Echinodorus martii groeien


Dik 10 uur moet kunnen op voorwaarde dar er voldoende voeding aanwezig is. Wellicht is er niet voldoende co2 in je bak. Om dat te bepalen heb je toch de kh en de ph nodig.
Verlichting terugbrengen kan het niet erger maken in ieder geval, dus dat is wel goed.
Wat je kan overwegen bij te weinig co2 is bio co2.
Ik heb veel drijvers boven mijn 60cm bakjes en die zijn (nog) algvrij. Die drijvers dempen behoorlijk het licht en verminderen dus de vraag naar voeding.
 
Dan ga ik wat drijvers terug zetten naar de 60 cm.
En als ik er morgen toe kom plaats ik de kh nog even
 
jessicapilon zei:
Dik 10 uur moet kunnen op voorwaarde dar er voldoende voeding aanwezig is. Wellicht is er niet voldoende co2 in je bak. Om dat te bepalen heb je toch de kh en de ph nodig.

Hoe kun je aan de hand daarvan dan de Co2 bepalen?
 
Met een tabel: Google eens op "co2 tabel"

~ Ivo
 
Ik heb nog geen tijd gehad om naar de winkel te gaan.
Het is ook vrij lastig omdat ik zelf niet kan fietsen door m'n knie, maar morgen ga ik met m'n pa naar de winkel voor een testkoffer zodat ik de KH ook kan meten.
 
Zo weer terug van de winkel.
De Kh is gemeten tussen de 6 en 6,5.
En als ik dan in een co2 tabel kijk zie ik dat ik dan met mijn ph van 7,4 in een normaal co2 gehalte zit.
 
Ja dat is niet echt veel maar voor een bakje met weinig licht zoals de jouwe wellicht voldoende.
Wel moet ik aantekenen dat je wel draadalg had dus dat is een teken dat het te weinig was maar als de verlichtingsduur is teruggebracht is het wellicht nu wel voldoende.
Dat zal moeten blijken de komende tijd.
Met de alg in je bak kun je of de duur flink terugdraaien of meer voeding doseren waardoor er geen tekorten meer ontstaan.
Je kan het even op 8 uur aanzien en er flink drijvers indoen.
Mocht dat niet baten dan zul je toch meer voeding moeten doseren.
Ik heb de ervaring dat het bij 8 uur en drijvers wel goed gaat.
 
jessicapilon zei:
Met de alg in je bak kun je of de duur flink terugdraaien of meer voeding doseren waardoor er geen tekorten meer ontstaan.

Betekent dat dat ik meer profito kan toevoegen?


(dit las ik in een ander topic)
Crash zei:
Heb je ook je stroming aangepast? Draadalg kan ook door wijziging van je uitstroom opkomen.

Sinds de achterwand erin staat staat de uitstroom wel anders gericht, dus dat zou misschien iets verklaren?
 
willem123 zei:
Zo weer terug van de winkel.
De Kh is gemeten tussen de 6 en 6,5.
En als ik dan in een co2 tabel kijk zie ik dat ik dan met mijn ph van 7,4 in een normaal co2 gehalte zit.

Als je je baseert op de CO2-tabel, ga je praktisch altijd de CO2 overschatten. Die tabel houdt namelijk geen rekening mee met andere stoffen die wel de pH be�nvloeden, maar zelf geen CO2 toevoegen. Denk aan bijv. looistoffen uit het hout of zuren die je zelf toevoegt.

Je krijgt dan een lagere pH en bijgevolg een hogere ppm-waarde, eentje die vaak veel hoger ligt dan in realiteit. Daardoor is de kans groot dat je denkt dat je CO2 goed zit, maar in realiteit heb je een tekort. En ik vermoed dat dit bij jouw het geval is, aangezien je met draadalgen zit ondanks de goede waardes in de tabel.

Tip: gebruik de tabel als leidraad, maar focus op je planten/algen. Als de tabel zegt dat het OK is, maar de planten en algen zeggen van niet dan moet je ALTIJD die laatste groep geloven. Kijk eens naar het antwoord van Tom Barr onderaan deze topic: http://www.barrreport.com/showthread.ph ... pH-mystery

Mijn raad:

- Voeg drijfplanten toe zoals jessicapilon zegt (minder sterk licht = tragere groei = minder vraag naar CO2 en kleiner tekort dus)
- Voeg EasyCarbo toe
- Voeg ook andere meststoffen toe voor een extra duwtje in de rug

Niet om reclame te maken, maar als je echt niet wil investeren in EasyCarbo of een volwaardig CO2-systeem, dan heb ik een artikel voor jou: http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Is misschien bruikbaar in jouw situatie.

Groeten
Gilles
 
Ik heb het idee dat de plant het wel weer beter doet, en de alg is ook minder.
Carbo voeg ik nu ook al toe trouwens en sinds dat doet de plant het weer beter.
Binnenkort ga ik alle bruine bladeren er even afhalen en kijken wat er gaat gebeuren.
Maar aan de nieuwe bladeren te zien (Hij groeit ook weer dus :D en de andere planten ook) komt het wel weer goed en is mijn probleem opgelost.

Allemaal bedankt!

Als de plant weer goed is zal ik er even een foto van plaatsen
 
221832willem123_0_82_cam00488.jpg


Plant doet het helemaal mooi!
helaas heb ik wel heel veel algen en zelfs blauwalg.
Vermoed dat dit komt door het weinige onderhoud van de afgelopen 6 weken door een operatie.
Morgen mag ik weer (proberen) te lopen en ga ik flink aan de slag tegen de alg!
 
Ondertussen is de plant erg mooi groot en vol geworden
Het zijn nu zelfs 2 planten geworden.
565942_0_82_p9200145.jpg
 

Terug
Bovenaan