easy carbo en tegelijk co2 installatie.


W

willy99

Guest
Ben in feite al jaren een tevreden easy carbo gebruiker.
Bijna geen algen, een goede plantengroei van sommige planten, anderen dan weer niet.
Heb mij degelijke led lampen aangeschaft, zowel voor de kleur als het verbruik. Verlicht nu met 72 watt een vision 450 waar er vroeger 144 watt nodig was. Tot daar.
De planten met rode bladeren komen nu prachtig tot hun recht, maar vroeger kon ik die niet lang houden.
Om mijn co2 wat beter in de hand te houden en hopelijks die mooie planten wel te kunnen houden heb ik mij een complete set van dennerle aangeschaft compleet met controller. Zo hoop ik mijn aquarium met levendbarenden en vuurgarnalen op een ph van 7.2 en een kh van rond de 9 te krijgen.
Nu effectief mijn vraag: Ik heb nog een 4 liter easy carbo staan. Kan ik die verder gebruiken als ik de dosis met bvb 50% verminder? Ik geef nu 7ml voor 400 liter water, ik zou dan 3.5ml geven. De co2 set heeft een controller, die zou dan waarschijnlijk hier rekening mee moeten houden.
Iemand een idee, bemerking? Laat maar komen.
 
Volgens mij be�nvloed Easy Carbo de PH niet omdat het niet hetzelfde is als CO2.
Wel kun je het prima naast elkaar gebruiken, heb ik ook gedaan, maar is niet noodzakelijk. Halveren van de dosis kan, maar hoeft ook niet perse volgens mij.

Maar goed een expert op dit gebied ben ik niet hoor.
Dus wellicht dat iemand anders nog kan reageren...
 
Ik ben het met Coos eens hoor.

@Willy,
Ik zag je vraag bij de sectie co2 vulstations maar ik zou je niet aan een adres kunnen helpen.
Misschien dat je via Google dat kan achterhalen?
 
Bedankt, heb een vulstation gevonden in Gent en een cilinder bij brouwmarkt. Heb beslist een 2kg cilinder te kopen en mijn 500ml te gebruiken tijdens de opvulperiode en deze iedere keer bij te vullen via mijn 2 liter zodat ik alijd een 5oo ml reserve heb. Moet alleen op zoek gaan naar een koppelstuk, weet nog niet waar te vinden.
Het vullen bij brouwmarkt is ook niet duur, maar daar zit je met de 2x verzendingskosten wat de prijs met 15 a 17 euro de hoogte in jaagt.
 
Ps: ben er nu achter gekomen via de testdtrips van jbl dat na gebruik van easy carbo het aquariumwater een te grote hoeveelheid chloor heeft en ons leidingwater niet.
Dus: easy carbo verhoogt de chloorwaarde...... vandaar dat het prima werkt tegen de algen?
 
Nooit van gehoord.. meetbaar chloor is killing zeker voor garnalen, toch kan carbo veilig worden gebruikt in combi met garnalen (met mate).
Zou de teststrip ernstig in twijfel trekken eerlijk gezegd, ik heb die JBL-strips ook en vertrouw er simpelweg niet meer op. Geeft me net effe te vaak vreemde waardes terug.
Zou met een druppeltest nameten.
 
Ik heb daar ook nooit van gehoord hoor. Carbo moet ook goed kunnen met garnalen.

Met gebruik van co2 hoef je eigenlijk geen carbo te gebruiken meer.
 
Kan toeval zijn, gisteren 15% water ververst en easy carbo gestopt, vandaag terug vissen in alle waterlagen en veel actiever.
Ik stop voorlopig met easy carbo en wacht af.
 
Ikzelf gebruik ook carbo naast met CO2-bemestingsinstallatie.

Dat wil zeggen: ik gebruik carbo wanneer mijn CO2-fles leeg is en ik stop terug met de carbodoseringen wanneer het systeem opnieuw stabiel draait na het opnieuw aansluiten van de fles (het duurt een tijdje eer het systeem opnieuw verzadigd is aan CO2, zo heb ik gisteren mijn nieuw gevulde fles met veel moeite afgeregeld en vandaag waren mijn aantal bellen gehalveerd. Vandaag ging het afregelen veel makkelijker. Heeft onder andere te maken met het feit dat CO2 veel zwaarder is dan lucht).

Easycarbo is geen CO2 maar wordt deels in CO2 ontbonden (dat deel dat niet wordt verbruikt) en het deel dat wel wordt gebruikt door planten dienen ze niet meer als CO2 op te nemen. Dus een invloed op het CO2-gehalte heeft het zeker wel.

Teststrips zijn in feite sowieso onbetrouwbaar maar de chloortest op de strips van JBL is heel erg onbetrouwbaar. Meermaals false positive zien geven. Dus niet wakker van liggen, zit helemaal geen chloor in easycarbo.
 

Terug
Bovenaan