Drijfornament piepschuim


E

Emmbillie

Guest
Hallo iedereen,
Nu ik net een maand mijn achterwand voor mijn nieuwe Juwel 180 af heb (foto bijgevoegd) en de vissen gelukkig en gezond rondzwemmen, kriebelen mijn handen weer wat leuks te maken.

Met in het vooruitzicht de aanschaf van een aantal dwergklauwkikkertjes kreeg ik het idee een leuk drijfornament te maken van piepschuim, waar zij lekker op kunnen rusten tussen de limnobium laevigatum. Deze zullen op drijvende stukken hout gaan lijken, met misschien hier en daar een leuk mosje er op geplakt.

Dit maak ik van piepschuim, tegellijm, acrylverf en epoxyhars. Op bepaalde plekken zal ik het piepschuim verzwaren met steentjes, zodat het een leuk speels effect krijgt en het niet zo 'nep' drijft.

Op het moment ben ik bezig met piepschuim uitsnijden, en zal de voortgang hier blijven plaatsen mocht iemand hetzelfde willen doen.

Ik maak er meerdere, anders hou ik nogal wat epoxyhars over en dat is zonde. Daarna zal ik ze wanneer ze klaar zijn aanbieden in het Aanbod topic, mochten mensen geen zin hebben om ze zelf te maken maar het toch graag ook zelf willen!

Later vandaag volgen nog wat foto's :D
 
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien,
heel veel succes!
 
Zover ik weet komen dwergklauwtjes het water niet uit. Het is een leuk idee, maar vrij nutteloos..
 
Jacobus zei:
Zover ik weet komen dwergklauwtjes het water niet uit. Het is een leuk idee, maar vrij nutteloos..

Helemaal waar, tenzij je het tot een klein stukje onder het oppervlak bevestigt, dan zullen ze er wel op gaan zitten chillen met alleen hun koppie net boven water ;)
 
Voor zover de voortgang:


Eerst heb ik met een stanleymesje repen piepschuim in een halve cilinder gesneden.
Daarna met een soldeerbout de nerven van het hout nagemaakt:

hKTQCcHxsKSRoddPTYy5FaHscPUHi0Cz.jpeg


Daarna heb ik de stammetjes uitgehold, en gevuld met steentjes en tegellijm. Aan bepaalde kanten heb ik extra veel steentjes geplaatst zodat dat net onder het oppervlak drijft:

hKTQCcHxsKSRoddPTYy5FaHscPUHi0Cz.jpeg


hKTQCcHxsKSRoddPTYy5FaHscPUHi0Cz.jpeg


Watertest om te kijken hoe de stammetjes drijven:

hKTQCcHxsKSRoddPTYy5FaHscPUHi0Cz.jpeg


Verder kreeg ik het idee om, naar aanleiding van de opmerking dat ze slechts gedeeltelijk uit het water komen (waar ik dankbaar voor ben, want daar stond ik nog niet bij stil), wat aan deze vlotjes toe te voegen zodat ze toch lekker met hun buikje in het water liggen; ik ga enkele 'zijtakjes' toevoegen waarop ze kunnen liggen.
De truc is alleen om dat er natuurlijk uit te laten zien.
Maar dat is weer een leuk projectje voor morgen. Nu snel opruimen en naar bed.. de tijd gaat veel te snel als je lekker bezig bent :D
 
Het ziet er allersinds al heel mooi uit!
 
Dankjewel!
Bij deze de verbetering gemaakt, nu fungeert het stammetje meer als drijver en kunnen de kikkertjes op de zijtakjes relaxen.

Vqi7snBYP2AKd4b4OcD3fwWl-AtoiEgX.jpeg


Vqi7snBYP2AKd4b4OcD3fwWl-AtoiEgX.jpeg


Vqi7snBYP2AKd4b4OcD3fwWl-AtoiEgX.jpeg


Dit is nu mijn 'experimenteermodel', om te kijken of het allemaal werkt voordat ik er meer maak.
Sowieso maak ik een stuk of 5 stronkjes maar wil ook nog wat andere dingen erbij maken.
Ik dacht er aan om een stapel bladeren na te maken, leuk drijfornamentje voor betta's o.i.d. of een ijsberg voor de minder natuurlijke aquariums, heb zoveel idee�n, eerst maar kijken welke leuk zijn!
 
Ziet er leuk uit en ben benieuwd wat de DKK gaan doen. Ik heb ze in een 60cm en niks wat drijft erin. Is een Rio180 niet te hoog want ik heb gelezen dat de waterkolom max 30cm mag zijn ivm het luchthappen wat deze DKK doen.
 
Klopt, hij is inderdaad 10 cm te hoog, maar ik heb een soort van 'opstapjes' waardoor ze minder ver hoeven te zwemmen.
Daarnaast heb ik op internet research gedaan en er zijn blijkbaar een hoop mensen met dezelfde bak die ook dwergklauwkikkers zonder moeite houden, zolang ze maar niet te vetgemest worden

De wortels op de grond zijn zo'n 5-10 cm hoog, de basis v/d wortels aan de stam zo'n 10 cm hoog, en de krullende wortels zijn 20 cm hoog.
Mocht dat niet voldoende zijn kan ik er nog wat stenen/hout in plaatsen en de zandbodem verhogen, heb van beide nog op voorraad thuis.

Mocht dit in jullie ogen niet voldoende zijn, laat het me graag weten, dan zorg ik dat ik een beter plan voor ze heb tegen de tijd dat ze hier komen!

WyTZrzy8HdWgbH2zhQwLUQkEvAcQvtjZ.jpeg
 
Het is alleen wat ik heb gelezen en zelf is mijn bakje ook maar 30cm hoog. Als ze bij jou vanaf het bodemzand omhoog moeten dan is dat 10cm hoger. Ik durf niet te zeggen of dit onoverkomelijk is want ik heb er zelf geen ervaring mee.
 
Heb net in een ander topic gelezen dat 40 cm nog veilig is, en daarboven steeds 'gevaarlijker' word. Aangezien ik zo'n 3 cm zand heb is bij mij de waterhoogte dus zo'n 37 cm hoog.
Ik zou er voor de veiligheid nog zo'n 2 cm zand bij kunnen doen, dan zit ik wel safe denk ik!
 
Erg leuk om te volgen dit!

Ben ook wel benieuwd of de stammetjes niet omkiepen als de kikkertjes erop proberen te kruipen ;)
 
Maak je geen zorgen, ik heb ook in mn 600liter (50cm waterhoogte) ook dwergklauw kikkers en die hebben absoluut geen moeite om omhoog te komen, ze zijn supersnel in een paar zwemslagen zijn ze boven en ze zijn goed doorvoed (en dus aan de zware kant) en absoluut geen probleem met omhoog zwemmen..

Wel zou ik de drijvers niet te breed maken want als ze recht omhoog zwemmen om lucht te happen en ze komen steeds tegen de drijver aan, kunnen ze wel stikken, ze zijn namelijk nogal blind..

De drijvers kun je ook met een visdraadje aan de bodem (steen) bevestigen zodat hij op dezelfde plek en waterhoogte blijft hangen ipv met de stroming mee
 
Emmbillie zei:
Voor zover de voortgang:


Eerst heb ik met een stanleymesje repen piepschuim in een halve cilinder gesneden.
Daarna met een soldeerbout de nerven van het hout nagemaakt:

c76B-58y54FwJcwlYT_TXkYe_iEBYhJy.jpeg


Daarna heb ik de stammetjes uitgehold, en gevuld met steentjes en tegellijm. Aan bepaalde kanten heb ik extra veel steentjes geplaatst zodat dat net onder het oppervlak drijft:

c76B-58y54FwJcwlYT_TXkYe_iEBYhJy.jpeg


c76B-58y54FwJcwlYT_TXkYe_iEBYhJy.jpeg


Watertest om te kijken hoe de stammetjes drijven:

c76B-58y54FwJcwlYT_TXkYe_iEBYhJy.jpeg


Verder kreeg ik het idee om, naar aanleiding van de opmerking dat ze slechts gedeeltelijk uit het water komen (waar ik dankbaar voor ben, want daar stond ik nog niet bij stil), wat aan deze vlotjes toe te voegen zodat ze toch lekker met hun buikje in het water liggen; ik ga enkele 'zijtakjes' toevoegen waarop ze kunnen liggen.
De truc is alleen om dat er natuurlijk uit te laten zien.
Maar dat is weer een leuk projectje voor morgen. Nu snel opruimen en naar bed.. de tijd gaat veel te snel als je lekker bezig bent :D
Ziet er super uit, knap en creatief gedaan
 
Dankjewel, en bedankt voor de tips!

Is zo'n visdraadje niet gevaarlijk voor de visjes? dat het ze niet kan verwonden o.i.d., het draad wat ik hier thuis heb en gebruik voor de plantjes is namelijk erg dun en ben bang dat ze zich kunnen beschadigen.
Of valt dat best mee?

De drijvers zijn trouwens maar zo'n 10 cm breed, dus denk dat ze in een juwel rio 180 dan best genoeg ruimte hebben om te ademen :)
 
Ligt eraan wat voor visjes je erin doet, kikkertjes zullen geen last hebben van het draadje. Snelle visjes misschien wel, dan zou je er misschien een plantje ofzo omheen kunnen doen. Ben benieuwd hoe het er straks uit ziet als het klaar is :)
 
Leuk! ik hou je op de hoogte uiteraard ;)

Ik heb nog een stammetje van ong. 15-17 cm in lengte, als experiment gemaakt. Geen idee of de kikkers het leuk zullen vinden, maar mijn betta wel ongetwijfeld.
Een hol stammetje, de onderkant verzwaard met steentjes zodat er maar 1 cm van de stam boven water blijft.

Nu even een paar dagen de tegellijm goed laten drogen, dan kan ik verder met beschilderen!

t3H-Ok3pqiJYCF4ldfmEBPO_HBle_0zg.jpeg


t3H-Ok3pqiJYCF4ldfmEBPO_HBle_0zg.jpeg


t3H-Ok3pqiJYCF4ldfmEBPO_HBle_0zg.jpeg
 
Ziet er echt te gek uit, denk dat als het geverfd is het er heel natuurlijk uit ziet!
 
Knap knutselwerk!

Je bent echt creatief en hebt ook voor detail vind ik!
 
Erg gaaf hoe je dit doet, vooral hoe je die nerven zo goed namaakt !
 
Dankjewel Sanneke, wat leuk om te horen!

Ik heb de laatste tijd de voortgang niet kunnen uploaden omdat ik met een blaasontsteking zat. Nu de antibiotica is aangeslagen ben ik toch weer lekker bezig kunnen gaan.
Hierbij een foto van het holle stammetje, hoe het drijft:

hEWdFyhd7vTvm-sexDvrZrMOQ2T_Nt0e.jpeg


En nog een projectje voor een 60 cm bakje die ik binnenkort ophaal, waar ik de komende maanden een fijn kikker/kuhli bakje van ga maken.

hEWdFyhd7vTvm-sexDvrZrMOQ2T_Nt0e.jpeg
 
Denk eraan als je dwerklauwkikkers neemt dat ze soms makkelijk ontsnappen kunnen dus plak alle openingen goed dicht en kijk uit voor ruimten in de bak zodat ze niet klem komen te zitten.
Erg mooi gemaakt heb je dat allemaal zeg.
 
Jazeker, ik ga alle hoekjes en kiertjes nog met tegellijm opvullen. En de onderkant kit ik helemaal af zodat er niks onder/tussen kan kruipen.
Ik heb nu sinds vorige vrijdag 3 dwergklauwkikkertjes, ben helemaal weg van ze, wat zijn ze ontzettend leuk! :D
 
Ja ze zijn leuk he en s avonds hoor je vaak een sjirpend geluid wat een beetje op een krekel lijkt en dat is het "kwaken" van de DKK. Al met al erg leuke beestjes.
 
Zeker John ik ben compleet verliefd op ze geworden! ik merk zelfs dat ik met meer plezier naar ze kijk dan naar mijn mooie betta man.. en op die betta man ben ik behoorlijk gek.
Nog bedankt voor al je tips betreft de kikkertjes, heb geen seconde spijt van ze!
 
Ik had er eerst ook 3 maar heb daar 6 van gemaakt en heb de indruk dat je ze dan nog meer en beter ziet. Het zijn groepsdiertjes zo te zien.
 
Wauw, echt super mooi gemaakt!
 
Dankjewel!

Ik zit er inderdaad over na te denken om uit te breiden, groepje van 6 zou wel heel gezellig zijn.
Laatst kreeg ik iemand op visite die mijn huidige achterwand erg mooi vond en voor een heel mooi bedrag wilde overkopen.
Dus nu ben ik bezig met het maken van een nieuwe, waar ik gebruik wil maken van een extern filter (als ik toch overstap van achterwand, moet ik gelijk de rest ook maar aanpakken, niet?)
Stiekem ben ik best blij dat ik nu al weer een nieuwe achterwand maak. Ik vind het echt prachtig werk, en heb in de tussentijd al een paar mooie nieuwe trucjes geleerd die ik nu in de nieuwe kan toepassen.
Al met al duurt het nog wel een maand op z'n minst dat alles klaar is hoor, zit absoluut geen haast bij. Al is het pas in december!
Ik hou er in ieder geval mooi een paar tientjes aan over, dat is weer mooi meegenomen voor de Vivariumbeurs :D

Foto'tje van de nieuwe achterwand tot nu toe:

SFPJHTjSwMNee4d8LST_Gb9xy6_xxuqI.jpeg
 
Ik zie dat je de kunst van het bouwen al redelijk hebt geperfectioneerd.

Knap hoor, ik begrijp dat als je dit kan het kriebeld om nog meer te maken.

Er is niks leuker dan iets creëren met je eigen handen en doorzettingsvermogen.

Ben zelf een klusser dus weet hoe verslavend zoiets is.

Mijn complimenten en ga zo door.

Ps: als je dit erbij gaat doen voor anderen kan je er nog wat bij verdienen. Die achterwanden zijn peper duur in de winkel ;)
 
Dankjewel Daniel!
Ja, het is ontzettend leuk om bezig te zijn. Mijn vader klust al sinds ik 12 ben aan hun huis. Nu woon ik er al een tijdje niet meer, maar elke keer heeft hij weer plannen, dus ik kan begrijpen hoe dat voor je voelt ;)
Ja, dit doen in opdracht lijkt me echt geweldig. Ik heb alleen geen idee hoe ik zo'n handeltje draaiende kan krijgen, aangezien het voor mij ook een behoorlijke kostenpost is en er ontzettend veel tijd in komt te zitten. Ik denk dat menig mens dan sneller naar de winkel gaat voor een achterwand helaas.
Maar wie weet wat de toekomst brengt. Mocht het gaan lopen, dan krijgen Aquaforummers uiteraard 10% korting.. ;)
 
Dat is erg mooi geworden zeg, knap gedaan!
 
Alle handel begint ergens ;)

Wie weet kun je via marktplaats wel een advertentie plaatsen met foto's van de dingen die je al hebt gemaakt.
Wellicht vinden ook anderen het gaaf om een unieke achterwand te hebben door jou gemaakt.

In het begin niet te veel voor vragen, uiteraard wel je onkosten en een beetje winst.

En je moet wel zeker weten dat ze het een paar jaar uithouden in een aquarium, rekening houdend met vissen die het kunnen slopen.

Maar super gaaf wat je allemaal maakt.

Het enige nadeel voor mij?
Dat het erg veel ruimte wegneemt voor de vissen en planten.
Maar dat is met heel veel achterwanden zo.

Maar daarom kies ik zelf (nog) niet voor een achterwand in mijn bak.
 
Dankjewel Daniel!
Ja, het is ontzettend leuk om bezig te zijn. Mijn vader klust al sinds ik 12 ben aan hun huis. Nu woon ik er al een tijdje niet meer, maar elke keer heeft hij weer plannen, dus ik kan begrijpen hoe dat voor je voelt ;)

Dan weet je iig waar je creativiteit vandaan komt.

Hoop ik ooit ook aan de kids mee te geven.

Lijkt mij ook lastig. Als je het druk krijgt heeft niet idereen gedult om een maand of 2 te wachten op een wand. Dan moet je al snel mallen maken en dan gaat het weer standaard worden. Lastig is dat.
 

Terug
Bovenaan