Druk pvc of standaard slangen van de filters gebruiken?


Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Berichten
18,528
Leeftijd
63
Locatie
Bergentheim
Met een week of 3 wordt mijn nieuwe aquarium, Aquatlantis Fusion 150, geleverd. Hierop komen 2 filters te draaien een Jbl e901 en de Eheim Prof 4/600.

Nu zit ik te dubben om de filters met druk-pvc buizen aan te sluiten, of om de standaard geleverde filterslangen te gebruiken.

Graag hoor ik van jullie ervaringen en voors en tegens van de gebruikte materialen.
Makkelijker is het uiteraard om de slangen te gebruiken bij de aanleg.
 
Ik zou voor pvc gaan:
-1000x netter dan slangen.
-Je kan ze samen op 1 afvoer buis zetten en hiermee ook een aftakking maken voor water wisselen.
-Je kan doseerpompen aansluiten in je pvc
-met wat handigheid kan je een verwarmingselement er tussen plaatsen
-CO2 reactor kan je er meteen tussen zetten
-in pvc kan je geen knikken/kinken krijgen
 
Plaatje op schaal gemaakt op de computer. Dat is t voordeel als je Adobe illustrator op je iMac hebt staan.

Meubel klopt trouwens niet helemaal, die heeft 3 deuren ipv 4. Commentaar, advies is uiteraard welkom.



image.jpeg
 
Kijk goed naar de interne diameter van de korfjes. Ik heb standaard Eheim korfjes gebruikt. Deze schuif je over een 20 mm pvc buis.
Daar de aanzuig 25 mm is (ivm over dimensioneren ter compensatie van bochten en vervuiling) wilde ik deze niet reduceren dus heb aan de aanzuig 2 korfjes gemaakt dmv een y splitsing naar 2x 20 mm buis.

Door deze over dimensionering kan ik met draaiende pomp ook de aftap kraan openen, zonder dat de pomp moeite krijgt.

In jou tekening ga je van 25mm over naar 20mm in je bak? Ik doe dat ook. Maar mijn 25 gaat over via t stuk naar 1x 20 mm naar linkse uitstroom en 1x 20mm naar rechtse uitstroom.

Die uitsplitsing zie ik bij jou niet, dus snap de verkleining dan ook niet.

Allemaal opbouwende kritiek. Je kunt nu nog alle kanten op. Als de lijm hard is, niet meer.
 
Dus eigenlijk zeg je.. Hou het bij of 20mm of 25 mm?
 
heb bij de 250 alles in 25 mm uitgevoerd dat gaat op zich prima.
zou wel 90 graden bochten gebruiken in plaats van knietjes.
merk bij me zelf dat knietjes wat minder makkelijk schoonmaken en soms voor vuil ophoping zorgen.
 
Dus eigenlijk zeg je.. Hou het bij of 20mm of 25 mm?

Nee.

20mm is krap. Zeker als je ook wilt aftappen. 20mm is 17mm inwendig. Dus maar 1mm tov slang.
Bij 25mm heb je meer capaciteit, ook na vervuiling.
 
heb bij de 250 alles in 25 mm uitgevoerd dat gaat op zich prima.
zou wel 90 graden bochten gebruiken in plaats van knietjes.
merk bij me zelf dat knietjes wat minder makkelijk schoonmaken en soms voor vuil ophoping zorgen.
Je hebt het over 90graden bochten, maar dan ben je weer zoveel ruimte nodig tov knietjes om de bocht om te komen ad bovenzijde vd bak.
 
valt op zich mee hoor met knietjes loop je dan kans dat je weer en stukje pijp moet gebruiken om juist uit te komen in je bak
althans dat was bij mij het geval
trouwens wel eens nagedacht om zowel inlaat als uitlaat in de bak te houden in plaats van buiten om de bak scheelt een hele hoop pijp en bochten/knietjes
Eheim bakken hebben dat bv
iNg0_m4H-FruYrxL6CnZtEAq7rMtInp1.png
 
trouwens wel eens nagedacht om zowel inlaat als uitlaat in de bak te houden in plaats van buiten om de bak scheelt een hele hoop pijp en bochten/knietjes
Eheim bakken hebben dat bv
Jaap ik krijg dus de bak volgende week geleverd. ga gewoon 'buitenom'.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mn bestellijstje voor zover ik in gedachten heb ziet er als volgt uit.
Alles vd Wildkamp in 16pn uitvoering

8mtr buis 25 mm - 58009
2x schroefstuk - 716196
2x draadstop - 717776
5x kogelkranen - 720814
5x slangtule -713107
8x verloopring - 715965
2x t-stuk 45gr - 715943
4x t-stuk 90gr - 715908
6x knie 45 gr - 715865

20x knie 90gr - 715882
Of
20x bocht90gr - 715901
 
Jaap ik krijg dus de bak volgende week geleverd. ga gewoon 'buitenom'.

Oeps Albert dat was ik even vergeten je had de bak al besteld en is alweer bijna zo ver 13 juli als ik me goed herinner
tja dan is daar niets meer aan te doen
wat je lijstje betreft gewoon mee nemen mits de knip het toe laat :D alles wat over is kan terug binnen 14 dagen
 

Terug
Bovenaan