Drijvende goudvis


Romi

Well-known member
Lid geworden
10 mei 2020
Berichten
75
Leeftijd
24
Hoi,

Ik heb sinds een klein jaartje een telescoop geadopteerd. Hij heeft als sinds het moment dat ik hem had wat problemen gehad met balans, maar dat leek hem nooit echt dwars te zitten. De laatste maand begint hij echter steeds vaker te drijven (met de buik naar boven, waar hij dan gewoon blijft liggen alsof ie dood is). Ik heb al geprobeerd hem een paar dagen geen eten te geven en dan wat gekookte erwten te voeren. Dat biedt dan een paar dagen verbetering, maar zodra ik hem weer gewoon voer, drijft ie weer naar de oppervlakte. Op dit moment is ie vaker aan het drijven dan gewoon mooi rond aan het zwemmen (behalve als ik dus stop met voeren, maar hem continu uithongeren lijkt me ook geen goed plan).
Ik merk wel dat het een vis is die naar lucht hapt als ik voer, maar ik weet niet wat ik eraan kan doen want ik heb al zinkend voer. (Ik geef nu trouwens Saki-Hikari voor fancy goldfish, soms geef ik ook wat gekookte groentjes ter variatie)
Ik vroeg me dus af of er nog iets was wat ik kan doen voor deze vis, want ik vind het echt heel zielig hoe hij daar maar de hele tijd zit te drijven ipv te zwemmen.

Algemene info: Ik heb een beplant aquarium van 260L met 3 fancy goldfish. Er zitten twee buitenfilters op (eentje van 800L/u en de andere van 900L/u) en een sponsfilter. Ik doe 1x per week een waterwissel van 50-60%.
 
Het is met die kweekvormen niet altijd goed mogelijk om dat drijven te voorkomen. Kwekers zijn bij sommige varianten gewoon net te ver gegaan --vind ik-- om een bepaald uiterlijk te bereiken.
 
Of een genetisch zwemblaasprobleem. ^^ Zijn we het allemaal met elkaar eens en we leefden nog lang en gelukkig!
 
Als hij niet eet dan zwemt hij gewoon en als je hem Hikari geef gaat hij drijven. Zou het niet logisch zijn om te kijken naar ander voer?

Paar dagen geen voer tot dat hij weer stabiel is en een ander merk uitzoeken. Wat minder eiwit rijk proberen en kleine porties geven. Beter 3x per dag 3 korreltjes dan in 1 keer. Temperatuur verhogen wil ook wel eens werken zodat spijsvertering harder werkt.

Lage waterstand kan helpen maar dan moet je wel veel het watertje monitoren op NO2 en NH3 en geen bamibakje met 1 liter hebben.
 
Als hij niet eet dan zwemt hij gewoon en als je hem Hikari geef gaat hij drijven. Zou het niet logisch zijn om te kijken naar ander voer?

Paar dagen geen voer tot dat hij weer stabiel is en een ander merk uitzoeken. Wat minder eiwit rijk proberen en kleine porties geven. Beter 3x per dag 3 korreltjes dan in 1 keer. Temperatuur verhogen wil ook wel eens werken zodat spijsvertering harder werkt.

Lage waterstand kan helpen maar dan moet je wel veel het watertje monitoren op NO2 en NH3 en geen bamibakje met 1 liter hebben.
Welk ander kwalitatief voer is er dan nog? (Ik ben niet zo erg thuis in welk voer goed is en welk niet, heb Hikari ook maar genomen omdat dat vaak aangeraden werd haha)
 
Hoezo ik gaf toch een link met alle info?
Kan ik het helpen dat dit een kansloos wezen is.
 
Hoezo ik gaf toch een link met alle info?
Kan ik het helpen dat dit een kansloos wezen is.
Het is misschien inderdaad een kansloos geval dat ik straks alsnog moet euthanaseren, maar ik mag hopen dat je niet zo reageert als iemand zegt dat zijn/haar hond een medisch probleem heeft en waarschijnlijk gaat sterven. Op het internet is het natuurlijk niet even makkelijk om nuance over te brengen, maar het zijn best wel botte opmerkingen gezien we spreken over de mogelijke dood van een dier waar ik eigenlijk toch wel heel wat om geef.
 
Is toch niet mijn schuld dat die beesten zo doorgefokt worden dat ze gewoon niet eens normaal kunnen zwemmen. Kansloos dus.
Sorry hoor maar dit is pure dierenmishandeling in mijn ogen.
Vind mij maar bot. Ik zeg gewoon wat ik er van vind.

Ga mij even komen corrigeren hierzo.
 
Is toch niet mijn schuld dat die beesten zo doorgefokt worden dat ze gewoon niet eens normaal kunnen zwemmen. Kansloos dus.
Sorry hoor maar dit is pure dierenmishandeling in mijn ogen.
Vind mij maar bot. Ik zeg gewoon wat ik er van vind.

Ga mij even komen corrigeren hierzo.
Je mag vinden wat je wilt ofc. Dat de vissen kansloos zijn dat zal. Maar denk dat de TS als een opmerking richting haar verdenkt.

Vandaar mijn opmerking.

En we blijven je corrigeren. Dat staat in het geheime regelement die niet zichtbaar is
 
Maak er maar geen verhitte discussie van dat is ook niet erg zinvol.

De een is wat genuanceerder dan de ander of wat meer/minder bot. Gelukkig zijn we allemaal anders.

Ik begrijp de opmerkingen ook wel want het is nu eenmaal zo dat er veel sluiers helaas het een en ander mankeert. Dus ik kan ook niet garanderen dat het goed gaat komen met de telescoop maar ik geef het graag een Kans. Als alle middelen zijn uitgeput kun je hem altijd nog euthaniseren. Dit is een verdomd lastig klusje voor sommige. Je heb hem nu eenmaal en dan wil je er zo goed mogelijk voor zorgen. Je maak zelf uit wat wat voor jouw de grens is. Bij de een is dit eerder dan bij de ander.

Kwaliteitsvoer. Tja daar zijn meningen over verdeeld. Het is een kwestie van uit proberen. Sommige doen het beter op goedkoop voer dan duur voer dus ik kan je niet zeggen wat te kopen.

Gewoon een ander merk pakken met wat minder protientjes/eiwit dit staat er wel bij vermeld. Eerst weer zorgen dat darmen leeg zijn dus niet voeren. Als alles weer fris en fruitig en horizontaal met vinnen naar beneden zwemt dan ga je beginnen met dop erwtjes voeren. 2 of 3 x per dag. Gaat dit goed ga je een voerbeurt andere pellets geven. Gaat dit goed ga je opbouwen. Alle vissen kunnen gewoon op dit dieet mee doen. Misschien moet je telescoop wel elke dag 1 portie erwten en 1 x voer. Dat ga je vanzelf wel ervaren. De ene is gewoon gevoeliger voor bepaald voer dan de ander. Sommige krijgen problemen met gedroogde insecten andere weer niet. De een vreet ook meer dan de ander. Je heb er bij die zich helemaal vol proppen in 1 keer dan is kwestie beetje verspreid en gericht voeren.

Hikari heb ik meer gelezen dat sommige hier van gaan drijven. Volgens mij 1 van @Barwaz of @Giebeltje had meen ik ook een euvel met Hikari balans (onbalans :DD)

In mijn foto album staat ergens een hele lijst fancy voer.

Je heb zoveel merken. en soorten Vivani, voer voor vis, vitalis, JBL, Kingyo wat ik zo even snel weet.

Ik ga in ieder geval duimen dat je hem weer stabiel ga krijgen.
 
Is toch niet mijn schuld dat die beesten zo doorgefokt worden dat ze gewoon niet eens normaal kunnen zwemmen. Kansloos dus.
Sorry hoor maar dit is pure dierenmishandeling in mijn ogen.
Vind mij maar bot. Ik zeg gewoon wat ik er van vind.

Ga mij even komen corrigeren hierzo.
Je mag die mening best hebben, maar hoe helpt die mij precies vooruit in dit geval? Ik heb de vis al, het enige wat ik ervoor kan doen is hem goed verzorgen nu.
 
Tja, drijvende Sluierstaarten, dat ken ik helaas ook. Mijn eerste Oranda had een enorme wen en een klein eirond lijfje, was eigenlijk misvormd en die heb ik helaas moeten euthanaseren. Mijn huidige Oranda Roodkapje heeft een wat langer lijf. Deze krijgt om de dag Kingyo High Growth drijvende pellets omdat mijn Fantail en mijn Ryukin die ook krijgen. Maar ik voer dit steeds in combinatie met gekookte gepelde diepvries doperwten. De andere dagen krijgen ze Kingyo Royal Mix zinkende pellets in combinatie met gesneden Romaanse sla of Little Gem. Op zondag diepvries artemia/rode muggenlarven/mosselvlees, en in de zomermaanden goed gewassen Eendenkroos. Iedere maand vijf dagen achtereen tweemaal daags met Kingyo Vitaminedruppels besprenkelde zinkende pellets bestoven met pure cacao. Het geven van cacao is een Japans huismiddeltje, onder meer tegen zwemblaasproblemen. Bij mij zijn de dames er gek op, en Roodkapje heeft zo geen drijfprobleem meer heb ik gemerkt😀
 
Bij mij zitten twee ex-drijvers. Een 'gewone' sluier die steeds op zijn rug lag, en sinds ie bij mij op warmer water zit, dat niet meer doet. En een ryukin die van bepaald voer (hikari goldfish excel met name) wat drijfneigingen krijgt. Die deed wel wat anders dan ondersteboven aan het wateroppervlak blijven hangen, dat was echt meer een boei die steeds op steeg, dan weer hard omlaag zwom, en dan weer opsteeg, etc. En dat was heel snel over toen ik gestopt ben met dat voer te geven.

@roberto1983 had een poosje terug ook een soortgelijk probleem met zijn vis als ik het me goed herinner.

De vraag is waarom je telescoop op de rug ligt. De erwten doen iets goeds voor hem vertel je, dat is al echt heel fijn. Die hebben de eigenschap om de spijsvertering te bevorderen, en daar kan misschien een aanwijzing zitten.
Zie je iets opmerkelijks aan z'n stoelgangsritueel? Heeft ie bijvoorbeeld moeite om er iets uit te persen?

Wat is de watertemperatuur van het aquarium?
 
Bij mij zitten twee ex-drijvers. Een 'gewone' sluier die steeds op zijn rug lag, en sinds ie bij mij op warmer water zit, dat niet meer doet. En een ryukin die van bepaald voer (hikari goldfish excel met name) wat drijfneigingen krijgt. Die deed wel wat anders dan ondersteboven aan het wateroppervlak blijven hangen, dat was echt meer een boei die steeds op steeg, dan weer hard omlaag zwom, en dan weer opsteeg, etc. En dat was heel snel over toen ik gestopt ben met dat voer te geven.

@roberto1983 had een poosje terug ook een soortgelijk probleem met zijn vis als ik het me goed herinner.

De vraag is waarom je telescoop op de rug ligt. De erwten doen iets goeds voor hem vertel je, dat is al echt heel fijn. Die hebben de eigenschap om de spijsvertering te bevorderen, en daar kan misschien een aanwijzing zitten.
Zie je iets opmerkelijks aan z'n stoelgangsritueel? Heeft ie bijvoorbeeld moeite om er iets uit te persen?

Wat is de watertemperatuur van het aquarium?
Het water is nu op kamertemperatuur, maar tis redelijk koud op mijn kamer, het zal waarschijnlijk schommelen tussen 16-20 graden. Ik denk dat ik eerst ander voer ga proberen voor ik probeer de temperatuur op te drijven want mijn ouders zitten nu in de financiële moeilijkheden door de energiefactuur en zo'n verwarmingselement verbruikt nog vrij veel
 
Wat een hele nare situatie wat betreft de energie, daar wil ik jullie alle goeds in wensen.

Ik ben zelf niet heel erg technisch onderlegd in de dieetbehoeften van (goud)vissen en wat ze precies nodig hebben. Misschien is er iemand die dit wel weet en kan aangeven wat voor voedingsstoffen er ongeveer in moet zitten, zodat je kunt kijken naar wat er op de etiketten staat en daar misschien je keus op kunt baseren.

Je kunt ook kijken wat er gebeurt als je een poosje wat vaker kleinere beetjes voert, zodat de vis niet in een korte tijd meer hoeft te verteren. Misschien dat dat iets oplevert (voor zover je dat al niet deed). Dan zou ik dat proberen met een ander type pelletvoer.
 
BTW. Met bassleer heb ik problemen gehad en meerdere meldingen van.
 
Ik zou deze sluier zeker niet opgeven, die van mij heeft ongeveer hetzelfde probleem. Sinds een paar weken telkens weer naar het oppervlak, of ondersteboven in de bak. Tot ik weer een paar dagen doperwten voer, dan is alles weer in orde. Ik ben een paar weken geleden overgestapt op Bassleer voer, ik dacht, ik doe eens wat beter kwaliteitsvoer i.p.v. de standaard JBL korrels. Maar mogelijk dat dit voer toch niet goed valt bij de sluier.
Vanaf vandaag weer terug naar JBL, kijken of dat wel weer goed gaat.
Maar zo'n 5 dagen doperwten kuur helpt bij mijn sluier altijd om alles weer even te resetten (y).

Overigens, die van mij was ook een adoptie, het is een klein exemplaar (ongeveer 7 cm) van paar jaar oud. Moet zeggen dat ik het wel mooi vind, sluiers 'redden' uit veel te kleine/smerige aquaria, die je regelmatig op Marktplaats voorbij ziet komen.
 
Ik zou deze sluier zeker niet opgeven, die van mij heeft ongeveer hetzelfde probleem. Sinds een paar weken telkens weer naar het oppervlak, of ondersteboven in de bak. Tot ik weer een paar dagen doperwten voer, dan is alles weer in orde. Ik ben een paar weken geleden overgestapt op Bassleer voer, ik dacht, ik doe eens wat beter kwaliteitsvoer i.p.v. de standaard JBL korrels. Maar mogelijk dat dit voer toch niet goed valt bij de sluier.
Vanaf vandaag weer terug naar JBL, kijken of dat wel weer goed gaat.
Maar zo'n 5 dagen doperwten kuur helpt bij mijn sluier altijd om alles weer even te resetten (y).

Overigens, die van mij was ook een adoptie, het is een klein exemplaar (ongeveer 7 cm) van paar jaar oud. Moet zeggen dat ik het wel mooi vind, sluiers 'redden' uit veel te kleine/smerige aquaria, die je regelmatig op Marktplaats voorbij ziet komen.
Ik heb nu ook eens JBL aangeschaft (die waren het goedkoopst en het enige waar de verzending niet torenhoog was, dus eens kijken of dat effect heeft).

Mijn voorkeur gaat ook wel naar het adopteren van een goudvisje. Die van mij kwam gelukkig niet uit de ergste omstandigheden, maar ook niet de beste. Maar er zijn zoveel goudvissen in slechte omstandigheden die ook een goed huisje verdienen... Voelt soms wel een beetje als een bodemloze put als je op tweedehandssites kijkt en al die arme visjes ziet in de slechtste omstandigheden die je je in kunt beelden.
 
Mijn voorkeur gaat ook wel naar het adopteren van een goudvisje. Die van mij kwam gelukkig niet uit de ergste omstandigheden, maar ook niet de beste. Maar er zijn zoveel goudvissen in slechte omstandigheden die ook een goed huisje verdienen... Voelt soms wel een beetje als een bodemloze put als je op tweedehandssites kijkt en al die arme visjes ziet in de slechtste omstandigheden die je je in kunt beelden.

Ik ga er niet actief achteraan, maar heb al wel eens eerder op het forum gezet:

Alle geredde goudvissen zijn welkom in mijn vijver! (Zolang de watervoorraad strekt.....)
 

Terug
Bovenaan