Druppel testjes Betrouwbaarheid.


Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Hallo,

Ik heb in het begin gewerkt met JBL ProScan test strips. al snel merkte ik dat ik dacht dat het niet altijd klopt.
heb een keer 3 achter elkaar gedaan. en steeds gaf het net andere waardes bv met Nitriet enz.

Nu zag ik een filmpje van de Belgische Dominique Maas van Aquarium Sunshine's Valley


over de betreffende strips wellicht interessant om te zien.


Nu las ik de comments en zie ik een comment mbt onnauwkeurigheid van Druppel testen.

Dat die van Sera onnauwkeurig is enz.?

Klopt dit? want zelf heb ik de Sera ook. en in mijn mening is het wel goed...
 
Ook druppeltesten zijn een indicatie en zullen onderling wat kunnen afwijken maar al met al is dat veel betrouwbaarder dan met strips meten. Bij een kh meting houdt de test ook rekening met bepaalde zuren die aanwezig zijn en dat kan ook alweer een afwijking te zien geven en het aflezen van de kleurenkaart is ook een kunst .
 
Ik heb ook een Sera koffer.
En kaart aflezen ,doe je met goed licht.
Dan heb je ook geen afwijking in kleur.
 
Video heeft mijn inziens niet zo veel waarde alleen de verschillen worden gemeten onderling tussen de verschillende waters
Had veel interessanter geweest als de waardes uit de test strips vergeleken werden met een druppel test.
wat druppel test betreft heb het al meer gezegd zet er drie merken naast elkaar en je krijgt drie verschillende waardes.
sera staat bekend om zijn no3 test deze wil wel eens behoorlijk afwijken als deze wat ouder is de andere test zijn prima te gebruiken tot houdbaarheids-datum daarna :juggle::D
Net wat John al aangeeft is een indicatie maar niet wil je betrouwbaarder dan zijn Hanna Checkers een aanrader helaas is bv no3 niet in deze lijn verkrijgbaar en doen behoorlijk au in de knip :'(:D
 
Ik gebruik ook de sera koffer al jaren. Bevalt goed.
 
Hij stelt vast dat het JBL proscan onbetrouwbaar is en bij zijn eindoordeel zegt hij dat ( alle )strips onbetrouwbaar zijn.

Helaas bewijst hij dat niet, als hij zo graag filmpjes maakt om producten te testen moet je in mijn ogen een vergelijking doen.

Bijvoorbeeld :

3 verschillende waters

5 verschillende merken teststrips

en dan liefst ook nog 5 verschillende merken druppeltests

Ik heb ervaring met beide maar het aflezen en dan kleuren vergelijken blijft toch niet altijd zo makkelijk.

PS : bij het maken van dit bericht had ik niet alle bovenstaande comments gelezen
 
het is wel algemeen bekend dat alle strips onnauwkeurig zijn.
Daar ben ik met je eens.

Alleen zoals ik aangaf in de comments. zie je iemand erop ingaan mbt ook Druppeltest en hij beweert dat de Sera onnauwkeurig is.

Ik vraag mij af of dat echt zo is.
 
Ik weetwel dat Sera een minder betrouwbare test heeft maar dacht zelf dat dit om fosfaat ging maar ik zal me dan wel vergissen.
 
Zelf onder vonden dat sera als aangegeven de no3 test rare waardes of helemaal geen no3 aangaf dit terwijl dit wekelijks bij gevoegd wordt
Dan ga je toch wel twijfelen wat is hier aan de hand als je dan een test doet met alleen no3 vloeistof als basis en nog geen no3 meet tja dan weet je voldoende lijkt me
Wat po4 (fosfaat) betreft wil wel eens een te hoge waarde afgeven met de standaard-test bij her test met meer water komt het weer beter uit de verf (lees waarde) maar daar heeft jbl ook wel een handje van
Zeg zelf niet dat sera niet goed is maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de druppel testen van jbl
Maar dat zal gebruiker afhankelijk zijn
 
Dan zat ik toch goed met de info over fosfaattesten van Sera en ik meende dit ook al jaren geleden te hebben gemerkt. Ik gebruik nu Colombo en die bevallen me prima.
 
Maar zijn de Nh3/4 en N02 wel goed van Sera?
 
Voor mij wel.

Ben je pietje precies, neem je 2 testen.
 
Maar zijn de Nh3/4 en N02 wel goed van Sera?
Zekers vervelende is dat het per doos verschild

Maar zijn de Nh3/4 en N02 wel goed van Sera?
Deze zijn tot de eind houdbaarheids-datum gewoon kunnen gebruiken de rest ook maar even in het achterhoofd houden wat er kan gebeuren
Gezond verstand en gedrag planten/vissen gaat boven ieder test resultaat :engel: :D
 
Zekers vervelende is dat het per doos verschild


Deze zijn tot de eind houdbaarheids-datum gewoon kunnen gebruiken de rest ook maar even in het achterhoofd houden wat er kan gebeuren
Gezond verstand en gedrag planten/vissen gaat boven ieder test resultaat :engel: :D


Eens.


Ik wil alleen gevoelsmatig soms even kijken hoe de Nitriet en Ammoniak enz is, gewoon puur steekproef. of mijn filter goed werkt,. en mijn waterwaardes goed zijn. en dit is denk ik waarvoor iedereen wel meet :)

Maar zover ik kan zien gedragen alle vissen perfect,

zie geen afwijkingen enz
 
Heel herkenbaar bovenstaande
Maar als je geen rare dingen uithaalt met filter of bodem of voeren gaat het over het algemeen prima :thumbs::D
 

Terug
Bovenaan