb duidelijk gemaakt šŸ˜” maarja als hij auto kan rijden kan hij toch wel een kraan bedienen mag ik van uit gaan.
 
Don, nogmaals...
Niet iemand iets opleggen. Mr A. is degene die zelf de wil moet hebben om de bak te onderhouden.
Bedoelde het niet zo letterlijk natuurlijk. Maar zo werkt het wel voor hem. Hij heeft duidelijkheid nodig en moet vooral begrijpen waar hij aan toe is. Als ik hem help door bepaalde taken "op te leggen" en bepaalde taken over te nemen dan kan het samen werken. Anders niet. Ik kwam daar en hij liet alles aan me over hij heeft geen flauw benul waar hij allemaal mee temaken heeft. Hij wist niet eens hoe het filter open moest.

Hij weet niet hoe het werkt, snapt het belang niet goed. Het is een gigantische berg waar hij overheen moet en ik probeer het te verdelen in kleine drempeltjes. Uiteindelijk kom ik dan tot de conclusie. Of het werkt en hij kan het, of het werkt niet en dan houd het op. Maar uiteindelijk moet het vanuit hem zelf komen. Op dit moment ligt alles in mijn handen. Maar ik voel me niet verantwoordelijk, ik voel me vooral betrokken.

Heb me grenzen ook wel gevonden hoor, binnenkort hoop ik gewoon goeie dingen te horen en anders krijgt hij een peptalk. Als hij daar niets mee doet dan houd het gewoon op. Ik wil best samen met hem blijven werken maar dan moet hij ook samen met mij werken.
 
Misschien helpt het hem als je een vissenlijf naar hemzelf vertaalt?
Dat een vis gevoel heeft (ja, wetenschappelijk vastgesteld) dat ie z'n bek brandt als eten of water te heet is en en vernikkeld als het te koud is?
Dat ie een schoon bed en huis fijner vindt dat in de wc rond te zwemmen? Dat als je mr. A in een plastic zak laat ademen, dat ie dan blauw gaat zien? Dat een verse appel lekkerder is dan een rotte?

Sommige mensen hebben net wat extra uitleg nodig om dingen te begrijpen of invoelend vermogen in een ander (dier of mens) te hebben. En dit is dus niet lullig bedoelt ofzo, maar puur om het hem duidelijk te maken. Als het kwartje (eurootje) valt, ben je misschien al een heel eind verder.
 
Hoi, mij kennen jullie misschien al maar ik heb een aquarium voor te stellen.

Het is het aquarium van iemand die ik kort geleden heb leren kennen. Sinds een maand help ik met het aquarium omdat hij een hulpvraag had. Mr A zal ik hm noemen mocht het nodig zijn.

Een maand geleden leerde ik hem en zijn aquarium kennen.
Het lukt hem zelf niet goed het aquarium te onderhouden. Ik ben samen met hem aan het kijken wat wel lukt en niet lukt. En ben met hem naar mogelijkheden aan het kijken om minstens zijn huidige vissenbestand te kunnen behouden

Momenteel zitten er in:
9 platys
2 corydoras
2 maanvissen
2 guppys
10 ansistrussen 6cm
1 ansistrus van 15 cm
2 siamese algeneters

Geschiedenis van de bak is, deze is overgenomen van de vorige bewoner van de woning. Anderhalf jaar is er geen waterwissel uitgevoerd, extern filter zat vol en liep minimaal door. Intern filter liep niet en stond op timer vanwege lawaaiklachten. Er werd dagelijks veel te veel gevoerd, geen slakken, geen garnalen geen clean up crew. Een dunne bodem maar wel een luchtsteen.

Op deze manier is de bak anderhalfjaar lang in balans gebleven. Overleden vissen (gebeurde niet vaak maar soms) werden ook vervangen. Soms baby ansistrussen maar die overleefden het niet. Wonder boven wonder was de bak gestabiliseerd. Ik denk mede door het lucht steentje. Maar gezond leven ze niet.

De eerste paar keren heb ik samen met hem grote waterwissels uitgevoerd. Hij kan 1 keer in de week afspreken en alleen lukt hem dat nog niet. Dit knaagt aan mij omdat ik weet dat hij het kan en dat er wat meer wilskracht moet komen. Ik heb de eerste keer met hem het intern filter aangepakt en de bodem schoon gemaakt zo goed als dat ging.

De laatste keer (3de afspraak) heb ik het externe filter ook weer aan de praat gekregen. Ik snapte maar niet waarom het zo traag liep maar de openingen van het filter waren nog helemaal verstopt. Ik denk dat er wel 100 euro aan vissenpoep in het filter bewaard zat. Het loopt en het interne filter loopt ook zonder timer als het goed is. En zo gauw die verstopt is word deze ontstopt als het goed is dus de bodem is nu eindelijk na een maand schoon.

Dr moet meer bodem in. En ook een zandbodem. Dat moet ik nog eens uitzoeken met hem. Het gaat alleen niet vlot.
Ik wil er ook zo snel mogelijk planten in doen. Alleen ik heb hem al een stuk of 5 mogelijkheden geboden. Het enige wat hem aan staat is de lfs, en dan 1 of 2 plantjes per keer anders is het te duur en gaat het te snel voor hem. Hij heeft aangegeven ook graag de vissen te willen zien. Zoals het bij mij is wil hij het niet. Maar goed dan zijn laag groeiers een iedee misschien.

Ik vind het maar een lastige. Ik heb hem ook wel duidelijk geprobeerd te maken dat er haast achter zit. De bak heb ik met hem helemaal uit balans gehaald met het gerotzooi en 1 keer een waterwissel per week is misschien echt niet genoeg. Zonder planten en gerijpte filter.

Ik kan niet alles en ik weet ook verre weg alles. Daarnaast ben ik nog adhankelijk van zijn beslissingen. Ik ben vooral benieuwd wat jullie allemaal zeggen bij dit verhaal en de foto!
Klinkt een beetje als trekken aan een dood paard. Zonde van je energie. Goed dat je het probeert hoor daar niet van!
 
Klinkt een beetje als trekken aan een dood paard. Zonde van je energie. Goed dat je het probeert hoor daar niet van!
Zou gedeeltelijk kunnen kloppen. Aan de andere kant zitten zn vissen nu in iedergeval in een schone bak met een lopende filter en ik ben weer ervaringen rijkeršŸ˜„
 
Ik denk dat meer de vraag is hoeveel energie voor jou handig is om erin te steken. Als je het leuk vind om zo iemand te begeleiden dan kan het ook energie geven. Je moet wel een lange adem hebben. Het kost vaak tijd voordat inzichten komen. En inderdaad ook duidelijk zijn waar de grens ligt. Zowel naar hem als naar jezelf.
 
Ja nouja ik zou vandaag gaan maar ik heb meer als genoeg thuis te doen waaronder mn eigen aquaruim. Ik heb maar gewoon afgezegd. Het is niet mijn verantwoordelijkheid en hij weet wat er gedaan moest worden. Ik ga het niet voorkauwen als een moedervogeltje!
 

Terug
Bovenaan