Dreigend stroomtekort


gapak

Well-known member
Lid geworden
28 juli 2011
Berichten
648
Ik heb persoonlijk het geluk niet onder het huidige afschakelplan te vallen.

Ik hoop dat ook andere Belgische aquariumhouders van stroomonderbrekingen gespaard blijven deze winter en moest dat niet zo zijn dat het hen niet vergaat zoals Hitler in volgend filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=hISCcoLHhBE
 
ik woon op curacao en stroom onderbrekingen zijn hier de orde van de dag. er is een cappaciteit te kort en dan gooie ze om de beurt wijken eraf... kan dus regelmatig opnieuw beginnen met de pomp
 
Tijd voor zonnecellen.
 
Mwaa een klein paneeltje voor enkel je pomp om de uitvallen op te vangen bedoelde ik eigenlijk.
 
MauriceM zei:
Tijd voor zonnecellen.

Dacht het niet , want die werken dan ook niet .
Zit gekoppeld aan stroomnet en valt uit bij onderbreking (heeft de regering mooi geregeld)
Der zijn wel alternatieven om dat te omzeilen .
 
Ik vrees dat ik je moet teleurstellen. De zonnepanelen kunnen de frequentie van het lichtnet niet regelen. Dus als de stroom uitvalt schakelen automatisch je zonnepanelen uit om te voorkomen dat je apparatuur beschadigd wordt. Overigens leveren die zonnepanelen 's nachts geen stroom, genoeg tijd om je filterbacteri�n te verliezen.

Dan ben je beter met een accu tussen het lichtnet en de filterpomp, al kost dat ook genoeg.
 
Dat het kostenplaatje een beperkende factor kan zijn is natuurlijk luid en duidelijk. Maar je zou toch zeggen dat anno 2014 zoiets techniosch gezien moet kunnen worden opgelost,
 
Helaas, de frequentie op het lichtnet wordt behouden doordat een elektriciteitscentrale in frequentieregeling gaat. Zonnepanelen kunnen dit niet.
 
Suffe ingenieurs ook zit ikdaarvoor aljaren over de TU uit t ekijken mij te ergeren aan horden studenten dei mijn stadje onveilig maken... Mooi is dat.
 
Ik heb zelf geen angst voor een stroomuitval voor mijn bacteri�n.
Maar als er wel personen zijn die het niet aankunnen dat hun pomp uit zou vallen kan je een UPS tussen de pomp steken.
Eigenlijk is het bdoeld om bv bij stroomuitval je pc nog een tijdje te laten draaien tot alles goed is afgesloten.
Maar omdat de pompen van het aquarium zo weinig vermogen heeft gaat dit er voor zorgen dat de pompen nog lang gaan draaien.

zoek maar eens op Google "ups backup power"

ups

ACP_bk650ei_001.jpg
 
Waarom wordt hier alleen maar gesproken over de pomp? Uiteraard belangrijk maar de temperatuur is ook een belangrijke factor.

Tijdens de feestdagen was ik 2 weken in India en 2 dagen voordat ik weer terug zou komen in NL belde mijn buurman dat de hele wijk zonder stroom zat en de indicatie voor herstel was 12 uur :(. Niet echt fijn voor je vissen ik denk dat alles tegen die tijd wel dood is. Gelukkig toen de buurman na 4 uur de temperatuur van de bak ging opnemen was deze pas 3 graden gezakt en vlak daarna was de stroomstoring voorbij.

Maar nu die APC's zijn reden het niet lang als je ook de verwarming van je bak erbij hangt.

Heeft iemand een oplossing? Ben nu zelf aan het kijken om een auto of vrachtwagen accu te gaan gebruiken als backup :-D

Groet Richard
 
Ik zou inderdaad die ups sparen en er alleen de pomp aanhangen. Die temperatuur zal het niet maken. In de natuur schommelt deze ook en dankzij de hoge warmtecapaciteit van water zullen sterke temperatuursschommelingen niet snel plaatsvinden. Die schommelingen vermijden zijn het voornaamste.

De pomp is veel belangrijker omwille van het overleven van de noodzakelijke bacteri�n.
 
Voor de korte termijn is de pomp misschien wel het belangrijkste maar het komt regelmatig voor ook in NL dat het de stroomvoorziening niet snel genoeg hersteld is. Als de temperatuur van mijn bak in een tijd van 4 uur van 27 graden naar 24 zakt is dat nog te overzien.

Maar ja wat als onze stroomvoorziening niet binnen 4 uur is hersteld... natuurlijk schommelt de temperatuur van het water in de natuur ook dat snapt iedereen, maar daar zit wel een bepaalde grens aan. Je kan geen tropische vissen houden op koud water, er zijn bepaalde grens waarden voordat het schadelijk / dodelijk voor je vissen wordt.

Er zijn vast wel mensen die hier iets op bedacht hebben zonder dat er gelijk een nood aggregaat aan te pas hoeft te komen.
 
Die grenswaarden zullen eerder bereikt worden voor ammoniak wanneer je filter uitvalt dan voor de temperatuur. Overigens is de pomp ook het belangrijkste om je aquarium op temperatuur te houden met een thermostaat alleen kom je er niet. En lager dan kamertemperatuur zal het ook niet snel worden (tenzij bij een open bak) zelfs voor tropische vissen prima te doorstaan gedurende slechts enkele uren.
 
Hier wordt ik niet heel veel wijzer van, ik heb het toch niet over enkele uren? En als er geen stroom is wordt je kamertemperatuur ook vanzelf lager tenzij je natuurlijk een gaskachel heb :D
 
rfortuna zei:
Hier wordt ik niet heel veel wijzer van, ik heb het toch niet over enkele uren? En als er geen stroom is wordt je kamertemperatuur ook vanzelf lager tenzij je natuurlijk een gaskachel heb :D

Juist,dat heb ik dus.

Onlangs nog zonder stroom gezeten, 3,5 uur.
Zag het op de klok radio.

Alles is gewoon toen weer aangegaan, zonder enig gevolg.
Was toen net thuis,toen alles weer aan ging.
Kortsluiting in verdeelkast buiten.
 
Hier wordt ik niet heel veel wijzer van, ik heb het toch niet over enkele uren?

Dagen dan? Dan spreek je al over een blackout (brownouts werden voorzien voor max 4 uur dacht ik en herstellingswerkzaamheden duren ook zo lang niet). Tja, dan moet je al aan een nooddiesel gaan denken voor je hele huis...
 
rfortuna zei:
Hier wordt ik niet heel veel wijzer van, ik heb het toch niet over enkele uren? En als er geen stroom is wordt je kamertemperatuur ook vanzelf lager tenzij je natuurlijk een gaskachel heb :D

Dat is in Nederland niet zo moeilijk, ik denk dat 90 % in Nederland op gas stookt, als het niet meer is
 
Belgi� ook, het zijn eerder de warmere landen zoals Zuid-Frankrijk en spanje, die elektrisch stoken als ik mij niet vergis.

Maar ik denk dat er eerder gedoeld wordt op de thermostaatsystemen die wel afhankelijk zijn van het stroomnet al komen er meer en meer draadloze systemen waarbij er dus ook niet langer een probleem is bij een stroompanne.
 
AquaVISie zei:
Dat is in Nederland niet zo moeilijk, ik denk dat 90 % in Nederland op gas stookt, als het niet meer is

Je stookt op gas maar de laatste keer dat ik heb gekeken heeft je c.v. ketel echt stroom nodig om je huis te voorzien van warmte.
 
Klopt als een zwerende vinger.
Anders staat het water stil.

Alleeneen gaskachel gaat dat moeilijk,tenzij een moederhaard is.
 
Ik ben dus op zoek naar een tussen oplossing niet alle storingen zijn binnen 4 uur opgelost en dat is een feit.

Als er een stroom onderbreking is wat de oorzaak ook mogen zijn zou het fijn zijn als je bak gewoon door draait zonder dat deze last heeft van de stroom onderbreking. En dan niet voor max 40 min. met een UPC maar gewoon 8 uur (liefst langer uiteraard) kan door draaien zonder dat je je daar zorgen om hoeft te maken.
 
Flinke accu,met hoog amp. en 12 volt pompje nemen.

Valt de stroom weg,neemt de accu via afval relais het over.
het over.
 
Een aggregaat aanschaffen klaar. Wel een goede die geen piekspanning heeft. Heb hier een Honda staan
 
Een aggregaat is idd een oplossing en wil ook een 2de hands gaan aanschaffen, maar daar moet je wel thuis voor zijn om die aan te zetten en aan te sluiten.

Ik ben toch opzoek naar iets anders :) als tussenoplossing. Ik ben bezig om het een en ander uit te werken. Als ik zo ver ben zal ik wel een mooi topic aanmaken ;).
 

Terug
Bovenaan