Drijfplantjes


Jasper04

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2019
Berichten
172
Leeftijd
19
Beste allemaal,

Graag wil ik nog een paar drijfplantjes in mijn aquarium.

K had zelf deze plantjes al gezien, nu staat er op de site van Intratuin dat het vijverplantjes zijn, Mijn vraag is of deze (het gaat mij om de kleinste, die k ook heb ingezoomd) in mij aquarium kunnen, de rest kan eventueel de vijver in.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190621-200157_Chrome.jpg
    Screenshot_20190621-200157_Chrome.jpg
    180.4 KB · Weergaven: 121
  • Screenshot_20190621-200212_Chrome.jpg
    Screenshot_20190621-200212_Chrome.jpg
    228.1 KB · Weergaven: 123
  • Screenshot_20190621-200208_Chrome.jpg
    Screenshot_20190621-200208_Chrome.jpg
    250.8 KB · Weergaven: 140
Beste allemaal,

Graag wil ik nog een paar drijfplantjes in mijn aquarium.

K had zelf deze plantjes al gezien, nu staat er op de site van Intratuin dat het vijverplantjes zijn, Mijn vraag is of deze (het gaat mij om de kleinste, die k ook heb ingezoomd) in mij aquarium kunnen, de rest kan eventueel de vijver in.

Alvast bedankt!

Heb je toevallig de naam van de plantjes?
 
Geen idee, stond dr niet bij.
 
Dan kan ik je helaas niet verder helpen sorry. Dan zal je moeten wachten tot iemand anders je meer kan vertellen.

In elk geval hebben wij die grotere op het aquarium, en dat wordt doorgaans ook gezien als vijverplant.
 
Bedankt voor je tijd! Welke planten bedoel je dan, de middelste?
 
1e foto de middeltste is een pistia zo te zien, de rest zou je betere foto's voor moeten hebben.
De Pistia kan in een aquarium.
 
Kleinste is salvinia natans, kan ik je aqiarium. Anderen zijn mosselplant en waterhyacint. Latijnse naam mag je zelf eventueel even opzoeken:)
 
Bedankt voor je tijd! Welke planten bedoel je dan, de middelste?
Op de eerste foto de middelste.

Wij hebben zelf die (mosselplant), drijvende bamboe, grof hoornblad en phylantus fluitans (bij voldoende licht rooiig blad en rode wortels.
 
Dus ze kunnen alle 3 in een aquarium, fijn. Mijn aquarium is niet zo heel groot: oppervlakte is 60 cm x 30 cm. Bij de waterhyacint en de mosselplant, krijgen die ook lange wortels, dat vindt ik namelijk niet zo mooi:). Bij die salvina denk ik dat het niet zo is, klopt dit?

Heel erg bedankt voor de reacties, we gaan een keer kijken!
 
De Salvina niet nee, de anderen worden denk ik te hoog veer een 60 cm bak, zelf zou ik voor drijfbamboe gaan mits je een redelijke verlichting hebt.
 
De mosselplant heeft hier leuke wortels, niet te lang. Een bosje waar de visjes en garnaaltjes graag in zitten. Niet een enkele heel lange sliert zoals kikkerbeet bijvoorbeeld. De wortels zijn hier maximaal rond de 15 cm denk ik.
 
Dus ze kunnen alle 3 in een aquarium, fijn. Mijn aquarium is niet zo heel groot: oppervlakte is 60 cm x 30 cm. Bij de waterhyacint en de mosselplant, krijgen die ook lange wortels, dat vindt ik namelijk niet zo mooi:). Bij die salvina denk ik dat het niet zo is, klopt dit?

Heel erg bedankt voor de reacties, we gaan een keer kijken!
Kans dat ze verteren. Hier heb je meer aan . Limbobium Laevegatum.
 

Bijlagen

  • Amazonekikkerbeet.png
    Amazonekikkerbeet.png
    68.3 KB · Weergaven: 123
Waar kan ik dat kopen?
 
Bij die salvina denk ik dat het niet zo is, klopt dit?
Ja dat klopt die wortels blijven kort, en het is ook een makkelijk plantje.
De Limnobium die Bertus aangeeft is ook een mooi plantje, maar krijgt wel hele lange wortels (met gemak 25 cm) en in sommige aquariums kan ie het door onverklaarbare wijze ineens heel slecht doen.
 
Drijvende bamboe kan een mooie tussenoplossing zijn denk ik. Ik vind het zelf erg mooi, het houdt licht tegen maar niet teveel, mooie wortels, en erg makkelijk.
De foto is van internet, dus niet van mezelf.
 

Bijlagen

  • hygroryza-aristata-563797a275143.jpg
    hygroryza-aristata-563797a275143.jpg
    202.8 KB · Weergaven: 122
Bedankt voor alles, k denk dat ik voor die salvina ga.
 
Drijvende bamboe kan een mooie tussenoplossing zijn denk ik
Dat overweeg ik ook, ik werd gek van al die losse plantjes op den duur (tijdens onderhoud)
 
Dat overweeg ik ook, ik werd gek van al die losse plantjes op den duur (tijdens onderhoud)

Ik vind ze ideaal. En erg makkelijk te snoeien. Maar als je ze in de winkel koopt duurt het een goede tijd voor ze de drijfvorm hebben. Althans, hier heeft dat iets van tussen de 4 en 8 weken geduurd.
 
Maar als je ze in de winkel koopt duurt het een goede tijd voor ze de drijfvorm hebben.
Het is van origine toch een drijver?
 
Het is van origine toch een drijver?
Ja, dat dacht ik ook, maar het plantje dat wij kregen leek in niets op de foto's. Maakte ook geen wortels de eerste weken.
 
Als er veel nitraat voeding is, anders niet.

Wel geen voeding /nitraat in de bak heeft hier wel invloed op de snelheid waarmee de planten vermeerderen. Eigenlijk bij al onze drijfplantjes. Maar een effect daarvan op de wortels heb ik nooit gezien.

Wel leuk om in de gaten te houden als we ze weer eens krijgen. Los van de wortels vind ik het mooie planten. Alleen onder een gesloten kap zagen we vooral de wortels natuurlijk en daarom zijn we er mee gestopt.

Ik bedenk me nu dat we inmiddels een paar bakken hebben met een afdekplaat en dat het daar mooi kan staan. Leuke tip :)

Het voordeel van de lange wortels vind ik dat je ze makkelijk op 1 plaats kan houden, omdat de wortels tussen andere planten hangen.
 
Als er veel nitraat voeding is, anders niet.
In de nano bakjes waar ik geen voeding bij gebruik, groeien de wortels soms zelf de bodemin als ik niet optijd snoei, dus een 35 cm lang.
 
Heb er gisteren een 10 uitgehaald zo groot als je hand, pak er 1 op ,hele sliert erachteraan.
WEl gelijk weer hoop licht.
 
In de nano bakjes waar ik geen voeding bij gebruik, groeien de wortels soms zelf de bodemin als ik niet optijd snoei, dus een 35 cm lang.

Hier hetzelfde, qua lengte. Dat was ook de reden dat we ze weggedaan hebben.
 
Hier hetzelfde, qua lengte. Dat was ook de reden dat we ze weggedaan hebben.
Dat is een persoonlijke smaak, in mijn 2 meter bak snoei ik ze vaak 2x per week, wel mooi juist al die worteltjes en gelijk een mooie demping van het licht.
 
maar het plantje dat wij kregen leek in niets op de foto's
Ben benieuuwd, ik vind het het wel leuk als een plantje pas gaat veranderen in de bak.

Maar even voor de duidelijkheid want volgens mij lopen er hierboven wat berichten door elkaar, de drijfbamboe krijgt geen lange wortels toch?
 
Ben benieuuwd, ik vind het het wel leuk als een plantje pas gaat veranderen in de bak.

Maar even voor de duidelijkheid want volgens mij lopen er hierboven wat berichten door elkaar, de drijfbamboe krijgt geen lange wortels toch?

Bamboe kan lange wortels hebben, maar op de oude stukken. En die zullen tegen de zijkant zitten meestal? Hier varieert de wortellengte van zo'n 25cm tot niets, aflopend van oud naar nieuw. 25cm is 1 wortel tegen het glas. Wanneer je normaal je bamboe verjongt, oude stukken wegknippen, dan zal de wortellengte ergens tussen de 10cm en niets zijn, beslist niet storend en ik vind het zelfs heel mooi.

Op de foto die ik hierbij zet, zie je dus oude stukken, de nieuwe stukken zitten meer naar links, kortere en geen wortels.
 

Bijlagen

  • IMG_20190622_083737__01.jpg
    IMG_20190622_083737__01.jpg
    452.4 KB · Weergaven: 102

Terug
Bovenaan