Dry-start methode wil niet echt lukken.


gertgordijn

Well-known member
Lid geworden
1 december 2011
Berichten
135
Locatie
Gelderland
Hoi allen,

Ik ben nu een tijdje aan het experimenteren met de dry start methode. Hierbij heb ik weepingmos fijn gesneden en op lavastenen geplaatst.
Vervolgens nu al een week of 7 in een met plastic afgesloten bak geplaatst, dagelijks verneveld met water met een beetje profito etc.
Het leek een hele tijd heel goed te gaan, het mos groeide mooi uit, de hele steen leek bedekt te worden en te groeien etc.

Het werd alleen wel steeds lichter/bleker. Daarom besloot ik een steen deee week eens onder water te zetten, maar nu blijkt dat veel mos nog lang niet gehecht is en dus loslaat..

Wat doe ik hier verkeerd? Te lang of teveel verlicht? Te weinig voeding? De verkeerde voeding? Kan temperatuur heir nog van invloed zijn?
 
Weepingmos hecht zich moeilijker aan hardscape. Vooral stenen zijn vaak te glad qua oppervlakte. Op ruwere oppervlakte of hout wordt je slagingskans groter. Dit vergt trouwens ook snoei om te zorgen dat er geen grote mosplakaten ontstaan, deze laten heel makkelijk los. Zelf zou ik deze soortjes opbinden met katoen draadgaren, dan weet je zeker dat het goed blijft zitten. Alle Vesicularia mos soortjes hebben deze hecht problemen overigens. Fissidens soortjes kunnen dit in de regel veel beter, mits goed fijn gemaakt en aangebracht via de yochurt methode. Deze methode kan je makkelijk opzoeken op internet.
 
Weepingmos hecht zich moeilijker aan hardscape. Vooral stenen zijn vaak te glad qua oppervlakte. Op ruwere oppervlakte of hout wordt je slagingskans groter. Dit vergt trouwens ook snoei om te zorgen dat er geen grote mosplakaten ontstaan, deze laten heel makkelijk los. Zelf zou ik deze soortjes opbinden met katoen draadgaren, dan weet je zeker dat het goed blijft zitten. Alle Vesicularia mos soortjes hebben deze hecht problemen overigens. Fissidens soortjes kunnen dit in de regel veel beter, mits goed fijn gemaakt en aangebracht via de yochurt methode. Deze methode kan je makkelijk opzoeken op internet.

Ik zag video's met java mos dus dacht, dat kan vast ook met weeping... Maar dat verklaart wel wat dan.

Ik gebruikte juist lava steen omdat die erg poreus en goed geschikt zou zijn voor mos en planten om op te hechten.

Welke mossoorten zijn er nog meer die makkelijk hechten?

De yoghurt method heb ik ook gezien, maar verschillen de meningen (online) nog wel over dus vandaar dat ik het zonder wilde proberen.
 
Nagenoeg alle Fissidens soortjes hechten goed. Je kan deze ook opbinden en na een week of 4 zijn ze vast gegroeid. Yochurt methode zorgt voor een betere spreiding, mits de juiste yochurt wordt gebruikt.
 
Die yoghurt gaat toch ook bepaalde schimmels of bacterien tegen?
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met dry start zonder yoghurt? Of is dat in jullie optiek echt een vereiste?

En hoe lang raden jullie aan om de verlichting aan te hebben? Ik zat eerst op 12 uur, ben daarna naar 2x 7 uur gegaan (met 1 uur pauze) en uiteindelijk naar 3x5 met steeds een uur pauze... Too much misschien?
 
Jawel ik heb dat wel eens gedaan. En dat ging op zich prima.
Het vermeerderen dmv fragmentatie en yoghurt kan uiteraard wel, maar bij kleinbladerige mossen zoals Fissidens en Riccardia werkt de drystart efficienter.
Als je Taxiphyllum en Vesicularia goed fragmenteert in heel kleine stukjes gaat het op zich goed.
Belichtingsperiode hou ik zelf altijd op 12 uur
 
Jawel ik heb dat wel eens gedaan. En dat ging op zich prima.
Het vermeerderen dmv fragmentatie en yoghurt kan uiteraard wel, maar bij kleinbladerige mossen zoals Fissidens en Riccardia werkt de drystart efficienter.
Als je Taxiphyllum en Vesicularia goed fragmenteert in heel kleine stukjes gaat het op zich goed.
Belichtingsperiode hou ik zelf altijd op 12 uur
Wat bedoel je precies met goed fragmenteren? Ik heb dus vesicaria gebruikt maar die groeit dus slecht vast aan de lavasteen.
En enig idee waarom deze zo bleek werrd in de laatste periode?
 
Wat bedoel je precies met goed fragmenteren? Ik heb dus vesicaria gebruikt maar die groeit dus slecht vast aan de lavasteen.
En enig idee waarom deze zo bleek werrd in de laatste periode?
Met fragmenteren bedoel in zo klein mogelijke stukjes. Mos heeft de eigenschap dat ie uit elk stukje gewoon verder gaat groeien.
En kleine stukjes blijven makkelijker plakken aan de hardscape.

Als het geel/bleek gaat worden is een teken dat het dood gaat. Dan is dat stukje mos gewoon zwak geweest. Even buiten beschouwing gelaten dat het voor een te lange tijd niet te droog/ te nat is geweest
Of te groot; kleine stukjes gefragmenteerde stukjes hebben een grotere overlevingskans dan een groot stuk. Een gebrek aan voeding lijkt me onwaarschijnlijk, zeker als je yoghurt hebt gebruikt.
 
Kleine stukjes heb ik inderdaad ook gedaan..

Het is ook niet een klein stukje dat geel/bleek is, maar alle stukjes verdeeld over 3 stenen.

Te droog geweest dan denk ik.. ik zou niet verwachten dat het te nat kan zijn, aangezien deze ook submers kunnen groeien?

Overigens heb ik geen yoghurt gebruikt, omdat ik op verschillende plekken las over schimmel en een vieze bedoeling.

Als je heen yoghurt gebruikt, kan een algemene vloeibare plantenvoeding als profito dan werken? En hoe ga je dan om met de dosering?
 
Als je heen yoghurt gebruikt, kan een algemene vloeibare plantenvoeding als profito dan werken?
Profito zijn sporenelementen, geen all in one plantenvoeding voor zover ik weet.
 
Overigens heb ik geen yoghurt gebruikt,
Dat zou een reden kunnen zijn waarom het niet goed is gelukt

geen yoghurt gebruikt, omdat ik op verschillende plekken las over schimmel en een vieze bedoeling.
Tja, dat is weer het nadeel van social-media.
Als 100 mensen de yoghurt methode met succes gebruiken lees je daar niet veel over. En als er 5 mensen zijn waarbij het is mislukt gaan die hun mening geven over schimmel en een vieze bedoeling.
Andere mensen lezen dit en nemen dan vanzelfsprekend aan dat het niet zo goed werkt.
Als je heen yoghurt gebruikt, kan een algemene vloeibare plantenvoeding als profito dan werken? En hoe ga je dan om met de dosering?
Deze opmerking begrijp ik niet zo goed, wat is de relatie tussen het gebruik van profito en de yoghurt methode..?
 
Deze opmerking begrijp ik niet zo goed, wat is de relatie tussen het gebruik van profito en de yoghurt methode..?
Voeding. Ik neem aan dat de TS bedoelt dat als je geen yoghurt gebruikt dat het mos zijn voeding ergens anders vandaan moet halen, bijvoorbeeld uit een vloeibare plantenvoeding.
 
Voeding. Ik neem aan dat de TS bedoelt dat als je geen yoghurt gebruikt dat het mos zijn voeding ergens anders vandaan moet halen, bijvoorbeeld uit een vloeibare plantenvoeding.
Inderdaad, als vervanging van de voeding die normaal uit de yoghurt komt.
 
Dat zou een reden kunnen zijn waarom het niet goed is gelukt


Tja, dat is weer het nadeel van social-media.
Als 100 mensen de yoghurt methode met succes gebruiken lees je daar niet veel over. En als er 5 mensen zijn waarbij het is mislukt gaan die hun mening geven over schimmel en een vieze bedoeling.
Andere mensen lezen dit en nemen dan vanzelfsprekend aan dat het niet zo goed werkt.

Deze opmerking begrijp ik niet zo goed, wat is de relatie tussen het gebruik van profito en de yoghurt methode..?

Het is nou ook weer niet zo dat ik na het eerst beste social media berichtje als een kip zonder kop ben gaan rennen... Er zij;n genoeg bronnen te vinden die zonder yoghurt goeie resultaten lieten zien, anders zou ik het ook niet proberen...
 
misschien een paar druppels oplossen in een literfles en daarmee besproeien.
Dat is inderdaad wat ik heb gedaan. Maar wellicht te nat dan. Hoe werkt dat nou eigenlijk met te nat? Het ontstaan van schimmels snap ik nog, maar mos kan toch ook submers groeien, hoe kan het dam te nat zijn voor het mos zelf?
 
Hoe werkt dat nou eigenlijk met te nat? Het ontstaan van schimmels snap ik nog, maar mos kan toch ook submers groeien, hoe kan het dam te nat zijn voor het mos zelf?
Ik heb geen idee. Als je dat wilt weten zijn er genoeg bronnen die zonder yoghurt goeie resultaten laten zien.
Kan je gelijk vragen waarom Vesicularia sp, die hebt gebruikt voor de yoghurt methode, beter had kunnen opbinden of lijmen
 
Ik heb geen idee. Als je dat wilt weten zijn er genoeg bronnen die zonder yoghurt goeie resultaten laten zien.
Kan je gelijk vragen waarom Vesicularia sp, die hebt gebruikt voor de yoghurt methode, beter had kunnen opbinden of lijmen

Nouja, ik vroeg het eigenlijk hier omdat hier werd aangegeven dat het ofwel te nat ofwel te droog kan zijn geweest. Dus ik dacht eigenlijk dat daar wellicht meer uitleg/informatie mogelijk was.

Java mos en andere vesicularia soorten worden veelvuldig aangeduid als een geschikte kandidaten voor de dry-startmethode (niet de yoghurt methode), dat is echt niet iets wat ik zelf heb zitten bedenken....
 
Lekker met met de juiste yoghurt en daarna door de blender. Hier de enige echte guide van de creme de la creme https://www.tspt.nl/mos/yoghurt.html

Had het zo fijn geblenderd dat ik geen stukje mos meer zag eigenlijk alleen een soort groen drankje. Met kwastje over de stenen en het gaat vanzelf groeien. 4/6 weken later in het water leggen en groeit het verder.
 
Ik heb de proef op de som genomen: twee stenen zonder yoghurt, dagelijks besproeid met water met meststoffen, twee stenen met yoghurt dagelijks besproeid met meststoffen en twee stenen met yoghurt dagelijks besproeid met water.

Mijn bevindingen na ongeveer een maand:
- De stenen met yoghurt begonnen na 6 dagen best aardig te drinken en vertoonden hier en daar wat schimmel (dat verdween door blazen met een rietje)
- De stenen met yoghurt zijn na een kleine maand nog steeds kaal, geen enkele aanzet van groei te zien.
- De stenen zonder yoghurt vertekenen wél groei en geen schimmels...

Ik zal best wel iets verkeerd doen maar voor mij werkt zonde yoghurt dan toch toch het beste denk ik... Wat ik nu wel anders heb gedaan t.o.v. vorige keer is het mos veel fijner gesneden (zo fijn dat het met een kwastje aangebracht moest).
 
Dat is zeker goed mogelijk dat het ook zonder yoghurt werkt. Maar, net wat je zegt, hoe kleiner de stukjes des te meer stukjes. En hoe meer stukjes hoe groter de kans op succes.
Fijn dat je goede resultaat hebt (y)
 

Terug
Bovenaan