dry start


Jazzy

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2016
Berichten
115
Leeftijd
70
Ik was dus begonnen met de dry start methode om mos te kweken. Naar mijn idee heb ik het precies gedaan zoals aangegeven, Het staat nu anderhalve week en dit is het resultaat. Een alg/schimmel die groeit en de mos die niks doet. Wat gaat er fout???????
 

Bijlagen

  • dry start.jpg
    dry start.jpg
    279.3 KB · Weergaven: 99
Ik denk dat lid @Cornelius je dat kan vertellen want die is zo n beetje de expert op dit gebied.
 
Ik was dus begonnen met de dry start methode om mos te kweken. Naar mijn idee heb ik het precies gedaan zoals aangegeven, Het staat nu anderhalve week en dit is het resultaat. Een alg/schimmel die groeit en de mos die niks doet. Wat gaat er fout???????
Pluizige schimmel is meestal een teken dat het te nat is en/of te weinig luchtcirculatie. En anderhalve week is wel erg snel om duidelijke groei te zien
 
voldoende luchtbeweging helpt schimmel voorkomen. wat ook goed werkt is springstaartjes in je drystart bak los te laten. deze koop je voor een paar euro bij dierenwinkel/terrariumzaak. deze piepkleine beestjes eten schimmels en voorkomen dus dat je die pluizige schimmel groei krijgt die je mos en planten overwoekerd.
 
voldoende luchtbeweging helpt schimmel voorkomen. wat ook goed werkt is springstaartjes in je drystart bak los te laten. deze koop je voor een paar euro bij dierenwinkel/terrariumzaak. deze piepkleine beestjes eten schimmels en voorkomen dus dat je die pluizige schimmel groei krijgt die je mos en planten overwoekerd.
Kunnen deze springstaartjes goed tegen water?
Ikzelf besproei de hardscape 2x per dag drijfnat waardoor er ook een laagje water onder in het opkweekbakje gaat ontstaan.
Of is dat geen probleem?
 
Pluizige schimmel is meestal een teken dat het te nat is en/of te weinig luchtcirculatie. En anderhalve week is wel erg snel om duidelijke groei te zien
Wat raad je me aan om nu te doen? Ik heb wel elke dag een uur gelucht dus dan zou ik het te nat hebben gemaakt.
 
voldoende luchtbeweging helpt schimmel voorkomen. wat ook goed werkt is springstaartjes in je drystart bak los te laten. deze koop je voor een paar euro bij dierenwinkel/terrariumzaak. deze piepkleine beestjes eten schimmels en voorkomen dus dat je die pluizige schimmel groei krijgt die je mos en planten overwoekerd.
Moet ik nu de schimmel verwijdere of opnieuw beginnen?
 
Je hebt het te nat gehouden en daarbij is een uur luchten teveel, want daarmee bestaat de kans dat de mosjes uitdrogen
De tijdsduur dat je het besproeit met water is eigenlijk al lang genoeg.

Probeer zoveel mogelijk schimmel voorzichtig te verwijderen.
Lucht erop blazen met een behulp van een rietje werkt ook vaak goed.
 
Je hebt het te nat gehouden en daarbij is een uur luchten teveel, want daarmee bestaat de kans dat de mosjes uitdrogen
De tijdsduur dat je het besproeit met water is eigenlijk al lang genoeg.

Probeer zoveel mogelijk schimmel voorzichtig te verwijderen.
Lucht erop blazen met een behulp van een rietje werkt ook vaak goed.
Dank je Cornelis, ik ga het proberen.
 
Zag na 18 dagen pas de eerste teken van mos. Na 5 weken durfde ik het pas aan om er water bij te doen en zelfs toen was er nog weinig te zien. Nu zit het helemaal vol.
Heb zelf geen last gehad van schimmel maar liet ook altijd 2 hoekjes open zodat het kon luchten
 
Kunnen deze springstaartjes goed tegen water?
Ikzelf besproei de hardscape 2x per dag drijfnat waardoor er ook een laagje water onder in het opkweekbakje gaat ontstaan.
Of is dat geen probleem?

jahoor, nattigheid is geen probleem. ze kunnen ook op het wateroppervlak lopen dus hebben er niet zo snel last van.

Moet ik nu de schimmel verwijdere of opnieuw beginnen?

hoe heb je de drystart gestart, met de yogurt methode?
 
jahoor, nattigheid is geen probleem. ze kunnen ook op het wateroppervlak lopen dus hebben er niet zo snel last van.



hoe heb je de drystart gestart, met de yogurt methode?
Ja
 
ik zou de yogurt achterwege laten de volgende keer. Veel yogurt bevat suikers wat de kans op schimmel behoorlijk vergroot.
 
ik zou de yogurt achterwege laten de volgende keer. Veel yogurt bevat suikers wat de kans op schimmel behoorlijk vergroot.
Oke. Ik heb wel de griekse gebruikt volgens de handleiding van dry start.
 
er zijn mensen die er positieve ervaringen mee hebben, maar ik ken vooral heel veel voorbeelden van mensen die vooral bak vol witte schimmel hebben weten te kweken.
Yogurt heeft als voordeel dat het een smeerbaar mospapje oplevert dat gemakkelijk blijft plakken, kwa groei ofzo van het mos is allemaal nogal een longshot
 
Laatst bewerkt:
er zijn mensen die er positieve ervaringen mee hebben, maar ik ken vooral heel veel voorbeelden van mensen die vooral bak vol witte schimmel hebben weten te kweken.
Yogurt heeft als voordeel dat het een smeerbaar mospapje oplevert dat gemakkelijk blijft plakken, kwa groei ofzo van het mos is allemaal nogal een longshot
Het idee is dat als je echte griekse yoghurt gebruikt hier bacterien inzitten die de schimmel juist zouden tegenhouden...
 
jah dat is het idee van yogurt maken he, voorkomen dat melk bederft door het gericht te laten fermenteren met bepaalde melkzuurbacteriën.
Daarbij worden melksuikers omgezet in melkzuur, hierdoor krijgen andere bacteriën en schimmels minder kans, immers er is minder suiker te eten en de lage pH is voor veel soorten ongunstig. Afgesloten en in de koeling is yogurt daardoor relatief lang houdbaar.

Maar goed zou je yogurt dat een weekje in een schaaltje op het aanrecht heeft gestaan nog eten? Natuurlijk niet, dat is verandert in een ranzige bende. Laat staan als je het eerst nog eens mengt met mos en op hout of steen smeert dat ruim voorzien is van afbraakbacteriën, schimmelsporen etc.
 
Ik begrijp niet goed waar je irritatie vandaan komt en waarom je nu een lezing over yoghurt geeft. 🤔

Ik denk echter wel dat een goed resultaat de som van alle variabelen is: luchtvochtigheid, licht, ventilatie, het dan wel niet gebruiken van yoghurt (hoeveelheid en soort) en temperatuur. Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het gebruik van yoghurt in dit verhaal de doorslaggevende factor voor slagen of falen is.
 
ik probeer alleen maar aan te geven dat het idee dat melkzuurbacterïen conserverend werken best aardig bedacht is.
Maar het geen rocket science is dat het praktijk niet werkt. De conserverende werking houd alleen stand zolang het afgesloten is, na opening is het gekoeld nog een paar dagen te bewaren. Zelfs als je helemaal niks weet over de conservering dan staat het gewoon op de verpakking.

Dus hoe mensen het idee krijgen dat het werkt kan ik misschien nog wel volgen, maar het verbaast me nogal dat ergens tussen bedenken en uitvoeren niet het besef komt dat die yogurt die in het aquarium gesmeerd wordt toch wel eens zou kunnen gaan bederven..... en er dus allerlei ongewenste bacteriën en schimmels in gaan groeien...

Nogmaals het idee is best aardig bedacht, en ik waardeer het denkwerk dat mensen als Cornelius erin hebben gestoken ook zeker. En nieuwe dingen ontwikkelingen en kennis in de hobby ontstaat alleen door experimenteren en daarbij soms fouten maken. Soms zie je iets over het hoofd wat achteraf overduidelijk is, dat is echt geen schande.

Maar goed deze techniek bestaat zeker 10 jaar en het verbaast me oprecht dat mensen het blijven proberen....
 

Terug
Bovenaan