Dwergklauwkikker kwijt??


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Goedemorgen, ik had een vraagje over de dwergklauwkikker en hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen.

3 dagen geleden heb ik 2 dwergklauwkikkertjes gekocht, en in mijn aquarium gedaan. Ik vind het hele leuke beestjes! Na de eerste nacht heb ik echter steeds alleen maar 1 dkk kunnen terugvinden.

Mijn vissen (corydoras, tetras en gourami koppel) zijn te klein om de dkk op te kunnen eten, en ik ben ook nog geen dode dkk tegengekomen.

Ik heb een intern juwel filter, met een instroomrooster aan de bovenkant en een uitstroomrooster aan de onderkant. De openingen in de 'deksel' van mijn filterhuis heb ik met spons dichtgemaakt om ontsnappen te voorkomen. Bovenin heb ik elke dag gekeken, maar hier vond ik steeds niets.
Zou het kunnen dat er een kikker aan de onderkant erin is gezwommen? Zo ja, hoe haal ik deze er dan uit?

Ik heb ook wel 2 grote stukken mangrovehout in mijn aquarium waar hij onder kan zitten. Het lijkt me alleen zo sterk dat 1 kikker heel actief is (continue zwemmen en over de bodem kruipen), en de ander al 3 dagen niet te zien is.

Zou ik gewoon geduldig moeten zijn en nog wat dagen wachten, of zo snel mogelijk kijken of hij in mijn filter of hout is gekropen?

Kan iemand me hiermee helpen?

Alvast hartelijk dank!
 
Ik zou niet in de stress schieten want ik had er 5 in een 60cm en moest vaak moeite doen om ze allemaal te vinden en vaak zag ik er ook 1 of 2 niet. Als het donker wordt en is zijn ze actiever dan overdag.
 
Bedankt jessica, dat stelt me toch wat gerust!

Ik zat eraan te denken om er misschien nog 1 of 2 bij te doen, omdat ik ze zo leuk vind.
Maar wilde daar eerst maar even mee wachten tot ik mijn 2e dkk weer tegenkom, en zeker weet dat die niet ergens vast is te komen zitten.

Maar ik durf het nu misschien toch wel aan, en past een dkk uberhaupt door de juwelfilter ingang?
 
Of die erdoor zou kunnen kun je denk ik zelf het beste kunnen beoordelen want dat hangt ook van het formaat van de DKK af. Je moet verder wel gaatjes en kieren in de kap afdichten want soms kunnen ze ontsnappen. Ik verwacht ook dat ze met bv mer zichtbaar zullen zijn.
 
Okee hartstikke bedankt voor de informatie!
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet kan, maar las dat ze zich door de kleinste gaatjes en kiertjes kunnen wurmen. Ik ga van het weekend toch maar even onder de pomp en verwarmingselement kijken, mocht ik er dan nog geen 2 gezien hebben.
Mocht het inderdaad kunnen, zijn er nog tips om dit te voorkomen? Ik heb een rio180 maar de vorige eigenaar heeft het binnenfilter vastgekit, dus kan ik geen kous of panty er omheen trekken..

Mocht dit niet het geval zijn, en ze zich gewoon goed verstoppen, ga ik er denk ik nog 2 bij halen!
 
Haha, ja ik keek er ook van op want ik schat het lijf op hooguit 3 cm bij die ik had.
 
Ik ga er toch eigenlijk niet van uit dat mijn missende dkk in de filterinlaat beneden is gekropen. Het is denk ik gewoon een schuwe die zich constant verstopt, en zal zich hopelijk binnenkort wel weer laten zien.

Zoals op de foto te zien is, hangt mijn andere dkk die wel heel actief is en zich veel laat zien, zelfs vaak op het filter bovenin. Als ik dit dan zie, lijkt het me sterk dat de ander er wel doorheen is gegaan.

Zaterdag maar even naar de lfs en 2 of 3 soortgenoten erbij kopen, hopen dat de ander zich dan wel laat zien.

Gaan albino dkk goed samen met normale dkk? Of worden de albinos dan verstoten?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20200618_153145.jpg
    20200618_153145.jpg
    96.9 KB · Weergaven: 219
Ohja nog 1 laatste vraagje!
Als ik rodenmuggenlarven voer, gaan mijn vissen het geheid sneller opeten dan mijn kikkers (aangezien ze nog een beetje schuw zijn). Mijn aquascape pincet is nog niet binnen, en van mijn hand schrikken ze.
Moet ik dan gewoon in de avond, als het licht uit is en de andere vissen al gegeten hebben, ontdooide rode muggenlarven in het water doen?

Sorry voor de vele vragen, maar ben net nieuw met kikkers en wil het gelijk goed doen
 
Ik gebruikte een voederschaaltje en een stukje filterbuis en deed via die buis wat rode mug in dat schaaltje op de bodem. Het zakt langzaam maar het wil wel. Zover ik weet zien ze erg slecht en daarom gebruikte ik een vaste plek voor het voer.
 

Terug
Bovenaan