Easy life Alg Exit


D

DePlantenMan

Guest
ik heb op dit moment last van penseelalg graag wil ik daar van af. zelf dacht ik aan Easy life Alg Exit wie heb hier ervaring mee? of een ander middeltje is ook prima :)
 
Zelf in het verleden ook gebruikt en werkt goed... voor even want als je de oorzaak niet aanpakt blijft alg terugkomen.
Dus misschien een beter idee om de oorzaak proberen te achterhalen en op te lossen.
 
zou het niet doen mijn ervaring is dat je planten er een behoorlijk klap van krijgen
je kan beter de oorzaak aanpakken van de penseel alg
zoeken in de water waardes geeft vaak al een beeld wat er loos is denk no3 po4 en co2 niet teveel licht en niet te veel voeren en voldoende stroming om er maar eens een paar te noemen

groet

jaap
 
Is het echt penseelalg en heb je misschien een foto??
Echte penseelalg is vaak ook co2 tekort. Ik zou geen middeltjes gebruiken maar de oorzaak aanpakken.
 
overmorgen heb ik vrij dan probeer ik wel een foto te maken en gelijk mijn waterwaardes testen. stroming heb ik voldoende in de bak. soms denk ik wel dat ik de vissen te veel voer. ik voer om de dag is dat dan te veel?
 
Ik voer dagelijks maar je moet niet teveel voeren per keer.
 
kon helaas geen beteren foto maken.

117367deplantenman_0_82_100_1270.jpg
 
Zit het ook echt veel op de planten en wat zijn de waarden.
 
het zit op het hout en op anubia soorten waarden ga ik morgen meten
 
heb het water getest zijn ze goed of niet?

kh =7
ph =7,8
gh = 11 of 12
nh3 =0,5 mg l
no3 =13 mg l
no2 = 0,1 a 0,2 mg l
po4 =0 mg l
 
no2 = 0,1 a 0,2 mg l Moet naar 0.

po4 =0 mg l mag naar 1.

Heb je geen snelgroeiers?
 
heb wel snelgroeiers maar doen het niet super. ga misschien morgen wat plantjes kopen dus zou wel even kijken voor 1 of 2 snelgroeiers. hoe krijg ik me po4 omhoog? en hoe zit het met de no2?
 
Als je zorgt dat er voldoende voeding aanwezig is dan blijven de algen vanzelf wel weg en ik zou eerst geen middeltjes gaan gebruiken.
Bij aquariumbmesting.nl kun je poeders kopen om zaken op te krikken als dat nodig is.

Po4 mag gerust 1 zijn en de no3 mag wel 15 zijn.

Daarnaast heb je nog no2 en nh3/4 in je water. Hoe kan dat want die moeten 0 zijn dus. Hoe lang draait deze bak als ik vrgaen mag??
 
de bak staat zeker al 1 jaar maar is al vaak veranderd dus precies weet ik het ook niet.
 
o ja ik gebruik zelf van easy life de carbo, ferro en profito. kan ik eventueel ook planten voeding van aquariumbemesting er bij gebruiken?
 
Mondeo zei:
jessicapilon zei:
Mondeo zei:
No2 kan nooit 0 zijn.

Alex bedoelde de no3 denk ik. De no2 moet juist 0 zijn ;)

Nope we meten 0. Maar technisch gezien kan het nooit 0 zijn.


De test moet in ieder geval 0 aangeven als je de nitriet meet ;)
Zeflde geldt voor de nh3/4.

@TS heb je zaken in je bak veranderd of ben je bezig geweest met de filter of de bodem want de genoemde waarden moeten 0 zijn en dat zijn ze dus niet zie ik.
 
had zeker een maand of 2 a 3 niks veranderd. de pomp al 3 a 4 weken niet schoon gemaakt. na het testen van het water heb ik weer veranderd. kon het niet laten :)
 
Kan het zo zijn dat de filter te vies is misschien?? Er moet ergens een oorzaak zijn voor de nitriet en nh3/4 wat er in je bak zit.
heb je ook een foto van de bak en wat meer info zoals de bewoners, de verlichting en wat je verder aan onderhoudt doet??
 
heb geen goede camera maar toch een foto zijn 3 fotos naast elkaar.

437715deplantenman_0_82_100_1281.jpg


de vissen die er in zitten zijn.

1 kempvisman
-+ 20 rasboras espie en de kegelvlek de kegels gaan er waarschijnlijk uit. vindt het niet zo mooi 2 soorten.

de lampen die er in zitten zijn de juwel day licht 20 w

voor de rest doe ik weinig aan de onderhoud. 1 keer per week 2 emmers water verschonen. en ramen schoon maken en soms de pomp en dat was het wel.
 
Waar heb je de waarden mee gemeten wat raar dat je no2 en de nh3/4 niet 0 zijn terwijl je geen werkzaamheden hebt uitgevoerd.
ook niet toevallig dingen verplant?? Stroomt de uitstroom lekker door??
 
ik heb de Colombo testlab professional ook ga ik 2 reflectoren kopen volgende week. voor meer licht en mischien wil ik ook 1 lamp vervangen.
 
ook heb ik 6 planten gekocht net waarvan 2 snelgroeiers.
 
ik heb nog even een vraag. op de fles van ferro profito en carbo staat dat je zoveel ml of zoveel liter water moet doen mag je daar ook overheen zitten ? als je veel planten heb en ook wel redelijk veel licht?
 
Meten is weten.. en ijzer kun je meten.
Misschien nog belangrijker is goed kijken naar je planten.

Met Carbo is het lastig te bepalen wat een geschikte dosis is, dus daar ben je dus vooral afhankelijk van wat de planten je 'vertellen'. Goed kijken dus.
 
Pas op want je hebt al algen en met meer licht krijg je meer vraag naar voeding zoals Alex ook al aangaf. Als dat niet voldoende voorhanden is dan krijg je juist meer algen.
Ik zou eerst proberen om alle waarden in orde te krijgen. Dus de n2 en de nh3/4 op 0 en voldoende nitraat, fosfaat en plantenvoeding en co2.
Als je tekorten hebt dan blijf je algen houden.
Ik heb ervaring met de Rio125 en daar heb je niet tekort aan licht ervan uitgaan de dat de buizen ok zijn.
 
om de nitraat en fosfaat hoger te krijgen is easy life nitro ook goed?
 
Voor de fosfaat heet dat Fosfo van hetzelfde merk. In nitro zit alleen nitraat en geen fosfaat.
 
en wat zou ik nu nog meer moeten hebben/kopen om n02 en nh3 omlaag te krijgen. en is de Easy-Life Kalium Potassium ook nog handig/nutig?
 
In een goed draaiende bak heb je normaal geen nh3/4 of nitriet. Althans niet meetbaar.
Wat daar de oorzaak van is dat vraag ik mij dus af. heb je echt niet ergens vuil of ophoping hiervan of voer je misschien wat te royaal??
het kan meerdere oorzaken hebben denk ik. Als een bak goed is ingedraaid dan zorgt de bacteriecultuur voor de omzetting naar nitraat.
Daarom vroeg ik eerder ook al of je met de bodem of het filter iets had gedaan of planten hebt verplaatst waardoor je wat hebt kunnen meten.
 
vanavond of morgen aquarium schoon maken. even voor het schoon maken de no2 en nh3 opnieuw testen.
 
Ok, maar als je de filter ook doet dan moet je dat alleen doen als je merkt dat de uitstroom minder is dan normaal. Alleen de watten kun je af en toe uitspoelen of verversen als je die gebruikt.
Filter dus nooit echt goed schoonmaken want dan gooi je de bacteri�n ook weg.
 

Terug
Bovenaan