Echtelijke ruzies bij Pelvicachromis pulcher


Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Berichten
10,227
Locatie
Zundert
Mijn Kersenbuikjes slaan elkaar sinds een week onophoudelijk in elkaar. Het mannetje is al een stuk vel op zijn snuit kwijt en heeft scheuren in zijn staart, het vrouwtje heeft ook scheuren in haar staart.

Ze hebben al verschillende nestjes gehad en een paar dagen geleden nog de boenga boenga-dans gedaan bij de boenga boenga-hut (paaigedrag), maar zijn verder doorgegaan met vechten. Eerst was het vrouwtje de aanstichter, maar nu verschilt het steeds wie er begint. Momenteel probeert het vrouwtje het mannetje weer te verleiden terwijl ze net nog flink hebben gevochten.

Ze zitten in een Rio 125 (80 cm) zonder andere bewoners en hebben een nestje van ca. een maand oud waar ze niet naar omkijken.

Via internet heb ik verschillende opties gevonden:
- De vissen van elkaar scheiden waarbij de aanstichter verwijderd wordt (vind ik lastig want de ene keer begint het mannetje met ruzie zoeken en de andere keer het vrouwtje)
- Concluderen dat deze bak te klein is en ze in een grotere bak plaatsen (dan zouden ze in mijn kikkerbak gezet moeten worden en hopen dat ze niet opgegeten worden of in de guppenbak, maar dat lijkt me helemaal niet verstandig want die zijn te druk en dan eten m'n Kersjes de kweekjes op)
- Zorgen voor 'dither fish' zodat ze zich daarmee bezig houden (lijkt me ook niet verstandig omdat die visjes dan geen leven hebben in een bak van dit formaat)
- De bak 'verbouwen' zodat territoria opnieuw vastgesteld moeten worden (het lijkt niet alsof ze een territorium verdedigen, ze vechten overal in de bak)
- De huidige jongen verwijderen (met het risico dat ze dan juist bozer en gefrustreerder raken)

Wat denken jullie?


Extra info:

Tot een hoogte van ca. 15 cm. is de bak volbeplant dus zichtlijnen worden voldoende doorbroken.

Waterwaardes zijn in orde. pH 7, KH 5, GH 7, NO2 0, NO3 10. Ik ververs 1x per week 30%.

Er staat een externe filter op de bak. Fluval 205, zo uit m'n hoofd.

De Kersenbuikjes zitten sinds april bij elkaar in deze bak. Het vrouwtje is een paar maanden ouder dan het mannetje.


Alvast bedankt voor de hulp :)
 
Heb je echt wel genoeg schuilplaatsen e.d.? als ik de foto's in je album zie van een maand geleden vind ik het nog wel heel erg open.. Hoe het nu is, is jammer genoeg niet te zien op de meest recente foto's.

Wellicht een flinke stapel stenen en een paar stukken hout er bij? dat er ook wat echte holletjes ontstaan.. Bij alleen planten hoeven ze maar 20 cm te zwemmen om elkaar toch weer tegen te komen lijkt mij.. En een stuk of 2, 3 halve kokosnoten er in? met de opening in het zand gedrukt, zodat er maar 1 of 2 cm ingang is. Zodat ze zich ook echt kunnen verstoppen zonder gespot te worden door de ander.
Ik heb het ook een paar keer gehad dat mijn oude koppel elkaar naar het leven stond.. Maar niet langer dan 2 dagen. Meestal kwam het er op neer dat ze allebei echt verstopt zaten en ze na 1 of 2 dagen weer langzaam tevoorschijn kwamen. Daarna was het klaar.
 
Ja, typisch iets voor (dwerg)cichliden. De ene dag zwemmen ze nog naast elkaar en lopen ze te pronken en vervolgens maken ze elkaar haast af.

Ik zou in geen geval kersenbuiken bij guppen doen. De kans is vrij groot dat je guppen anders een halve staart kwijt zijn.
De jongen zou ik er inlaten tot ze geen broedzorg meer vertonen. De kans is groot dat ze dan inderdaad helemaal los gaan op elkaar.
Wel is mijn ervaring dat het vrouwtje meestal niet opgewassen is tegen het mannetje. Je zou niet de eerste zijn waarbij de vrouw haar staart kwijt is door de agressie van de man.

Wat je wel zou kunnen doen is om de man tijdelijk in een andere bak te plaatsen. Na een aantal weken kan je ze weer bij elkaar plaatsen. Soms gaat het dan weer goed en hebben ze binnen een aantal dagen weer een nest. Soms maken ze elkaar weer af en is het soms beter om een andere partner te zoeken..
 
@ Rutger
Eerst zaten er 4 holletjes in de bak, maar ze gebruiken er maar 1 dus heb ik er 6 weken geleden 2 uitgehaald en daar plantjes voor in de plaats gezet.

De bak lijkt op foto's kaler dan deze in werkelijkheid is. Ik zal straks een foto maken en deze posten. Wel vraag ik me af waarom ze eerst 4 maanden zonder problemen hebben samengeleefd als het aan de inrichting ligt, terwijl de bak alleen maar voller wordt.

Ik zal de 2 holletjes terugplaatsen op de manier die je aangaf :)


@ visstisck
Haha ja, rare beestjes zijn het.

Lijkt me inderdaad geen strak plan om ze bij de guppen te zetten. In de kikkerbak (100x40x40) zitten weleens een paar voerguppen, maar die zijn binnen een paar dagen weer weg dus dat lijkt me gunstiger. Wat minder gunstig is: er zitten 3 jonge kersenbuiken van 2-3 cm. in.

In het huidige nest tonen ze al een paar weken geen interesse meer, dus dan zal ik die eruit halen.

Het mannetje lijkt juist het onderspit te delven. Vrouwtje bijt hem steeds in zijn lip waardoor daar een stuk vel af is.

Denk dat ik de man een tijdje in de kikkerbak laat logeren en ondertussen de bak een beetje aanpas. Eens kijken hoe het dan over een week of 2 gaat als ik hem weer terug zet.
 
Ik zag een uurtje geleden dat de snuit van het ventje nog erger beschadigd is, dus heb 'm direct gevangen (werd direct donker van kleur, EEK!) en naar de kikkerbak overgewend. Daar is hij inmiddels de bak aan het verkennen en z'n mooie kleuren komen langzaam terug. Hopelijk laten de kikkers hem met rust. Fingers crossed...
 
Dat is vervelend. Denk dat je er wel goed aan hebt gedaan om ze even te scheiden, dan kunnen ze allebei even herstellen.
 
Het mannetje doet het goed bij de kikkers. Denk dat hij te groot is om opgegeten te worden.

Nu iets vreemds, het vrouwtje zwemt ineens weer rond met de zwerm jongen terwijl deze al een paar weken genegeerd werden.

Als de snuit van het mannetje hersteld is verbouw ik de bak een beetje, haal ik de jongen eruit en zet ik 'm weer terug.
 
Werd ze weggehouden bij de jongen?
 
Daar leek het niet op. De ouders waren voornamelijk met elkaar bezig. Zij het met paarvoorbereidingen of met vechten.

Denk dat ik toch beter wat dither fish in de bak kan zetten, maar wel een robuust soortje dat bovenin zwemt, in een 80 cm. bak en op 24 graden kan. Heb eerder het plan gehad om er Afrikaanse blauwoogjes in te zetten, maar die lijken me er wat te stressgevoelig voor.

Binnenkort haal ik voor een andere bak wat Epiplatys dageti 'harbel'. Zouden zij geschikt zijn?
 
Blijft toch zwemmende "Taliban" die Kersenbuiken !!!
Heb trouwens jarenlang Puntius "Schuberti" bij mn klauwkikkers gehad. Top !
 
Ik zou toch voor een grotere soort gaan. Die zelf ook wat aan de agressieve kant is, zodat ze wat weerwerk kunnen bieden aan de kersen. Bijvoorbeeld, Microctenopoma ansorgii, Pantodon buchholzi, Polycentropsis abbreviata, Ctenopoma ocellatum.
 
Die vind ik zo mooi, Aad :smitten:
Het zijn net kleine goudvisjes.

Bedankt voor de suggesties, Pol. Ik denk dat de dither fish uit een school of in ieder geval meer exemplaren moeten bestaan anders komt alle agressie op 1 vis. De Ctenopoma en Pantodon worden volgens mij te groot voor een 80 cm. De anderen zal ik eens verder onderzoeken.
 
Vlindervis kan wel in 80cm, maar maar 1 stuks.
 
Kan dus niet in dit geval, anders komt alle agressie op die ene vis ;)
 
Weet je wat, laat ik eens lekker radicaal gaan doen. De Kersenbuikjes bij de kikkers, die bak is toch al West-Afrikaans (100x40x40), dan hebben ze meer ruimte + er zijn al dither fish + ik heb een bak minder om te onderhouden :thumbs:
 
Die bak is ook al een stuk dichter bebouwd :)

~ Ivo
 
Jep, en de planten van de huidige bak zet ik er gewoon lekker bij ;).

Probleem opgelost dan, denk ik zo. Dan verhuist alles van mijn nieuwe 80 cm. naar de Rio. Is ook net ff wat groter.
 
Hoop dat ze de kikkers wel met rust laten. Maar wel een goed idee om ze inderdaad groter te plaatsen.
 
Wat ik tot dusver gezien heb is dat meneer Kersenbuik zich ge�mponeerd voelt door een Synodontis nigriventris (nota bene 1 van de meest vredelievende vissen die ik ken) en de kikkers gaat hij uit de weg. Met de 3 jonge Kersenbuiken van 2-3 cm. die erin zitten gaat hij heel goed om. Misschien ook omdat deze bak nieuw is voor hem.

Het vrouwtje loopt straks wel het risico om opgegeten te worden door een kikker omdat ze kleiner is en dat zou ik heel jammer vinden, maar weet je.. Ik heb de Kersenbuiken in eerste instantie genomen om de jongen als kikkervoer te laten dienen. Als er eens een vrouwtje overleeft kan meneer zich daar dan weer aan koppelen. Ja, inteelt maar de meeste vissen overleven toch niet. Vooralsnog zie ik een heel vredig plaatje in de bak voor me.
 
Hoe heb je het koppeltje destijds eigenlijk uitgezocht?
Mocht je zelf een mannetje en vrouwtje uitzoeken?

~ Ivo
 
De kweker had gezien dat dit stel erg naar elkaar toe trok en heeft ze toen apart gehouden.
 
Goed idee jones, dan heb je weer een aquarium vrij. Je zegt nu wel, "dan moet ik er 1 minder onderhouden", maar je weet toch ook dat jij niet met een lege bak kan staat :p
Mss nog eens tijd voor een prehistorisch kreeftje ?
 
Breng me niet op idee�n, want je hebt helemaal gelijk ;).

En kreeften vind ik fantastisch :smitten:
 
lol, ik ken dat gevoel. Blijf maar weg van sites als marktplaats enzo, want voor je weet is het te laat.
 
En herinner me er vooral niet aan dat er nog zoiets als Marktplaats bestaat :p

Ach, wie weet.. Ik start nooit een bakje op met het idee: "ik wil een bakje opstarten", maar met het idee "dat is een leuk vissie, kan prima in de bak die ik nog heb leegstaan".
 
Bij mij is het meer zo iets van die bak kan ik niet leeg laten staan, wat zou er in kunnen ? Ik ga dit weekend normaal naar de LFS om wat uitbreiding te halen voor mijn azie en amazone bakjes. Dat is ook heel gevaarlijk, dan zie je altijd soorten die toch zo leuk zouden zijn...
 
Hahaha, daarom kom ik zelden in LFS. Vorige week o.a. rouwtetra's, sherrybarbeeltjes, Garra rufa's en roodbuikpiranha's gezien. Ik wil ze allemaal!! :D
 
Nu moet je straks verhuizen Jones....misschien een idee even te wachten ???
Wie weet of alles heel overkomt?
Hahaha als dat lukt tenminste...
 
Waarmee wachten, Marlies?
 
Jones zei:
Hahaha, daarom kom ik zelden in LFS. Vorige week o.a. rouwtetra's, sherrybarbeeltjes, Garra rufa's en roodbuikpiranha's gezien. Ik wil ze allemaal!! :D
Dittehhhh
 
Nee joh, is maar een grapje ;)
 
Ja inderdaad, het kon ook niet zijn dat dat alles is wat je wil hebben als je even door de LFS loopt.

HOe verloopt het nu na overplaatsing?

~ Ivo
 
Gisteren heb ik het vrouwtje en alle jongen toch alvast maar in de meterbak gezet (stuk ongeduld dat ik ben). Binnen een paar seconden kwamen zowel het mannetje als het vrouwtje volledig op kleur. Ze zijn weer helemaal verliefd :). Merk wel dat ze elkaar veel beter kunnen ontwijken in deze bak. Hopelijk blijft het zo.

Eens kijken of ik straks een filmpje kan posten :)
 
Mooi filmpje, goede kwaliteit ook. Grappig die kleine ancistrus(?gokje) op het raam en de grotere jongen die er ook bij zwemmen.
 

Terug
Bovenaan