Echinodorus problemen, maar welke?


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Ik heb een aantal verschillende Echinodorussen in mijn bak staan. Echter zie ik bij allemaal hetzelfde probleem, ongeacht de soort. Nu zijn de planten niet het hoofddoel, maar ben toch benieuwd waarom ik dit probleem heb, en het vooral nog niet opgelost krijg, dus daarom dit topic. De nieuwe bladeren zijn mooi en gaaf, maar na enige tijd worden ze minder.

Op de braziliaanse klimop heb ik op oudere bladeren lichte aanslag, maar niet hetzelfde probleem als bij de Echino's.

Ik heb een UV filter. Deze staat op de dagen dat ik voeding toevoeg uit van 12:00 tot 20:00.
Ik voeg om 12:00 de voeding toe aan het water.

do za ma macro + magnesium
vr zo micro + ijzer

Voor de beeldvoorming
Akva 160 x 60 x 55
2 x JMB r/w 100 cm achterin (natural)
1 x Aquatlantis EASY LED 150cm in het midden
2 x JMB b/w 100cm voorin (bright)

20 lumen per liter
lichtduur 9 uur
Toen ik nog op 15 lumen per liter zat, had ik exact dezelfde problemen.

Water
dag temperatuur 28 graden celcius
nacht temperatuur 27 graden celcius
PH 6,65 = via PH controller met schakelinterval van 0,1 PH
KH 4
GH 7/8
EC gemiddeld rond de 450 micro siemens
Druppel gemeten PO4 >1.8
Druppel gemeten NO3 ongeveer 15
Gemeten op de dag voor de wekelijkse waterwissel en de tweede rustdag in het doseerschema.

Waterwissel 1 x 60 a 70 procent per week

Voeding
pilluh in de bodem bij de wortels

Verder van aquariumbemesting, ik voeg toe:
Magnesium 3 x 20ml = 60ml (100 gram in 500ml) 0,6ppm
advies is 50ml

Macro 3 x 40ml = 120ml advies is 120ml
KNO3 73,36 gram
KH2PO4 5,72 gram
K2SO4 33,44 gram
Opgelost in 480ml water, conform opgave calculator aquariumbemesting.nl

IJzer
2 x 20ml = 40ml (1 zakje in 500ml) 0,24 ppm
advies is 50ml a 100 ml

Micro
Tenso cocktail
2 x 30ml = 60ml (1 zakje in 500ml)
advies is 80 ml

Ik voeg macro met de magnesium tegelijk toe.
Ik voeg micro met het ijzer tegelijk toe.

Ik gebruikte eerder de CMS-B conform opgave aquariumbemesting.nl, maar zag doen ook geen verschil
Ben begonnen zonder toevoeging van IJzer en Magnesium
Met deze toevoegingen zie ik geen verschil
Dropchecker met 20ml vloeistof is heel mooi groen, richting het lichte.

Op basis van de waarnemingen, en dit overzicht concludeer ik zelf
KH2PO4 toevoegen -> niet nodig en weg gaan laten, PO4 is hoog genoeg
Dan zou de Macro gaan bestaan uit KNO3 en K2SO4 -> deze hoeveelheid aanhouden, of anders?

Ik ben benieuwd of we de oorzaak kunnen "blootleggen", zodat ik naar een oplossing kan gaan werken.

Als ik de Macro nog moet verdelen over meer flessen, dan is dat ook geen probleem, om nog verder op product te sturen.

Wie kan mij helpen dit te verbeteren ten opzichte van de huidige situatie?

IMG_20191204_122332.jpgIMG_20191204_122342.jpgIMG_20191204_122403.jpgIMG_20191204_122410.jpgIMG_20191204_122424.jpgIMG_20191204_122449.jpgIMG_20191204_122521.jpgIMG_20191204_122550.jpgIMG_20191204_122558.jpgIMG_20191204_122630.jpgIMG_20191204_122637.jpgIMG_20191204_122649.jpgIMG_20191204_122707.jpgIMG_20191204_125330.jpgIMG_20191204_125405.jpg
 
In 1e instantie zou ik zeggen meer pilluh eronder, zelf zitten er hier 4 per plant onder, hoewel ik daar geen ervaring mee heb zou de warmte ook een rol kunnen spelen, wel heb ik bemerkt dat door naar beneden te gaan in vloeibare plantvoeding dat de Echinodorussen het nog beter zijn gaan doen.
 
Met de EI hebben ze het hier altijd goed gedaan en ik stop er per plant 2 pillen bij. Verder kan ik zo snel geen oorzaken zien.
 
Het zou goed zijn als Ts. heeft naar het CO2 niveau zou kijken. Dit ziet er nogal royaal uit gezien de opgegeven waarden? (Kh 4 bij een pH van 6.6). Bodemvoedsel en licht zijn belangrijk voor Echinodorussen.
 
Met betrekking tot het CO2 gehalte. Mijn streefwaarde is een PH van 6,75. Maar om te kijken of het verhogen van het CO2 gehalte nog effect op de planten heeft, ben ik nog een stukje verder gezakt naar 6,65.

Aangezien ik hier niet direct gevolgen van zie in positieve zin, ben ik ook voornemens om de PH weer te gaan verhogen naar 6,75. Dit zal ik over 2 weken doen, omdat ik het wel een maand de tijd wil geven. Dan zal er nog steeds meer dan genoeg CO2 aanwezig moeten zijn, zeker voor mijn plantenbestand.

Ik denk zelf heel voorzichtig dat Ben mogelijk wel een belangrijk punt aangeeft, te weten licht. Ik denk dat er nog relatief weinig licht op de bak zit. Ben nu in stapjes van 1 lumen per liter de afgelopen weken van 15 omhoog gegaan naar 20. Hoop dit door te trekken naar ongeveer 25 lumen, om te zien wat dat doen. Maar ik begin heel voorzichtig ook aan licht te denken. En deze is al heel lang "laag".
 
Volgens mij is het Patrick die ook maar rond de 17 lumen zit of nog lager en daarvan krijg je niet deze algen lijkt me zo toe. Bij weinig licht zullen planten minder groeien maar ook de algen hebben het dan moeilijker. Boven de oude 60cm bakjes met T5 zit ook weinig aan licht en daar zie je ook niet door het beperkte licht algen opduiken.
Zelf zit ik in de Fusion 120 hier ook net onder de 20 Lumen maar de planten zijn algenvrij kun je stellen. Dat bij een no3 van 25 en een po4 van 2,5 en een co2 van gemiddeld 22 mg.
 
Met betrekking tot het CO2 gehalte. Mijn streefwaarde is een PH van 6,75. Maar om te kijken of het verhogen van het CO2 gehalte nog effect op de planten heeft, ben ik nog een stukje verder gezakt naar 6,65.

Aangezien ik hier niet direct gevolgen van zie in positieve zin, ben ik ook voornemens om de PH weer te gaan verhogen naar 6,75. Dit zal ik over 2 weken doen, omdat ik het wel een maand de tijd wil geven. Dan zal er nog steeds meer dan genoeg CO2 aanwezig moeten zijn, zeker voor mijn plantenbestand.

Ik denk zelf heel voorzichtig dat Ben mogelijk wel een belangrijk punt aangeeft, te weten licht. Ik denk dat er nog relatief weinig licht op de bak zit. Ben nu in stapjes van 1 lumen per liter de afgelopen weken van 15 omhoog gegaan naar 20. Hoop dit door te trekken naar ongeveer 25 lumen, om te zien wat dat doen. Maar ik begin heel voorzichtig ook aan licht te denken. En deze is al heel lang "laag".

Daarbij zou ik een ding tegelijk doen. Wanneer je de lichtintensiteit opvoert zal ook je CO2 vraag hoger worden. Het is daarom een goed idee om eerst je licht op het gewenste niveau te brengen om daarna het effect af te wachten, planten hebben namelijk tijd nodig om zich aan een veranderde omstandigheid aan te passen. Wanner die situatie stabiel is kan je gaan zien wat er anders moet in je CO2 toevoeging.
 
Volgens mij is het Patrick die ook maar rond de 17 lumen zit of nog lager en daarvan krijg je niet deze algen lijkt me zo toe. Bij weinig licht zullen planten minder groeien maar ook de algen hebben het dan moeilijker. Boven de oude 60cm bakjes met T5 zit ook weinig aan licht en daar zie je ook niet door het beperkte licht algen opduiken.
Zelf zit ik in de Fusion 120 hier ook net onder de 20 Lumen maar de planten zijn algenvrij kun je stellen. Dat bij een no3 van 25 en een po4 van 2,5 en een co2 van gemiddeld 22 mg.
Daar stel ik dan tegenover dat ik een veel hogere licht intensiteit heb maar ook geen alg. Ik kijk naar m'n planten, zij vertellen me allereerst wat ze aan licht nodig zijn voor een optimale groei om vervolgens de bemesting aan te passen aan deze omstandigheid. De wet van de tekorten!
 
In mijn vorige bak had ik in het begin helemaal geen Co2 toevoer, daarin stonden twee Echino's en die goeiden (letterlijk) de bak uit.
P8080054.JPG
 
Laatst bewerkt:
Daar stel ik dan tegenover dat ik een veel hogere licht intensiteit heb maar ook geen alg. Ik kijk naar m'n planten, zij vertellen me allereerst wat ze aan licht nodig zijn voor een optimale groei om vervolgens de bemesting aan te passen aan deze omstandigheid. De wet van de tekorten!

Kortom denk ik dat licht niet zo van invloed is op ontstaan van algen zolang je maar voldoende voeding in de bak hebt voor planten. Van een lichttekort zal niet snel sprake zijn. Mochten de planten toch een gebrek aan licht hebben, wat natuurlijk kan bij die meer licht vereisen, dan kan dat de groei belemmeren en afsterven veroorzaken en dat leidt dan weer tot extra belasting en een mogelijke oorzaak van algen. Kortom weinig licht kan prima zolang je maar planten neemt die weinig licht vragen. Maar dit heeft Ben ook al uitgelegd hierboven.
 
Ik zou de slechtere bladeren eruit halen, die ga je toch niet meer redden. De overige bladeren een proberen om met vloeibare co2 dagelijks te bemesten, en dan eens zien wat er gebeurt. Kleurt de alg rood/wit? Dan was je probleem te weinig co2 op die plek.
 
Ik zou eens een tijdje minder plantenvoeding geven.
wekelijkse toevoeging van
- kno3 +-10mg/l
- K3PO4 +-1mg/l
- sporenelementen halve week dosis
co2 via je continu meter goed groen wordt

Net in je fotoalbum gezien dat zelfs je klimop problemen geef .
als snoeitip voor deze plant pas snoeien als de bladeren het oppervlakte raken , je trekt ze uit de bodem en haalt de onderste 1/3 van de plant eraf .
De stengels plaats je in groepjes van 3a4 stegels terug indien je meerdere groepjes minimaal 5 cm tussen laten.
Aangetaste beschadigde bladeren komen niet meer goed, vertragen zelfs de gezonde groei van de algarme bladeren.
Je mag 1/3 van de bladeren van je echino verwijderen tot een halve cm boven de bodem .
 
Kortom denk ik dat licht niet zo van invloed is op ontstaan van algen zolang je maar voldoende voeding in de bak hebt voor planten. Van een lichttekort zal niet snel sprake zijn. Mochten de planten toch een gebrek aan licht hebben, wat natuurlijk kan bij die meer licht vereisen, dan kan dat de groei belemmeren en afsterven veroorzaken en dat leidt dan weer tot extra belasting en een mogelijke oorzaak van algen. Kortom weinig licht kan prima zolang je maar planten neemt die weinig licht vragen. Maar dit heeft Ben ook al uitgelegd hierboven.

Toch hebben een aantal Echinodorus soorten, niet alle, een vrij hoge lichtintensiteit nodig om optimaal te groeien. Je kan stellen zolang er maar voldoende bemesting is gaat het wel goed. Maar dan ga je dus niet voor een optimum. Je accepteert op voorhand een (licht-)tekort en maakt dus feitelijk gebruik van toleranties die elke plant heeft. Andersom zou ik nu kunnen zeggen; stop met overbemesting want de plant heeft ook op dat gebied een tolerantie en kan met minder toe. Mijn devies; maak de plant zo krachtig mogelijk, het beste middel tegen ongewenst algen groei! Maar dat is zoals het er staat... mijn devies en dus mijn mening.
 
Daar heb je gelijk in Ben en je haalt met minder licht niet het optimale uit de plant maar ja soms is dat toch wel gewenst met bepaalde bewoners zoals hier de Manen;)
 
Hier wat gesnoeide Echino bladeren, waar te zien is (hoop ik) dat ze "vergaan" en dan krijgen ze als en worden lelijk

IMG_20191205_121015.jpg
IMG_20191205_121031.jpg
IMG_20191205_121134.jpg
IMG_20191205_121218.jpg
IMG_20191205_121235.jpg
 
Ik zou eens een tijdje minder plantenvoeding geven.
wekelijkse toevoeging van
- kno3 +-10mg/l
- K3PO4 +-1mg/l
- sporenelementen halve week dosis
co2 via je continu meter goed groen wordt

Wat is jouw achterliggende reden om de voeding zo'n eind terug te schroeven? Ben ff benieuwd.
 
Misschien sla ik de plank volledig mis, maar ik had deze alg rondom de gaten van de sproeibuis. Verder nergens. Ik kon het weghalen, maar het was elke keer zo weer terug. achteraf een signaal dat ik mijn filter eens moest verschonen, sindsdien is het weg. Wellicht vuiligheid ergens? In/achter mijn echinodorus blijft ook vuil hangen in de bak zelf.

mijn echinodorus groeit overigens de bak uit, maar het is dan ook een “makkelijke soort“ de rubin. Er zit wel een JBL kleibolletje bij de wortels. Soort maakt denk ik wel uit.

PO4<1 en NO3<15, PH=6,95 T=25C. Kh zit tussen 5 en 6. Ik voeg 2x per week CSM-B toe.
 
Wat is jouw achterliggende reden om de voeding zo'n eind terug te schroeven? Ben ff benieuwd.
Ik ken maar weinig bakjes die meer dan 10/1 verhouding verbruiken.
ZIE ook het nut niet in van de extra magnesium en k2so4 toevoeging als je een kh4 van hebt ,de TS geeft aan dat die wekelijk grote waterwissels doet waardoor eventuele ophoping van magnesium vlug verdunt of weggewerkt zal zijn.
 
Ik begrijp ook niet waarom minder voeding zou kunnen elpen want veel leden die de EI volgen hebben geen problemen hiermee. Algen krijg je door tekorten door welke oorzaak dan ook en zolang dat voldoende voorhanden is en in goede verhoudingen met een goede circulatie ligt daar denk ik niet het probleem.

ZIE ook het nut niet in van de extra magnesium
Dat wordt bij de Tenso wel geadviseerd.
 
Ik begrijp ook niet waarom minder voeding zou kunnen elpen want veel leden die de EI volgen hebben geen problemen hiermee. Algen krijg je door tekorten door welke oorzaak dan ook en zolang dat voldoende voorhanden is en in goede verhoudingen met een goede circulatie ligt daar denk ik niet het probleem.


Dat wordt bij de Tenso wel geadviseerd.
Ik ken deze plantenvoeding niet maar zie dat er idd geen magnesium in hun sporenelementen zit
magnesium 1 op 20+-tegenover stikstof/ nitraat
 
Laatst bewerkt:
Algeneters in je bak? want die knagen graag aan echinodorussen en daarmee worden de bladeren dan lelijk en kwetsbaarder.
L397 en L010a

De eerste is een echte houteter Panaqolus, zie deze ook zelden of nooit (op de dag) op de planten liggen in ieder geval
De L010a schuifelt overal, soms ook op de planten, maar deze zie ik er ook nooit lang zitten, weder op de dag.
 
L397 en L010a

De eerste is een echte houteter Panaqolus, zie deze ook zelden of nooit (op de dag) op de planten liggen in ieder geval
De L010a schuifelt overal, soms ook op de planten, maar deze zie ik er ook nooit lang zitten, weder op de dag.
Ja dat laatste zegt niks uiteraard, je zit niet 24/7 naar je aquarium te kijken, gemiddeld kijk je bijelkaar opgeteld nog geen half uur p/d
Ik zou het wel in die hoek zoeken en je L010a wat extra bijvoeren met meer groenvoer
 
Bijvoeren is altijd aan te raden en zal ze minder laten afschrapen. maar de meeste foto's op de eerste post woensdag 14u10 lijken me andere oorzaken te hebben dan de l-nr's.
2de reeks foto's van gisteren 16u14 merk je wel schraapschade
 

Terug
Bovenaan