drijfplanten bij harde stroming ?


Yaantje_13

Well-known member
Lid geworden
27 december 2022
Berichten
253
Leeftijd
23
hoi allemaal,
ik was dus vanplan vandaag uitschool drijfplanten te halen maar ik heb dus een best harde stroming en ik had al bij een vis 1 klijne drijfplant maar die zonk door de harde stroming maar kan ik nogsteeds drijfplanten nemen want die wil ik hebben voor mijn betta want dat heeft hij niet, en ik heb ook gelezen dat je 1 plant per 10 liter water moet doen maar daar zit ik nu maar ik heb dus nu 1 kale kant in mijn bak en dan wou ik meschien een valliseneria of een grote anubis kopen want ik zie veel mensen met superveel planten in aquarium en killivissen wou ik ook tegelijk kopen want dan breng ik de sewelia lineoneta weg maar kunnnen killivissen bij 10 neon tetras en 1 betta man n 1 ancitrus groot en met killivissen hoeveel moet ik er dan hallen ?
 
ja maar die is nog aan het indraaien dat aquarium hij is 1 februarie pas volledig ingedraait 3 en een halfe week
 
en ik vond garnalen ook leuk maar mijn betta zou die kunnen operten die klijnen maar dat kan toch ook goedzijn want de betta krijgt alleen maar pellets en een beetje afwisseling is toch ook goed
 
Nou drijvers is niet gebonden aan het aantal liters hoor. Je kan zoveel als je wil en mooi vindt toevoegen. Drijfbamboe is wel een mooie "grote" drijver.
 
 
Weet je al voor welke killivis je gaat? De ene is de andere niet, ze hebben verschillende wensen en eisen. En vertrouw niet op de kennis van de verkopers van de LFS, die weten er lang niet altijd veel van af....(En dan druk ik me voorzichtig uit..)
Die norm van planten is denk ik bedoeld voor vijvers als je ze gebruikt als waterzuiveraars. In een aquarium kun je er net zo veel of weinig instoppen als je wilt, maar je vissen vinden het wel fijn om wat boven hun hoofd te hebben.

En waarom heb je zulke harde stroming dat je drijfplantjes onderduiken? Kun je de uitstroom niet wat regelen of er een spraybar aan vast maken?
 
Wat is een spraybar, en ik heb drijfplanten gekocht maar die worden de hoek ingeduwd
 
Een spraybar is een buis waar het water dat uit je filter komt, via gaatjes verdeeld wordt over een langer stuk en dan is de stroomsterkte verdeeld. En dus minder hard.
Hij zorgt ook voor betere beweging van je wateroppervlak en dus een betere zuurstof/ CO2 uitwisseling.
Je kunt ze kant en klaar kopen in LFS, maar zijn ook niet erg lastig om zelf te maken als je een stuk buis hebt en een boormachine.
Er wordt vaak geadviseerd om ze over de breedte te zetten, maar ik heb 'm op de korte kant van mijn aquarium. Dan blijven de vissen van de zijkant zichtbaar, in plaats van dat ze je aankijken, of met hun staart naar je staan.
 

Bijlagen

  • spraybar.jpg
    spraybar.jpg
    20.1 KB · Weergaven: 41
Kan ook prima al zal dat door de stroming dan ook wel eer een hoek ingeblazen worden. Visdraad kun je met zuignappen vastzetten en blijft dan op de plaats.
 

Terug
Bovenaan