Echinodorus vormt uitlopers met ander type blad


Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Berichten
262
Leeftijd
47
In mijn Afrika-bak staan twee Echinodorus (bleheri ‘Amazone ‘ volgens mij). De laatste tijd vormt deze stengels met een heel ander type blad. Ik vind het wel mooi, maar vraag mij af of daar een oorzaak voor is. De normale grote, brede bladeren zijn niet mooi meer: veel gaten erin. Als ik dat laatste ga opzoeken hier op het forum kom ik eigenlijk twee antwoorden tegen: te weinig plantenvoeding of een vis die ervan eet. Beide kan bij mij mogelijk zijn omdat ik regelmatig vergeet om CO2 te geven. Plantenvoeding geef ik na de waterwissel. Dat is de laatste tijd maar eens in de twee weken geweest, eerder deed ik dat elke week maar het schiet er momenteel bij in. De hoofdvraag blijft dat ik benieuwd ben waarom die uitlopers een ander uiterlijk hebben.
 

Bijlagen

  • 976103CE-994F-4AFC-AF3F-1ECE466323BE.jpeg
    976103CE-994F-4AFC-AF3F-1ECE466323BE.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 55
  • 714BD297-444A-4524-BB8D-169378782AE2.jpeg
    714BD297-444A-4524-BB8D-169378782AE2.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 55
Ik denk dat als je de in de bodem prikt ze vanzelf een normale vorm krijgen.

Echinodurussen zijn planten die wel wat wortel voeding lusten. Dat hoef je niet zo vaak te geven (1x per half jaar oid), dus dat zou dan wel praktisch voor jou zijn denk ik.

Co2 kan je met een magneet ventiel heel makkelijk op een tijdschakelaar zetten, vergeet je het nooit meer :)
 
Maar de beginbladeren van een nieuw Enchinodorusplantje die aan de stengel groeit, ziet er in het begin altijd ietsjes anders uit. Zodra ze verder groeien gaat de normale bladvorm er weer inzitten. Dat gebeurd zowel in het water als buiten het water. Doch als je een breedbladige Enchinodorusplant als moerasplant hebt die rustig boven het wateroppervlak in een open bak doorgroeit, zijn de bladeren boven het water breder als wanneer zo'n plant in een afgedekte bak zit waarbij de bovenkant van de langste bladstelen dan aan het wateroppervlak afbuigen en dan zie je dat de bladeren die aan het wateroppervlak zitten smaller zullen zijn. Maar nogmaals dan moet het dus een moerasversie zijn. Bij de geheel aquatische Enchinodorussen heb je dat niet. Dit zeg ik uit ervaring. Heb me jaren bezig gehouden met Enchinodorussen. En ik heb zelf de voorkeur voor de moerasversies.
 
Ja, Enchinodorussen vermeerderen zich via stengels. Eerst komen de bloemknoppen. Als de bloemen uitgebloeid raken dan komen de nieuwe plantjes bij elke tros uitgebloeide bloemen tevoorschijn.
Ik heb bij de Zwaardplant diverse keren van deze uitlopers met jonge plantjes maar een bloem heb ik in die nog nooit gezien. Of ben ik aan een nieuwe leesbril toe:help:
 
Ze ontwikkelen van die witte bloempjes die maar kort bloeien. Denk dat je ze gemist hebt...
Ja die 10 minuten dat ze bloeien heb ik niet gekeken denk ik Stan:DD

Bedoel je wat op de 2e foto is te zien want dat heb ik wel gezien maar niet als bloem ervaren.

 

Terug
Bovenaan