Dypsis lutescens, een goudpalm.


R

Redback81

Guest
Beste mensen,

Sinds kort heb ik een 450 liter Z-Amerika biotoop opgestart. Paar zwaard planten er in en wat cryptos.een beetje sceptisch was ik wel want planten houden gaat bij mij per definitie mis!

EN JA HOOR!!

de grote planten beginnen eigenlijk binnen een week al om te krullen . helemaal klaar mee met planten!
nu voeg ik ook geen voeding toe, behalve wat van dat flora grow carbo co2 fertilizer .maar er zitten dan ook niet hele moeilijke plantjes in dacht ik zo (?)

dus wat wil ik graag:

de bladen van de Dypsis lutescens, (goudpalm) boven in de bak hangen als een schaduw plek voor mijn vissen en natuurlijk ook omdat ik het super mooi vind.

iemand enig idee waar ik zulke bladeren (KUNST!) kan vinden? en dan natuurlijk wel ''die'' die geschikt zijn voor in het aquarium ;)

zie onderstaande afbeelding voor het idee dat ik voor ogen heb.

Groetjes

palm.jpg
 
Geen idee waar je die kan vinden en kan ik je helaas niet mee helpen maar ik vind het wel een schitterende foto.
 
Dat soort dingen kun je kopen in elk tuincentrum. Alleen is het wel zo dat die kunststof dingen razendsnel veralgen en dan er werkelijk niet meer uitzien.
Als je geen planten kunt houden, stap dan over op mossen en varens, als je die ook dood krijgt, ok, dan is er ergens iets grondig mis met je bak of je manier van hobbyen.....!
 
Bigsmoke

Ik ben altijd bang dan die dingen gaan roesten i.v.m metalen binnenkant vandaar dat ik dacht dat er misschien zoiets is voor aquaria. Tjah... waterwaarden zijn zolang ik hobby altijd wel ok. Maar planten zijn bij mij altijd drama. Ik zou het nog eens proberen met goede planten voeding.

Bedankt voor je reactie
 
Bigsmoke

Ik ben altijd bang dan die dingen gaan roesten i.v.m metalen binnenkant vandaar dat ik dacht dat er misschien zoiets is voor aquaria. Tjah... waterwaarden zijn zolang ik hobby altijd wel ok. Maar planten zijn bij mij altijd drama. Ik zou het nog eens proberen met goede planten voeding.

Bedankt voor je reactie
Je moet de voeding in zijn totaliteit bekijken, niet enkel de vloeistof met 'voeding'.
Eerst moet je de juiste verhouding bekijken tussen het licht en de voeding van de plant, hoe minder licht hoe minder voeding.
Dan moet je kijken naar welke planten, sommige planten halen voeding uit de bodem hier moet je dan tabletten of dergelijke steken, andere nemen voeding op uit het water, hier moet je dan CO2 en dergelijke voeding gebruiken.
 
Varens en mossen kunnen toe met relatief erg weinig licht en voedingstoffen. Erg lang geleden, toen ik alleen een bodem had met daarin wat turf en grind, en verder ook nooit (vloeibare of vaste) meststoffen toevoegde, en ook nog eens gewoon een 2tal gloeilampjes had voor verwarming EN verlichting, toen groeiden desondanks de diverse soorten varens en het Javamos als de gekken, ook de Anubias wilde wel groeien, voor de rest...eerlijk is eerlijk, wel vaak vanalles gekocht en dat ging dan ook weer met zo snel dood.
Pas veel later met de juiste verlichting ( vereiste 1) en vaste en vloeibare meststoffen ( duplaplant en duplaplant24 , ik gebruik het nog steeds) vereiste 2, kreeg ik veel soorten goed aan de groei, en nog weer later met CO2 en de toepassing van de RR ( redfield ratio) leidde ertoe dat ik nu vrijwel alle soorten kan houden, behalve Vallesneria, daarvoor is mijn water gewoon te zuur ( lage PH) en te zacht ( lage Kh en GH waardes).

Hoop je zo een beetje een houvast te bieden, hoe je langzaamaan je kennis en kunde met aquaplantjes kunt uitbreiden.
 
Kijk... daar heb ik wat aan. Ik heb inmiddels planten voeding gekocht bij aquariumbemesting.nl al. Als dit niet mag lukken hou ik het eerst ook op mossen en cryptos. Ik vind namelijk die donkere dead wood bakken ook wel wat hebben. Door schade en schade wordt men wijzer ;)
 
ik heb ze ook in mijn bak. Ze blijven echt wel een maand groen als het niet langer is.
 
Ok ok... maar ik zou liever iets willen dat goed blijft i.p.v. elke keer nieuwe te kopen. Zullen vast niet goedkoop zijn
 

Terug
Bovenaan