Dubai 120 Aquarium 3.0 van Tharealmb


Het aantal stenen vond ik wat weinig. Dus dacht nu kan ik nog makkelijk uitbreiden....
UbhY6JW.jpg

Misschien wil ik in het midden nog wat weg halen. Het is mij nu wat te recht en vol. Maar een stuk meer verstopplaatsen.

Ook even gekeken naar een opruimer. Lees online dat de Ancistrus veel met Mbuna wordt gecombineerd. Het gaat vaak goed maar niet altijd. Maar aangezien ze hier maar in 1 winkel Ancistrus hebben, en dan ook maar 2 cm.... Laat ik dat idee wel even varen.
 
Ik vind het er ook wel goed uitzien zo hoor :)
Enig idee hoeveel kg steen er nu inligt?
Heb je je aquariumkast moeten verstevigen?
 
Er ligt in totaal 75Kg Steen in nu. Al betekend dat niet per-se 75kg extra gewicht aangezien er nu minder water in het aquarium zit. De kast is al verstevigd omdat het eigenlijk geen speciale aquariumkast is. Al ben ik kwa ontwerp van de standaard-aquariumkasten sowieso niet echt onder de indruk. Maar hout is best sterk als je het op de juiste manier vastzet.

Hoe ik het heb opgebouwd nu (misschien leuk om te lezen voor mensen):
Op de bodem heb ik filterrooster voor de vijver geplaatst.
https://www.a2koi.nl/filterroosters-standaard-zwart.html
Aan 2 stuks had ik genoeg. Ze zijn met een decoupeerzaag in een minuut op maat te krijgen en je zit niet met drijvend spul (zoals tempex/piepschuim). Achteraf had ik beter witte versie kunnen bestellen heb nu zwart... Omdat ik eerst zwart zand had. Maar ik moet er niet aan denken om piepschuim/tempex onder de zandlaag te hebben. Alleen al omdat het drijft lijkt het mij zeer vervelend. en filterrooster is de kosten ook niet.

Onder het aquarium heb ik niets. De "aquariumkast" die ik heb is al verstevigd met IKEA pootjes. Onder het aquarium mag een mat ter versteviging maar dat heb ik niet gedaan (bij Ferplast mag dat, bij Juwel niet dacht ik).

Vanmiddag even kijken voor een nieuwe verwarming (oude is stuk, alle pech komt ook tegelijk) al houden de 3x50watt verwarmingen heb nog wel op temperatuur. Zodra de verwarming erin zit en de eerste vissen komen (en ik de lader voor mijn DSLR kan vinden) zal ik weer even een foto maken van het geheel.
 
@blackmoor Dat is zeker waar. Toen ik destijds voorstelde om deze kast te gebruiken kreeg ik hier een regen van kritiek (of bezorgdheid :) ) vanwege de "naar buiten staande pootjes". Maar dat is gelukkig enkel visueel.

Gisteren 2 hele mooie metriaclima estherae gezien. Alleen men kan niet zeggen of het M/V is. Dit is 1 van de vissen.
BrmsdGT.jpg

Als het 2 vrouwtjes zouden zijn, zou ik het wel aandurven. Dan kan ik altijd later een mannetje bij plaatsen..... Maar als het 2 mannetjes zijn....

Verder bij een andere aquariaan met jaren ervaring met Mbuna's ook een blauwe kreeft gezien. Echt heel leuk en ging al jaren goed zei die. het blijft een risico (kreeftjes+mbuna) maar op zich lijkt het mij wel gaaf. Maar lastig altijd dat soort beslissingen....

Maar weer ff googlen dus ^_^
 
Oh bijna vergeten: Gisteren getwijfeld tussen de Pimelodus Pictus en een Ancistrus. Beide gaan vaak goed bij Mbunas, al blijft het bij Mbuna's altijd een gok....
In de dierenwinkel gevraagd. De Pimelodus Pictus eet de jongen van de Mbuna's wel op, dus die heb ik voor nu maar gelaten. Mochten ze als konijnen fokken en als ik teveel overhoud kan ik altijd nog eentje toevoegen want het zijn wel prachtige vissen.

Dus ik dacht: Dan ga ik voor de ancistrus. Mooie visjes. Ze hadden erg mooie vond ik, maar de LFS zei dat het geen Ancistrus waren maar Gibbiceps. Ideaal omdat ze niet zo groot werden als veel Ancistrus (~15cm). Dus vol vertrouwen over de inlichting over de andere vissen toch maar 2 gekocht.
4e622b6754d0a8f0996363ccd275468f.jpeg


Bij thuiskomst toch ff googlen.... Blijken ze 40(!)cm te worden -_-. Ach ik houd ze gewoon tot ze echt te groot worden. Momenteel zijn ze ~5cm en de Mbuna's schenken geen aandacht aan ze. Dus vind het wel prima even.
 
@Killerfish ja heel gaaf, en heb ze weinig zo kleurrijk gezien.... dus na het werk maar even kijken of ik onderscheid in geslacht kan zien (mannetjes zouden meer Egg Spots hebben). Als het vrouwtjes lijken gaan ze gewoon mee :) Kan altijd nog erbij kopen/bestellen.
 
@Killerfish ja heel gaaf, en heb ze weinig zo kleurrijk gezien.... dus na het werk maar even kijken of ik onderscheid in geslacht kan zien (mannetjes zouden meer Egg Spots hebben). Als het vrouwtjes lijken gaan ze gewoon mee :) Kan altijd nog erbij kopen/bestellen.
Zeker doen idd! Hoop voor je dat het vrouwen zijn
 
Stond er hier maar een zeebak:juggle:
Vertel mij wat....

Maar ook in zoet heb je kleur hoor! En ik heb het bewijs in mijn aquarium sinds vandaag:
EgrFdMr.jpg

VFnbuZW.jpg


Op de foto moeilijk te zien mijn bijna fluoriserend oranje. Zal nog wel even een video plaatsen nog. Eerst 1, morgen waarschijnlijk een 2e en dan bij een kweker de rest. Deze was 10 euro, de ander die ik op het oog is 14,50 (maar erg mooi, alleen ff zeker weten dat het een estherae is) maar dan zie ik in de lfs'en hier ook geen estherae meer. Dus dan maar bij een kweker.

EDIT:
Video!

Ondertussen is de bak rustig trouwens. Was ff wennen voor de vissen.
 
Laatst bewerkt:
Wel mooi die L'nummers maar jammer dat ze idd zo groot worden
Jep zeker jammer. Gelukkig heb ik een vriend met een groot terrarium met onderin een bak water van 2m x 2m x 50cm. Dus als ze echt te groot worden hebben ze al een plekje om oud te worden. Maar eerst maar zien hoe snel ze groeien.

Dit weekend kijken of ik nog 2 vrouwtjes estherae kan vinden voor bij dit mannetje. Ook ga ik kijken of ik 2 Victoria make cichliden erbij kan houden. Die eerdere vriend heeft een overschot aan "Red Juwels" en die worden wel met Mbunas gehouden (iig in de USA). Maar dat is meer een test... Als dat niet goed gaan houd ik het bij Mbunas verder. Als het wel gaat.... Blijf ik verder waarschijnlijk ook bij Mbunas.
 
Dit weekend helaas geen Vivarium voor mij. Maar wel wat adresjes op de route kunnen aandoen van kwekers. Helaas eentje die niet thuis was.... Maar....
895a1a372c36c31145fb5770bab364af.jpeg

2 PROCAMBARUS ALLENI. Ook wel bekend als de blauwe floridakreeft. Leuke beestjes en tot nu toe gaat het allemaal prima. Ze beklimmen de rotsen en laten elkaar met rust... Dus zolang het goed gaat blijven ze zitten. Ook heb ik nog 2 Estherae gekocht, nog jonkies (2cm) en ook dat gaat gelukkig goed.
 
Hah wat een mooie bak! Ben zelf erg van de planten en 'rommel' dus dit is 180 graden anders, maar daarom juist zo leuk om te zien!
 
Even een video gemaakt gisteren terwijl ik boven aan het rommelen was. Wil om de zoveel tijd een video maken als er weer nieuwe vissen in zitten.


@blackmoor zonder scharen meegerekend een cm of 5 a 6 denk ik. Misschien dat je het beter ziet in de video.
@Asti Ik had ook altijd planten en rommel... maar dat werd zo rommelig dat ik er wel klaar mee was.

De zoektocht naar nieuwe bewoners gaat door. Volgende week ga ik een dagje naar Bottrop te snowboarden, en op de terugweg wil ik dan langs Zoo Zajac. Nog nooit geweest, maar daar moet veel vis zijn....
 

Terug
Bovenaan