Dwerg goerami voeren + nieuw aquarium


C

Chiiisa

Guest
Ik heb een ruime maand geleden een koppel colisa lalia in mijn aquarium gedaan. Het gaat tot nu toe goed. Alleen vroeg ik me iets af. Ik dacht dat het vissen zijn die vooral in de middelste en bovenste laag van je aquarium zaten. Terwijl mijne voornamelijk in de onderste en middelste laag zitten. Mijn mannetje eet dan ook niet het drijvende vlokvoer omdat hij niet naar het oppervlak komt. Mijn vrouwtje doet dit wel. Ik geef ook zinkend voer en hier gaat mijn man wel achter aan. Maar het zinkt zo snel en grotendeels ligt het op de bodem. Dus ik ben dan super lang bezig met voeren. Moet ik gewoon wachten tot hij een keer naar boven komt?

Zodra ik snap hoe je een foto hierin zet doe ik dat.
 
Zeker dat het een koppel is ?
 
Heb je wel drijfplanten? Als dit noodzakelijke onderdeel ontbreekt bij deze dieren dan gaan ze onderin zitten. Ook vinden ze een rijkelijke randbeplanting zeer fijn.

Ook is voornamelijk droogvoer geven niet goed voor deze dieren, voer ook geregeld wat levend voer aan ze. En de watertemperatuur niet te warm, 22 graden is prima.

Ben je hier van op de hoogte? http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1153377
 
Heb ze samen gekocht. De winkel had ze speciaal voor mij besteld. Dus ga er wel van uit.
 
Ik heb tot nu toe nog geen drijfplanten toegevoegd omdat mij werd verteld dat ze dit alleen nodig hadden voor het voortplanten. Hieronder een foto van de beplanting. Ik geef de vissen vlokvoer, zinkend voer(mij is verteld dat dit je aquarium heel er vervuild?) en soms die ingevroren rode muggen larven (ontdooit natuurlijk). De temperatuur in mijn aquarium is rond de 22 a 23 graden.

996895chiiisa_0_82_1383691541747.jpg

linksonder is mijn man te zien en rechtsonder een vaag van mijn vrouw.
 
Zo te zien heb je inderdaad een man en een vrouw.
Je kunt eens korretjes voer proberen, blijven langer drijven en vervuilen minder is mijn ervaring.
En drijfplanten halen is echt nodig.
 
Ja,wat er al aanbevolen wordt...drijfplanten zijn een must bij goerami's!

En niet alleen voor de voortplanting,het zijn vissen die zowiezo vlak onder het wateroppervlak leven vanwege hun natuurlijke habitat.

Ze leven namelijk voornamelijk in zuurstof arme warme wateren,waarbij ze gebruik maken van hun labirinth orgaan :

http://www.artis.nl/ontdek-artis/dieren/goerami/

Je zal zien dat als je ze de beschutting geeft van drijfplanten,ze daar zeer regelmatig zullen vertoeven,en eventueel ook een schuimnest maken om voort te planten,alhoewel ze dat vaker,zoniet altijd bij een hogere (27-29c)temperatuur zullen doen...

Dit betekend overigens niet dat je meteen je bak temperatuur moet verhogen hoor,door je lampen vlak boven het water oppervlak is de temperatuur van de bovenste paar cm altijd wel iets hoger dan de gemiddelde temp in je bak.



Mtt.
 
Dit gaat niet goed! :stop:

MTT linkt naar een totaal andere gourami soort dan de soort die jij hebt, Chiiisa. MTT laat de Trichogaster leeri zien, terwijl jij de Trihogaster lalius hebt. Niet te vergelijken. Jouw soort moet bijvoorbeeld stukken koeler gehouden worden en komt uit totaal andere gebieden.

~ Ivo
 
Totaal andere soort?...uhhmmm,het is een gourami !

http://www.allesoverhetaquarium.nl/vissenlabyrint.html

Natuurlijk is de ene de andere niet..duh!!.. maar over het algemeen houd je deze vissen op een gelijke manier,en leven ze in een vergelijkbare habitat.

Uhhhm,stukken koeler?:

http://www.seriouslyfish.com/species/tr ... er-lalius/

en bijvoorbeeld:

http://www.aquariana.be/vissen-artikels ... -ze-kweekt

Scheeld inderdaad 1 graad celcius!!!


Lees mijn bericht nog eens goed Ivo,en vooral waarom ik dat schreef....


Wat was de vraag in dit topic,en wat was mijn antwoord,etc etc...

Hoe kan je nou zeggen dat de ene gourami TOTAAL NIET TE VERGELIJKEN(jou woorden)is met een ander soort gourami?????tuurlijk zijn er verschillen,maar het blijven labirinth vissen,waar de TS naar informatie om vroeg.


Volgende keer ajb eerst even het hele topic lezen en de vraag,daarna een stopbord(serieus??) plaatsen!

Peace!


Mtt.
 
Ik heb lang genoeg gezocht naar habitats en voorkomen van de lalius en de leeri om te concluderen dat die behoorlijk van elkaar verschillen. Ja, een lalius wordt warm gevonden, maar niet jaarrond. Dat laatste geldt wel voor de leeri. Anders dus.

En schrijf ik niet "totaal andere gourami soort"? Niet alleen is het een andere soort, het is bovendien een ander genus. Inderdaad schrijf ik dat een Trichopodus leeri "niet te vergelijken" is met een Trichogaster lalius en daar blijf ik bij: andere soort, ander genus, ander herkomstgebied, andere temperaturen, andere bijvissen, etc." Dat beiden is heel iets anders dan wat jij me nu in de mond legt. Als je het dan toch over goed lezen hebt...

En als je dan toch naar informatie aan het linken bent, waarom dan niet meteen naar correctie info over de lalius zelf? Daar staat net zo goed informatief over het labyrinthorgaan in, als het je daar om te doen is.
Er zijn mensen om minder op het verkeerde been gezet, zonde nietwaar? Er kan maar beter een keer te veel dan te weinig op gewezen worden, toch? Dan maar een stopbordje te veel om iemand erop te wijzen dat de ene Cory de andere niet is, of een Trichogaster geen Trichopodus.

~ Ivo
 
22-27 en 26-28 is niet 1 graad verschil. Wel als je het over de maximumtemperatuur hebt, maar je houdt vissen niet constant op de maximumtemperatuur die in het leefgebied aangetroffen wordt. Dat verkort hun levensduur aanzienlijk.

Bij Trichogaster lalius is gebleken dat deze het veel beter doet en langer gezond blijft op lagere temperaturen i.t.t. een voltropische soort als Trichogaster leeri.
 
Ok ,sorry voor mijn enigszins aanvallende post...was niet mijn bedoeling!

Maar kijk nog eens naar mijn originele post:
-----
Ja,wat er al aanbevolen wordt...drijfplanten zijn een must bij goerami's!

En niet alleen voor de voortplanting,het zijn vissen die zowiezo vlak onder het wateroppervlak leven vanwege hun natuurlijke habitat.

Ze leven namelijk voornamelijk in zuurstof arme warme wateren,waarbij ze gebruik maken van hun labirinth orgaan :

http://www.artis.nl/ontdek-artis/dieren/goerami/

Je zal zien dat als je ze de beschutting geeft van drijfplanten,ze daar zeer regelmatig zullen vertoeven,en eventueel ook een schuimnest maken om voort te planten,alhoewel ze dat vaker,zoniet altijd bij een hogere (27-29c)temperatuur zullen doen...

Dit betekend overigens niet dat je meteen je bak temperatuur moet verhogen hoor,door je lampen vlak boven het water oppervlak is de temperatuur van de bovenste paar cm altijd wel iets hoger dan de gemiddelde temp in je bak.
------

Hier schrijf ik wat gouramis in een aquarium nodig hebben,en wat hun gedrag(wat ik zelf al jaren met verschillende gouramis heb waargenomen)en behoeften zijn.

Ik weet zeker dat jullie het daar wel mee eens zijn.

over de temperatuur zijn er hier op dit forum veel topics over geschreven,gouramis worden actiever,en broeden sneller zodra de temperatuur hoger wordt.



@Ivo;En als je dan toch naar informatie aan het linken bent, waarom dan niet meteen naar info over de lalius?...kijk eens goed naar de 5de regel in mijn post?

@jones;wel eens in de tropen en sub tropen geweest?ik wel ik werk er de afgelopen jaren erg veel(artsen zonder grenzen)en ik kan je zeggen:net zoals in ons kikker landje,is daar de temperatuur niet constant...na een regenbui,zakt de temp en de algehele water kwaliteit zo dramatisch dat je van een constante temperatuur nauwelijks kunt spreken(ja ok het zal niet dicht vriezen!! haha)...dat maakt deze labirinth vissen nou zo interessant,ze kunnen in water overleven waar de meeste andere vissen(heb ik serieus zelf gezien)het loodje leggen....

En dat hoge temperatuur hun levensduur verkort?...zal best,maar daar heb ik het toch niet over beste man?...

Sorry ,maar ik geef de TS wat info over dat hij voor zijn gouramis in zijn bak zeker drijfplanten moet inzetten(habitat),en geef hem een link over waarom het oppervlakte vissen zijn(over het algemeen)...etc etc

Gaan we hier nu dan haren splitten?

Nee toch?


peace!





Mtt.
 
Ik bedoel juist dat de temperatuur in het herkomstgebied niet constant is, maar in een aquarium vaak wel! Daarom worden vissen uit dergelijke gebieden beter niet op een constant hoge temperatuur gehouden. Dat dwingt ze om altijd op het uiterste te zitten.

Met je eerste bericht was ik het volledig eens, met de tweede niet. Alleen daar ging ik op in. Dat mag toch?

Jij had het niet over het verkorten van de levensduur (heb ik ook niet beweerd), maar ik wel en ik ben geen man.
 
Goed, misschien was ik ook snel erg verdedigend. Met linken naar info bedoelde ik in je eerste bericht. Had je daar gelinkt naar de lalius dan hadden we deze discussie nu niet.

Wel interessant overigens. Temperatuurschommelingen. Die schommelingen zijn niet altijd zo dramatisch als je beschrijft (in ieder geval de watertemperatuur): http://www.fishchannel.com/fish-magazin ... -fish.aspx
Over het algemeen is een veilige stelling hoe verder van de evenaar, hoe groter de schommelingen en hoe koeler het in het regenseizoen/winter. De Orinoco waarover het in die link gaat ligt zo'n beetje pal op de evenaar. Uit wetenschappelijke beschrijvingen van soorten die daar voorkomen weet ik dat de watertenperatuur eigenlijk niet onder de 25 graden zakt, en behoorlijke delen van het jaar hoger zijn. De herkomstgebieden van de leeri liggen dichtbij de evenaar. De herkomstgebieden van de lalius liggen er al behoorlijk vanaf. Daar zit de oorzaak van het verschil als je het mij vraagt.

~ Ivo
 
@Jones ,tuurlijk mag je het niet eens zijn met mij! stel je voor dat een forum ,of de mensen die daarop reageren dat niet mogen, haha.

Maar wat je nu zegt vind ik wel interessant :moeten we ons aquarium altijd op een constante temperatuur hebben,terwijl dat in de natuur niet zo is(in de natuurlijke habitat van de soort vis)?

Moeten we niet ,net zoals in de natuur,zo af en toe(doormiddel van waterverversingen ((mooi scrabble woord!))af en toe een regenbui nabootsen?

tja...

Jij zegt dat de vissen op een hoge(lees veelal normale temperatuur in hun habitat)temperatuur op hun uiterste zitten??...ok,dus als wij mensen,of welk ander dier dan ook ,op een gemiddeld lagere temperatuur leven dan gemiddeld/gebruikelijk/natuurlijk ,dan leven wij /zij /hun langer of korter of misschien gezonder?....hmmmmm,daar kunnen we denk ik heel lang over praten...!!

oh en sorry,jones is nou niet een naam waar ik een dame achter verwachtte ... ;-)

@Ivo,ik ken die site die je daar linkt...

Echter ,zoals je misschiem wel eens meegemaakt hebt of kan indenken,een goede onweersbui in de tropen,of daar niet ver naast,heeft een inpact waar wij hier in holland eens in de zoveel jaar op de voorpaGINA van de krant staan(zoals laatst met die storm +- 4 weken geleden)...ik was in Azie en het begon te regenen9op een plek waar deze vissen veelvuldig voorkomen)en het regende zo hard dat ik in holland maar zelden heb meegemaakt(geen pijpenstelen,geen baakken,maar watervallen!!)
Dit duurde 2 volle dagen!

Lokale mensen aldaar konden mij vertellen dat dit elke 2 a 3 jaar eerder regel dan uitzondering is!

maar wat ik zag in de lokale plassen,meren,rivieren was bizar....duizende vissen dood,bruin water ,troep etc etc...

welke vissen niet?.... je raad het al,labirinth vissen en sterke algen etende soorten(meervallen ed)

temperatuur verschil?zo'n 8 graden in een paar uur...

ik verzin hetniet,ik zag het!


nu,heb ik gelijk en jullie niet?...natuurlijk niet!!iedereen heeft zijn eigen ervaring,en zo ik ook!

thats it!

nogmaals,ik wou alleen de TS even een infotje geven.


peace!


Mtt.
 
Vissen en temperatuur is iets heel anders dan mensen en temperatuur, want vissen zijn koudbloedig en grotendeels afhankelijk van de omgevingstemperatuur om goed te functioneren.

Als je een vis (zoals deze gourami) constant op de maximumtemperatuur houdt zal hij inderdaad zich voort willen planten, hij groeit ook sneller, is actiever en eet meer, maar de celdeling gaat ook sneller, oftewel: de vis gaat eerder dood. Het is ook niet gezond om een vis (uitzonderingen zoals guppen daargelaten) constant in 'paar-modus' te houden. Voortplanten kost een hoop energie! Daarom gebruiken veel vissen de koelere periode van het jaar om te herstellen van hun excapades.

Dat gourami's zulke buien en temperatuurdalingen overleven kan, sterker nog ze zijn er op gebouwd, maar daar hebben we het niet over. In een aquarium wil je toch optimale omstandigheden voor je vissen, ongeacht hoe sterk ze zijn? De temperatuur niet jaarrond op het maximum hoort daar ook bij, als dit gezond is voor de vis.
 
Helemaal mee eens. De meeste Lalius worden te lang veel te warm gehouden. Warm water (einde warme / droge periode) geeft 1 signaal : voorplanten !!! in aquaria zie je de meeste Lalius dan ook meteen een schuimnest gaan bouwen, achter de vrouwtjes aanjagen e.d. Leuk zo een schuimnest, maar dus eigenlijk een slecht signaal als je ze "gewoon"wilt houden. Ohhhhh hij heeft zo naar z'n zin is niet het signaal wat hij daarmee geeft (zoals wij het vaak zien) maar juist dat hij aan z'n max zit qua temperatuur. Jaar rond wat koeler met vissen die dat ook kunnen hebben en als je wilt kweken omhoog.
 
Ben het met jullie eens dat vaak deze vissen te warm gehouden worden...zeker!

Maar goed,daar ging het niet echt over in dit topic,ook al heb ik me daar zelf over laten vallen...


Hoop dat de TS in ieder geval een antwoord op zijn/haar vraag heeft.


Mtt.
 
Dit is best interessant.
Zou er misschien een verband zijn met het feit dat de lalia te warm gehouden wordt en de vele sterfgevallen.
Misschien raken de lalia's uitgeput door constant nesten maken door te hoge temperatuur?
Wordt hij daardoor gevoeliger voor ziektes of erger nog, gaan ze daarom gewoon plotseling dood ?
 
Te warm houden betekent voor koelbloedige dieren dat hun stofwisseling veel sneller zal gaan, waardoor ze bijna letterlijk 'eerder opbranden'.

Maar een levensduur op deze wijze drastisch verkorten is wel degelijk iets anders dan het plotseling omvallen als je ze nog geen 2 of 3 maanden hebt. Als ik me alle topics over zieke laliussen herinner is dat wat er meestal aan de hand is. Sommigen wijten dit aan een bepaald virus - ik denk terecht- en daar wees Botia eerder al op:

Botia zei:

~ Ivo
 
Volgens mij is de TS verdwenen, helaas. Bakje ziet er ook wel klein uit....
 

Terug
Bovenaan