Durft de Desmocaris trispinosa al eens een levend visje pakken en opeten ?


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Dat het goeie opruimers zijn dat had ik ondertussen al door maar onlangs betrapte ik garnaal die een killivis te pakken had. De vis leefde nog en ben tussenbeide gekomen. Met slechts een gehavende staart stelt de vis het goed.
Drie maand geleden had ik een harempje Nothobranchius rachovii in mijn 70 liter aquarium geplaatst. Daar in zaten al 2 dwergklauwkikkers en 6 Afrikaanse glasgarnalen.

Het mannetje van de rachovii 2 weken later dood op de bodem, althans wat er nog van overbleef. Een garnaal deed zich te goed aan de resten. De vrouwtjes bleven vrolijk rondzwemmen al die tijd tot enkele dagen geleden...

Als blijkt dat de desmocaris een vissenpakker is ga ik in de toekomst wel moeten uitkijken naar robuustere killisoorten...
 
Ik heb hier gezien dat de dwergklauwkikkertjes een Betta aan de vinnen aanvielen en dat was een Dumbo Ear tot het momet dat ze hem aanvielen. Daarna heb ik ze gescheiden.
 
Kersenbuiken zijn dan mss te aggressief voor de kikkers en garnalen, plus het feit dat een 70 liter te klein is.
 
Een betta is traag, en kan dus wel slachtoffer worden.

Dat een vis half opgepeuzeld op de bodem ligt is niet leuk, maar je zal nooit weten waar die aan gestorven is, en of die aangevallen werd.
Er zijn ook beweringen te vinden dat helena's vissen te pakken krijgen, maar echt bewezen....
 
Heb ze een tijd gehad, zijn idd de beste opruimers. Ze oakken alleen dode vissen of gewonde/zieke kleintjes.
Een betta of volwassen rachovi kunnen ze echt niet aan.
Heb ze lang gehad bij mijn jonge hylopanchax visjes, de bak bleef mooi schoon, ik mis geen visje.

Groetjes John.
 
Mag ik dit topic even kapen, met de vraag of deze garnalensoort baat heeft bij een zouttoevoeging aan het water..?

Ik kocht een tijd geleden ergens een groep "voedergarnalen". (Gewoon om ze te houden, niet om op te voeren.) Ik weet niet of het de D. trispinosa was, maar al googelende vind ik deze soort er wel erg op lijken, ook qua "zweven" door het water.

De verkoper zei toen dat zij veel uitval bij deze garnalen zagen en dat ze het beter deden in brak water. Ik merkte zelf ook dat ze van een zouttoevoeging helemaal opleefden.

Best een grote kans dat het slechts een soort was die op die van dit topic leek, maar ik probeer het even...
 
Het is geen specifieke brakwatersoort. Ze komen voor ik moerasjes, doodlopende zijtakken van een rivier etc.
Ik had ze op puur regenwater en ze deden het heel goed. Uiteindelijk heb ik ze verkocht.

John
 

Terug
Bovenaan