Drijfplantjes


Lex

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2006
Berichten
647
Leeftijd
51
Locatie
Nieuw-Vennep
Is het nu alleen bij mij of is dit herken baar bij drijfplantjes dat ze af en toe helemaal wegkwijnen en een paar maanden later je het niet bij kan scheppen zo goed groeit het......
Hier in 3 bakken bijna geen drijfplantje meer te bekennen nu, terwijl 2 maanden geleden ze de bak uitgroeiden...er is ook niks aan de bakken veranderd kwa water/verlichting ed.
Vreemd....:S
 
Ja, dit herken ik. Geen idee waar het aan ligt 🤷🏼‍♀️ in principe is de verlichting, temperatuur en de voeding constant.
 
Miss te weinig nitraat? Zijn vaak nitraat vreters, met een tekort doen ze het slecht of niet.
 
Ja dit hoor je vaker hoor en aan het nitraat ligt het niet volgens mij want in m nano s met amper nitraat doen ze het juist super. Misschien dat ze het met meer nitraat wat beter doen maar volgens mij zijn ze ook tevreden met minder nitraat.
 
Ja dit hoor je vaker hoor en aan het nitraat ligt het niet volgens mij want in m nano s met amper nitraat doen ze het juist super. Misschien dat ze het met meer nitraat wat beter doen maar volgens mij zijn ze ook tevreden met minder nitraat.
Ja, ik heb ook niet het idee dat ze weg kwijnen bij weinig nitraat. Want in de 80cm voeg ik nauwelijks voeding toe en ook geen zwaar visbestand (en bijna niets in het kraanwater). En toch groeien ze daar ook wel goed.
 
Ben dus niet de enigste ;) vindt het raar ondanks dezelfde water waardes en omstandigheden ze bijna helemaal weg zijn...ik gebruik ook geen planten voeding.

In de nano bakjes waar 2 maanden geleden het heel goed deden zit ook bijna niks meer.
Heb de laatste plantjes over de bakken verdeeld kijken of het nog terug komt dan.
 
Ik heb hier hetzelfde gehad. Drie bakken, zelfde plantjes.
Bak 1: Binnen 2 maanden alles verslijmd.
Bak 2: Ging niet dood, maar om te zeggen dat het goed groeide? Nee.
Bak 3: Elke 2 weken een emmer vol eruit.
Een half jaar verder: Bak 1, groeit als kool. Bak 2. groeit als kool. Bak 3, alles dood.
Ik weet t ook niet...
 
Ik heb hier hetzelfde gehad. Drie bakken, zelfde plantjes.
Bak 1: Binnen 2 maanden alles verslijmd.
Bak 2: Ging niet dood, maar om te zeggen dat het goed groeide? Nee.
Bak 3: Elke 2 weken een emmer vol eruit.
Een half jaar verder: Bak 1, groeit als kool. Bak 2. groeit als kool. Bak 3, alles dood.
Ik weet t ook niet...
Gek he....:rolleyes:
 
stroming is ook een ding als je veel drijf planten en daar door minder stroming doen ze het over het algemeen beter
 
Hygroyza aristata ofwel waterbamboe doet het hier altijd goed. Maakt ook in principe mooie wortels aan als je ervan houdt. Kun je ook weer eenvoudig weghalen. Gaat in de nieuwe bak mijn enige drijver worden.

Salvinia natans moet ik ook tweewekelijks wegscheppen.
 
De meeste drijfplantjes kunnen we hier op orde krijgen door de voeding te verbeteren (vooral nitraat/fosfaat, 1 van de 2 of beide?), de stroming te verminderen, het licht (recht onder de lamp vinden ze niet allemaal een goed idee) en in sommige gevallen condens te verminderen.
 
Ik heb een bak die door mijn moeder wordt verzorgd waar iedere dag kilo's visvoer wordt ingegooid...

Daar moet er iedere 2weken een kilo eendekroos worden afgeschept...

Ik denk dus nitraattekort, want drijvers zijn idd nitraatvreters
 
Inderdaad een vrij makkelijke drijver maar die moet wel redelijk wat licht hebben want met minder licht doen ze het hier slecht.
Kan deze niet echt, bijzonder plantje.

Nu alleen nog heel klein beetje Salvinia natans in de bakjes
Ik had deze erin maar
drijf1.jpg
nu helemaal weg , ff geen naam :
 
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Ik heb het allang opgegeven. Heb geen alg meer dus heb ze ook niet meer nodig. 🤷🏻‍♂️
Drijvers zijn natuurlijk niet alleen tegen alg, ze vervullen ook een belangrijke rol als schuilplaats voor vissen. Heel veel soorten vinden het fijn om onder een dek van drijfplanten te zitten, of rusten zelfs in de wortels. Het geeft een extra stukje veiligheidsgevoel wanneer die enge mensen weer eens met hun hoofd boven de bak moeten hangen.
 
Drijvers zijn natuurlijk niet alleen tegen alg, ze vervullen ook een belangrijke rol als schuilplaats voor vissen. Heel veel soorten vinden het fijn om onder een dek van drijfplanten te zitten, of rusten zelfs in de wortels. Het geeft een extra stukje veiligheidsgevoel wanneer die enge mensen weer eens met hun hoofd boven de bak moeten hangen.
tja, als ze niet willen groeien. Mijn mannen vonden het geweldig maar als het niet wilt kan je ze ook niet hebben. Andere planten doen wel goed. Ik heb ze tegen algen groei gebruikt maar vissen vonden het leuk inderdaad.
 

Terug
Bovenaan