Drijfplantjes


Top! ik vind lange wortels ook wel mooi maar moet niet te lang worden, goed in de hand te houden dus door de oudere stukken weg te snoeien.
Bij de Limnobium moest ik iedere week alle plantjes even uit de bak tillen (+ 50 stuks) om de wortels in te korten, kwamen tot de bodem soms.

Het mosselplantje (Pistia) heeft ook wel mooie en niet te langen wortels, maar ook dat zijn allemaal losse plantjes.....DRAMA
 
In de nano bakjes waar ik geen voeding bij gebruik, groeien de wortels soms zelf de bodemin als ik niet optijd snoei, dus een 35 cm lang.

Gaat over de Limnobium toch? Hier in de Fusion met EI, wortels die royaal de bodem haalden.
Het mosselplantje (Pistia) heeft ook wel mooie en niet te langen wortels, maar ook dat zijn allemaal losse plantjes.....DRAMA
Salvinia natans is de enige drijver tot nu toe die mijn Home kan waarderen. Ook allemaal losse plantjes, drama met onderhoud :D
 
Top! ik vind lange wortels ook wel mooi maar moet niet te lang worden, goed in de hand te houden dus door de oudere stukken weg te snoeien.
Bij de Limnobium moest ik iedere week alle plantjes even uit de bak tillen (+ 50 stuks) om de wortels in te korten, kwamen tot de bodem soms.

Het mosselplantje (Pistia) heeft ook wel mooie en niet te langen wortels, maar ook dat zijn allemaal losse plantjes.....DRAMA

En het leuke is dus dat je hier niets met de wortels hoeft te doen. Als de plant groeit gaat hij zich vertakken, prachtig gezicht. Achteraan knip je weg, mooie nieuwe plantjes over, wortels net zo lang als je wil.
Ik voeg een foto bij van hetzelfde stuk maar dan van boven. Dan zie je dat het echt tijd wordt die oude stukken weg te knippen. We hebben een paar keer links stukken weggeknipt, het nieuwe ipv het oude.

Het leukste vind ik ten opzichte van andere drijfplantjes, dat het licht in je bak gedempt wordt, maar niet weggenomen. Het wordt bijna licht gefilterd. Geeft mooi beeld in de bak. Bij andere drijfplantjes is het vaak alles of niets qua licht.

Je kan kiezen waar je een streng plaatst, en vervolgens, wanneer het teveel licht wegneemt, of waar je niet wil, knip je gewoon een stuk weg.

Wij hangen het achterste stukje achter de spraybar waar we hem willen hebben, en drukken daar een klein stukje spons, filtermat achter. Blijft prima op de plek. Als we hem buiten de spraybar willen gebruiken we een zuignapje waar we de streng doorhalen of aanmaken.

Trouwens, de stukken die je hier ziet zijn nog van toen we de bak nieuw hebben ingericht, dus al wel een paar maanden oud. Helemaal links zie je een heel klein stukje van hoe mooi ze normaal qua blad zijn. De mooie vertakkingen zie je hier helaas niet.

En wat betreft veel kleine drijfplantjes, hier een ellende met de garnalen. Bijna niet weg te halen zonder garnalen mee te nemen. De stukken bamboe dippen we een paar keer goed in het water, als wasgoed :) en dan zijn de meesten er wel vanaf. Zulke schuwe beestjes, garnalen.
 

Bijlagen

  • IMG_20190622_090053__01.jpg
    IMG_20190622_090053__01.jpg
    248.8 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is idd fijn dat het één streng is, met zuignapje mooi op zijn plek te houden ja, zuignapje kan dan mooi OP de stabilisatie strip en zie je hem dus ook niet.

Ik zal eens even kijken of ze hem voor mij kunnen bestellen hier bij de LFS, online bestellen kan ook maar dan betaal ik meer aan verzendkosten dan dat het plantje kost.
 
Het is idd fijn dat het één streng is, met zuignapje mooi op zijn plek te houden ja, zuignapje kan dan mooi OP de stabilisatie strip en zie je hem dus ook niet.

Ik zal eens even kijken of ze hem voor mij kunnen bestellen hier bij de LFS, online bestellen kan ook maar dan betaal ik meer aan verzendkosten dan dat het plantje kost.
In mijn ogen is de drijfbamboe eigenlijk de mooiste drijver, maar ook inderdaad blijven snoeien op lengte, als je deze laat gaan kan je strengen van over de meter krijgen.
 
Het is idd fijn dat het één streng is, met zuignapje mooi op zijn plek te houden ja, zuignapje kan dan mooi OP de stabilisatie strip en zie je hem dus ook niet.

Ik zal eens even kijken of ze hem voor mij kunnen bestellen hier bij de LFS, online bestellen kan ook maar dan betaal ik meer aan verzendkosten dan dat het plantje kost.

Als je het wil, kan ik je een stukje toesturen. Je kan het even apart houden om te checken op slakken. Niets hoeft :)
 
Als je het wil, kan ik je een stukje toesturen.
Dat is tof! ik kom daar straks wel even op terug via een PB, ik moet nu eerst even weg.
 
In mijn ogen is de drijfbamboe eigenlijk de mooiste drijver, maar ook inderdaad blijven snoeien op lengte, als je deze laat gaan kan je strengen van over de meter krijgen.

Daarbij maakt deze ook vrij snel zijtakken aan en die kun je weer eraf halen als zijnde een nieuwe plant.
 

Terug
Bovenaan