Dubbele buitenfilter


R

RkC

Guest
Toch maar even een vraagje voor de meer ervaren gebruiker.

Heb nu een bak die aan het indraaien is van ongeveer 320l. 1,3x0.5x0.5

Ik heb nu 2 filters draaien.
Eheim experience 250 (2424) + eheim professional (2224)

Spraybars elk aan beide zijde van de tank.
Net onder het wateroppervlak tbv voldoende verstoring van het wateroppervlak.
Aanzuigbuizen beide in het midden van de tank. 1 vrij hoog, 1 vrij laag in de tank.
Dit leek mij de meest logische plek.

Heb ik hier voldoende filtercapaciteit?
En gaat mijn set-up werken met de tegenovergestelde spraybars?
 
zou voldoende capaciteit moeten hebben.

zou het zelf wel anders op hebben gesteld.

zou aan beide zijden een inlaat doen. en aan 1zijde de 2 uitlaten.

of inlaat aan beide kanten, 1 uitlaat op de zijkant en 1 uitlaat in het midden richting de "vrije" zijde.

is al gauw goed als je de 2 uitlaten maar niet tegen elkaar in laat werken (zoals je nu doet).
 
Eigenlijk maakt het bitter weinig uit wat je doet. Je zal er vast niet inslagen om dode plekken te hebben. Al mocht je willen...

Doe wat jij leuk vindt.
 
De setup die je nu hebt kan wel. Maar ik kan me voorstellen dat die buizen in het midden niet zo mooi zijn.

Je kunt de spraybars wel laten zitten, maar de aanzuigers naar links of rechts verplaatsen.
De kant waar de aanzuigers zitten, daar moet je de spraybar naar de tegenoverliggende ruit laten blazen.
De spraybar aan de ruit tegenover de aanzuigers die moet je dan naar beneden laten stromen.
Het water gaat dan zeker helemaal rond. En het vuil verzamelt zich bij de aanzuigers.

Je kunt ook alles aan 1 zijkant plaatsen of 1 lange spraybar op de achterwand.
 
Of gebruik gewoon geen spraybar?

Mijn ervaringen met spraybars is dat ze nauwelijks meer stroming voorzien.
Ze spuiten agressiever idd, maar het debiet vand epomp zakt dan ook aanzienlijk. Halveert zelfs bij bepaalde filters(laag wattage)
Dit omdat potfilters pompen hebben die niet gemaakt zijn om echt druk op te bouwen zoals een hydrofoorgroep.
Bovendien zijn er erg aanwezig in het aquarium en zijn ze onmogelijk om subtiel te plaatsen.

Ikzelf heb de uitstromen al enkele jaren rechttoe, rechtaan in het aquarium. Geen speciale uitstromen.
De filter kan zijn volle debiet gebruiken en de stroming blijft nagenoeg gelijk.
Een jaar of twee terug nog geëxperimenteerd met een spraybar, maar het stromingsverschil was niet zichtbaar met pompen van 1000l/u.
Heb een hele doos met dergelijke accessoires, maar ze blijven in onbruik.
 
Ik ben sinds kort erg fan van spraybars langs de volle lengte van de achterwand.
Aanzuig kan je laten zitten of verplaatsen, maakt niet heel veel uit
 
Oké dan , genoeg info om verder op te gaan.

Ik wil de spraybars niet aan 1 kant hebben, teveel in het zicht. En op een achterwand is geen optie door de voorzetwand.
Ik zou sowieso alles zoveel mogelijk achter planten proberen te verschuilen bv egeria najas oid.
Dode plekken zijn er niet echt. Als ik wat vlokvoer in de bak gooit, komt het ook overal. Echter is er wel verschil in stroming, er zijn wel plekken met wat luwte aan de zijkanten onderin, en in het midden vrij veel beweging.

Ga nu even paar dingen bekijken en evt proberen.
De inlaten verplaatsen naar de zijkanten, en evt stromingstichting vd spraybars schuin naar beneden richten op mijn grote stukken kien hout, die zullen het dan ook wel beetje difussen door de bak.
Of de spraybars koppelen en er 1 zetten.
Of de spraybars weghalen en gewoon via de slang laten instromen.

Ik dank u.
 

Terug
Bovenaan