Dwergklauwkikker


Aqua-fan

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2023
Berichten
129
Leeftijd
35
Hallo iedereen,

Zouden jullie wat meer info hebben en/of kunnen geven over het houden van een dwergklauwkikker? We zijn per toeval tegen dit leuke diertje aangelopen en zitten erover na te denken om er eentje te kopen. Maar niet voor we weten wat het beste is voor het diertje.
Welke bak raden jullie aan, wij hebben zelf qubiq 60 nu in huis staan, zou het daarin kunnen met voldoende klim/hoogte punten door bvb hout en rotsen?
Welke andere bewoners zou je erbij kunnen houden?

We hebben al veel op internet gelezen maar lees soms wat tegenstrijdige dingen, vandaar mn vraag hier. Ben ook al langs lfs geweest en die gaf aan dat ze wel in de bak gehouden kunnen worden maar vraag toch even wat meerdere meningen/ervaringen voor ik toch iets ga doen.

Alvast bedankt voor de tips en de adviezen!
 
Het zijn echt groepsdiertjes en je kan ze in een 60 liter wel houden maar niet op een scherpe bodem of met scherpe stenen. Meeste tijd hier brachten ze op de bodem door.
En de bak moet hermetisch afgesloten want ze kunnen makkelijk ontsnappen.
 
Waterhoogte niet te hoog, want ze zwemmen af en toe naar boven. Ze zijn carnivoor: levend voer nemen ze zeker aan, diepvries neemt de ene kikker wel en de andere niet.

Let erop dat je zeker de dwergklauwkikker koopt, de klauwkikker wordt een stuk groter en is naar verhouding ook een stuk gulziger: ze eten alles wat in de bek past.

Drijfplanten of schors had ik in de bak, zodat ze daarop konden rusten.

Ze zijn zeker leuk.
 
Het zijn echt groepsdiertjes en je kan ze in een 60 liter wel houden maar niet op een scherpe bodem of met scherpe stenen. Meeste tijd hier brachten ze op de bodem door.
En de bak moet hermetisch afgesloten want ze kunnen makkelijk ontsnappen.
Zou 2 stuks kunnen of is dat dan te weinig?
Wij hebben klein grind, dit grind kon volgens de lfs ook bij corydora julii. Deze hebben we dus ook in onze huidige bak zitten samen met wat garnalen. Zou een kikkertje er dan bij kunnen denken jullie?
 
Waterhoogte niet te hoog, want ze zwemmen af en toe naar boven. Ze zijn carnivoor: levend voer nemen ze zeker aan, diepvries neemt de ene kikker weenel en de andere niet.

Let erop dat je zeker de dwergklauwkikker koopt, de klauwkikker wordt een stuk groter en is naar verhouding ook een stuk gulziger: ze eten alles wat in de bek past.

Drijfplanten of schors had ik in de bak, zodat ze daarop konden rusten.

Ze zijn zeker leuk.
We hebben een stuks hout die bijna tot de oppervlakte komt, zou dit goed genoeg zijn?

Moet je de kikkers ook handmatig voeren omdat ze blind zijn of vinden ze zelf toch ook wel wat voer?
 
En idd moet echt goed opletten of het idd dwergklauwkikkers zijn. Deze hadden vliezen tussen hun tenen toch en de grote niet?
 
We hebben een stuks hout die bijna tot de oppervlakte komt, zou dit goed genoeg zijn?

Moet je de kikkers ook handmatig voeren omdat ze blind zijn of vinden ze zelf toch ook wel wat voer?
Maak effe een foto van het bakje, dat is een stuk makkelijker oordelen.
 
De foto is de bak op dit moment. Rechts in de bak zie je hoogste stuk donkerbruin hout, is dat hoog genoeg voor de kikker om bij oppervlak te komen of zou ik toch nog iets moeten aanpassen?
 

Bijlagen

  • 20230811_203252.jpg
    20230811_203252.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 68
De kikker zwemt rustig zelf naar het oppervlsk en heeft daar geen hout voor nodig. In principe zitten ze merendeels op de bodem.
 
Ik zou zand aanraden als bodem als je ze wilt. Kikkers zijn niet de slimste en zullen zo per ongeluk een steen kunnen inslikken. Ook lijkt mij die scherpe roze stenen niet prettig om de gehele dag op te moeten liggen.

ze vervuilen behoorlijk dus je zal er niet veel bij kunnen houden

hoogte maakt niet zoveel uit heb ik gemerkt mits genoeg takken of planten die verhogingen bieden om op te chillen. Op dit moment heb je dat niet echt.

ik zou ze afraden ivm vervuiling en je bodem. en je garnalen zullen voer worden.
 
Ik zou zand aanraden als bodem als je ze wilt. Kikkers zijn niet de slimste en zullen zo per ongeluk een steen kunnen inslikken. Ook lijkt mij die scherpe roze stenen niet prettig om de gehele dag op te moeten liggen.

ze vervuilen behoorlijk dus je zal er niet veel bij kunnen houden

hoogte maakt niet zoveel uit heb ik gemerkt mits genoeg takken of planten die verhogingen bieden om op te chillen. Op dit moment heb je dat niet echt.

ik zou ze afraden ivm vervuiling en je bodem. en je garnalen zullen voer worden.
Uhmz oke dus de bodem is misschien niet zo geschikt? Maar zou het wel kunnen, hoor er verschillende meningen over namelijk? Zelfde als voor corydoras, die konden volgens lfs wel op dit grind gehouden worden en degene die ik nu heb doen het heel goed. Dus daarom mijn vraag

Uhmz en wat zou ik evt qua hoogte nog erbij kunnen doen? Zodat er meer chill plekken zijn?
 
Vervuilen ze echt zo veel? Ik maak de bak nu 2x per week schoon en de grond dus in 2 etappes per week.
 
Hebben er mensen misschien foto's voor mij van hun bak die een kikker hebben? Dan kan ik er ideeën van op doen. Vind ze zo leuk, wil op zich best wat moeite doen om ze een goede omgeving te geven.
 
Waar slapen de dwergklauwkikkers eigenlijk? Op de bodem of toch bij wateroppervlak? Kan dat nergens vinden
 
Hebben er mensen misschien foto's voor mij van hun bak die een kikker hebben? Dan kan ik er ideeën van op doen. Vind ze zo leuk, wil op zich best wat moeite doen om ze een goede omgeving te geven.
Ik zou ie bodem dan vervangen voor zand en wat grote geblade planten erin zoals bijv moederplant, anubias of iets waar de kikkers een beetje op kunnen liggen. had al eerder gezegd dat de garnalen voer worden. neem aan dat je dat dan niet erg vind?
verder zou her wel moeten kunnen.

is de bak eig 40x40x40?
 
De bak is idd 40x40x40.

Ben d'r nog niet helemaal over uit of ik ze in huidige bak zet ivm de garnalen. Ben me beetje aan het verdiepen in hoe en wat etc.
 
Die 50.8 cm is de max hoogte incl lampenkap maar de hoogte van de glazenbak is 40 m
 
Nog een vraagje ivm voeding

Moet je de kikkers ook gericht voeren (lees ik veel op internet) of is het voldoende om gewoon wat in de bak te "gooien" qua voeding?

Diepvries voer voorkeur boven levend of gewoon kijken wat de kikker zou accepteren?
Als je voor levend zou gaan, hoelang kan je er dan mee doen? Had begrepen dat het zakjes met vocht zijn waar levend voer inzit, moet dat in 1x op of kan je er langer mee doen?

En er stond op internet ergens dat granulaat onvoldoende zou zijn, maar zou je het er wel bij kunnen geven? Zoja welke dan?
 
Ik gebruikte een klein glazen petrischaaltje want hun zicht is slecht en vaak weten ze zo het redelijk goed te vinden of je moet een vaste plek aanhouden.
Ik gaf dit naast levendvoer en diepvries:

 
Welke bak raden jullie aan, wij hebben zelf qubiq 60 nu in huis staan, zou het daarin kunnen met voldoende klim/hoogte punten door bvb hout en rotsen?
Welke andere bewoners zou je erbij kunnen houden?

Ik heb vrij goede herinneringen aan dwergklauwkikkers en ga er terug kopen in de nabije toekomst.

Weet gewoon dat het een zeer schuw dier is, dat bovendien nog eens vooral 's nachts actief is. Je ziet ze dus zelden. Een anekdote om dit in de verf te zetten...

Mijn eerste dwergklauwkikker had ik in de jaren '90 in een paludarium met waterschildpadden, tropische vissen en leguanen. Alles ging goed tot één van de schildpaden op een dag besloot de kikker in twee te bijten. Domme fout van mij om deze dieren samen te zetten, maar ik was jong en kijk, de beide dieren hebben maanden samen geleefd zonder incidenten dus het was niet allemaal slecht. Ik wilde het diertje in de toekomst nog eens kopen.

Die kans kreeg ik begin jaren 2000 toen ik een 200 liter aquarium aankocht, alwaar ik direct twee dwergklauwkikkers aan toevoegde. Zoals gezegd: schuwe dieren en vooral 's nachts actief. Ik zag af en toe eens één van de amfibieën omhoog zwemmen, naar adem happen en snel weer terugduiken naar de veilige, dichte begroeiing. De tank stond vol schuilplaatsen (kiemhout, gestapelde stenen, massa's planten enz). Dat werd geapprecieerd. Qua voer kregen de dieren (ook de vissen dus) om de drie dagen bevroren bloedwormen of watervlooien en op de andere dagen droogvoer uit een potje. Ik zorgde er wel altijd voor dat er genoeg op de bodem raakte voor de botia's, kuhli's, kikkers en andere bodembewoners en/of nachtelijke zoekers naar voedsel.

Totdat ik plots geen kikkers meer zag. Maandenlang geen enkel teken van leven meer dus ik ging ervan uit dat de beestjes dood waren. Ik besloot geen nieuwe meer te kopen want misschien was het leven in een aquarium niets voor hen en hebben deze dieren het nodig om eens aan land te gaan of zo.

Na 2 jaar (!!!) zag ik dan op een dag een dode kikker drijven. Twee jaar lang geen kikker gezien en daar was ie dan. Weliswaar morsdood, maar toch. Mijn oude vriend bleek al die tijd zo extreem verlegen en nocturaal te hebben geleefd dat ik hem al die tijd niet gezien had.

Gedurende die twee jaar was ik overgeschakeld naar makkelijke vissen en kregen ze enkel nog droogvoer. Dat beestje heeft dus al die tijd overleefd op vlokken. Ik kom er misselijk van als ik eraan terugdenk. Ik denk niet dat hij daar zeer gelukkig mee was.

Mijn advies uit ervaring:

* De kikkers gaan makkelijk samen met de meeste andere aquariumbewoners. Ze hebben het gewoon niet zo voor schildpadden. En oh... geen garnalen. Dat zijn lopende hamburgers voor hen.
* Hoewel ze levend voer en bevroren voer vereisen is het niet onmogelijk dat de beestjes gewoon op vlokken hun plan trekken. Ik zou het niet aanraden en vind dit zelfs neigen naar dierenmishandeling, maar het geeft wel aan hoe sterk dat ze zijn.
* Zorg zeker voor voldoende schuilplekjes voor de kikkers, maar besef tegelijk ook dat je ze hierdoor soms maar zelden zal zien. Dat maakt het des te leuker om er eens één te zien voorbij zwemmen denk ik dan ;-)

Goede schuilplekken zijn grotten (opeengestapelde stenen met openingen erin), bepaalde ornamenten zoals kastelen en andere kitsch die verkocht wordt in aquariumwinkels (geen oordeel, kitsch is cool), maar ook grote stukken hout, veel planten, kokosnoten, enz. Eigenlijk alles waarbij ze zich kunnen wegsteken en zich veilig door kunnen voelen.
 
Laatst bewerkt:
De foto is de bak op dit moment. Rechts in de bak zie je hoogste stuk donkerbruin hout, is dat hoog genoeg voor de kikker om bij oppervlak te komen of zou ik toch nog iets moeten aanpassen?
De kikkers zijn aangepast aan een leven in het water. Ze hebben geen hulp nodig om aan de oppervlakte te komen hoor (dat stuk hout waar je naar verwijst)

Overigens was de aquarium waar die ene kikker jarenlang ongezien in overleefde 60 cm hoog. Ik zag dat je daar naar vroeg en je zorgen maakte over het feit dat je aquarium te hoog zou zijn? Niet dus, het zijn echt waterdieren. Een nog diepere aquarium zou ook geen problemen geven hoor.
 
Moet je de kikkers ook gericht voeren (lees ik veel op internet) of is het voldoende om gewoon wat in de bak te "gooien" qua voeding?

Hou rekening met enkele zaken:

* Ze gaan vooral 's nachts op zoek naar eten, dus als jij je vissen voedert om 9 uur 's morgens, schiet er niet veel over voor je kwakende huisdier wanneer hij besluit om op te staan om 21 uur 's avonds.
* Het zijn bodembewoners en dus brengen ze het leeuwendeel van hun tijd door op de bodem. Ze zoeken hun eten dus ook op die bodem dus zorg ervoor dat het eten daar geraakt. Ga je vissen nu niet gaan overvoederen met de idee dat er dan tenminste eten naar de bodem kan zakken, nee, breng zelf handmatig wat wormen of zo naar de bodem.

Mijn advies: neem hiervoor steeds dezelfde plaats. Het zijn kikkers. Ze gaan geen raket op de maan zetten met dat IQ van hen, maar ze gaan wel onthouden waar die sappige wormen steeds te vinden zijn. Daar rechts van die grijze steen onder dat kiemhout. Ze leren het vast wel.

* Probeer ook 's avonds te voederen. Zo een uur voor de lampen uitgaan of zo. Dat kunnen alle dagvissen eten en hebben de nachtbrakers ook kans om hun maaltijd te vinden. Je wil niet dat hyperactieve clownbotia's een hele dag lang de bodem hebben schoongeveegd voordat je kuhli's en klauwkikkers aan hun nachtelijke strooptocht beginnen :)

Zo, dit zijn mijn ervaringen. Ik heb geen universitair diploma in kikkerkunde dus doe ermee wat je wilt. Laat het gerust weten als ik je met iets kan helpen
 

Terug
Bovenaan