Drijfplant vol gaten


R

Rosaceus

Guest
Hey allemaal,

Ik heb al een weekje of vier Limnobium laevigatum drijven op ongeveer 1/3 van het oppervlak van mijn aquarium. Ik heb de plant in mooie exemplaren toegekregen, maar helaas is daar na de eerste week sterk verandering in gekomen omdat er vanaf dan gaten in de blaadjes zijn ontstaan (zie hieronder). Ik had eerst het idee dat de plant wat tijd nodig had om te klimmatiseren en dat er snel nieuwe blaadjes in de plaats zouden komen, maar het duurt me nu wat te lang.

De plantjes hebben wel lange stengels gevormd, maar vermenigvuldigen zich verder erg traag en de gaten minderen er niet op. Iemand enig idee van de oorzaak? Zijn mijn lampen te fel of veroorzaken ze mogelijk een te hoge temperatuur? Of heeft iemand ervaring met poelslakjes die deze plant opvreten? Er zit er namelijk altijd een heleboel op en tussen.

Alvast dank voor jullie input!

20190117_182554.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Soms doen drijvers het gewoonweg niet maar dit kan ook vreetschade zijn als ik het zo inschat. Zie je de slakjes op de plantjes zitten dan?
 
Ik heb wat in een nano met glazen dekruit die ook deels onder de condens zit maar heb er amper last van. Zal er ook wel aan liggen of er veel vocht op de blaadjes terecht komt. In de nano zal het meeste verdampen omdat die dekruit maar 3/4 van het oppervlak beslaat.
 
Ik heb inderdaad wel wat condensvorming onder de dekruit. De slakjes zitten zowel in de stengels als op de blaadjes vanboven. Zou me verwonderen dat die de dikke, toch wat stuggere blaadjes zo snel opgevreten krijgen, dus het lijkt me dan eerder een probleem van condens? Is het zinvol om de dekruit een tijd open te laten staan om te kijken of er verandering in komt of kan ik beter gelijk een andere drijfplant aanschaffen die hier beter tegen kan (als die bestaat)?
 
Denk niet dat die bestaan (drijfplanten die tegen condens kunnen) dus of je kap openzetten of ander drijfgroen nemen (eikenbladvaren drijft ook aan het oppervlak) of valisneria nemen bijv.
 
Je kan hem misschien een poosje wat open zetten zodat er geen condens onder komt en dan kijken of dat verschil maakt.
 
Blijft lastig om daar een oorzaak voor te vinden, er zijn al 10 tallen topics hier over geweest en minstens zo veel mogelijke oplossingen, de mijne was om de kappen een paar mm open te laten zodat er warme en condens kon ontsnappen, voeding ben ik niet zo zeker van daar het in bakken groeit waar geen plantvoeding aan word toegevoegd, licht, vaak doet het het onder slechts een klein lampje, dus de oorzaak zal liggen aan diverse plaatselijke omstandigheden, dus ga eens kijken wat werkt en wat niet.
 
Hey allemaal,

Ik heb al een weekje of vier Limnobium laevigatum drijven op ongeveer 1/3 van het oppervlak van mijn aquarium. Ik heb de plant in mooie exemplaren toegekregen, maar helaas is daar na de eerste week sterk verandering in gekomen omdat er vanaf dan gaten in de blaadjes zijn ontstaan (zie hieronder). Ik had eerst het idee dat de plant wat tijd nodig had om te klimmatiseren en dat er snel nieuwe blaadjes in de plaats zouden komen, maar het duurt me nu wat te lang.

De plantjes hebben wel lange stengels gevormd, maar vermenigvuldigen zich verder erg traag en de gaten minderen er niet op. Iemand enig idee van de oorzaak? Zijn mijn lampen te fel of veroorzaken ze mogelijk een te hoge temperatuur? Of heeft iemand ervaring met poelslakjes die deze plant opvreten? Er zit er namelijk altijd een heleboel op en tussen.

Alvast dank voor jullie input!

Bekijk bijlage 266371
Dit ziende denk ik toch eerder aan een tekort. Gaatjes geeft vaak een fosfaat tekort aan. Ook zie ik wat gelige plekken om die gaatjes. Kan wijzen op een gemis van Magnesium. Om e.e.a. goed te beoordelen zou het goed zijn om waterwaarden te kennen.
 
In mijn bak met voldoende voeding (EI) gebeurde dit ook, na het creëren van wat ventilatie groeiden ze de bak weer uit.

Na het verhuizen naar een kleinere bak ook met EI dosering en zonder condens, waren ze binnen twee weken helemaal vergaan, geen idee waarom.
 
Ik heb inderdaad wel wat condensvorming onder de dekruit. De slakjes zitten zowel in de stengels als op de blaadjes vanboven. Zou me verwonderen dat die de dikke, toch wat stuggere blaadjes zo snel opgevreten krijgen, dus het lijkt me dan eerder een probleem van condens?

Ik geloof in dit geval niet in vraatschade door poelslakjes. Er zijn heel wat gaten die gevallen zijn in gezond weefsel. Bij mijn weten vreten slaken wel planten, maar gaan ze voor afstervend aangetast weefsel.
 
Ik heb een beetje hetzelfde probleem met deze drijfplant.
Toen ik laatst bij de LFS was voor de galaxies nog een bakje van deze plant besteld. Daar wisten ze mij wel te vertellen dat ze slecht tegen condens kunnen.
Bij mij groeide een plantje als kool en wortels echt lang. Deze afgeknipt. Nu geloof ik het condens verhaal wel in de kap. Ik heb een juwel bak.
Nu zat ik te denken. Zou het mogelijk zijn en helpen als ik er een aantal gaten in boor waardoor het condens kan verdampen?
 
Klep een cm open .IK heb een plastic wasknijper op de klep.
Heb er vanmiddag een 25 uit gehaald van 8-10 cm.
Bak kleurt geel van kroos en limnobium.
 

Terug
Bovenaan