Een accurate temperatuur meting


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Blijf mij verbazen over het verschil in temperatuur metingen... of je het nu analoog of digitaal meet: als je ze naast elkaar hangt geven we allemaal wat anders aan.
en zit daar dan 1°C verschil in? nouja prima... maar dat kan uitschieters hebben naar meer dan 3°C verschil.

nu heb ik 1 analoge thermometer die ik beschouw als "accuraat" en stel aan aan de hand van die.. maarja doe ik daar goed aan?

daarbij het volgende:

- Hoe komen die temperatuur metingen zo "waardeloos"?
- is er een manier om zeker te weten dat je ergens de juiste temperatuur mee meet? mocht het een wat duurdere optie zijn dan is dat geen probleem, zeker niet als ik daarmee kan bepalen of de andere metingen "kloppen".
- waar hebben jullie goede ervaringen mee?

ik ken het gezegde "a man with a watch knows what time it is. a man with two watches is never sure"... maarja stel ik heb vissen die op 25 graden moeten en ik vertrouw een meter die standaard 22°C aangeeft (terwijl het 25°C is), en je gaat bijstellen naar 25°C dan wordt het water in werkelijkheid 28°C... niet bepaald bevordelijk voor de levensduur der visjes (vice versa kan ook natuurlijk, denken dat je op temperatuur zit terwijl de bak in werkelijkheid een stuk kouder is) :S
 
waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Gekalibreerde of te kalibreren thermometer

Edit

Ter info

 
Op een boeren manier ijk ik mijn thermometers met smeltend water. Ijsblokjes laten smelten, het water wat ontstaat zou 0 graden moeten zijn. Eigenlijk heb je nog een tweede punt nodig zoals bijvoorbeeld kokend water, alleen dat is wat lastiger want je thermometer is daar waarschijnlijk niet geschikt voor.

Edit: Nog even iets verduidelijken. Zolang er ijsblokjes aan het smelten zijn zal het water wat ontstaat 0 graden blijven tot alle ijsblokjes opgelost zijn. Dit is een vast gegeven en hiermee zou je dus kunnen zien hoeveel je thermometer afwijkt. Echt ijken van een goedkope thermometer kun je niet, de schaalverdeling blijft vast en je kunt dus alleen de afwijking bepalen.

Ditzelfde geldt voor water wat kookt, dit is altijd precies 100 graden (bij een luchtdruk van 101.325 kPa) tot al het water is verdampt. Pas in gasvorm kan de temperatuur weer stijgen. Dit zijn dus twee handige ijkpunten.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijken met de temperatuur die de thermostaat van je kachel aangeeft.
Die dingen zijn doorgaans behoorlijk accuraat.
Heb je nog ergens een thermometer leg hem dan daar ook bij in de buurt.
Uiteindelijk zul je een gemiddelde afwijking vinden.
(En merken dat die best mee valt)
 
Op een boeren manier ijk ik mijn thermometers met smeltend water. Ijsblokjes laten smelten, het water wat ontstaat zou 0 graden moeten zijn. Eigenlijk heb je nog een tweede punt nodig zoals bijvoorbeeld kokend water, alleen dat is wat lastiger want je thermometer is daar waarschijnlijk niet geschikt voor.

Edit: Nog even iets verduidelijken. Zolang er ijsblokjes aan het smelten zijn zal het water wat ontstaat 0 graden blijven tot alle ijsblokjes opgelost zijn. Dit is een vast gegeven en hiermee zou je dus kunnen zien hoeveel je thermometer afwijkt. Echt ijken van een goedkope thermometer kun je niet, de schaalverdeling blijft vast en je kunt dus alleen de afwijking bepalen.

Ditzelfde geldt voor water wat kookt, dit is altijd precies 100 graden (bij een luchtdruk van 101.325 kPa) tot al het water is verdampt. Pas in gasvorm kan de temperatuur weer stijgen. Dit zijn dus twee handige ijkpunten.
dat is inderdaad een veel toegepaste methode, maar als jouw meter niet binnen dat temperatuur bereik werkt zit je fout.
Daarnaaast moet je weten wat de foutmarge is.
Een gekalibreerde meter met een meetbereik tussen 10 en 40 zou het beste zijn.
 
Maar een gekalibreerde meter, blijft die dan ook gekalibreerd of moet je ook die eens in de zoveel tijd weer "stellen" (net zoals dat bij EC en Ph meters ect moet).

zijn er ook mensen die goede ervaringen hebben met een bepaald merk thermometer?

zal ze ook is naast de kamerthermostaat hangen, is kijken wat dan t verschil is.

Vergelijken met de temperatuur die de thermostaat van je kachel aangeeft.
Die dingen zijn doorgaans behoorlijk accuraat.
Heb je nog ergens een thermometer leg hem dan daar ook bij in de buurt.
Uiteindelijk zul je een gemiddelde afwijking vinden.
(En merken dat die best mee valt)

als ik nu al op +/- 3graden verschil uitkom tussen diverse met diverse thermometers vind ik dat een aardige afwijking?
 
blijft die dan ook gekalibreerd of moet je ook die eens in de zoveel tijd weer "stellen"

Ik heb mijn meter na denk ik een 1,5 a 2 jaar een keer getest in een thermoskan met ijs splinters en smeltwater (0 graden) en vond toen niet meer als 0,1 graad afwijking. Als je hem zelf kan calibreren, kan je dat meteen doen. Ik heb er zelf 1 via Conrad, die je op 0 graden dus kan ijken, maar het verloop door de tijd is minimaal en niet te vergelijken met EC en PH meters.
 
Maar een gekalibreerde meter, blijft die dan ook gekalibreerd of moet je ook die eens in de zoveel tijd weer "stellen" (net zoals dat bij EC en Ph meters ect moet).

zijn er ook mensen die goede ervaringen hebben met een bepaald merk thermometer?

zal ze ook is naast de kamerthermostaat hangen, is kijken wat dan t verschil is.



als ik nu al op +/- 3graden verschil uitkom tussen diverse met diverse thermometers vind ik dat een aardige afwijking?
Vissen hebben heus geen last van die paar graden.
 
Ik herken dit totaal niet eigenlijk. Ik heb wel 10+ verschillende sensoren gehad. Altijd digitaal. Vaak hele goedkope van Ali express. Altijd minder dan 1 graad verschil en dat is voor mij prima.
 
Vissen hebben heus geen last van die paar graden.
Denk je? Stel je wil vis aan de onderkant van hun temperatuur houden op zo'n 24 graden maar eigenlijk wordt het water dus 21 graden. Ik zou dit voor mijn aquaria ook niet prettig vinden.

Ok 1 graad verschil is niet het einde van de wereld maar als je een deviatie hebt van 3 graden vind ik dat toch te veel.
 
als ik nu al op +/- 3graden verschil uitkom tussen diverse met diverse thermometers vind ik dat een aardige afwijking?
Dat is een aardige afwijking.
Maar zodra je de afwijking weet is hij nul geworden, nietwaar?

En anders haal je even een nieuwe.
Het is niet het duurste onderdeel van onze hobby.
 
Denk je? Stel je wil vis aan de onderkant van hun temperatuur houden op zo'n 24 graden maar eigenlijk wordt het water dus 21 graden. Ik zou dit voor mijn aquaria ook niet prettig vinden.

Ok 1 graad verschil is niet het einde van de wereld maar als je een deviatie hebt van 3 graden vind ik dat toch te veel.
Ik ben daar vrij zeker van dat jij daar meer last van zal hebben dan je vissen. (al heb je in alles natuurlijk uitzonderingen)
Het is zowizo niet aangeraden om vissen continu op boven of ondergrens te houden.
 
Ja een sensor kost een paar euro.
Zelf heb ik een sensor aan de aquariumslang (vlak na verlaten aquarium) gebonden met wat isolatiemateriaal er omheen. Ook zo kun je prima de temperatuur meten, buiten zicht.
 
Zelf heb ik ook diverseThermometers die allemaal iets afwijken de engiste die vrij accuraat is een kwik thermometer van Dennerile die het zelfde aangeeft als mijn temperatuur op de TDS meter.
Digitaal heb ik er ook een van Juwel maar die wijkt 1graad af naar boven dus geeft teveel aan terwijl het water 1 graad koeler is.
Thermometer die voor de koelkast wordt gebruikt is ook vrij nauwkeurig dus ik heb 2 kwik thermometers + TDS meter die de zelfde waarde aangeven en daar heb ik op het verwarmings element de temperatuur instelknop op afgesteld zodat als ik hem op 28 graden zet dat het water ook 28graden wordt.
Op de rio 180 zit een plak thermometer die erg overdrijfd.. water 24 graden en geeft hij 26graden aan :LOL: maarja das bekent van dit soort plak dingen.
 
Ik heb voor de gein mijn thermometer bij de thermostaat gelegd.
Bij de thermostaat hangt ook nog een analoge thermometer met wijzer. Zo'n scheepsthermometer.
Beide wijzen 20⁰ aan.

Mijn drijvende aquariumthermometer wijst dat ook aan.
Dik in orde dus.
 
Ik ben daar vrij zeker van dat jij daar meer last van zal hebben dan je vissen. (al heb je in alles natuurlijk uitzonderingen)
Het is zowizo niet aangeraden om vissen continu op boven of ondergrens te houden.
doe dat maar niet bij die uitzonderlijke discussen...paar graden
 

Terug
Bovenaan