Driftwood


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Vandaag naar Jumper geweest en een mooi stuk hout gekocht voor de anchistrus. Dit moet groot en zwaar genoeg zijn zodat de sluiers het niet verschuiven.

Helaas was er geen deskundig personeel. Ik ging voor een stuk kienhout. Stonden manden met donkere stukken hout met bordje driftwood en van die stukken licht hout met allemaal scherpe punten eraan waar een bordje bij stond kienhout.

Het lichte soort met die punten leek mij spiderwood en geen optie voor mij ivm de sluiers. Dus heb een stuk driftwood mee genomen. Als ik dit vertaal kom ik op drijvend hout maar is wel een paar kilo dus lijkt me niet dat dit drijft. Heb het in een curver met water.

De vraag is dit goed hout voor de anchstrussen? Hoe lang moet dit stuk in water zodat het zinkt en veilig is voor het aquarium?
3F789750-7DCA-4F84-9BCE-A790A4E215D6.jpeg
 
En ja, het is geschikt voor ancistrussen.
 
Zoals Ton al zegt kun je daar niets van zeggen en het ene stuk zinkt na enige dagen maar oms duurt het weken. Wellicht kun je het wel in de bak doen en verzwaren met wat stenen.
 
Lijkt me een prima stuk hout voor de borstelneusjes. Leg er voor nu een steen of iets anders zwaars op zodat hij onderwater blijft. Hoe lang het gaat duren is weinig over te zeggen, van een dag tot enkele weken.
 
Beter niet met stenen verzwaren, zeker niet in een bare bottom bak.

Beter een zak met zand vullen en daarmee verzwaren. Mocht je het buiten de bak in wateren. Het gaat sneller als het hout helemaal onder water ligt.
 
Ah ja helemaal gelijk. Ik ging er vanuit dat het laten bezinken in de plastic bak op de foto ging gebeuren. In je aquarium geen steen erop leggen!
 
Ik bind vaak met een ty rap een steen eraan en laat dat voorzichtig zakken en ik denk dat dit ook in een bak zonder bodem prima wil maar goed een zak/panty met zand werkt ook of gewoon even geduld.
 
Ok, Dus in princhipe kan het meteen het aquarium in. Er zitten verder geen stoffen in wat niet goed is.

Het plan was ook laten bezinken in de curver maar die is te klein en heb geen grotere Het past er niet geheel in. Vandaar er een stuk boven uit steekt. Kan niet zien of het drijft of niet want heb moeten proppen en zit nu klem. Maar weegt wel een aantal kilo wat met water denk nog wel meer zal worden.

Als het verder dan geen kwaad ken zal ik hem morgen bekijken in het aquarium of het drijft. Inderdaad handige tip met zand. Heb nog wel ergens een zak staan en zal dan panty vullen om te verzwaren.

Leuk klusje voor morgen. Heb ook nog een hele handel aan planten erbij die ik op dat hout ga zetten.

Thanks :thumbs:
 
Ik dacht eigenlijk dat kienhout van alles kan zijn. Het heeft onder water of in een veenlaag gelegen, in elk geval kon er geen zuurstof bij. Dit is wel vaak vervuild, moet je dus goede reinigen. Drifthout is veelal Mangrove. Heeft de neiging om water aan te kleuren. Je hebt ook nog Spiderwood, wortels van een Rhododendron.. Zelf heb ik Mopani in mijn bak, wortels van de Mopaniboom. Erg zwaar hout wat in ieder geval nooit drijft. Het heeft een lichte en donkere kleur. Men noemt ook nog wel eens Savannehout. Volgens mij is dit hetzelfde als Mopani.
 
Je hebt vast gelijk Ben want met al die soorten zie je door de bomen het bos niet meer.
 
Vanochtend in het aquarium gedaan na een nachtje in de curver en blijft mooi op de bodem liggen. Slobbers zullen er blij mee wezen. Bied een mooie schuil omgeving en de sluiers zullen dit niet weg kunnen duwen :thumbs:
 
Ik leg zo een stuk hout in een curverbox en dan 3 weken lekker laten. Elk week ff water vervangen want dat wordt bruin zo kan je zien hoeveel die nog afgeeft. Bij mij na 3 weken geeft ie amper af en zakt ie direct
 
Na een nachtje in de curver was het water niet echt heel bruin. Heb het stuk nog met de massagestraal van douche schoon gespoten. Ik ververs toch veel en grote hoeveelheden dus het verkleuren van water zal in mijn geval wel mee vallen. Is op dit moment ook groen watertje van de algen dus tintje bruin erbij moet kunnen :br:

De slobbers en sluiers hebben een snoepwatertje. 24 uur per dag wat te eten. Hoeven alleen maar de bek open te doen. Het is niet erg fraai maar vind dat niet heel erg.
 
Met jou ververs regiem zal je nergens last van krijgen ;)
 

Terug
Bovenaan