Echinodorus te diep geplant


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik las ergens op dit forum dat je o.a. de Echinodorus niet te diep moet planten.
Want dan zou de plant wortelrot kunnen krijgen.

Nu heb ik net wat Echinodorussen geplant en heb ze denk ik wel te diep in het grind gezet.
Moest ook wel want anders komen ze gelijk los.

Met een week of drie staan ze vast wat sterker in het grind.
Als ik ze dan wat omhoog trek, ben ik dan nog optijd om wortelrot te voorkomen bij de Echinodorussen?

Het gaat om onderstaande soorten:

- Bleheri
- Paul Kloecker
- Bartii Double Red
 
Ja, dat ken ik wel. Hetzelfde zou gelden voor Crypto's en Vallisneria's (rozetplanten) dat je de voet vrij laat. Gewoon kwestie van in de grond drukken en een klein stukje omhoog trekken.

Maar ook wel eens gehoord dat je de wortels niet in een lus zou mogen planten, maar met de wortels naar beneden. Als er water in de bak zit gaat dat niet zo makkelijk lukken.
 
Nou met alle boven genoemde planten let ik er nooit op en heb al tientallen Crypto s gehad in de loop van de afgelopen 14 jaar en ze groeien altijd als kool.
Van de Vallisneria is het me wel bekend.
 
Als je cryptos verplant, dan kun je de lange wortels lussen want dan blijft het makkelijk in de bodem zitten ook kun je de wortels tot op ong een derde afknippen dan wordt het ook een redelijk plantbaar mopje dat wel onder blijft zitten. Vallisneria duw ik altijd schuin door de bodem naar waar ze staan moeten, nooit wortelsnoei.
 
De plant is van onder wit. Dat deel mag in de grond. De rest is het beste boven de grond gelaten, maar tijdens het inwortelen gaat het geen problemen vormen.
 

Terug
Bovenaan