droogvoer apistogram cac. en maanvissen


Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Berichten
148
Leeftijd
36
Dag allen,

Ik heb momenteel nog geen maanvissen maar wil in de toekomst waarschijnlijk een groepje van 5-6 bij mijn apistogramma's zetten.

Naast diepvries wil ik graag een kwalitatief droogvoer dat goed is voor beide cichlide soorten. Kunnen jullie iets aanraden?

René
 
Ik heb ook Manen en sinds kort eten ze vlokken maar ze zijn er net happig op en hebben het lang niet willen eten en deze geluiden heb ik meer gehoord. Veel diepvries of levendvoer stellen ze wel op prijs.
 
Ik heb momenteel het cichlide granulaat van de hierboven genoemde website. Geen idee of dat kwaliteit is.

Er is dus verder niet echt een merk die kwalitatief boven de rest staat voor dit soort vissen?
 
Mijn caca's kijken bijna niet op of om naar granulaat. Ik heb grof (eigenlijk te groot), middel en fijn cichlide granulaat geprobeerd maar helaas. Ook vlokvoer wordt niet gegeten maar dat is niet zo vreemd gezien mijn bak best hoog is, namelijk 65cm en de caca's zich nooit zo hoog bevinden.

Artemia is eigenlijk hun hoofdvoer geworden.
 
Vlok eten ze hier ook niet, al komt dat denk ik omdat ik het slechts een aantal keer gegeven heb.

Met granulaat gewoon een beetje doorgezet, desnoods eten ze 1a2 dagen niks. Als ze honger krijgen eten ze het wel en sindsdien ook als ze geen honger hebben.

Bij mij zitten ze eigenlijk gelijk aan het oppervlak te schooien als ik de bak nader :ROFLMAO:
 
Vlokvoer is rommel, zit amper voedingswaarde in.
Als je topkwaliteit voer wil, koop dan dr. bassleer biofishfood granulaat.

Maar ook ander granulaat is zowizo beter dan vlokken.

Kies je korrel naar de kleinste vissen die er van zullen eten, de grotere vissen gaan gerust klein voer eten, omgekeerd is slechter
 
Vlokvoer is rommel, zit amper voedingswaarde in.
Als je topkwaliteit voer wil, koop dan dr. bassleer biofishfood granulaat.

Maar ook ander granulaat is zowizo beter dan vlokken.

Kies je korrel naar de kleinste vissen die er van zullen eten, de grotere vissen gaan gerust klein voer eten, omgekeerd is slechter

Vind het wat voorbarig gezegd, ik ken midden amerikanen van 40cm die hoofdzakelijk op een dieet van vlokvoer zijn opgegroeid.
ene vlokvoer is het andere ook niet.
 
granulaat is beter dan vlokken, vlokken bevatten over het algemeen meer graanproducten en worden bij veel hogere temperatuur geproduceerd dan granulaat. Voor vissen zijn eiwitten en vetten de belangrijkste voedingstoffen, Koolhydraten een stuk minder. Verder is het belangrijk dat voer voldoende balaststoffen bevat en alle vitaminen en mineralen.

Ik ben ook wel fan van Bassleers voer, prima voer en bevat pro en prebiotica wat zeker toegevoegde waarde heeft. ik geef een mensel van verschillende "smaken" bassleer granulaten. Als je verschillende maten vis bij elkaar hebt is het aan te raden om ook verschillende maten voer te geven, tegelijkertijd. de grote vissen zullen zich in eerste instantie vooral storten op de grotere korrels, waardoor de kleintjes niet met hen hoeven concurreren om de kleinere korreltjes.

Hikari fibra bites lijken op rode muggenlarven en schijnen erg graag gegeten te worden door veel maanvissen discus e.d. ik heb er zelf geen ervaring mee
 
Ik voer sinds Frits het op voorraad heeft (een week dus) ook bassleer en het wordt echt heel goed gegeten, veel beter dan de Hikari korrels die ik vroeger had.
Bij moeilijke eters heeft Hikari echter wel altijd voor succes gezorgd. Soorten als chocoladegoeramies, wilde betta's of Parosphromenus hebben bij mij binnen een paar weken droogvoer gepakt wat blijkbaar heel bijzonder is. Of ze ook zo op bassleer zouden reageren weet ik niet, ik heb deze vissen niet meer.

Ik zou in jouw geval zeker Bassleer proberen en als ze nog geen droogvoer eten misschien met Hikari beginnen.
 
Vind het wat voorbarig gezegd, ik ken midden amerikanen van 40cm die hoofdzakelijk op een dieet van vlokvoer zijn opgegroeid.
ene vlokvoer is het andere ook niet.
Ik ken discus van 20+cm die hoofdzakelijk op runderhart zijn grootgebracht en die aan 5jaar oud doodvallen van vetzucht.
 
Om nou gelijk te zeggen rommel....

dit komt van de website voer voor vis;
Premium Vlokvoer
Samenstelling: Vis en afgeleide producten, granen, plantaardige eiwitten extracten, schelp- en schaaldieren, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige bijproducten, algen, gisten, oliën en vetten, mineralen, lecithine, antioxidanten.

Toevoegingsmiddelen: Vitaminen A IU(EI)kg 25.000 - D3 IU(IE)kg 1.500 - E mg/KG 100 - C mg/kg 450

Sporen elementen: E1 mg/kg 27,1 - E2 mg/kg 0,16 - E3 mg/kg 0,037 - E4 mg/kg 1,33 - E5 mg/kg 5,6 - E6 mg/kg 7,4 - E7 mg/kg 0,037 - E8 mg/kg 0,16

Analyse: Ruw eiwit 46,0% - Ruw Vet 4,0% - Voedingsvezel 5,0% - As 10,0% - Vitamine A IU(IE)kg 8.500 - Vitamine D3 IU(IE)kg 1.200 - Vitamine E mg/kg 80 - Vitamine C mg/kg 500
 
Om nou gelijk te zeggen rommel....

dit komt van de website voer voor vis;
Premium Vlokvoer
Samenstelling: Vis en afgeleide producten, granen, plantaardige eiwitten extracten, schelp- en schaaldieren, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige bijproducten, algen, gisten, oliën en vetten, mineralen, lecithine, antioxidanten.

Toevoegingsmiddelen: Vitaminen A IU(EI)kg 25.000 - D3 IU(IE)kg 1.500 - E mg/KG 100 - C mg/kg 450

Sporen elementen: E1 mg/kg 27,1 - E2 mg/kg 0,16 - E3 mg/kg 0,037 - E4 mg/kg 1,33 - E5 mg/kg 5,6 - E6 mg/kg 7,4 - E7 mg/kg 0,037 - E8 mg/kg 0,16

Analyse: Ruw eiwit 46,0% - Ruw Vet 4,0% - Voedingsvezel 5,0% - As 10,0% - Vitamine A IU(IE)kg 8.500 - Vitamine D3 IU(IE)kg 1.200 - Vitamine E mg/kg 80 - Vitamine C mg/kg 500
allemaal hoeveelheden per gewicht.
1liter vlokvoer weegt 160gram
1liter granulaat weegt 560 gram.
 
Ja en? je kunt weg gelijk alles afkraken.... maar dr zitten dus zeker wel eiwitten en vetten in verwerkt.
 
Ja en? je kunt weg gelijk alles afkraken.... maar dr zitten dus zeker wel eiwitten en vetten in verwerkt.
Dat je dus 4x meer vlokvoer in volume zal moeten geven om aan hetzelfde gewicht te geraken of granulaat en dan nog heb je minder voedingswaarde want in vlokken zitten minder eiwitten en vetten. (en dat is wat carnivore en omnivore vissen nodig hebben)
 
En ik kraak niet alles af, enkel vlokvoer 😏
 
Afwisseling houden vissen van...dus ik varieer, en zorg dat ze genoeg krijgen.
4x p dag granulaat, savonds diepvries en of vlokvoer of gedroogde artemiablokjes.

iedereen moet zelf maar doen wat hij/zij goed vindt.
 
En ik kraak niet alles af, enkel vlokvoer 😏
Nou niet om het een of ander he, en ik kan er zelf ook wat van maar.. Ik heb wel eens mensen op een vriendelijkere manier hun punt zien maken dan dat jij dat met veel van je berichten doet. Je komt nogal autoritair over. ;)

Anyway, ik zal dat bassleer voer toch eens een kans geven. Wellicht dat mijn caca's dat dan wel kunnen waarderen.
 
Ik heb wel eens mensen op een vriendelijkere manier hun punt zien maken dan dat jij dat met veel van je berichten doet. Je komt nogal autoritair over.

Dat is een gans andere discussie die hier niets terzake heeft
Iedereen moet zelf maar doen wat hij/zij goed vindt.

Om dit een klein beetje in het absurde te trekken... dan kunnen we net zo goed maar met z'n allen terug goudvissen in kommen gaan houden.

Waarmee ik maar wil bedoelen... veel mensen geven en doen maar zonder er verder bij na te denken. Immers... we geven toch al decennia lang vlokvoer? Ze zouden het toch niet verkopen als het slecht was?...
Ik denk dat die stelling, hier op dit forum, al ontelbare keren ontkracht is maar toch blijven velen van die mening.
 
Ik heb mn jonge maanvissen vorige week bij Jos Hut gehaald, en die voert dus ook met dit vlokvoer. En hij brengt dus honderden jong spul groot. Hij voert ook afwisselend.
maar goed.

het is zoals Daniël Het zei:. Jij Zegt het nogal dwingend. En dat roept weerstand en weerwoord op.
 
Mijn maantjes probeer ik aan de Bassleer te krijgen maar ze zijn alles behalve happig op droogvoer. Ze eten het nauwelijks. Afwisselend diepvries voeren doet wonders😉
 
Vind het wat voorbarig gezegd, ik ken midden amerikanen van 40cm die hoofdzakelijk op een dieet van vlokvoer zijn opgegroeid.
ene vlokvoer is het andere ook niet.
Hij promoot dr bassleer, daar krijgt hij €€€€€ :)
 
Ik ken discus van 20+cm die hoofdzakelijk op runderhart zijn grootgebracht en die aan 5jaar oud doodvallen van vetzucht.

ja, en? wat wil je hiermee zeggen?
appels met peren vergelijken m.i.
 
Laatst bewerkt:
Nou niet om het een of ander he, en ik kan er zelf ook wat van maar.. Ik heb wel eens mensen op een vriendelijkere manier hun punt zien maken dan dat jij dat met veel van je berichten doet. Je komt nogal autoritair over. ;)

Anyway, ik zal dat bassleer voer toch eens een kans geven. Wellicht dat mijn caca's dat dan wel kunnen waarderen.
Haha wacht volgens mij zei ik dit ook al een keer.
 
ja, en? wat wil je hiermee zeggen?
appels met peren vergelijken m.i.
Daarmee wil ik zeggen dat het niet is omdat het gepromoot wordt en dat vissen er groot van worden dat het daarom ook ontegensprekelijk goed is.
 
Heren,

Ik ben wie ik ben en ik typ zoals ik typ, geheel mijn eigen manier en niet hoe iemand anders het wel leuk zou vinden.
Ik geef weer wat ik te zeggen heb en heb noch tijd noch zin om rond de pot te draaien.
Zoals ik al vaker geschreven heb... vind je mijn inbreng geen meerwaarde hebben... voel je vrij me te negeren/muten/blacklisten of hoe je het wil noemen.
Ik ga er niet wakker van liggen, daarvoor ben ik te oud en te lelijk.
 
Daarmee wil ik zeggen dat het niet is omdat het gepromoot wordt en dat vissen er groot van worden dat het daarom ook ontegensprekelijk goed is.

En ik vind het wel goed voer, vandaar ik het ook meldt :))
 
Poe er zijn wel erg veel soorten Bassleer. Ik zou de Acai variant wel eens willen proberen.

Ik heb nu 0.8-1.2mm korrels, al moet ik zeggen dat ik ze vrij klein vind voor de apisto's. Zelfs de neontetra's eten er van en zijn de apisto's vaak te vlug af. Is 1.2-1.6mm aan te raden voor deze vissen of beter bij de kleinere variant blijven?
 
Tja ik wil ook wel graag een paar goeie producten kennen om mijn toekomstige maanvissen te voeden. Naast diepvriesvoer wel te verstaan? Granulaat van welke merken buiten bassleer? En wat is er nu plots mis met vlokken? Hele generaties vissen zijn er mee groot gebracht. Als het slecht was dan was het na zestig jaar wel door de mand gevallen niet? Moet het speciaal granulaat voor maanvissen zijn of is een algemene granulaat voor gezelschap aquarium ook oké?
 
Tja ik wil ook wel graag een paar goeie producten kennen om mijn toekomstige maanvissen te voeden. Naast diepvriesvoer wel te verstaan? Granulaat van welke merken buiten bassleer? En wat is er nu plots mis met vlokken? Hele generaties vissen zijn er mee groot gebracht. Als het slecht was dan was het na zestig jaar wel door de mand gevallen niet? Moet het speciaal granulaat voor maanvissen zijn of is een algemene granulaat voor gezelschap aquarium ook oké?
Kijk anders ook een bij VVV van ons lid Ludger.

 
Ik geef sinds enkele weken naast 3x diepvriesvoer de manen ook vlokken van Bassleer en het is erg snel op en smaakt goed zo te zien.
 
Heeft gevriesdroogde voeding een goeie voedingswaarde?
 

Terug
Bovenaan